Cambridge 840A v.2 som Effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge 840A v.2 som Effektforsterker?

Hei !

Har B&W CM9 oppkoblet med en Denon receiver 3808A og Rotel effektforsterker RB-1572.
    Dette spiller forsovet meget bra, men lydsignaturen er litt uvant.
    Synes lydsignaturen er bedre/finere på normalt/moderat høyt lyttenivå uten effektforsterkeren, da bi-ampet. Merker jo at høyttalerne kommer mer til sin rett med effektforsterkeren tilkoblet, men lydsignaturen blir også litt anderledes.
    Grunnen til dette er jo sikkert at Rotelen er en Class D effektforsterker.
    Lurer derfor på å få testet noe annet, vet at endel bruker overnevnte Cambridge 840A v.2 forsterker som effektforsterker.
    Noen av dere som har den/eller har erfaring med dette som kan si litt om hvordan det fungerer?
    Har det egentlig noen hensikt å bruke den Cambridgen som effektforsterker?
    Vil den "dra" frontene mine bedre enn Denon receiveren min?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Har det egentlig noen hensikt å bruke den Cambridgen som effektforsterker?
    Hvis du tenker på å sette opp en av inngangene på CA'en som "fixed level input" til bruk som effektforsterker for fronthøyttalerne til hjemmekino, og bruke den som integrert forsterker til musikk, vil jeg si at det har mye for seg.

Men da er fordelene først og fremst knyttet til bruken som integrert forsterker for musikk. Mye av vitsen med CA'en er de mange funksjonene forforsterkerdelen har.

Har forresten lagt merke til at vanlige "audiofile" gjerne fnyser litt av Cambridge -- mens enkelte jeg oppfatter som kunnskapsrike fremhever CA som Storbitannias beste hi-fi-produsent.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 840A som effektrinn til fronter(CM7) ved filmbruk sammen med Marantz SR6003 og alene som 2-kanaler til musikk.
    Meget bra kombo med mine CM7.
    Fikk et stort løft i lyden der.

Kan legge til at jeg hadde en Rotel RMB-1066 som effekttrinn på CM7. Synes dette låt rævva. Altfor skarp i toppen og unyansert.

Bruker også DacMagic med stor hell.

Jeg synes Cambridge er noe undervurdert.

Lån deg en 840A på Klubben og prøv.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis du tenker på å sette opp en av inngangene på CA'en som "fixed level input" til bruk som effektforsterker for fronthøyttalerne til hjemmekino, og bruke den som integrert forsterker til musikk, vil jeg si at det har mye for seg.

Men da er fordelene først og fremst knyttet til bruken som integrert forsterker for musikk. Mye av vitsen med CA'en er de mange funksjonene forforsterkerdelen har.

Har forresten lagt merke til at vanlige "audiofile" gjerne fnyser litt av Cambridge -- mens enkelte jeg oppfatter som kunnskapsrike fremhever CA som Storbitannias beste hi-fi-produsent.
    Hei !

Er vell egentlig det jeg mener ja, vil Cambridgen dra høyttalerne bedre på musikk enn receiveren gjør ja?
    Har selv Cambridge Azur 650A og liker lydsignaturen godt på B&W, så med Cambridge 840A vil jeg få mere "den" lydsignaturen i stereo, og høyttalerne vil yte/spille bedre enn om jeg bruker receiveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Er vell egentlig det jeg mener ja, vil Cambridgen dra høyttalerne bedre på musikk enn receiveren gjør ja?
    Har selv Cambridge Azur 650A og liker lydsignaturen godt på B&W, så med Cambridge 840A vil jeg få mere "den" lydsignaturen i stereo, og høyttalerne vil yte/spille bedre enn om jeg bruker receiveren?
    Cambridge har vel egentlig ingen "lydsignatur" (et i mine øyne ganske dumt ord, som forutsetter at hi-fi-utstyr skal "farve" lyden), men en tilnærmet nøytral gjengivelse. Mange oppfatter dette som "lyst" eller "bassfattig".

Forskjell i lyd mellom CA og forsterkere jeg ikke kjenner, skal jeg ikke uttale meg om...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    Jeg bruker 840A som effektrinn til fronter(CM7) ved filmbruk sammen med Marantz SR6003 og alene som 2-kanaler til musikk.
    Meget bra kombo med mine CM7.
    Fikk et stort løft i lyden der.

Kan legge til at jeg hadde en Rotel RMB-1066 som effekttrinn på CM7. Synes dette låt rævva. Altfor skarp i toppen og unyansert.

Bruker også DacMagic med stor hell.

Jeg synes Cambridge er noe undervurdert.

Lån deg en 840A på Klubben og prøv.
    Hei !

Får ta å låne en på Klubben.
    Men er dette like enkelt som det står på HFK hjemmeside?, tenker på volumjusteringen?
    Fungerer det slik?
    -Stereo som integrert forsterker, styrer volum med Cambridge?
    -Surround som effekt, styrer volum med receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Får ta å låne en på Klubben.
    Men er dette like enkelt som det står på HFK hjemmeside?, tenker på volumjusteringen?
    Fungerer det slik?
    Jepp. Helt riktig.
    Dette er enkelt.
    Du tar som du sikkert vet signal fra PreOut fra din Denon til en vilken som helst inngang på 840A.
    Setter deretter opp "Fixed Input" til det volum du mener er riktig.
    Volum blir da styrt fra Denon ved filmbruk.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Cambridge har vel egentlig ingen "lydsignatur" (et i mine øyne ganske dumt ord, som forutsetter at hi-fi-utstyr skal "farve" lyden), men en tilnærmet nøytral gjengivelse. Mange oppfatter dette som "lyst" eller "bassfattig".

Forskjell i lyd mellom CA og forsterkere jeg ikke kjenner, skal jeg ikke uttale meg om...
    Hei

Skjønner hva du mener, men lyden vil bli mer lik Cambridge Azur 650A med Cambridge 840A, med receiveren og effektforsterkeren vil jo lyden bli "farvet" av hverandre, Denon låter på sin måte og Rotelen på sin måte osv....
    :-D he he, tror vi skjønner hverandre her....
    Var egentlig mest at jeg ikke ble helt komfortabel med hvordan det låt når jeg koblet opp effektforsterkeren, vansklig å forklare, men det låt annderledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Bare å velge en av de 8 inngangene, og sette denne til "fixed level". Signalet som kommer inn der (fra receiveren) går da utenom CA'ens volumkontroll.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge 840A v.2 + Effektforsterker?

Hei

Ser på bilder av forsterkeren at den også har Pre Out, kan man da også koble ytterligere en effektforsterker til denne forsterkeren?

Lekte litt med tanken her, bruke 840A som effekt til receiver og koble på effektforsterkeren 840W, er det egentlig mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ser på bilder av forsterkeren at den også har Pre Out, kan man da også koble ytterligere en effektforsterker til denne forsterkeren?

Lekte litt med tanken her, bruke 840A som effekt til receiver og koble på effektforsterkeren 840W, er det egentlig mulig?
    Leker med samme tanke selv. Synes 840W er litt kostbar.
    Hadde vært gøy å prøve den.

Er også på jakt etter en ny cd-spiller fra Cambridge og lurer enten på 740C eller 840C. Er steget opp til 840C verdt det ??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Til Info. En 840A V2 til salgs.

Cambridge 840Av2 selges - FINN Torget

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ropheim: Når du satte "Fixed volume" i input, justerte du signalet inn til 0.0db da? Når jeg hadde en til demo var signalet ut fra Onkyoen utrolig lavt synes jeg. Likte ikke tanken ved å skru "hjulet" til maks på fixed. Altså 0.0

Takk for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •