Doxa teknisk - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59

Tråd: Doxa teknisk

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja, si ikke det, du!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Desverre er min Doxa en eldre 70 se.. for å være ærlig tror jeg ikke man hadde hørt dette på høyttalere som ikke er så følsomme som klipsch! Men for å bruke denne, UTEN at jeg med tvangstankene mine irriterer meg, så bør det byttes oppi der..

Vet ikke hva Doxa selv skal ha, men sikkert billigere å la noen andre ta dette..

Johan
    Hvis det er et eldre eksemplar er det jo en glimrende mulighet til å prøve seg på litt DIY rep.
    elfa.se har det du trenger av komponenter. Hvis du selv stiller med loddebolt og litt tålmodighet er mye gjort.
    Demonter kortet først og sjekk verdi og spennings rating på kondensatorene. Det er mulig de faktisk bare er skrudd fast til kortet også. Det forenkler litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tja, si ikke det, du!
    Skal maile de med en gang

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mailet litt med Doxa, for å prøve å finne ut om min 140 Signature er "oppgradert" til en Model 72.

Utifra disse bildene, så mener Lars der nede at det er en 72. Han ville ikke garantere det, men han var rimelig sikker.

Det vil da si at den er "oppgradert" fra 2x140 watt til 2x70 watt! Forstå det den som kan!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at det er disse som er brukt: https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=67-049-20;

Ta det med en klype salt, men da hvet du omtrent hva de koster.

BTW:
    Jeg er veldig overrasket over hvor lite kapasitet det er på kondensatorbanken på disse Doxaene, skarve 6800µF. Dette sett i forhold til ratingen på transformatorene, heftige 630VA.
    Har selv en Zapsolute med lavere trafo rating og kondensatorbank på hele 100.000 µF pr kanal.

Det er mulig at rippelfiltreringen er designet helt på grensen på denne Doxa modellen, slik at det skal veldig lite degradering av kondesatorene til før man plages med rippelstøy. Litt merkelig designprioritering om så er tilfelle.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    BTW:
    Jeg er veldig overrasket over hvor lite kapasitet det er på kondensatorbanken på disse Doxaene, skarve 6800µF. Dette sett i forhold til ratingen på transformatorene, heftige 630VA.
    Har selv en Zapsolute med lavere trafo rating og kondensatorbank på hele 100.000 µF pr kanal.
    Ser på de eldre modellene så er det flere kondensatorer enn i de nyere, ble faktisk veldig overrasket da jeg så at det var bare 2 stk i D73.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er helt vilt egentlig.
    Men som mange har sagt til meg, "Less is more". Kan jo være noe i det faktisk.

Det sagt så driter jeg faktisk i hva som er inni de!
    Det er hva som kommer ut av de som er av interesse for meg, og det leverer så det holder og litt til!

Til og med den nye 73 som jeg har ser akkurat like teit ut inni! Men hva gjør det, når det kommer "snadder" ut?

Jeg betviler ikke at byggekostnadene er latterlig lave på disse boksene, men hva så?
    Har det noe med saken å gjøre egentlig, så lenge de leverer?

Hva er byggekostnaden på Emotiva tro, bare for å ta et populært merke?
    Eller Swans for den saks skyld?

Tipper at de ruller og går på et samlebånd stort sett, mens noe sier meg at hver eneste Doxa er "laget for hånd". Tipper jeg da.

Spurte om oppgradering av min 73 også, og den måtte stå til innbrenning i 3 døgn hva nå det er. Samt finjustering som de sa. De byttet en rekke komponenter. Dette er da tydeligvis en prosess som tar litt tid, er ikke bare å "chippe den om"!
    Noe sier meg at det kan bli gjort i sommer, da det er båtliv istedenfor lyd som gjelder!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggekostnadene er ikke så latterlige lave som du kanskje tror. Det er svært gode komponenter, og mange av dem er nøye selektert fra fabrikk - og ved montering. Slikt koster. Og når trafoene også er spesialbygd for DOXA, ja da koster det ganske mye mer.

Og DOXA er fullstendig håndlaget, ja.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Byggekostnadene er ikke så latterlige lave som du kanskje tror. Det er svært gode komponenter, og mange av dem er nøye selektert fra fabrikk - og ved montering. Slikt koster. Og når trafoene også er spesialbygd for DOXA, ja da koster det ganske mye mer.

Og DOXA er fullstendig håndlaget, ja.

Betviles ikke RoKo, og det var egentlig litt av poenget mitt også, selv om det kanskje ble litt feil fremlagt.

Jeg har hørt at det ikke akkurat er komponenter fra Biultema eller en elektronikksjappe der sånt kan kjøpes.

For å få til det Lauvland har gjort, så er det pokka nødt til å være brukt tid. Masse tid! Og sikkert uendelig med testing av dingser og duppeditter for å finne frem til det han bruker i sine produkter.

Syns det er stas med noe som er håndlaget jeg! Setter en liten spiss på ting når jeg vet at den er laget med omhu og personlig preg!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering til 73B bestilt!

Da har jeg mailet litt med Doxa igjen, og har funnet ut at en oppgradering til 73B er noe jeg vil gjøre, så det har jeg bestilt det til min Model 73.

Blir til at jeg tar det i ferien min, da trenger jeg den ikke allikevel.

Skal bli moro å høre hva dette gir når den tid kommer, og serviceminded som de er så skulle de stikke innom å hente den når det passet. Da var stadig forbi allikevel som de sa!
    Dette blir vel da gjort i Juli, og de måtte ha den i en uke, kanskje to siden det var sommer.

Det kaller jeg god service!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en gledens dag...

Tror jeg fant støykilden i dag som gjør at jeg har brum trafoen, varmepumpen... :razz: Er 90% sikker på at det er den som er synderen, brummen forsvinner når jeg skrur den av, og jeg har ikke hørt at den har kommet tilbake enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Tror jeg fant støykilden i dag som gjør at jeg har brum trafoen, varmepumpen... :razz: Er 90% sikker på at det er den som er synderen, brummen forsvinner når jeg skrur den av, og jeg har ikke hørt at den har kommet tilbake enda.
    Så bra !

Sikkert et godt tips til andre med lignende problemer å lete etter støykilder på husets elnett. Sitter pumpa på samme kurs ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Så bra !

Sikkert et godt tips til andre med lignende problemer å lete etter støykilder på husets elnett. Sitter pumpa på samme kurs ?
    Ja den sitter på samme kurs, og det anbefales ikke i dette tilfellet. Når forsterkeren står i STBY modus så kommer det sinnsykt med "høyfrekvent" lyd gjennom høytalerne, nesten som jeg har fått sirisser inn i stua. Når Varmepumpen blir skrudd av så forsvinner denne støyen og trafoen blir stille, en stund...

Ja jeg skriver en stund fordi brummet kommer og går som vanlig etter ei stund, da uten støy så mye støy i høytalerne. Jeg har en kurs i huset hvor den trives sånn tålig bra, dvs det er kun på den kursen jeg har minst trafobrum.

Dette fant jeg ut her på morgenkvisten, jeg har satt forsterken tilbake på den "gode kurs" så skal jeg teste litt mere.

Men jeg har vondt for å tro at dette er normalt, og at det "kun" strømmen min som det er problemet her...:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok min Vincent SP-331 som også har stor trafo og koblet den opp samme kurs som varmepumpen, har ikke den sirisser i stua men trafoen begynte å humme og summe... så den kursen er ikke god. Og det var på en måte litt godt å få bekreftet dette da dette ikke gjør Doxaen fullt så syk lengre

Lurer på om det kan være en ide å legge opp en egen kurs fra sikringsskapet, det er fullt mulig, eller om det er bortkasta tid. Når jeg har en kurs som fungerer greit i huset så kan det ikke være like ille overalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om høytalerne kan ta skade av det smellet som kommer når du skrur på forsterkeren?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Noen som vet om høytalerne kan ta skade av det smellet som kommer når du skrur på forsterkeren?
    Husk å starte forforsterkeren/receiveren FØR du starter en effektforsterker....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør det, tenkte mere på det smellet Doxaen lager når jeg slår den på. Jeg er desverre nødt til å skru den helt av etter bruk fordi jeg har ikke fått fikset støyproblemet i standby enda.

Newcomer DoxaStein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har siden Påskeaften hatt gleden av 73B - Bare gromlyd Bedre trøkk og rom mere bass - Alt er bare bedre - Hadde 73 tidlgere

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det høres spennende ut med Doxa, men jeg lurer på hvordan lydsignaturen er i dem?

Hva matcher dem bra med?

Sandlien

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •