Effekt til Martin Logan vista - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fornøyd? Helt sikkert!
    I alle fall for en stund...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig feiloppfatning som råder her. Martin Logan generelt har ikke behov for mye effekt, da sensitiviteten er helt akseptabel. Høyttalernes impdedansekurve krever dog at man har en veldimensjonert strømforsyning og utgangstrafoer som takler å drive tunge laster uten å knele, noe en velkonstruert rørforsterker ikke har problemer med.

Jeg har prøvd mange kombinasjoner med ML oppigjennom og har hatt gode resultater med både transistor og rør på Sequel II og Vista. At rør låter varmt er en vanlig oppfatning, som kan skrive seg av mange ting. Min oppfatning er at det er like stor variasjon i lydsignatur mellom rørforsterkere som det er mellom transistorforsterkere, således er en slik generalisering ganske uheldig da man ofte benytter den til å avskrive svært mange gode (eller til og med bedre) forsterkere bare på bakgrunn av en slik oppfatning.

Etter hva jeg har forstått er grunnen til at det ofte frarådes å parre EC og ML at EC tidligere har hatt problemer med å drive den lasten høyttalerne presenterer, dette problemet gjelder nok ikke alt EC utstyr og bør tas med en klype salt. Som alltid er det en forutsetning å kunne forske på dette selv, i eget oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem Scrooge, vi er jo som du sier på samme "jakt". 8)

Den passlabben frister veldig, men jeg har desverre ikke pengene til innkjøp før om 1 måneds tid. Og det står jo i annonsen at det haster.
    Som sakt er jeg litt skeptisk til rør, men 2x mc275 virker jo veldig inntresant. Har hørt at det er en veldig populær kombo på Summit.
    Lyser forresten rør nå de er i bruk? annlegget brukes ca 50/50 til musikk film så er en fordel om de ikke lyser opp hele studen.

Sanders som du nevner Niels Nielsen, vet du om de har en forhandler i Norge?
    Virker jo veldig intresant med en forsterker som er bygget med ESL i tankene.

DPen virker jo også veldig spendene, men denne er vell ganske lik EC? Selger bor jo i tilleg i Bergen noe jeg annser som et stor pluss. Har noen hørt kombinasjonen DP ESL?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er en vanlig feiloppfatning som råder her. Martin Logan generelt har ikke behov for mye effekt, da sensitiviteten er helt akseptabel. Høyttalernes impdedansekurve krever dog at man har en veldimensjonert strømforsyning og utgangstrafoer som takler å drive tunge laster uten å knele, noe en velkonstruert rørforsterker ikke har problemer med.

Jeg har prøvd mange kombinasjoner med ML oppigjennom og har hatt gode resultater med både transistor og rør på Sequel II og Vista. At rør låter varmt er en vanlig oppfatning, som kan skrive seg av mange ting. Min oppfatning er at det er like stor variasjon i lydsignatur mellom rørforsterkere som det er mellom transistorforsterkere, således er en slik generalisering ganske uheldig da man ofte benytter den til å avskrive svært mange gode (eller til og med bedre) forsterkere bare på bakgrunn av en slik oppfatning.

Etter hva jeg har forstått er grunnen til at det ofte frarådes å parre EC og ML at EC tidligere har hatt problemer med å drive den lasten høyttalerne presenterer, dette problemet gjelder nok ikke alt EC utstyr og bør tas med en klype salt. Som alltid er det en forutsetning å kunne forske på dette selv, i eget oppsett.
    Mye klokt i dette, og jeg stiller meg 100% bak hver eneste poeng. Husker fremdeles magien med Rogue Stereo 90 og Vista......

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Projectionist
    Ingen problem Scrooge, vi er jo som du sier på samme "jakt". 8)

Den passlabben frister veldig, men jeg har desverre ikke pengene til innkjøp før om 1 måneds tid. Og det står jo i annonsen at det haster.
    Som sakt er jeg litt skeptisk til rør, men 2x mc275 virker jo veldig inntresant. Har hørt at det er en veldig populær kombo på Summit.
    Lyser forresten rør nå de er i bruk? annlegget brukes ca 50/50 til musikk film så er en fordel om de ikke lyser opp hele studen.

Sanders som du nevner Niels Nielsen, vet du om de har en forhandler i Norge?
    Virker jo veldig intresant med en forsterker som er bygget med ESL i tankene.

DPen virker jo også veldig spendene, men denne er vell ganske lik EC? Selger bor jo i tilleg i Bergen noe jeg annser som et stor pluss. Har noen hørt kombinasjonen DP ESL?
    Sanders forhandles ikke i Norge, men det er Coda der lager forsterkerne, og Coda forhandles av PMAudio, og jeg nesten garanterer du kan få låne en av Paul om du spør ham pent....
    Ellers, rør er "bankers" til det meste, og det er hvertfald en myte de ikke klarer "vanskelige" belastninger, jeg var på besøk i DK hos en der hadde et fantastisk system med, eh, nå gikk klappen ned, et rør forsterkersett, monoblokker fra 80 tallet med 100 watt, og Infinity Kappa 9.2 tror jeg det var.
    En 40 watt rørgreie driver fint det meste...
    Mange forsterkere er bygget med esl i tankene, de fleste har jeg nevnt allerede...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •