Effekt til Martin Logan vista

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt til Martin Logan vista

Da nærmer det seg feriepenger og endelig skal vistaene mine få orntlig effekt.
    Jeg har nå begynt og titte litt rundt i jungelen av effekt trinn, og jo mer jeg ser, og jo flere selgere jeg prater med jo mer usikker blir jeg.

Jeg bor i Bergen så det er litt begrenset hvilket utstyr jeg har sjangs til å faktisk teste her. Så det er en fordel om det selges her, men muligheten for en Oslo tur er jo alltid der.
    Kandidatene jeg har titet på til nå er følgende:
    Electrocompaniet 250r
    Mcintosh mc 252
    Adyton cordis 1.8 (denne sprenger budsjettet, men jeg har har fått et veldig godt tilbud på en brukt en, så den er med i vurderingen)
    Bryston 4bsst2

Noen andre merker jeg bør sjekke ut?

Resten av annleget er Denon avr 3808 (på sikt vill jeg få en dedikert 2 kanals pre) og snart en Marantz cd-spiller høystsannsynlig 7003 (som på sikt kun skal brukes som drivverk)

Når det gjelder musikksmak går det i det aller meste, alt fra Slayer til Opera blir spilt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av The Projectionist
    Jeg har nå begynt og titte litt rundt i jungelen av effekt trinn, og jo mer jeg ser, og jo flere selgere jeg prater med jo mer usikker blir jeg.

Jeg bor i Bergen så det er litt begrenset hvilket utstyr jeg har sjangs til å faktisk teste her. Så det er en fordel om det selges her, men muligheten for en Oslo tur er jo alltid der.
    Electrocompaniet 250r
    Mcintosh mc 252
    Adyton cordis 1.8 (denne sprenger budsjettet, men jeg har har fått et veldig godt tilbud på en brukt en, så den er med i vurderingen)
    Bryston 4bsst2

Resten av annleget er Denon avr 3808 (på sikt vill jeg få en dedikert 2 kanals pre) og snart en Marantz cd-spiller høystsannsynlig 7003 (som på sikt kun skal brukes som drivverk)

Når det gjelder musikksmak går det i det aller meste, alt fra Slayer til Opera blir spilt.

Emotiva xpa-2? Jeg har selv xpa-5. Sjekk Emotiva linken her inne, eller sjekk ut Emotiva.com

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis bruker Usher på sine Martin Logan og det låter meget bra, husker ikke benevnelsen på forsterkeren.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desto fler svar du får her, desto mer usikker blir du.....
    Selvom jeg har Bryston vil jeg anbefale deg McIntosh, det er skikkelig match med ML.
    Hvilken lyd er du til da? Varm, analytisk, neutral?
    Bryston spiller super neutralt, hyper oppløst, og detaljert, noen kan savne litt varme med Bryston...
    Jeg ville ikke tenkt på Electrocompaniet engang....
    Der ligger jo en lekkerbisken her : http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/62787

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Emotiva xpa-2? Jeg har selv xpa-5. Sjekk Emotiva linken her inne, eller sjekk ut Emotiva.com
    Unskyld at jeg sier det, men folk som har høytalere i denne prisklassen tror jeg sikter på en helt annen lyd enn hva Emotiva kan gi...

Vil forøvrig tipse om Doxa til trådstarter...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Projectionist

Electrocompaniet 250r
    Mcintosh mc 252
    Bryston 4bsst2

Martin Logan Vista er en meget god høyttaler og kan etter min erfaring med høyttaleren matches med en mengde forsterkere med godt resultat. Utfordringene til en ML-elektrostat er jo impedansedipen rundt 17-20khz-området. Nå er det riktignok ikke allverdens energi i det området, men en bør velge en forsterker som ikke er spesielt følsom for impedansefall.

Rør- eller transistor? Jeg har hatt de aller beste erfaringer med røreffekt på Vista, og da spesielt med Rogue Audio Stereo 90 og McIntosh MC275. Jeg skulle aller helst ha brukt rør på mine Vantage også, men et par litt for nysgjerrige barnefingre satte en (midlertidig) stopper for det.

Jeg ville også styrt unna EC i denne omgang, men de du nevner har potensiale til å gi godlyd til Vista....

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Unskyld at jeg sier det, men folk som har høytalere i denne prisklassen tror jeg sikter på en helt annen lyd enn hva Emotiva kan gi...

Vil forøvrig tipse om Doxa til trådstarter...

Tja....... Jeg har Mirage Omd-28, 15 og 5 plus to subber. Omd-28 koster 70.000,-, 15 kr 25.000,.- Receiver er pioneer svx-lx70..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja....... Jeg har Mirage Omd-28, 15 og 5 plus to subber. Omd-28 koster 70.000,-, 15 kr 25.000,.- Receiver er pioneer svx-lx70..
    Sorry, men jeg greier ikke å ta produkter som selges "2 dager etter anskaffelse" seriøst. Men om du er happy med en Emotiva så er det jo flott... men nå er det ikke dette tråden handler om.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg ville også styrt unna EC i denne omgang, men de du nevner har potensiale til å gi godlyd til Vista....
    Uten å dra igang noen forsterkerdiskusjon her, ble jeg litt overrasket over å lese at både Niels Nielsen og du vender tommelen ned for komboen EC / Vista?
    Hva er grunnen til det?
    Jeg har en liten stund spilt på en oppgradert EC AW120 / Vista, og synes det låter upåklagelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken lyd er du til da? Varm, analytisk, neutral?
    Er vell litt varm lyd jeg er ute etter, men vill også har litt mer i toppen. Det er også veldig viktig at det er tilgivende på litt dårlige innspillinger.
    Er også ute etter et mer luftig og større lydbilde enn det jeg har nå, men her har jeg nok også mye og hente på rommet og plasering.

Anfield:
    Har hørt vista med rør før og syntes det låt fantastisk. Men er litt skeptisk til rør siden bassen er pasiv. Jeg har en tendens til å dra på litt av og til. På lang sikt har jeg lyst på en av modellene med aktiv bass, og da er planen rør. Men enn så lenge blir det nok til at jeg går for en transistor.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Uten å dra igang noen forsterkerdiskusjon her, ble jeg litt overrasket over å lese at både Niels Nielsen og du vender tommelen ned for komboen EC / Vista?
    Hva er grunnen til det?
    Jeg har en liten stund spilt på en oppgradert EC AW120 / Vista, og synes det låter upåklagelig?
    Vel, noe handler vel om smak og behag, en annen ting er at det bør være en av de siste versjonene av EC dersom det tenkes brukt med elektrostater. Tidligere versjoner har jo som kjent ikke vært spesielt glade i lave impedanser.

EC blir litt for "laidback" for min egen del, men her vil ens egne ører bære fasitsvaret uansett produkt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jo mange andre forsterkere der egner seg, men lyden du får vil først og fremst bestemmes av receiverens forforsterkerdel.
    Når du ser etter forsterker i denne prisklassen tror jeg ikke du skal forvente de er spesielle tilgivende mot dårlige innspillninger, men rør vil sikkert være et bra valg tror jeg.
    Der dukker noen ganger opp en Plinius på diverse bruktbørser, de er svært gode på elektrostater, samme med Coda (der var en her på børsen for en liten stund siden), og Coda er å sammenlikne med Mark Levinson, utrolige forsterkere, laget av guttene bak Threshold.
    Coda lager bl.a. OEM produkter for Sanders Sound Systems.
    Sanders Sound Systems Amplifiers

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Vista på parasound A21 på jfs soundsystem i drammen. Jeg synes dette var en veldig bra komb. Absolutt verdt å høre på!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vel, noe handler vel om smak og behag, en annen ting er at det bør være en av de siste versjonene av EC dersom det tenkes brukt med elektrostater. Tidligere versjoner har jo som kjent ikke vært spesielt glade i lave impedanser.

EC blir litt for "laidback" for min egen del, men her vil ens egne ører bære fasitsvaret uansett produkt.
    Hmm, da blir vel H200 litt for laidback også? Har akkurat gjort noen direkte sammenlikninger i min egen tråd - http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tchbox-55.html (innlegg 1084).
    Nå skal det riktignok sies at H200 låt en anelse mer frempå i mellomtonen, og kanskje også en tanke mer oppløst oppover i registeret?
    Men forskjellene er såpass små at jeg ikke tør å være for bombastisk her.

Skal jeg da trekke en liten konklusjon, så er ingen av dem egnet i forhold til f.eks Plinius, Coda osv?
    Har jeg da enda mer i vente, ved et forsterkerbytte?
    Beklager at jeg "rapper" tråden din litt The Projectionist, men så vidt jeg kan se, handler det jo om felles interesser. Bokstavelig talt. ;-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger på Zebby sin kommentar: Hva vedkommende er på jakt etter er ikke akkurat det samme som det du liker? Har hørt om Vista sine egenskaper, og om den er på samme linje (eller bedre) som de tidligere modellene så legger jeg min lit til det ...og støtter meg til Anfield sin løsning: med en kraftfull rørforsterker. Ser det ligger BAT VK-75SE; NORGES RÃ…ESTE! og Mcintosh 275 R på HFS.

Andre valg? NY PRIS - Dynamic Precision DP A1S EBW! , ARC VT200 salg/bytte info , Pass Labs X250.5. NY PRIS. BILLIG ,

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rogue 90
    ROGUE ST-90 EFFEKTFORSTERKER SELGES

Bare en kommentar til Scrooge, jeg vil virkelig anbefale deg å prøve en av de forsterkere nevnt her på dine Vista, også BAT og Musical Fidelity f.eks.
    Jeg er litt anti Hegel, beklager, den dagen vil ikke komme hvor jeg kjøper det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da får jeg bare takke for tipset, Niels!
    Jeg skal ikke mase noe om hvorfor du er litt anti Hegel, det kan jo være mange årsaker til det.

For egen del, har jeg nok en altfor(?) inngrodd oppfatning av at komboen rør-amp og elektrostater ikke passer særlig godt sammen? Da gjerne med tanke på at slike høyttalerløsninger kan være litt "barske" å håndtere, mtp impedanskurver.
    Og rørforsterkere (som jeg foreløpig har et svært platonisk forhold til), er vel ikke kjent for å ha de råeste effektreservene, når det røyner på?
    Medgir gjerne at jeg også går rundt med en idiotisk(?) oppfatning av at rørløsninger gjerne heller mot det varme.
    ML Vista og tilsvarende er vel ikke kjent for å være spesielt skarpe i toppen, og da ser jeg gjerne for meg at det vil være fordelaktig med en forsterker med en litt "lys" klang.
    Noe jeg altså foreløpig ikke ser for meg at gjelder for rørforsterkere, generelt.

Samtidig har jeg en "liten" anelse om at jeg tar feil? ;-)
    Jeg er uansett blitt litt nyskjerrig på dette nå, så jeg får prøve å få lånt / testet noen rørbaserte løsninger etterhvert.
    Er det noen i nærheten av Furuset (i Oslo) som besitter kompetente rørforsterkere, og som kan tenke seg å la meg prøve, så sier jeg selvsagt jatakk til det!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Martin Logan spiller fantastisk med Electrocompaniet!! ingen tvil om annet..
    Renhet og fyldighet samt luftighet i toppen er helt fantastisk. Jeg ville begynt med å sjekke ut Electrokompaniet!

Har en onkel som kjører dette oppsette, samme høytalerne som du har og dette er rett å slett gromt.

Når det kommer til elektrostat høytalere vil du ha en forsterker som klarer å levere kun power, dettte gjør electrokompaniet fantastisk til disse...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, vodrup!

Nå har det seg slik at jeg allerede har en EC-amp her - en oppgradert AW120, så jeg vet jo om ikke annet, hva den står for!

Og den spiller slett ikke dårlig i mine ører, og jeg har oppriktig talt problemer med å skille denne mot min Hegel H200.

Men ettersom det stadig foreslåes alternative (rør)løsninger til ML Vista og tilsvarende varianter, så må jeg medgi at jeg er blitt litt nyskjerrig på et alternativ til både Hegel og EC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Nysgjerrig er bra!! hør og test.. så er jeg sikker på at du blir fornøyd!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •