Doxa teknisk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59

Tråd: Doxa teknisk

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg koblet til Vincenten nettopp, trafoen er helt stille, og ett lite sus fra diskanten, mellomtonen er helt tyst.

Sitter med en litt vond smak i munnen nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du er nødt til å få byttet en eller begge trafoene?

Hadde brumming i min Parasound, og det ble helt borte etter trafobytte

(har ikke hverken mye erfaring eller teknisk innsikt om dette, men ville bare dele en erfaring )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil et evt trafobytte koste? sånn anslagsvis?!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Hvor mye vil et evt trafobytte koste? sånn anslagsvis?!
    I mitt tilfelle vet jeg ikke helt da jeg fikk den byttet gratis på garanti. Men kan se for meg at veil pris på en slik trafo er en drøy tusenlapp?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraftige trafoer som dette KAN noen ganger gi brum.
    Dersom du føler at dette er for mye - og spesielt dersom det også kan høres fra høyttalerne, bør du kontakte Lauvland og få ham til å sjekke/bytte disse innenfor garantien.

Et problem på de første utgavene av DOXA73 var at den økte størrelsen på de nye spesialkonstruerte trafoene krevde større dempeputer under dem.

Dog har dette selvsagt intet med det du hører gjennom høyttalerne, men det kan tenkes at andre opplever dette symptomet. Da skal det være ganske enkelt å legge mer dempemateriale mellom trafo og bunnplate.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OFF TOPIC, men har hørt at det har kommet en DOXA 73B.

Vet du noe om dette RoKo? Og kan jeg eventuelt oppgradere min 73 til en 73B? Og hva koster det tro?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt om dette, men kjenner ikke mer til det enn som så.

Lauvland ønsket for en tid tilbake å lansere en enda bedre versjon (han utforsker stadig), men man kan jo ikke lansere en ny modell hver gang man finner en forbedring... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dersom du føler at dette er for mye - og spesielt dersom det også kan høres fra høyttalerne, bør du kontakte Lauvland og få ham til å sjekke/bytte disse innenfor garantien.

Et problem på de første utgavene av DOXA73 var at den økte størrelsen på de nye spesialkonstruerte trafoene krevde større dempeputer under dem.

Dog har dette selvsagt intet med det du hører gjennom høyttalerne, men det kan tenkes at andre opplever dette symptomet. Da skal det være ganske enkelt å legge mer dempemateriale mellom trafo og bunnplate.
    Når jeg snakket med han på tordagen så kunne han si at min Doxa 73 var ikke nr 1, men den var ikke langt unna, så dette er nok en av dem første ja. Jeg får ta en telefon til han i morgen og høre om ikke han kan sjekke denne.

Har prøvd litt forskjellig i dag, alt fra jordet stikk til forskjellige stikk rundt omkring i huset. Enkelte stikk fungerer bedre enn andre, men brummingen vil ikke gi seg, på det værste så kjenner du at hele chassiet vibrerer.

Jeg har pakket den bort, tør ikke å bruke den før den er blitt sjekket. Og så får jeg selvfølgelig F2.2F om ett par dager... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Litt OFF TOPIC, men har hørt at det har kommet en DOXA 73B.

Vet du noe om dette RoKo? Og kan jeg eventuelt oppgradere min 73 til en 73B? Og hva koster det tro?
    Synes vi kan bruke denne tråden til Doxa, vi har jo ikke noen dedikerte tråder til disse boksene.

Oppgraderingen koster 4900 kroner, skal gi litt mere av alt... ikke mye men det var klart hørtbart i følge Lauvland.
    De måtte ha forsterkeren i en uke pga ny innbrenning.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Jeg har pakket den bort, tør ikke å bruke den før den er blitt sjekket. Og så får jeg selvfølgelig F2.2F om ett par dager... :roll:
    Det er ingen som helst fare forbundet med å bruke den.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes vi kan bruke denne tråden til Doxa, vi har jo ikke noen dedikerte tråder til disse boksene.

Oppgraderingen koster 4900 kroner, skal gi litt mere av alt... ikke mye men det var klart hørtbart i følge Lauvland.
    De måtte ha forsterkeren i en uke pga ny innbrenning.
    Var det jeg også snappet opp på sentralen.

Kanskje forandre trådtittelen din til Doxaèns Venner?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg snakket med han på tordagen så kunne han si at min Doxa 73 var ikke nr 1, men den var ikke langt unna, så dette er nok en av dem første ja. Jeg får ta en telefon til han i morgen og høre om ikke han kan sjekke denne.

Har prøvd litt forskjellig i dag, alt fra jordet stikk til forskjellige stikk rundt omkring i huset. Enkelte stikk fungerer bedre enn andre, men brummingen vil ikke gi seg, på det værste så kjenner du at hele chassiet vibrerer.

Føler meg nesten litt medskyldig her, som snakket så varmt om denne til deg.......leit at du har sånne problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg mailet litt med Lars Olav på Doxa. Han mente kanskje det kunne være el-lyttene som lakk som gav denne brummen?! Vet om dette har samme symptomer som denne trafo brummen eller er dette noe annet?

En oppgradering til Doxa mod 72 koster 9k,-.. da frister det mere å gå for en mod 73

Er det noen andre her som vet ca pris på å evt bytte trafo`n ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør om de har liggende en trafo fra en innbytteforsterker, da vel!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør om de har liggende en trafo fra en innbytteforsterker, da vel!
    Selvfølgelig.. Det har jeg ikke hørt om Takk for tipset!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mailet litt med Lars Olav på Doxa. Han mente kanskje det kunne være el-lyttene som lakk som gav denne brummen?! Vet om dette har samme symptomer som denne trafo brummen eller er dette noe annet?

En oppgradering til Doxa mod 72 koster 9k,-.. da frister det mere å gå for en mod 73

Det er veldig viktig å skille på brum som kommer fra høyttalerne (1) og mekanisk brum fra selve forsterkerkabinettet/trafoen (2).

1) Denne type brum kan deles inn i to hovedårsaker:
    1a) Brum kun når forsterkeren er tilkoblet signalkabler skyldes indusert støy i signalkablene, eller jordsløyfer hvor signalkablene inngår. Fjern sirkullære kabelkveiler, og hold signal unna strømkabler. Bryt opp jordsløyfer, bytt til annet strømuttak. Alle apparater fra samme vegguttak.
    1b) Brum når forsterkeren ikke er tilkoblet signalkabler skyldes som oftest rippel fra poweret. De store elektrolytt kondensatorene som sitter mellom likeretter og forsterker skal filtrere slik rippel. Når kondensatorere blir gamle i et varmt miljø tørker de ut og mister kapasitet. Da forplanter rippelet seg inn i forsterkeren, og vil høres som en 100Hz brumming i høyttalerne. Elektrolyttene må byttes. Det er en enkel jobb, men kostnaden vil varierer med størrelse og antall. 50-100,- pr stykk for 10 000µF/50V.

2) Mekanisk brumming forårsaket av trafoen kan skyldes både mekaniske løsninger, og DC på strømnettet. Denne typen brum er vanskelig å få has på. Det kan noen ganger hjelpe å legge mer demping mellom trafo og kabinett. Demping mellom kabinett og underlag kan også hjelpe. Noen ganger vil det hjelpe å bytte trafo. Det er kostbart, ca 1000,- pr stykk for 500VA. Det kan også hjelpe å koble til et annet strømuttak.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at den støyen jeg hører er når forsterkeren står i stby, så snart jeg skrur på receiveren blir det stille. Hvis du lytter sikringsskapet ditt så hører du samme lyden.

Men for å være litt positive her, den spiller veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det er veldig viktig å skille på brum som kommer fra høyttalerne (1) og mekanisk brum fra selve forsterkerkabinettet/trafoen (2).

1) Denne type brum kan deles inn i to hovedårsaker:
    1a) Brum kun når forsterkeren er tilkoblet signalkabler skyldes indusert støy i signalkablene, eller jordsløyfer hvor signalkablene inngår. Fjern sirkullære kabelkveiler, og hold signal unna strømkabler. Bryt opp jordsløyfer, bytt til annet strømuttak. Alle apparater fra samme vegguttak.
    1b) Brum når forsterkeren ikke er tilkoblet signalkabler skyldes som oftest rippel fra poweret. De store elektrolytt kondensatorene som sitter mellom likeretter og forsterker skal filtrere slik rippel. Når kondensatorere blir gamle i et varmt miljø tørker de ut og mister kapasitet. Da forplanter rippelet seg inn i forsterkeren, og vil høres som en 100Hz brumming i høyttalerne. Elektrolyttene må byttes. Det er en enkel jobb, men kostnaden vil varierer med størrelse og antall. 50-100,- pr stykk for 10 000µF/50V.

2) Mekanisk brumming forårsaket av trafoen kan skyldes både mekaniske løsninger, og DC på strømnettet. Denne typen brum er vanskelig å få has på. Det kan noen ganger hjelpe å legge mer demping mellom trafo og kabinett. Demping mellom kabinett og underlag kan også hjelpe. Noen ganger vil det hjelpe å bytte trafo. Det er kostbart, ca 1000,- pr stykk for 500VA. Det kan også hjelpe å koble til et annet strømuttak.
    Takk for oppklarende info..
    Jeg tror ganske sikkert det er 1b som er synderen hos meg. jeg hører en svak lyd fra boxen når den kun står koblet i el uttak uten høyt kabler eller signal kabel og dette blir hørbart i høyttalerene når disse blir koblet til. de har følsomhet på 100db/m så det skal lite til å plukke opp støy virker det som.

Mao så er ikke dette det mest kostbare å bytte i boksen!? kan hvem som helst gjøre det eller må den til Doxa?

MVH Johan

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende info..
    Jeg tror ganske sikkert det er 1b som er synderen hos meg. jeg hører en svak lyd fra boxen når den kun står koblet i el uttak uten høyt kabler eller signal kabel og dette blir hørbart i høyttalerene når disse blir koblet til. de har følsomhet på 100db/m så det skal lite til å plukke opp støy virker det som.

Mao så er ikke dette det mest kostbare å bytte i boksen!? kan hvem som helst gjøre det eller må den til Doxa?

MVH Johan
    Er dette en relativt ny forsterker som fortsatt er dekket av garanti ? I så tilfelle ville jeg definitivt overlatt til Doxa å fikse den.

Merk at 1b) er mest vanlig som årsak på eldre forsterkere (10år+), men levetiden på lyttene er sterkt påvirket av temperatur.

Jeg har selv byttet slike på et par av mine egne eldre forsterkere uten problemer, men det krever litt loddeerfaring. Man må også holde seg nokså nøye til rating og verdier på komponentene man bytter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er min Doxa en eldre 70 se.. for å være ærlig tror jeg ikke man hadde hørt dette på høyttalere som ikke er så følsomme som klipsch! Men for å bruke denne, UTEN at jeg med tvangstankene mine irriterer meg, så bør det byttes oppi der..

Vet ikke hva Doxa selv skal ha, men sikkert billigere å la noen andre ta dette..

Johan

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •