bilforsterkere vs hifi/high end forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bilforsterkere vs hifi/high end forsterkere

hva er forskjellen på disse? altså konstruksjon og strømlevering?
    hvilke av dem er kraftigest? og hvem leverer mest strøm?
    hva er da de tekniske forskjellene?

og hvorfor er det ofte slik at bilforsterkerne er så små, men er opgitt til f.eks å gi 4X 150 watt i 4 ohm og koster da rundt 9 k, og for samme ytelse på effektforsterker må du da nesten opp i tredoblet pris, hva er forskjellen på effekten en bilforsterker og en effektforsterker til hifi bruk leverer?

Jeg vet noe med at bilforsterkere leverer i lavere ohm eller noe? men uansett så er de så små og puslete og utifra "opgitte specs" leverer så mye strøm kan jeg ikke begripe....:???:

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen og prisen på en bilforsterker holdes så vidt jeg vet nede fordi disse
    går på 12v, eventuelt 24v, mens en "inneforsterker" kobles til 230v og en
    stor del av det som er inni en "inneforsterker" er transformator.

Så god lyd kan du får både i bilen og innendørs.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12v og 230v angir da hvor mye strøm forsterkeren har å trekke? en hifi forsterker leverer nok mer strøm enn en bilforsterker tatt i betrakning størrelse og strøm den går på, men hvor mye mer, hva er forskjellen og hvilke tekniske faktorer utgjør denne forskjellen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan det ha noe med at di fleste bilforsterkere er digitale? ikke godt å si detta

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stopp og en halv

V står for volt og betyr spenning
    A står for ampere og betyr strøm

viktig å holde styr på disse to.

A volt-ampere (VA) is the amount of apparent power in an electrical circuit, equal to the product of voltage and current. It is equal to the electrical power measured in watts for Direct Current (DC) circuits
    Volt-ampere - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du fik jo svar på dette i din andre tråden: klasse D
    Det har ikke noe med volt å gjøre i det hele tatt...normalt har du 230 volt, og 10 ampere sikring, da kan du i teorien trekke 2300 watt før sikringen slår inn, i en bil har du gjerne 65 ampere batteri samt om du har stor bilstereo har du gjerne ekstra kondensatorer og batteri.
    Desuten heter det "hvilken forsterker", ikke "hvem".....

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, du fik jo svar på dette i din andre tråden: klasse D
    Det har ikke noe med volt å gjøre i det hele tatt...normalt har du 230 volt, og 10 ampere sikring, da kan du i teorien trekke 2300 watt før sikringen slår inn, i en bil har du gjerne 65 ampere batteri samt om du har stor bilstereo har du gjerne ekstra kondensatorer og batteri.
    Desuten heter det "hvilken forsterker", ikke "hvem".....
    pirkemann ! nei men altså hva er forskjellen, kan bruke en bilforsterker på effekt krevende B&W f.eks??

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    pirkemann ! nei men altså hva er forskjellen, kan bruke en bilforsterker på effekt krevende B&W f.eks??
    Ja, hvorfor ikke? om du vil ha B&W i bilen da

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [tåpelig-dåre-modus]
    Du skal ha en ganske stor bil for å få et sett store b&w inn.
    [/tåpelig-dåre-modus]

--
    edit: det er godt det ikke bare er meg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Bilforsterker i heimen!

Om du har en kraftig og god bilstereoforsterker så vil den i prinsippet kunne drive dine B&W høyttalere.
    Det som man desverre må ha til en slik forsterker er STRØM, og en 12-15volts strømforsyning som stabilt leverer 100 Ampere koster nok mere en den High end forsterkeren du refererer til.
    Altenativt må du kjøre på batteri og da må du på gelebatterier som er 100% lukket, ellers kan du få knallgass i rommet og farenfor eksplosjon vil faktisk kunne være tilstede.
    Skal du bruke en forsterker på 4x150w så må du ha ca 100-120 amperetimer på batteriene, dvs. minst to batterier og disse ligger i fra ca 2200.- og oppover om du vil ha noe som faktisk tåler bruken.
    Kjapp hoderegning vil gi deg en pris på minimum ca 14-15000.- inkludert forsterkeren du refererer til (9000.-)
    Når vi da tar med i likningen at du får en 5x125w parasound til 20.000.- så er vel svaret innlysende, denne trenger du ikke å lade opp og du slipper den svære kabelsalaten du får med denne bilstereoløsningen.
    Har prøvd dette selv da jeg var yngre, men fant fort ut at dette ikke var noe særlig i det lange løp.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der fikk jeg med meg mer om forskjellen ja, men hvis det heller kommer ned til hvem som leverer mer strøm, så må det nok være high end forsterkere? som f.eks parasound osv? effektforsterkere til hifi er jo digre beist som EFF veier i tillegg EFF! de må jo ha massivt mye mer med strøm å tilby enn de usle små bilforsterkerne som de bilgale venna mine med bilanlegg til 1000kr der det står 2000 watt bakpå mener levrerer med strøm enn effektforsterkere osv! og det med ampere, receiveren min leverer 7x65 watt i 30 ampere, mens en øvrigere modell av HK leverer 7X75 i 60 +-ampere, leverer f.eks parasound halo også i 60 eller en høyere ampere? hva ampere leverer en bilforsterker i ?

poenget er = whos the boss når det kommer til strøm ? han ene duden på forumet her har en pass labs forsterker til 100k som sikkert veier rundt 70kg, da den lå på en tralle...:S hvor havner man da i bilverdenen med slik standard? 10x4000 watts forsterkere, 10 kondensatorer osv?

er ganske ny i effektforsterker verden så jeg har sikkert stilt 10 dumme spørsmål som sikkert har blitt svart på ovenfor men som jeg ikke har insett...=)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    der fikk jeg med meg mer om forskjellen ja, men hvis det heller kommer ned til hvem som leverer mer strøm, så må det nok være high end forsterkere? som f.eks parasound osv? effektforsterkere til hifi er jo digre beist som EFF veier i tillegg EFF! de må jo ha massivt mye mer med strøm å tilby enn de usle små bilforsterkerne som de bilgale venna mine med bilanlegg til 1000kr der det står 2000 watt mener spiller bedre enn hjemmeanlegget mitt....=D
    Du kan si det slik, i bilen sitter man i prinsippet inne i høyttalekabinettet og da blir det mere lyd enn i en stue, men mere er ikke nødvendigvis det samme som BEDRE!
    Om de har forsterkere til tusenlappen som angivelig leverer 2000w så må de nok tro om igjen.
    Effekt koster penger uansett om det er til bil eller til hjemmet.
    Tipper de kompisene dine hverken har byttet dynamo eller satt inn flere batterier i bilene sine, da får de nok ikke 2000w ut av forsterkerne sine uansett da et 70 amperes strømsystem vil maks kunne levere 1050w ved 15 volt, så må vi huske på at bilen trekker en hel del ampere selv så da er det nok ikke 70 ampere igjen til stereoen desverre
    Det er nok desverre gått inflasjon i watt på bilsterreo spesielt og folk flest har jo desverre ingenforutsettninger for å sjekke dette.
    Jeg vil stort sett anbefale å satse på kjente leverandører, da er man sikret å få det man betaler for.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har forklart litt feil, men det jeg prøvde å si tidligere, var at bilforsterkere ikke har strømfosyning, ikke på samme måte i allefall, som en innendørs forsterker, fordi di går på 12v og innendørs bruker 230v. Men rett meg hvis jeg har feil.

Jeg tror ikke de fleste bilforsterkere er digitale heller, så det har ikke så mye med saken å gjøre. Men whos the boss? Jeg tror du kan få til å levere mere strøm for pengene i en bil en innendørs, men det koster selvfølgelig masse. Og oppgitt watt, kan være så mangt, det måles så forskjellig at 2 watt kan være bedre enn 200.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i en effektforsterker er det jo ikke bare wattene som leverer strøm da, det er jo trafoer og diverse andre ting som veier noe helsikes mye som leverer strøm, for at man skal havne på samme nivå må man jo da ha enten flere bilforsterkere og flere kondensatorer og flere baterier evt?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke så enkelt, du kan jo bare åpne en klasse d-amp, eks rotel sin 1092 på 2x600watt og se om du finner en stoooor trafo...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •