Stereo anlegg med HDMI (Prisklasse 30-40.000)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo anlegg med HDMI (Prisklasse 30-40.000)

Jeg trenger litt tips fra kloke hoder her! :smile:

Jeg har fått i oppgave å sette opp et anlegg hos min mor, som primært ønsker god lyd til musikk, men som også skal bruke anlegget til å forbedre lyden fra TV, BlueRay, og PS3 når hun har besøk. Hun ønsker kun stereohøytalere, og det er lite sansynlig at det noen gang vil bli aktuelt og utvide. Hun er mye mer opptatt av design enn kvalitet, så et av kravene hennes er for eksempel at høytalerene må være hvite. Et annet er at TVen skal stå ved siden av (eventuelt henge på) en søyle midt i stua, mens forsterker/reciever, blueray, CanalDigital dekoder, osv, skal stå inntill veggen. Det skal gå en, og bare en, kabel fra utstyret til TVen, og dette blir naturlig nok HDMI. Det er dermed et krav at hun på en eller annen måte har en HDMI switch som kan styres med fjernkontroll. Det skal legges til at alt må være uhyre enkelt i bruk.

Så lang jeg kan se, finnes det ikke noen stereoforsterkere (recievere) med innebygd HDMI switch, så spørsmålet er hva som blir best:
    1. Yamaha RVX 3900 (eller tilsvarende) med innebygd HDMI switch.
    2. En eller annen god stereoforsterker + en ekstern HDMI switch som kan styres med fjernkontroll.
    Alternativ 1 føler jeg meg konfortabel med å plukke ut selv, men tar gjerne imot tips hvis noen kjenner til recievere som er spessielt gode på stereo.
    Alternativ 2 derimot er jeg rimelig blank på. Er dette et reelt alternativ, eller blir det bare surr? Hva må jeg i så fall se etter?
    Er det noen andre løsninger jeg ikke har tenkt på?

Jeg har også tenkt å ta med en Harmony 900 i pakken, så slipper alt utstyret hennes å stå framme. (Bruker bare RF extenderen.) Hvis noen har bedre (og ikke minst billigere) forslag, tas det imot med stor takk! :smile:

Beste kandidat til høytalere så langt er Monitor Audio, men jeg har ikke sett så mye rundt enda. Også her tas tips imot med takk, men husk: De må være hvite! ;-)

Da håper jeg på masse konstruktiv tilbakemelding, enten det er på en av sakene, eller på hele pakken! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser selv etter hvite høyttalere for tiden og har følgende kandidater:
    XTZ 99.36
    XTZ 99.26
    Audio Pro Avanti Design Collection
    Henholdsvis xtz.se/surround.no og audiopro.com/nebyhifi.no

Håper det var til hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Netshop i helgen hadde Pioneer sc-lx72 for 9995,- og elkjøp hadde visst onkyotx-sr807 til 7000,-. Tror det kan være gode alternativer til 3900. Men det kommer vel også an på høytalerne som recieveren skal parres med.

Jeg har heller ikke sett stereorecievere med hdmi, noe som er svært skuffende. Fatter ikke hvorfor produsentene ikke ser dette markedet, dette er jo noe mange vi ha.

Hva med innebyggingshøytalere? Mtp design er vel innebygging best, og de fleste kan fås i hvitfarge også.
    Men her er et annet hvitt høytalerpar.
    SCANDYNA Bigpod Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill! Flere her jeg ikke var klar over at kunne leveres hvite, så jeg skal absolutt ta en runde og høre dem! :-)
    Når det gjelder innbygning, er det neppe aktuelt, da høytalerene skal stå inntil en yttervegg av betong. Litt slitsomt (og skummelt) å hogge hull til høytalerene i den ;-)
    Størrelse på høytalerene er forøvrig ikke så vesentlig. De må ikke være den monstrøse typen, men hun er (merkelig) positivt innstilt på et guldstående par.

Ellers er det som sagt reciever og oppsettet rundt den hvor jeg er mest i tvil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Receiver

Hei !
    Tillater meg å komme med et innspill, da jeg har en Meridian G95 med hdmi switcher til salgs. Dette er en dvd receiver med innebygd 5 kanals forsterker, men det er jo ikke nødvendig å bruke mer enn to av kanalene...Personlig synes jeg den har et lekkert design, og er svært brukervenlig. At den i tilegg gir god lyd også som dedikert cd spiller er vel ikke noe minus.

Se denne linken: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=63236&cat=13

mvh Lars

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaustabl
    Hei !
    Tillater meg å komme med et innspill, da jeg har en Meridian G95 med hdmi switcher til salgs. Dette er en dvd receiver med innebygd 5 kanals forsterker, men det er jo ikke nødvendig å bruke mer enn to av kanalene...Personlig synes jeg den har et lekkert design, og er svært brukervenlig. At den i tilegg gir god lyd også som dedikert cd spiller er vel ikke noe minus.

Se denne linken: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=63236&cat=13

mvh Lars
    Ja Meridian G95 bruker 5 stk. Klasse D UcD (100W 8 ohm) moduler fra Hypex,
    så den spiller nok fint. Vil tippe den effektmessig yter ganske likt UCD180.
    Hypex Electronics B.V.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker for tilbudet, men jeg tror det både er i overkant rent prismessig, og på feil side av grenseland designmessig. Har fått nokså klar beskjed om at alle komponenter må være sorte eller hvite. Sølv var visst uaktuelt...

Det skal ikke være greit å tilfredsstille WAF, ser du! ;-)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne, så kan jo tven stå på benken. Da slipper hun switch også. Denne kommer ferdig som et stereo anlegg, med cd spiller, ipod dock og radio. Til høyre i "benken" så er det et lite skap, hvor du kan sette dekoder, ps3 og ev. blu-ray spiller. Den ser bra ut, det låter sinnsykt, og det er stereo... Enkel, greit og altfor ryddig.. Hva mer kan en mor spørre om.

den har også inngang for tv, så når du kjører alle hdmi opp til tven, så kjører du bare en rca ned til anlegget, og vips, så har du skikkelig tv lyd....

Geneva Model XXL Stereoanlegg | Soundgarden

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!
    I utgangspunktet ser det ut som et møbel hun kan like, men det vil ikke fungere i hennes tilfelle. Det er mulig jeg ikke fikk presisert det, men TVen skal stå 5 m unna alle andre komponenter, og jeg må bruke 10m kabler langs både vegger og tak for å koble den til resten, så det er et stort poeng å ikke ha mer enn én kabel fra TV til resten av utstyret. Det er derfor jeg tenker i baner av en HDMI switch, slik at både lyd og bilde vil gå i en HDMI kabel.

Personlig har jeg Yamaha RX-v3900 og er godt fornøyd med den. Nok av HDMI inn, og alt av lyd og bilde konverteres til HDMI ut til TVen, selvfølgelig hentet fra kilden man har valgt på recieveren. Hadde det eksistert noe tilsvarende i stereoutgave, hadde jeg ikke vært i tvil, men jeg tror selv en surroundreciever med innebygget switch er bedre enn stereoforsterker + switch. Ja, hun betaler for en del hun ikke trenger, og kunne fått bedre lyd for pengene, men det forenkler hennes hverdag vesentlig. (Noe hun er villig til å betale for.)

Så med mindre det kommer noen alternativer de nærmeste dagene, tror jeg det blir en surroundreciever med HDMI. Får ta en lytterunde!
    Takk for mange bra tips! :-)

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et par System Audio-høyttalere? De kan fås i hvitt og lydkvaliteten er på topp (synes jeg) (Link til 1550)

Nå kommer jo "alle" merkene med nye receivermodeller også, så det kan lønne seg å følge med på de. For eksempel kan Pioneerene fra modell 1020 og oppover bruke iPhone/iPod-applikasjon som fjernkontroll. Dette er noe som bidrar til høy WAF her i hvert fall.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro DVD ONE
    Audio Pro - Sound of Scandinavia

..og spe på med et par hvite høyttalere fra samme produsent. En subwoofer ved siden av er ei heller og forakte.

edit; ser du allerede har snust på Monitor Audio, ville nok godt for det fremfor Audio Pro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Et annet alternativ du kan sjekke ut som passer bra sammen er Onkyo med Kef. Spiller meget åpent og pent.

IQ-serien fra Kef leveres i hvit urførelse og passer lydmessig bra sammen med Onkyo. tx-nr1007 får du for under 10k nå på diverse steder

Forside

Lykke til

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis hun skal ha høyttalere så er det vel ikke noe poeng i å kjøre lyden over til TV'en...

Å ha TV'en midt på gulvet og høyttalerne 5meter bak blir en spesiell løsning. Blir det ikke litt rart med lyden til TV'en kommende så langt unna fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prioritert at forsterkeren har HDMI-CONTROL (CEC). Hvis det er et tema å kjøpe TV med innebygget dekoder, ville jeg sørget for at forsterkeren har HDMI 1.4. De nye fra Yamaha som har 7 som siste siffer har dette. RX-V2065 har CEC, men ikke HDMI 1.4. Fordelen med CEC er at TV og forsterker blir bedre integrert og enklere å bruke.

Skru på Sony TV'n. Trykk på Teater knappen på Sony-kontrollen og Yamaha'n skrur seg på og velger TV-inngang. Samtidig mutes TV-høyttalerne. Volumet på Yamaha styres med TV'ns fjernkontroll.

HDMI 1.4 har Return audio. Dvs at lyden fra TV'n sendes tilbake til forsterkeren i HDMI-kabelen (=sparer en kabel). Dette er vel mest aktuelt for TV'er med innebygget dekoder.

Jeg har ikke selv testet CEC, men en del undersøkelser tyder på at dette fungerer fint mellom Sony og Yamaha. Hvis man velger samme leverandør av TV/forsterker er det garantert.

Jeg venter selv på Yamaha RX-V2067.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis hun skal ha høyttalere så er det vel ikke noe poeng i å kjøre lyden over til TV'en...

Å ha TV'en midt på gulvet og høyttalerne 5meter bak blir en spesiell løsning. Blir det ikke litt rart med lyden til TV'en kommende så langt unna fra?
    tenkte på dette jeg å....så +1

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    tenkte på dette jeg å....så +1
    Joda, dere har et godt poeng, men det er flere grunner til at det må bli slik.
    Hovedsakelig fordi min mor har sagt at sånn skal apparatene stå, ellers ser det ikke noe fint ut! :?
    Normalt sett vil anlegget heller ikke brukes til tv-lyd(!). Hun mener TVen gir god nok lyd på nyheter o.l., så ulempene med ugunstig plassering av TV og/eller høytalere veier ikke opp gevinsten av bedre lyd på TV-sendinger.
    Skal hun se film, derimot, er saken en annen. Da vil den ene høytaleren flyttes slik at begge kommer ved siden av TVen med normal plassering. Litt styr, ja, men dette skjer så sjelden at det er en løsning hun kan leve med.
    Så kan dere spørre: Hvorfor skal hun ha all tv-lyd via forsterker da?
    Svaret er enkelt: For å minimere antallet kabler til TVen. Samt selvfølgelig å få god lyd i spesielle anledninger.

Hovedsakelig bruk av anlegget blir musikk, og dette er grunnen til at hun heller ikke ønsker surround. Plassmessig og designmessig hadde det gått fint med 5.1 anlegg, men hun kommer ikke til å ha glede av de ekstra 3-4 høytalerene mer enn maks en gang per mnd. Kanskje med tiden, men jeg tviler...
    (PS: Forøvrig har hun et dedikert rom til film fra den tiden mine brødre bodde hjemme, med både prosjektor og surround, så hun klarer seg alltids... ;-))

Igjen takk for alle tilbakemeldinger! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten kommentar til dette med separat HDMI svitsj:

Du får billige små HDMI svitsjer (Biltema feks) som automatisk kobler gjennom signal fra den kilden som er påslått. Har selv en slik, og har aldri vært nødt til å benytte velgeren manuelt. De er små og lette å gjemme bort.

Da står du helt fritt til å velge en god stereo receiver som sannsynligvis vil koste endel mindre enn RVX 3900 og dessuten være mye enklere å betjene for mor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ikke så dumt ut.
    Prøver bare å tenke på eventuelle ulemper.
    Hvis hun får lyst på god lyd fra et tv program, eksempelvis årets store, påtvungne, musikalske satsning fra NRK, må jo dette være mulig. Men Canal Digital sin decoder har vel en eller annen form for digital utgang?
    Eller er det sånn at stereorecievere stort sett har lyst på analoge signaler? I så fall er vel ikke Canal Digital sin innebygde DAC så mye å skryte av...
    Hva med nye BlueRay spillere? Har de gode analoge utganger? (Hvis dette er det som må til for å koble til stereorecievere.)

Men det er en god tanke! Jeg skal se litt mer på hva som skal kobles til, og se at ikke noen uforutsette problemer dukker opp :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •