Blir det bedre lyd med høydekanaler i hjemmekino?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Og skissene fra leverandørene hjelper mer til å "forvirre" enn at lydopplevelsen blir optimal.
    Tja, isåfall så gjør du forvirringen totalt med uttalelsen under:wink: :wink: ...

Det er dessverre alt for mange som monterer Surround-høyttalerne feil - på siden for lytteposisjonen(e).

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gir Audyssey makt til å fjerne surround back til fordel for sine egene ideer.?..........aldri

Time vil sjå

For en stund siden.......var alle overbevist om at:
    Det holder med 1 stk. Subwoofer i et lydsystem.
    Makt har også Dolby og DTS
    Dolby har feks med Dolby ThrueHD mulighet til 14 discrete kanaler (+ ubegrenset med mix kanaler som bredde/høyde)

DTS HD (DTS HD MA) har mulighet til over 2000 discrete kanaler (+ ubegrenset med mix kanaler som bredde/høyde)

Dette er discrete kanaler og hver kanal tar selvsagt plass
    Når man kommer til utvidelser som feks Audyssey ligger det ingen begrensninger i Dolby eller DTS til å tilføre dette på samme måte.
    Dolby eller DTS kan sikkert greie seg med 7.1 discrete som i dag og mix kanaler som legges til koster ikke mere plass eller tar bort kvalitet fra de eksisterende discrete kanalene.
    Man legger bare til info til encoder hvordan dette skal decodes og fordeles så får man ut 7.1 discrete å x uendelig med upmix kanaler

Nå har ikke DTS eller Dolby kommet med noen utvidelser men testet har de.
    feks i 2009 testet DTS HD ............11.2
    7.1 discrete + 1 ekstra lfe (2 til sammen) + 4 upmix høydekaneler
    (altså ingen bredde upmix kanaler i testen men fullt mulig)
    At de ikke har kommet med utvidelser ennå betyr ikke at det ikke er umulig til Blu Ray
    LOTR BD er vel kanskje et eksempel , der jeg har en misstanke om at DTS HD MA 6.1 som cover viser men som decodere decoder til 5.1 er en ES utgave av DTS HD MA
    En BD spiller er essential (decoder ikke utvidelser) men hvor langt en Dolby eller DTS decoder i en reciver kan gå ?
    BD spesifikasjonen sier max 8 kanaler men spesifikasjonen sier ingen ting om utvidelser ut fra discrete kanalene så her kan Dolby og DTS komme med utvidelser i høyde og bredde til uendelige høytalersystem bare man har recivere med mange utganger

Audyssey vil garantert bli lagt til langt flere recivere med tiden som et suplemang til valg men ikke som ren domminans i lydverden da Dolby og DTS kan gjøre akurat det samme ang utvidelser og garantert ikke vil se seg utkonkurert og umyndigjort innen lydsystemer på en reciver.
    At pro logic IIz ikke ble det helt ultimate tror jeg bare gir økt kreativ tankegang videre en å legge seg flat for Audyssey.

Utvidelser (bredde høyde kanaler) til DTS eller Dolby vil ikke kreve større overføringskapasitet en det vi har i dag så det er ingen begrensning ang hastighet

totale psu , watt og kostnader er største begrensning for fremtidens lyd enten det er Audyssey , Dolby ,DTS eller andre

Ingen er tjent med å fjerne surround back og mulighet for feks full 7.1 discrete så utvidelser ut fra våre max discrete kanaler til flere ekstra høyde/bredde upmix kanaler bør vær det ultimate (ikke redusere antall discrete kanaler)

Fremtiden vil muligens inneholde recivere som har både Audyssey , THX og Doby/DTS utvidelses muligheter både til discrete 5.1 , 6.1 , 7.1 lyd å kanskje flere
    Antall kanaler er det ingen totalbegrensninger man kan ha på en reciver men det er max min avstander mellom discrete men også utvidelses høytalere pga overlappingsfare som gjør at våre hjem begrenser antall høytalere men selvsagt bedre plass i en kinosal

)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver meg i denne tråden med to spørsmål:

1 Hvilke krav bør man stille til høyttalere for høydekanalene i forhold til resten av frontrekka?

2 Hvor høyt opp på veggen bør bakhøyttlerene stå? (ved bruk av kun to bakhøyttalere?) Noen som har prøvd seg med samme høyde som frontene?

Jeg har sett bilder av studiooppsett med fem like gulvstående høyttalere i sirkel, men ser på "min hjemmekino" at de fleste har dem i nærheten av taket...

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Hva med kinorom med skråtak? dårlig med plass til høydekanaler..
    Mvh
    Overland

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overland
    Hei
    Hva med kinorom med skråtak? dårlig med plass til høydekanaler..
    Mvh
    Overland
    Tenker jeg også på. Har skråtak på rommet jeg bruker. Rommet er riktignok ganske bredt, men hjelper lite når sideveggene bare er ca. 1 m høye.
    Har derfor hengt opp RS 62 på bakveggen. Ca. 2 m fra sweetspot. Disse henger bare litt over ørehøyde+diskant på frontene, og jeg synes det gir en balansert og kul surroundgjenvinnelse

Ser også at du har nesten likt rom som meg (men ca 10 kvm større), du har også klipsch rs-surround. Hvor har du plassert disse? (ser ikke ut i fra bildene dine)...
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Tenker jeg også på. Har skråtak på rommet jeg bruker. Rommet er riktignok ganske bredt, men hjelper lite når sideveggene bare er ca. 1 m høye.
    Har derfor hengt opp RS 62 på bakveggen. Ca. 2 m fra sweetspot. Disse henger bare litt over ørehøyde+diskant på frontene, og jeg synes det gir en balansert og kul surroundgjenvinnelse

Ser også at du har nesten likt rom som meg (men ca 10 kvm større), du har også klipsch rs-surround. Hvor har du plassert disse? (ser ikke ut i fra bildene dine)...
    Sofaen står 1.20m ifra bakveggen(vindusvegg).Høyttalerene henger ca 20cm ifra bakvegg 2.30 høyde ifra gulvet.Høyttalerene er montert på en bjelke som er skrudd inn i skråtaket.
    Mvh
    Overland

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av høydekanaler

Hei

Har kjøpt en LX83. Og har lyst å forsøke å montere høydekanaler.

Lurer på hvor folk plaserer høydakanalene sine. Over eller ut på siden av lerretet?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av normale74

Har kjøpt en LX83. Og har lyst å forsøke å montere høydekanaler.
    Lurer på hvor folk plaserer høydakanalene sine. Over eller ut på siden av lerretet?
    På grunn av størrelsen på veggen som et lerret monteres på i norske hjem vil det mest sannsynlig være begrenset med plass over et lerret.
    Legger ved et bilde som viser eget oppsett.
    Du kan lese mer om Dolbys anbefalinger her:Dolby - Dolby Pro Logic IIz Details

Skisse fra Dolby

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Skal forsøke å montere noen høytalere ved siden av lerret i øvre kant.

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan front presence monteres på sidevegg? Tenkte i samme lengderetning som frontene. Er ca 30cm til sidevegg og 50cm til frontvegg fra fronthøytalerene. Om jeg setter de på frontvegg kommer presence innenfor fronthøytalerene.

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke komme med stort annet enn egen personlig erfaring..
    let nederst i tråden..http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tydning-2.html

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinklet eller rett frem?

Jeg har Yamaha RXV3067 med 2 presenskanaler foran og 2 bak. Det som jeg ikke finner noe svar på i noe av det dere har skrevet er om det er best å montere de rett frem eller vinklet mot sofaen? Jeg kjører ellers 5.1 uten bakhøyttalere og de høyttalerne er vinklet mot sofaen (sidehøyttalerne: 90 grader).

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •