Hvilken lyd modus velger dere på recieveren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken lyd modus velger dere på recieveren

Jeg har blir ikke helt klok på hviken lyd innstilling jeg skal velge på recieveren min, jeg har nylig kjøpt meg nye front høytallere, senter og subwoofer.
    Jeg benytter en pioneer vsx-1016 reciever med MCACC romkoreksjon

Når jeg kjører romkoreksjon kalibrering velger recievereren og sette fronthøytallerene til large, noe på sett og vis virker fornuftig da front høytallerene har 2stk 8" basser.
    Min erfaring er likevel at det er bedre og sette frontene til small, når jeg ser film, da subwooferen gir merkbar mere effekt..
    Hører jeg derimot på musikk / ser på musikkvideo foretrekker jeg og sette fronthøytallerene til large.
    Syntes det er litt tungvint og gå inn i kalibrerings menyen til forsterkeren og endre på dette stadig vekk, finnes det forsterkere som enkelt kan switche mellom small/large fronthøytallere, og gjerne også subwoofer på/av?

Av andre ting kan det også virke forvirrende og velge hvilken surround type som er å foretrekke når en ser på tv, der signalet som regel er stereo signal fra coax utg fra dekoderen..
    Tidligere før subwoofer kom i hus, benyttet jeg meg ofte av stereo når det var musikk som ble spilt, nå syntes jeg ikke det er så værst med Dolby pro logic II/ musikk heller , men det er jo ett hav av muligheter, som bare dolby pro logic, DP II /movie, neo-6 eller avansert surround m.fl
    Er det noen av disse man uansett bør styre unna?

Hva velger dere og hvorfor?

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Syntes det er litt tungvint og gå inn i kalibrerings menyen til forsterkeren og endre på dette stadig vekk, finnes det forsterkere som enkelt kan switche mellom small/large fronthøytallere, og gjerne også subwoofer på/av?
    Vet ikke hvordan det er med Pioneer, men Yamaha har ihvertfall dette på sine øvre modeller. Det ligger da som 2-6 forskjellige "presets" der man kan forhåndsdefinere blant annet høyttaller størrelse, sub deling, eq, pq +++

Dette er veeeldig greit, så jeg vil anta at flere produsenter bruker dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har valg slik at mann kan bytte mellom innstilling 1-5. Da kan mann justere lyden for film på 1 og musikk på 2. Dette er en funksjon jeg benytter meg av. Har kalibret for film på memo1 og kalibrert for musikk på memo2.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger alltid Straight på min Yammie for da får jeg den lyden som ligger på plata og ikke noe som receiveren jukser til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg velger alltid Straight på min Yammie for da får jeg den lyden som ligger på plata og ikke noe som receiveren jukser til.
    +1

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+ 2

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med dette da?
    Dersom dersom det er musikk du hører på, regner jeg med du velger stereo og kun fronthøytallere, til lyd fra tv dekoder ect.. velger du vel noe annet??
    Leser i andre tråder at det er flere som er mere fornøyd med lyden, ved bruk av romkoreksjon kalibrering, også til musikk i stereo..

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dersom det er musikk du hører på, regner jeg med du velger stereo og kun fronthøytallere, til lyd fra tv dekoder ect.. velger du vel noe annet??
    Leser i andre tråder at det er flere som er merfornøyd med lyden, etter romkoreksjon kalibrering, også til musikk i stereo..
    Mener helt sikkert at han ikke velger noe av f.eks dette: pop- disco- natural- hall- theater- movie..++++ Eller tar jeg feil?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar nok sikkert ikke feil, spørsmålet er fremdeles hva man velger av surround moduser til tv titting,
    med digital coax signal fra tv dekoderen, får jeg bare på ett par tv kanaler som sender i dolby digital lyd, til alt annet må jeg velge noe annet.
    Dolby pro logic var vel den første surround standeren som kom , med mono signal til bakhøytaller og område 100-2500hz til disse om jeg ikke er helt på bærtur, i de seinere årene er det kommet Dolby pro logic II, samt andre Dolby pro logic II movie/musikk etc...

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg foretrekker og bruke Dolby pro logic II, selv om det er store forskjeller i kvaliteten til de forskjellige kanalene. Forsterkeren slår jo over til DD på de kanaler som sender det.

Selv om dette faller naturlig for meg, passer det kanskje ikke deg.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Pioneer har valg slik at mann kan bytte mellom innstilling 1-5. Da kan mann justere lyden for film på 1 og musikk på 2. Dette er en funksjon jeg benytter meg av. Har kalibret for film på memo1 og kalibrert for musikk på memo2.
    Jeg har også slike innstillinger på min reciever, men med noe begrensede valgmuligheter.
    desom jeg setter fronthøytallerene til large får jeg mulighet til å senke 40hz nivået med 6 desibel , men ingen ingenting skulle da tilsi at subwoofer tar over denne bassen..
    settes fronthøytallerene til small er det 125hz nivået det laveste nivået jeg får endret på fronthøytallerene.

Det som ihvertfall er sikkert er at ved film fra blueray med dolby digital, får jeg langt bedre effekt fra subwoofer dersom fronthøytallerene står til small..

Jeg leste igjennom bruksanvisningen til nye pioneer lx72, men kan heller ikke her se at det er mulighet til å velge høytallerstørrelse uavhengig av lyd modus, da tenker jeg på at dersom forsterkeren motar dolby digital, ønsker jeg at fronthøytallerene settes til small, og dersom jeg recieveren mottar stereo signal, så ønsker jeg å velge fronthøytaller til large i denne settingen, både dersom jeg velger stereo, eller dolby pro logic II..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også slike innstillinger på min reciever, men med noe begrensede valgmuligheter.
    desom jeg setter fronthøytallerene til large får jeg mulighet til å senke 40hz nivået med 6 desibel , men ingen ingenting skulle da tilsi at subwoofer tar over denne bassen..
    settes fronthøytallerene til small er det 125hz nivået det laveste nivået jeg får endret på fronthøytallerene.

Det som ihvertfall er sikkert er at ved film fra blueray med dolby digital, får jeg langt bedre effekt fra subwoofer dersom fronthøytallerene står til small..

Jeg leste igjennom bruksanvisningen til nye pioneer lx72, men kan heller ikke her se at det er mulighet til å velge høytallerstørrelse uavhengig av lyd modus, da tenker jeg på at dersom forsterkeren motar dolby digital, ønsker jeg at fronthøytallerene settes til small, og dersom jeg recieveren mottar stereo signal, så ønsker jeg å velge fronthøytaller til large i denne settingen, både dersom jeg velger stereo, eller dolby pro logic II..
    Det er da like mye informasjon i LFE sporet selv om frontene står til large?
    Jeg bruker dette,og da er subene mine kun med til film,eller "div pro logic" el lignende!
    Et annet alternativ jeg har brukt en god del til tv,er EXT.STEREO,men da har jeg gått inn og dempet nivået på bak-HT og sub en del (fronter som large),og lagret dette til en av memoryene - f.eks musikk! Dette funker faktisk veldig bra til musikk også -særlig hvis man er mange!
    Da hører alle musikken,uten at det blir så høyt og anstrengende!

Et alternativ er jo å bruke small i oppsettet - til film og andre moduser,og så bruke pure direkt når det er sterero som gjelder!
    Da kobler sub og alt annet ut!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det er da like mye informasjon i LFE sporet selv om frontene står til large?
    I brukermanualen til min pioneer reciever står det følgende under tips!

Dersom du har subwoofer og liker mye bass virker det kansje logisk å velge large for fronthøytallerene, og plus for subwooferen.
    Dette vil ikke nødvendigvis gi de beste bassresultatene.
    Avhengig av plassering i rommet kan du faktisk oppleve at bassmengden går ned.

Det står også at ved å velge small vil bassfrekvenser bli sendt til subwoofer

Jeg tolker det også slik at på dolby-digital lydspor er det LFE kanalen som bestemmer subwoofers delingsfrekvens, men på de øvrige surround modusene vil det være crossover frekvensen som bestemmer dette , vanligvis 80hz
    jeg har satt denne til 50hz hos meg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser i andre tråder at det er flere som er mere fornøyd med lyden, ved bruk av romkoreksjon kalibrering, også til musikk i stereo..
    Jeg bruker ikke noen av DSP'ene. Straight dekoder lyden hvis den er flag'et, men vanlig stereo kommer som vanlig stereo. Jeg bruker Pure Direct endel når jeg spiller musikk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brukermanualen til min pioneer reciever står det følgende under tips!

Dersom du har subwoofer og liker mye bass virker det kansje logisk å velge large for fronthøytallerene, og plus for subwooferen.
    Dette vil ikke nødvendigvis gi de beste bassresultatene.
    Avhengig av plassering i rommet kan du faktisk oppleve at bassmengden går ned.

Det står også at ved å velge small vil bassfrekvenser bli sendt til subwoofer

Jeg tolker det også slik at på dolby-digital lydspor er det LFE kanalen som bestemmer subwoofers delingsfrekvens, men på de øvrige surround modusene vil det være crossover frekvensen som bestemmer dette , vanligvis 80hz
    jeg har satt denne til 50hz hos meg
    X-over bestemmer dette selvsagt - på de høytalere som står til small!
    Dette at du kan oppleve mindre bass ved sub til pluss kan vere riktig,hvis du har utfasinger!
    Jeg bruker ikke pluss,men "yes",og har fronter til large,og resten til small og x-over 80 hz!
    Dette er for at jeg ikke har bruk for sub til musikk i to kanaler i mitt oppsett,men dette varierer jo litt hva du hører på også!
    Så i stereo virker ikke sub,men i div flerkanal moduser blir den selvsagt med!
    Ellers så står min LX 82 på auto-surround,og spiller det den får inn!
    Ser jeg på film uten dolby digital el lignende,f.eks fra TV2 ,så bruker jeg gjerne Pro Logic movie!
    Fortsatt med samme oppsett,men en memory beregnet for movie,med litt mer nivå på sub,senter og surr kanalene!
    Men er enig i at sub ikke bør stå til plus!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette på hjemmesiden til hjemmekino

Størrelse på høyttalere og LFE gjengivelse
    Størrelsen på høyttalere varierer veldig noe som igjen påvirker høyttalerens evne til å gjengi forskjellige frekvenser. Derfor har hjemmekinoforsterkeren oppsett for å velge størrelsen på høyttalerne i de forskjellige poisjonene. Valgene er stor eller små høyttaler og forskjellen er at hvis høyttalerne blir satt til stor vil høyttaleren prøve å gjengi hele frekvensområdet, mens hvis den blir satt til small vil den kun gjengi frekvenser over det som er satt til delefrekvens. Frekvensene under delefrekvensen vil bli lagt sammens med LFE kanalen (Low Frequency Effect). Hvilken høyttaler som skal gjengi LFE kanelen må også settes opp i systemet. Valgene er som regel subwoofer, front eller begge. (se menybilde under) Hvis alle høyttalerene blir satt til stor vil subwooferen kun gjengi det som ligger i LFE kanalen orginalt på DVD platen.(0.1 signalet)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette på hjemmesiden til hjemmekino

Størrelse på høyttalere og LFE gjengivelse
    Størrelsen på høyttalere varierer veldig noe som igjen påvirker høyttalerens evne til å gjengi forskjellige frekvenser. Derfor har hjemmekinoforsterkeren oppsett for å velge størrelsen på høyttalerne i de forskjellige poisjonene. Valgene er stor eller små høyttaler og forskjellen er at hvis høyttalerne blir satt til stor vil høyttaleren prøve å gjengi hele frekvensområdet, mens hvis den blir satt til small vil den kun gjengi frekvenser over det som er satt til delefrekvens. Frekvensene under delefrekvensen vil bli lagt sammens med LFE kanalen (Low Frequency Effect). Hvilken høyttaler som skal gjengi LFE kanelen må også settes opp i systemet. Valgene er som regel subwoofer, front eller begge. (se menybilde under) Hvis alle høyttalerene blir satt til stor vil subwooferen kun gjengi det som ligger i LFE kanalen orginalt på DVD platen.(0.1 signalet)
    Stemmer nok dette ja,og derfor skal ikke bassen fra suben bli mindre på film selv om du har fronter som large!
    Vil vel tro at de som lager lydsporet på film,legger den dypeste,og meste av bassen i LFE sporet!
    Har du derimot sub til plus,så vil sub og fronter spille "oppå" hverandre,og sliter du da med utfasinger,så kan du oppleve mindre bass!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker det anderledes enn deg, det betyr ikke derved at du har feil :-)

Jeg tolker det slik at desom du setter fronthøytallerene til small vil all bass under crossover delefrekvensen bli sendt til subwoofer, dvs på dolby digtal filmer med LFE lydspor vil subwoofer bli tildelt mer bass, en dersom fronthøytallerene blir satt til Large.

Jeg tolker det også slik at å sette subwoofer til Plus, vil si det samme som at subwoofer får lydsignal uansett hvilken lyd type du hører på dvs stereo og dolby surround så vil subwoofer få sub signal.
    settes subwoofer til yes vil den bare spille der forsterkeren gir ut LFE signal
    som i praksis er dolby digital, den vil da ikke sende sub signaler dersom du velger f.eks stereo

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill - HDMI - Entertainment Action Game (Presence)
    Film - HDMI - Movie Standard (Presence)
    Musikk - 2RCA - Pure Direct / 7ch stereo på fest
    TV - Optisk - Entertainment Sports / 7ch Stereo

Velger alltid Pure Direct på min yamaha v1900 foran 2ch stereo (Yamaha dekoder lyden) for absolutt renest lyd.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker det anderledes enn deg, det betyr ikke derved at du har feil :-)

Jeg tolker det slik at desom du setter fronthøytallerene til small vil all bass under crossover delefrekvensen bli sendt til subwoofer, dvs på dolby digtal filmer med LFE lydspor vil subwoofer bli tildelt mer bass, en dersom fronthøytallerene blir satt til Large.

Jeg tolker det også slik at å sette subwoofer til Plus, vil si det samme som at subwoofer får lydsignal uansett hvilken lyd type du hører på dvs stereo og dolby surround så vil subwoofer få sub signal.
    settes subwoofer til yes vil den bare spille der forsterkeren gir ut LFE signal
    som i praksis er dolby digital, den vil da ikke sende sub signaler dersom du velger f.eks stereo
    Det du skriver her er selvsagt helt riktig!
    Og suben vil selvsagt få noe mer av bassen (som frontene skulle hatt) ved å ha fronter som small! Men den bassen den "overtar" fra frontene er ikke så mye å snakke om i forhold til LFE sporet! Det er her mesteparten av bassen kommer fra på en film!
    Dette varierer selvsagt noe!
    Så derfor blir jo spørsmålet om du syns du klarer deg uten sub til musikk?
    Gjør frontene den jobben bra alene,så kan dem jo stå som large,og sub til yes!
    Hvis du vil ha med sub til musikk,så bør frontene stå som small,og ikke fronter large,og sub som plus!
    Dette er det ikke noe fasitsvar på,men det ambefales som regel å ha alt på small!
    Men det kommer jo en del an på utstyret ellers også!
    Klarer frontene seg uten sub til musikk,så klarer de vel den bassen som IKKE er dedikert LFE sporet på film også!

Så vi tolker vel ikke så veldig ulikt tror jeg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •