Kvalitet på innebygd dac i XTZ Class A100 D3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på innebygd dac i XTZ Class A100 D3

Hei!
    Jeg har en XTZ Class A100 D3. Ettersom denne har flere digitale innganger lurer jeg på hvordan den innebygde dacen i forsterkeren er i forhold til en ekstern dac som Cambridge DacMagic?. Fant ikke så mye på nettet, bare noe fra en test i fjor, hvor det ikke spesifikt er nevnt hvilken dac som er brukt i testen:

"Forskjellene mellom den innebygde DACen i forsterkeren og min eksterne DAC var mindre. Her var det flotte detaljer hos begge alternativer. Class A100 D3 har ikke like bredt og luftig lydbilde som den eksterne DACen, men har til gjengjeld mer fylde og morofaktor i bassen. Vanskelig å kåre en vinner, her blir det snakk om hva man liker."
    Hentet fra testen i hjemmekino 09

Men sett at den innebygde dacen i forsterkeren er på lik linje med cambridgen, så spiller jeg klart mest musikk fra datamaskinen. Og forsterkeren har jo ikke usb inn slik som Cambridge DacMagic har - men på datamaskinen har jeg spdif ut - er dette det samme som heter optisk inn på forsterkeren slik at jeg kan koble på den måten og får brukt den innebygde dacen i forsterkeren også når jeg spiller muikk fra dataen?

XTZ Class A100 D3 bak

Cambridge dacmagic bak

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kobler bare fra spdif ut til en digital inngang på A100 ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fikk testet nå med en optisk ledning som jeg fant. Må bare få kjøpt en lengre en.. Men er det noen som har en formening om kvaliteten på den innebygde dacen i forsterkeren i forhold til en dacmagic?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epletre
    Hei!
    Jeg har en XTZ Class A100 D3. Ettersom denne har flere digitale innganger lurer jeg på hvordan den innebygde dacen i forsterkeren er i forhold til en ekstern dac som Cambridge DacMagic?.
    XTZ'en bruker såvidt jeg vet samme brikker som sitter i Cambridges dyreste CD-spiller; altså "et hakk" over DacMagic. Men det er jo ikke bare DAC-brikkene som avgjør lyden...

spdif ut - er dette det samme som heter optisk inn på forsterkeren slik at jeg kan koble på den måten og får brukt den innebygde dacen i forsterkeren også når jeg spiller muikk fra dataen?
    S/PDIF kan bruke optisk kabel og TOSlink eller optisk minijack (det finnes overganger mellom de to kontakttypene) eller koaksialkabel og RCA-kontakter.

Dersom datamaskinen din har optisk lydutgang, er dette det beste valget. Det betyr nemlig at det ikke blir noen metallforbindelse mellom PC og lydanlegg; dermed unngår du elektrisk støy i høyttalerne.

USB-inngangene på DacMagic (og de aller fleste DAC'er) er dessuten begrenset til "CD-kvalitet", så om du ønsker å spille 24-bits FLAC-filer, vil USB være en flaskehals.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •