Blir det bedre lyd med høydekanaler i hjemmekino?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Surround Back er på vei ut......

Er det slik å forstå at alt skal komme forfra og på sidene ?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Men 7.1 + bredde + høyde blir 11.1 - er det kun Z11 som tilbyr det? Trodde et øyeblikk 4810 hadde denne muligheten.
    Z11 har mulighet til presence front og back, jeg har kun testet front og ser ikke store behovet for å teste back. Front fungerer glimrende, men jeg tror ikke back vil tilføre så mye...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå frister det å kjøpe en reciver og 1 par nye høytalere og montere laaangt opp på vegen

Ser ut som alle digger høydekanalene. Siden jeg har det i stuen blir det ingen sidehøytalere på meg

Nå er det bare å velge hvilken reciver en skal gå for med denne muligheten.
    Det er vel bare Onkyo, Yamaha og Denon som har disse recivere idag??

Synd ikke Pioner har en reciver med disse muligheten, siden BD min er Pioner og ville stå i stil med reciverene deres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll: :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har så mange høyttalere som opp til 11.2, er det da ønskelig å ha et akkustisk nærmest heldempet rom? Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir fullstendig kaos av uønskede refleksjoner når man oppererer med så mange høyttaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken "kvalitet" brukes det på slike høydekanaler?

Hvis det er slik det gir så mye bedre opplevelse så setter vel det litt krav til kvalitet? Sett i forhold til et standard 5.1 system så er bakhøyttalere den del man uten tvil bør bruke minst penger på, men jeg mener disse er litt undervurdert når enkelte sier du kan bruke "hva som helst". Skal man ha ypperste opplevelse så bør man også der gå for matchene kvalitet.

Newcomer Rub1saxofon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvilken "kvalitet" brukes det på slike høydekanaler?
    Jeg lurer også på dette. Har noen små sony høytalere, er det da vits å gjennomføre hvis jeg bruker disse som høydekanaler? Hvor store bør høytalerne være?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med en begrunnelse .
    Prøver å følge med surround så godt jeg kan men har aldri fått med meg en slik oppsiktsvekkende uttalelse.
    Fremtiden er flere kanaler og mere 360 graders lyd..........ikke mindre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stereo

Kanskje et dumt og irrelevant spørsmål, men kan man med ekstra bredde/høyde i front få 4 høytalere i stereo? (2 på hver side)

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt presence høytalere i front siden 2005 med en yamaha 2400. Etter oppgradering til Z-11 måtte jeg jo ha presence bak også. Klarte ikke å ha muligheten for lyd i elve kanaler uten å prøve det. Kan ikke si at jeg har hatt noen wow opplevelse hverken med to eller fire stk. Det virker greit, løfter jo lydbildet og er helt ok men strengt tatt hadde jeg nok levd helt utmerket uten presence også.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Flott med en begrunnelse .
    Prøver å følge med surround så godt jeg kan men har aldri fått med meg en slik oppsiktsvekkende uttalelse.
    Fremtiden er flere kanaler og mere 360 graders lyd..........ikke mindre?
    Her er en artikkel som enkelt forklarer hvorfor vi for framtiden har nok med kun 2 bakkanaler - optimalt plassert

Det er dessverre alt for mange som monterer Surround-høyttalerne feil - på siden for lytteposisjonen(e).

7.1, 9.1, and 11.1 Surround Sound - Audyssey | DSX

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre alt for mange som monterer Surround-høyttalerne feil - på siden for lytteposisjonen(e).
    Jeg ser at dem fleste som DTS, DD og Audyssy anbefaler et stedet mellom 90 og 110 grader. Så for meg virker det ikke som det er galt å plassere surround-høyttalerene 90 grader på lytteposisjon, for mange så er det også en realitet når sofaen står helt inntil bakvegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp ekstra senter ht igår, og uten noen form for justering må jeg si at dette er et skikkelig løft av lydbildet i front. Lyden kommer mere fra senter av lerret. Så må nok si meg enig av at, høydekanaler gjør underverker!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Så for meg virker det ikke som det er galt å plassere surround-høyttalerene 90 grader på lytteposisjon,

2. for mange så er det også en realitet når sofaen står helt inntil bakvegg.
    1. Sånn for å "se" hva du egentlig mener, kan du ikke bare sette noen merker på skissene fra dolby eller audyssey?

2. Sofa helt inntil bakvegg/sidevegg gir et så elendig lydmessig resultat at det burde være "forbudt"! Tips: Gjør ALT for å få MINST 70cm avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sånn for å "se" hva du egentlig mener, kan du ikke bare sette noen merker på skissene fra dolby eller audyssey?

2. Sofa helt inntil bakvegg/sidevegg gir et så elendig lydmessig resultat at det burde være "forbudt"! Tips: Gjør ALT for å få MINST 70cm avstand.
    1. Jeg "siterer" bare det som står i disse linkene(90-120grader), altså det er ikke et entydig svar. Hva er din mening? Etter beskrivelsen her så virker det ikke galt å ha surround-høyttaleren rett ut på siden av lytteposisjon.
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...0C5617DCD.ashx
    Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

2. Det er jeg fullt klar over, men da er vi over på WAF/romutførelse....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter beskrivelsen her så virker det ikke galt å ha surround-høyttaleren rett ut på siden av lytteposisjon.....
    Det er STOR forskjell mellom "å ha surround-høyttaleren rett ut på siden av lytteposisjon" og "å ha surround-høyttaleren rett ut på siden av lytteposisjon".

Og skissene fra leverandørene hjelper mer til å "forvirre" enn at lydopplevelsen blir optimal.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en artikkel som enkelt forklarer hvorfor vi for framtiden har nok med kun 2 bakkanaler - optimalt plassert

Altså det dreier seg om Audyssey (tviholder på 80 hz delefrekvens) der også Holman (THX) er innblandet i Audyssey
    (Holman som også er forkjemperen for diffuse lyd og bruk av refleksjonshøytalere) og som er forkjemper for at surround back høytalere i 7.1 skal plasseres helt inntil hverandre rett bak sweespot)
    (ikke 60 grader vinkling som alle andre anbefaler)

For det første tror jeg 7.1 discrete kanaler kom litt fort på dem
    (er jo ikke lenge siden 2 discrete kanaler ekstra til eksisterende 5.1 som vi har hatt i mange år kom)
    Disse kara har jo sittet å laget surroundoppsett i feks 12 høytalere lenge før DVD kom
    Da surround back (7.1 discrete kom) har de utalt at dette var feil vei å gå da de to bakeste surround back burde vært lagt til i front for bedre fordeling i de fremste 180 gradene.
    Vel hadde 7.1 discrete blitt laget slik hadde Audyssey og sine utvidelses høytalere blitt mindre aktuelt men da hadde vel garantert Audyssey kommet med utvidelser bak og påpekt mangelen på lyd spor til de 180 bakerste gradene.
    Hva som ligger av lyd i de to bakerste surround bak varierer mellom utgivelser.
    Alt fra produsenter tar ut et mono lydspor og fordeler samme sporet til to bakhøytalere , produsenter tar ut en dolby pro logic IIx og lager dette som surround back lyd (noe faktisk mange med nyere recivere kan lage selv med pro logic IIx ut fra 5.1 lyd)
    til der produsenter lager helt egen mix for surround back.

Mange utvidelser er ikke bra 7.1 men man har også utgivelser med veldig bra 7.1 å som øker opplevelsen betraktelig.
    (har man et 7.1 anlegg er det så fort å enkelt å veksle mellom 5.1 og 7.1 å høre forskjellene , 7.1 discrete avspillt som 7.1 eller som 5.1 der surround back bakes inn i surround left + right eller 5.1 discrete avspillt på 5.1 høytalere eller utvidet med pro logic IIx til 7.1)

Jeg tror de fleste som har 7.1 er enig med meg at kutte ut surround back blir ikke like bra som spille med surround back
    (enten det er ekte 7.1 discrete eller 5.1 utvidet til 7.1)
    Man kan bekle de 180 fremste gradene med så mange ekstra fake kanaler man ønsker i en Audyssey men det vil aldri kunne kompansere for surround back fordi den lyden og opplevelse man kan få ut av dem kan ikke kompanseres ved fjerning

Det er vel flest som plasserer de feil med å sette de for langt bakover eller helt bak (en rask titt over folks oppsett i min hjemmekino viser det)

Surroundhøytalere og plassering (surround side som er surroundhøytalere i 5.1 og 7.1)
    Høytalere til discrete 5.1 eller 7.1 har ca samme plasseringsanbefaling om det er Audyssey eller Dolby som anbefaler
    Så må man jo ta i betrakning om det er direkte eller refleksjonshøytalere man bruker for man kan jo ikke plassere en refleksjonshøytaler ment for diffuse lyd så man mister den diffuse meningen med å få halveis direkte lyd osv
    THX er konskvent og oppererer med 90 grader på surround left + right å dette er vel også anbefalingen til produsenter av refleksjonshøytalere.
    Dolby har da 90 - 110 grader som anbefaling (vil jo variere fra direkte til refleksjonshøytalere) men Audyssey går konsekvent for 110 grader
    Audyssey har vel også (i alle oppsett jeg har lest) ment at alle høytalere til discrete skal være direkte og utvidelser skal være refleksjonshøytalere.

Fremtiden
    Audyssey DSX 10.2 utviklet bla av THX skaperen Holman (medeier i Audyssey) og ment som Audyssey ultimat løsning
    (her har de faktisk dratt inn en center back)
    Er i hovedprinsipp bygd på 5.1 discrete og 10.2 var jo noe de utviklet på midten av 90 tallet lenge før 7.1

Hva egentlig Audyssey mener eller ikke mener er lite troverdig til at 7.1 discrete forsvinner å alt skal lages i 5.1 discrete fordi det passer deres surroundmodell.
    Faktisk er det vel slik at de ikke har noen modell for 11.1 eller kommet så langt i utvikling at de har startet med utvidelser for de 180 gradene bak men det kommer.
    Nå utaler jo Audyssey selv at det og det oppsettet utmerker seg til musikk men nevner ikke et discrete lydspor som feks DTS HD MA og tapet av å ikke få lyd fra surround back

Faktisk er det ingen ting som taler for at 7.1 og surround back skal bli borte.
    Audyssey er et lydsystem å de må jo stå på sine egene modeller utviklet for lenge siden å heller rakke ned på surround back og 7.1 discrete for å fremheve 5.1 discrete og utvidelser i front.
    Hvem er det som bruker THX og deres høytalerplassering og høytalertyper
    7.1 vil bestå og så får man legge til fake utvidelseskanaler i recivere
    Problemet til Audyssey er at de recivere deres system er lagt til er max 9.1 recivere å da får de ikke alle utvidelser
    Om folk eller produsenter av / til 7.1 discrete mulighet gir Audyssey makt til å fjerne surround back til fordel for sine egene ideer.?..........aldri
    Hvem private stuer de fleste recivere vil stå bekler de fremste 180 gradene med 7-8 høytalere (i 9.1 eller 9.2)
    Audyssey har rett og slett et problem da recivere har for få kanaler til 7.1 og full utnyttelse av Audyssey utvidelseskanaler , recivere vil vel garantert være slik at man selv kan bestemme om man kan kjøre 7.1 + 2 audyssey utvidelser til 9.1 eller velge 5.1 og 4 utvidelser til 9.1 osv å ikke enten eller

Dolby ThrueHD er utviklet for 14 discrete kanaler

Mener selv Audyssey til tider er uklare
    De fremhever ofte oppsett il musikk...vel de fleste har da oppsett til ekte surround til film også da å dette er spillt inn andreledes og bør høres andreledes ut
    Hva mener Audyssey om lyd , ulike lydcodec , simmulering av surround , fake utvidelser ut fra x lyd , dolby meta info til decoder som dial norm eller feks bruk av DRC.
    De skriver aldri referanser men utaler ut fra målinger at slik skal det være.......så enkelt er det da ikke men så enkelt var det også for THX en gang i tiden da deres lydsystem skulle selges til de private hjem som det uovervinnelige
    Samme om man avspiller stereo i komprimerte format eller faket til surround, 4.0 . 5.0 . 4.1 . 5.1 , 5.1 mix fra disc eller lydfiler , CD kvalitet eller faket til surround , DVD , DVDA , SACD , HD CD , MVI disc , DVD , LPCM . Multichannel PCM , SD codec , HD codec ......... bit , kHz og de ulike høytalertyper man får kjøpt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Om folk eller produsenter av / til 7.1 discrete mulighet gir Audyssey makt til å fjerne surround back til fordel for sine egene ideer.?..........aldri
    Time vil sjå

For en stund siden.......var alle overbevist om at:
    Det holder med 1 stk. Subwoofer i et lydsystem.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv Audyssey sine utviklere mener at det er bruk for flere bakkanaler en de to "basis" kanalene, men det holder med 1 ekstra ikke de 2 som de fleste av oss har. Derfor også noe av bakgrunnen for å samle de to nær hverandre som hygen nevner. Prioriteringsrekkefølgen for hjemmekino oppsett (slik jeg har forstått anbefalingene fra Audyssey):
    5.n
    5.n + bredde
    5.n + bredde + høyde
    6(7).n + bredde + høyde

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •