Valg av forsterker til Dali-høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av forsterker til Dali-høytalere

Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg et par Dali Ikon 5-høytalere som planlegges utvidet med Ikon 6, Ikon senter og sub i samme serie (sannsynligvis). Det betyr at jeg også trenger ny forsterker, men jeg er temmelig i villrede på dette området. Høytalerene er kjøpt på HiFi-Klubben, og de anbefaler der NAD 765HD til dette oppsette. Denne er priset til ca 13.000, og det er egentlig litt over ønskelig pris. NAD 765 er sannynligivs et alternativ, men jeg er redd disse kan bli for skarpe, og lurer på om det finnes andre alternativer som bedre kan fylle ut Ikon-høytalerene. Noe som har erfaringer og/eller som har noen forslag å komme med? Selv om jeg skjønner at "jo dyrere jo bedre" (ofte) innenfor dette feltet, så er det likevel hyggelig om det finnes gode og fornuftige alternativer til under 10.000.

På forhånd takk for svar

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkefunksjonen er flott til å finne svarene du ønsker.
    Vil tro du finner det meste du trenger av info i denne tråden:
    Dalis Entusiaster

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lest i Dali-tråden som Adium anbefaler og sett meg ut en billig receiver og et effekttrinn.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens! Jeg leser og leser i Dali-tråden, og det er veldig mye interessant å finne der. Vil likevel driste meg til et oppfølgingsspørsmål også her. Jeg har sett meg uten noen alternativer, og jeg lurer på om det finnes noen erfaringer på disse, spesielt hva angår alternativenes lydsignaturer. Hvis det også skulle være direkte frarådinger eller anbefalinger så er jeg lykkelig for alle innspill!
    Den første som har blitt nevnt i denne tråden er Onkyo TX-NR1007. Jeg har også fått anbefalt Denon AVR-3310. Andre alternativer kan kanskje være NAD 775, Pinoneer VSX-LX52 og Harman/Kardon AVR46. Jeg tenker det også som veldig aktuelt å eventuelt utvide med effektforsterker på et senere tidspunkt hvis nødvendig/anbefalt. Noen synspunkter på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Jeg vil anbefale Marantz til dine Dali. Har kjørt Dali og MArantz kombinasjonen i alle år og er meget fornøyd. Daliene dine vil få en varm, god klang og med mer luft i toppen en NAD kan.. Nad gir deg trøkk og guffe, men ikke det reneste lydbildene du har muligheten til å få i denne prisklassen.

Søk opp Marantz på finn f.eks denne:
    Marantz sr6003 silver. Hjemmekinreceiver med HD-Lyd - FINN Torget

Så sparer du litt og kjøper deg en Emotiva effektrinn enten ny eller på brukten.
    Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier

Da vil du få fantastisk lyd i dine Dali ikon.. garantert!! tror ikke du vil få bedre lyd med noe annet gitt til denne prisen...

Selv kjører jeg Marantz SR8002 og EMotiva XPA 3 på min Dali Helicon 400 og det låter fantastisk!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med RX-V565 og en NAD 275? Det koster under 10k og låter bra. Emotiva er nevnt og er sikkert en god ide det også om du klarer deg uten norsk reklamasjon. Parasound 2125 koster mellom 6 og 7000 og er en god match til Dali. Personlig ville jeg gått for 2125 og en billig receiver også utvidet med en 2250 til ikon 6 om pengene tillot det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Hva med RX-V565 og en NAD 275? Det koster under 10k og låter bra. Emotiva er nevnt og er sikkert en god ide det også om du klarer deg uten norsk reklamasjon. Parasound 2125 koster mellom 6 og 7000 og er en god match til Dali. Personlig ville jeg gått for 2125 og en billig receiver også utvidet med en 2250 til ikon 6 om pengene tillot det.
    Parasound / Dali låter kjempe bra!

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for tilbakemeldinger alle sammen! Da har jeg bestemt meg, og forsterker er omsider bestilt. Kunne holdt på med denne "sjekkinga" i en evighet merker jeg, så måtte nesten bare velge noe. Etter å ha lest Vodrups anbefaling her inne så har jeg sjekka en hel del tester og andre forum, og det blei til at jeg valgte en Marantz 6004 som jeg fikk en ganske god pris på. Håper det blir bra, for det er nå et merke jeg selv ikke har noen erfaring med overhodet. Så er den videre planen i skaffe meg et effekttrinn ved en (forhåpentligvis ikke så veldig mye) senere anledning, og Parasound ser jo spesielt interessant ut med anbefalinger både her inne og i andre forum i kombinasjon med Dali. Så får jo da håpe dette blir brukbart...!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må komme med tilbakemelding ang. Marantzen. Hadde marantz selv på mine gamle dali concept 8 og jeg likte det bedre enn både Nad og Denon. Jeg har litt på følelsen av at Marantzen ikke er så komfortabel med Ikon serien på høyt volum, skriker diskanten veldig? Har planer om å kjøpe en Marantz receiver selv (har Ikon som bakhøyttalere)

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Nå har Marantzen vært i hus en stund, og den har så langt kun kjørt Dali Ikon 5 som front i stereo. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med dette, men det skal også sies at jeg ikke fikk mulighet til å prøve ut så mange ulike kombinasjoner med forsterkere for å teste. Over alt hvor jeg har lest understrekes det viktigheten av god matching mellom forsterker og Ikon-høytalerne, og selv om dette selvsagt er noe som gjelder generelt har nok sikkert mange opplevd at den fremtredende diskanten hos Ikon kan by på utfordringer. NAD og Denon ser generelt ut til å ha blitt oppfattet som for lyse for Ikonen, selv om det selvsagt ikke betyr at kombinasjonen er dårlig. Jeg hørte selv NAD, og etter min mening er Marantz er mye bedre kombinasjon her (men; smak og behag). Hifi-klubbenfolket vil selvsagt mene at deres forhandlete merke er det som gjelder til Ikon, men etter å ha "sjanset" på Marantz angrer jeg virkelig ikke.

Lydsignaturen oppfattes som varm, og jeg har ikke hatt problemer med skrikende diskant, selv om du sikkert klarer å få til det på Ikon uavhengig av forsterker hvis du spiller høyt nok. Jeg er veldig godt fornøyd med valget, og som nevnt vil jeg nok utvide med et effekttrinn etter hvert som anlegget vokser på seg.

Newcomer kanztad sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker onkyo 1007 og er svært fornøyd med den. bruker den på jbl es 100 serien

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •