Denon AVR-4310 vs AVR-4810

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-4310 vs AVR-4810

Heisann !

Vurderer å skifte ut min Denon AVR-3808A receiver med en ny da jeg har skiftet høyttalere og trenger litt mer krefter, hovedsaklig i stereo avspilling!

Noen her som har erfaring med de to nevnte receiverene her?
    Skiller "bare" 10.W på disse, men over 10.000.kr i prisforskjell!
    Kommer uansett forløbig til å kjøre kun 5.1 system i "stue-hjemmekino'en" min, og ønsker helst å unngå bruk av effektforsterker pga. plass.
    Power Consumption antar jeg har noe å si for hvor mye strøm/watt receiveren bruker/trekker, der er den største forskjellen på disse og min nåværende receiver. På min 3808A, 550W, 4310, 780W og 4810 910W.
    Er det stor forskjell på 4310 og 4810?
    Har fått testet 4810 på Klubben sammen med B&W CM9 bi-ampet og den drev høyttalerne utmerket, sammenlignet med NAD T785 og begge ble overrasket og syntes 4810'en låt mye bedre!
    Problemet er at jeg ikke har mulighet til å få testet 4310 da HFK ikke har den i butikken og heller ikke kommer til å ta den inn uten at den blir bestillt da det er ventet nye modeller snart, så hvis det er noen med erfaring fra 4310 og 4810 som kunne si noe er det til hjelp!
    Kjipt å bestille 4310, og så viser det seg at den ligger langt bak 4810 ytelsesmessig, og kjipt å kjøpe 4810 å bruke 10.000.kr mer hvis 4310 hadde vært godt nok.
    Noen som har noen innspill?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann !

Vurderer å skifte ut min Denon AVR-3808A receiver med en ny da jeg har skiftet høyttalere og trenger litt mer krefter, hovedsaklig i stereo avspilling!

Noen her som har erfaring med de to nevnte receiverene her?
    Skiller "bare" 10.W på disse, men over 10.000.kr i prisforskjell!
    Kommer uansett forløbig til å kjøre kun 5.1 system i "stue-hjemmekino'en" min, og ønsker helst å unngå bruk av effektforsterker pga. plass.
    Power Consumption antar jeg har noe å si for hvor mye strøm/watt receiveren bruker/trekker, der er den største forskjellen på disse og min nåværende receiver. På min 3808A, 550W, 4310, 780W og 4810 910W.
    Er det stor forskjell på 4310 og 4810?
    Har fått testet 4810 på Klubben sammen med B&W CM9 bi-ampet og den drev høyttalerne utmerket, sammenlignet med NAD T785 og begge ble overrasket og syntes 4810'en låt mye bedre!
    Problemet er at jeg ikke har mulighet til å få testet 4310 da HFK ikke har den i butikken og heller ikke kommer til å ta den inn uten at den blir bestillt da det er ventet nye modeller snart, så hvis det er noen med erfaring fra 4310 og 4810 som kunne si noe er det til hjelp!
    Kjipt å bestille 4310, og så viser det seg at den ligger langt bak 4810 ytelsesmessig, og kjipt å kjøpe 4810 å bruke 10.000.kr mer hvis 4310 hadde vært godt nok.
    Noen som har noen innspill?
    Til ditt bruk er 4310 så absolutt den rette av disse to!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hei RoKo !

Du føler deg sikker på at 4310 vil drive høyttalerne B&W CM9 greit?
    Med min 3808A spiller jeg sjelden over -20db, og det funger greit, men jeg føler jeg savner litt ekstra krefter!

Nå vet jeg at du har erfaring med alle disse tre nevnte receiverene, så du mener at 4310 vil være en god oppgradering fra 3808A og ikke være "mye svakere" enn 4810?

Som sagt, værste scenario'et er jo som sagt å kjøpe 4310, å finne ut i ettertid at man burde gått for 4810, det kommer til å koste mer enn å kjøpe 4810 med det samme selv om den koster svimlende 10.000.kr mer.

Det viktigste er at 4310 er en "god oppgradering" fra 3808, enn at den er "litt svakere" enn 4810!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen i styrke fra 4810 og 4310 er så ytterst liten at det ikke betyr noe som helst - etter min mening.

4310 og 4810 har begge nye forsterkerkretser som du garantert vil bli overrasket over. Kvaliteten på effekttrinnene er nemlig laaaaangt bedre enn forrige serie (xx08).

Jeg er rimelig skråsikker på at du vil bli begeistret når 4310 kommer i hus. :-D

Den store forskjellen på 4310 og 4810 er at 4810 leverer BÅDE height og width samtidig. Dette betyr for din del INGENTING!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Helt klart.

Forskjellen mellom 4310 og 4810 handler overhodet IKKE om Watt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det enkleste og billigste bare å kjøpe ett to- kanals effektrinn?? Har forøvrig akkurat kjøpt en brukt 3808, og har planer om det hvis det viser seg att den leverer for lite.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en del andre forskjeller enn effekttrinn mellom 3808 og 4310... ;-)

Ikke dermed sagt at trådstarter TRENGER disse fordelene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVnoob
    Er ikke det enkleste og billigste bare å kjøpe ett to- kanals effektrinn?? Har forøvrig akkurat kjøpt en brukt 3808, og har planer om det hvis det viser seg att den leverer for lite.
    Hei

Det ville kansje være det enkleste, men skrotlegger det forde jeg i utgangspunktet er blitt veldig fortrolig med kombinasjonen Denon og B&W.
    Med et effekttrinn vil lyden bli farget, og + jeg går glipp av "alt det nye" som også er i de nye receiverene.
    Har som sagt en Rotel RB-1572 effektforsterker, men ønsker helst å slippe å bruke den da jeg opplevde at lyden ble veldig annderledes.
    En annen ting er jo at en effektforsterker igjenn krever mere plass i racket.

Som sagt lengre opp i tråden, føler jeg receiveren min "mangler litt", hvis 4310 / 4810 kan gi meg det lille jeg føler jeg mangler av krefter uten å måtte bruke effektforsterker, så er det den beste løsningen synes jeg.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-Amping AVR-4310 & AVR-4810

Hei

Hvis jeg bi-amper fronthøyttalerne på 4310 kan jeg kun kjøre 5.1 system på 4310, men hvis jeg bi-amper frontene på en 4810 kan jeg vel fremdeles kjøre 7.1 system på den, stemmer dette?

Ellers var jeg inne å kikket litt på Denon sin hjemmeside og det ser ut som om 4310 trekker/har like stor strømforsyning som den eldre modellen 4308!, og en god del større enn 3808.

-AVR3808 130W 7,2A
    -AVR4308 140W 8,1A
    -AVR3310 120W 7,0A
    -AVR4310 130W 8,1A
    -AVR4810 140W 9,5A
    -AVR2310 105W 6,0A
    -AVR5308 150W 11,0A

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AVR3808 vs AVR4310 vs AVR4810

Heisann igjenn !

Fant diverse ytelse tester fra Home Theater, her ser det jo ut som om AVR3808 yter best?

Denon AVR-3808 : Home Theater: Denon AVR-3808CI A/V Receiver

This graph shows that the AVR-3808CI’s left channel, from CD input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1 percent distortion at 186.7 watts and 1 percent distortion at 210.9 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1 percent distortion at 238.9 watts and 1 percent distortion at 277.3 watts.

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1 percent distortion at 118.9 watts
    1 percent distortion at 138.0 watts

All channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1 percent distortion at 113.5 watts
    1 percent distortion at 130.7 watts

Denon AVR-4310 :
    Home Theater: Denon AVR-4310CI A/V Receiver

This graph shows that the AVR-4310CI’s left channel, from CD input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1 percent distortion at 155.4 watts and 1 percent distortion at 179.3 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1 percent distortion at 224.6 watts and 1 percent distortion at 258.5 watts.

0.1% distortion at 113.8 watts
    1% distortion at 131.0 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 104.6 watts
    1% distortion at 116.6 wattsDenon

AVR-4810 :
    Home Theater: Denon AVR-4810CI A/V Receiver

This graph shows that the AVR-4810Ci’s left channel, from CD input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1 percent distortion at 168.2 watts and 1 percent distortion at 187.7 watts. Into 4 ohms, the amplifier reaches 0.1 percent distortion at 277.8 watts and 1 percent distortion at 303.5 watts.

0.1 percent distortion at 123.5 watts
    1 percent distortion at 148.2 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1 percent distortion at 30.9 watts
    1 percent distortion at 36.0 watts (Protection Engages)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino

Fant diverse ytelse tester fra Home Theater, her ser det jo ut som om AVR3808 yter best?
    Men når det gjelder lydopplevelsen, så yter AVR4310 og AVR4810 best!

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Helt klart.

Forskjellen mellom 4310 og 4810 handler overhodet IKKE om Watt
    Nei, er ikke bare effekt alene som gir bedre lyd. Hvordan signalene blir behandlet før de kommer til effekttrinnet betyr etter min mening vel så mye.
    Mener du at lydkvaliteten generelt er like bra i disse? Jeg tenker da på bruk i stereo...

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den nye XX10 serien til Denon har mye bedre lyd enn de eldre.

Forresten Purolatino.
    Hvordan er 1572 på DM683?
    Har tenkt på denne komboen selv da jeg og trenger en ny, men litt skeptisk til klasse D forsterkere foreløpig

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Ja de nye XX10 seriene til Denon har mye bedre lyd enn de eldre.

Forresten Purolatino.
    Hvordan er 1572 på DM683?
    Har tenkt på denne komboen selv da jeg og trenger en ny, men litt skeptisk til klasse D forsterkere foreløpig
    Hei

Har ikke testet det selv, men er overbevisst om at RB-1572 driver 683 uten noen problemer. Jeg har kun brukt den opp mot cm9, men syntes "lyden" ble veldig annderledes enn hva jeg var vant til. Syntes det låt bedre når jeg testet på HFK, men da var pre'en en NAD og ikke Denon!
    Vet at brukeren Corleone eller noe sånt bruker RB-1572 sammen med 683.
    Som sagt, det er mange som synes at RB-1572 låter kjempebra, og andre som synes det låter mindre bra.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Men når det gjelder lydopplevelsen, så yter AVR4310 og AVR4810 best!
    Hei Flageborg!

Jeg gir meg....:-D , bestiller 4310 og satser på at jeg blir fornøyd og at denne blir en fin oppgradering fra 3808A, både når det gjelder ytelse og lydopplevelse!
    Prøver samtidig og ordne meg med en "avtale" på HFK, om at jeg kan få byttet den inn igjenn om den ikke svarer til forventningene og gå for 4810!!!

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok
    Ja har liksom hørt litt delte meninger om klasse D lydsignaturen.
    Vært greit å hørt med noen som har testet :-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok
    Hei

Kan jo forresten si litt da. Lyden jeg får av kombo'en Denon & B&W CM9 vil jeg beskrive som veldig detaljert og varm. Forskjellen på DM683 og CM9 vil jeg først og fremst beskrive som at CM9 er mye mer "åpnere", og DM683 "mørkere" og noe mer "mørk" og bassfremtredende. På utenlandske forum beskriver mange RB-1572 som veldig "stram" og "steril", men at den har "stålkontroll" på høyttalerne. Jeg vil egentlig beskrive lyden som"digital", den er nok litt annderledes enn det jeg er vandt til. Den analoge lyden opplever jeg som "varmere". Kan jo også ta med at jeg har prøvd den sammen med en Cambridge Azur 650A og B&W DM685 og da låt det veldig bra, tror det har mye å si hva man liker og er vandt med, og hva man parrer den sammen med. Problemet mitt er vell at jeg nå har hørt på kombinasjonen Denon receiver og B&W i 10.år (B&W DM605), og når det plutselig låter annderledes blir det liksom feil i mine ører!
    Hvis jeg hadde gitt effektforsterkeren litt mer tid, hadde jeg sikkert blitt vandt til dette også, og hvis jeg hadde gått tilbake senere ville sikkert det blitt feil igjenn. Syntes også rotelen fungerte godt/låt bra sammen med NAD som pre, da hørte jeg med NAD som pre, og byttet mellom Rotelen og NAD effektforsterker, der syntes jeg Rotelen låt bedre enn NAD'en, begge ble/var varm i klangen, men NAD'en enda noe mørkere/varmere, med Rotelen en aning lysere/mer detaljert, men fremdeles "varm".
    Som sagt, vil absolutt annbefalle deg å få testet den, føler man får mye kraft for pengene, og hva man liker er jo veldig forskjellig fra person til person. Er alltid litt vansklig og beskrive lyd , håper dette kunne være til litt hjelp. Rotelen bruker forressten B&O IcePower, det er vell det Pioneer receiverene også bruker, men Lyngdorf som også regnes som Class D forsterkere har utviklet sin egen etter hva jeg har forstått.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....men litt skeptisk til klasse D forsterkere foreløpig
    Ja, og lyden spesielt - men utviklingen står jo heldigvis ikke stille på dette punktet

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok
    Tja,det er vel mye som spiller inn her tror jeg!
    Jeg hadde en Rotel RB 1562 klasse-D på 2x100w for en stund siden,men den ble solgt da reciveren (Pio LX51) min faktisk spilte bedre alene!
    Høytalerne som ble brukt var Monitor Audio RS 6!
    Kunne spille høyere,og med bedre bass (min smak) med Pioneeren (7x 110w)

Så oppgraderte jeg nå i vinter til Pio LX 82 som jo også er klasse-D(ice power)
    Og det var virkelig en oppgradering - klarere lyd,bedre definerte stemmer,bedre kontroll,spiller dypere og bedre definert i bassen,og i tillegg så spiller den høyere!
    Så denne varianten er jeg veldig fornøyd med
    Men det kommer sikkert mye an på høytalerne det skal spilles på også!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

burde du ikke vente litt?

Som du sier så kommer det snart inn nye denon modeller og derfor vil ikke HFK bestille denne inn uten at du kjøper den....
    Vil da tro at enten kommer det inn en ny og MYE bedre forsterkerserie enn det er idag eller så vil de være noenlunde like med det som er idag, uansett vil ihvertfall "dagens" modeller ramle en god del i pris med en gang det kommer en ny modellserie på markedet...
    På den andre siden... om du venter så kommer det alltid noe som er litt bedre og litt bedre og litt bedre osv osv osv... så på ett eller annet tidspunkt må en bare handle...

Lykke til ihvertfall

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •