Onkyo TX-SR607 spørsmål..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX-SR607 spørsmål..

Vurderer å kjøpe denne forsterkeren. Pga budsjettet blir det nok denne, selv om jeg egentlig burde gått for storebror 807. Er veldig fersk, og amatør på området og trenger et par svar på noen (dumme) spørsmål.
    Kan man koble til 4 par høyttalere+senter og sub? Altså, er det mulig å koble til et par ekstra fronthøyttalere og et ekstra par surround høyttalere? Ser sånn ut bakpå den? Når får man nytte av disse høyttalerene? Er det kun blu ray filmer som støtter noe av dette? Er ikke DVD filmer kun i 5.1? Eller ordner recieveren lyd i de andre høyttalerne selv?
    Ser den har utgangseffekt på 7x140W i 6ohm. Betyr det at den yter mere i 4 ohm, ettersom høyttalere mine er i 4 ohm?

Takker for alle svar.. positive og negative opplevelser av forsterkeren ønskes også.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En receiver med såpass begrenset effekt får det ikke bedre av å koble på flusst av høyttalere. 5.1 er det du bør starte med. 7.1 får du bare fra BD, men du får 6.1 fra DVD. Det er vel ikke så mange filmer som har mer enn 5.1, men endel begynner del nok å bli.

Det at høyttalerne dine er 4 ohm er ingen fordel. Det betyr at receiveren må yte dobbelt så mye for å spille like høyt som med 8 ohms høyttalere noe som innebærer mer varme.

Ellers så ser det ut til at folk er fornøyde med 607'en.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En receiver med såpass begrenset effekt får det ikke bedre av å koble på flusst av høyttalere. 5.1 er det du bør starte med. 7.1 får du bare fra BD, men du får 6.1 fra DVD. Det er vel ikke så mange filmer som har mer enn 5.1, men endel begynner del nok å bli.

Det at høyttalerne dine er 4 ohm er ingen fordel. Det betyr at receiveren må yte dobbelt så mye for å spille like høyt som med 8 ohms høyttalere noe som innebærer mer varme.

Ellers så ser det ut til at folk er fornøyde med 607'en.
    Er ikke en høyttaler som er i 4 ohm mere lettdreven enn en i 8 ohm?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, faktisk ikke....forsterkeren må da levere mer strøm, noe mange surround receivere har store problemer med.
    Har du 4 ohms høyttalere kan det være disse dipper til 3 ohm noen steder og da er forsterkeren virkelig i trøbbel. Om du kan, se noen tests av dine høyttalere hvor der er bilder og kommentarer av impedanskurven....
    Kanskje du kan oplyse hvilke høyttalere du har?
    Hvorfor vil du koble 4 front høyttalere til den?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, faktisk ikke....forsterkeren må da levere mer strøm, noe mange surround receivere har store problemer med.
    Har du 4 ohms høyttalere kan det være disse dipper til 3 ohm noen steder og da er forsterkeren virkelig i trøbbel. Om du kan, se noen tests av dine høyttalere hvor der er bilder og kommentarer av impedanskurven....
    Kanskje du kan oplyse hvilke høyttalere du har?
    Hvorfor vil du koble 4 front høyttalere til den?
    Ser den har mulighet for sånn front heights, bare derfor jeg nevnte det. Nå fikk jeg meg en skikkelig vekker.. trodde ohm var motstand og mere motstand= mere power for å drive dem. Per dags dato har jeg Cerwin Vega VE-15F fronter. Skjønner med en gang nå at denne forsterkeren ikke duger i det hele tatt til disse, men hva med Onkyo 807? Noen andre budsjett recievere som kan gjøre nytta si sånn noenlunde? Har en CV aktiv 15" sub. Cerwin Vega VE-5C senter. Bakhøyttalere jeg har tenkte jeg bytte ut med Cerwin Vega VE-8F. Grunnen til at jeg trodde den 607 kanskje kunne kontrollere dem var pga lav ohm på høyttalera, men når det har motsatt virkning, så skjønner jeg at det ikke funker..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, front heights, det er vel en form for "presence" høyttalere da. Det er normalt bare noen små høyttalere der brukes der tror jeg....
    Du må sikkert ha en receiver med preouts, for du må utvivlsomt ha en effektforsterker i tillegg, ellers tror jeg du kommer til å slite med å få god lyd ut av dine høyttalere....men, nu vet jeg ikke så mye om Cerwin Vega, bortsett fra at alle tror de kan drives med en liten forsterker, og de ender opp med det største de kan finde likevel.....

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, front heights, det er vel en form for "presence" høyttalere da. Det er normalt bare noen små høyttalere der brukes der tror jeg....
    Du må sikkert ha en receiver med preouts, for du må utvivlsomt ha en effektforsterker i tillegg, ellers tror jeg du kommer til å slite med å få god lyd ut av dine høyttalere....men, nu vet jeg ikke så mye om Cerwin Vega, bortsett fra at alle tror de kan drives med en liten forsterker, og de ender opp med det største de kan finde likevel.....
    807 har vel preouts. Har uansett ikke råd til et effektrinn enda, så det må i så fall bli 807 og heller klare meg med moderat volum under film enn så lenge..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen annen forsterker som er bedre enn Onkyo 807 til samme prisen.. dvs max 7000,- ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på dine kriterier...har du sjekket bruktmarkedet?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Finnes det noen annen forsterker som er bedre enn Onkyo 807 til samme prisen.. dvs max 7000,- ?
    Tror nok absolutt dette er en av de beste,og kraftigste reciverne i denne prisklassen!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på dine kriterier...har du sjekket bruktmarkedet?
    Bryr meg mest om punch- power- trøkk, trenger ikke ha den fineste lyden for å si det kort og godt...

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe denne forsterkeren. Pga budsjettet blir det nok denne, selv om jeg egentlig burde gått for storebror 807. Er veldig fersk, og amatør på området og trenger et par svar på noen (dumme) spørsmål.
    Kan man koble til 4 par høyttalere+senter og sub? Altså, er det mulig å koble til et par ekstra fronthøyttalere og et ekstra par surround høyttalere? Ser sånn ut bakpå den? Når får man nytte av disse høyttalerene? Er det kun blu ray filmer som støtter noe av dette? Er ikke DVD filmer kun i 5.1? Eller ordner recieveren lyd i de andre høyttalerne selv?
    Ser den har utgangseffekt på 7x140W i 6ohm. Betyr det at den yter mere i 4 ohm, ettersom høyttalere mine er i 4 ohm?

Takker for alle svar.. positive og negative opplevelser av forsterkeren ønskes også.
    Jeg benytter front heights på min 607. Plassert to små argon høytalere opp under taket. Fungerer greit, men var ingen WOW opplevelse for å si det sånn, men lyden ble liksom løftet litt opp. Heights kan du benytte uansett...DVD eller Blu-Ray.....og fortsatt ha DTS Master Audio. Er forsterkeren som fikser saken. Mener det er det samme med Yamaha og presence.
    Ifølge "reklamen" så ska f.eks. regnet i en film løftes slik at du hører regnet fra høytalerne du har festet i høyden.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ting til....

Du kan IKKE ha både heigts og surround back. Enten heigts eller surround back, altså makx 7 høytalere ( og en eller to subber)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinbekkhaugen
    Du kan IKKE ha både heigts og surround back. Enten heigts eller surround back, altså makx 7 høytalere ( og en eller to subber)
    Ok.. velger nok personlig et sett til med surround da altså!!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. velger nok personlig et sett til med surround da altså!!
    Tja...hadde jeg hatt rom til det, så hadde jeg kanskje gjort det også. Måtte ha prøvd meg frem. Jeg har sofaen helt inntil bakveggen så det er uaktuelt for meg med surround back. "Heigts høytalere" er jo en billig investering hvis det er ønskelig.
    Men som jeg vel skrev tidligere....jeg ser filmene i modusen heights, både Blu-Ray og DVD.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinbekkhaugen
    Tja...hadde jeg hatt rom til det, så hadde jeg kanskje gjort det også. Måtte ha prøvd meg frem. Jeg har sofaen helt inntil bakveggen så det er uaktuelt for meg med surround back. "Heigts høytalere" er jo en billig investering hvis det er ønskelig.
    Men som jeg vel skrev tidligere....jeg ser filmene i modusen heights, både Blu-Ray og DVD.
    Jeg har sofa helt inntil bakveggen nå jeg også, men den skal byttes ut med stoler som havner 1.0-1.5m ut på gulvet..Ja, man må sikkert prøve seg frem uansett!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •