Emotiva - Megahypen som forsvant? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg hat en del utstyr i heimekjinoen etterhvert, og dagens oppsett består av Dynamic Precision på frontene og en XPA5 på senter og surround. For noen uker siden sto det en gammel DP på senteren. Denne var eneste forsterkerledd som var ubalansert, og det brummet i senteren når HTPC-skjermen sto på (!). XPA5 er balansert, og etter å ha satt denne til å drive senteren er det ikke noe brum noe sted (lydkortet er også balansert). Til min store forundring har jeg ikke hørt noe endring i senter-lyden, heller.

Min konklusjon er at XPA-5 kun har fordeler i mitt oppsett, like bra lyd (i følge mitt subjektive øre), balansert (=0 brum pga potensialforskjeller). Så langt ser jeg ikke at Emotiva er et ubegrunnet hypa merke. Mye kvalitet både i forhold til pris og uavhengig av pris.

Det eneste som gjenstår er å teste den på frontene på musikk. Da håper jeg på sett og vis at den ikke tangerer DP'en....

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg tenker på feks siste versjon av feks Onkyo og Denon som har kommet med FW oppdateringer på løpende bånd. Det synes jeg virker veldig rart og jeg mistenker at det er pga at de ikke er ferdig uttesta enda. Føler at det er litt det samme med Emotiva prossesoren.

Når det gjelder effektrinnen er de nok ferdig og godt utviklet. Hvorfor så mange velger å selge vet jeg ikke. Kanskje de ønsker å prøve noe annet? Eller at man sliter med strømnettet. Kanskje det ikke var rett match? For min egen del er jeg strålende fornøyd av flere grunner og planlegger å kjøpe en XPA-5 til. Ikke blir den varm. Ser ok ut. Og den er en god match sammen med mine B&W.
    Det hadde ikke skadet med en FW update eller lign, er ikke noe annet som hadde vært bedre enn det. Sånn jeg ser det kan det virke uprøvd og billig export med andre ord, bare skrudd sammen etter tegning så sendt på samlebånd til pakking. Når denne Kina produksjonen tviler jeg ting blir testa like godt, nå er det kvantitet som gjelder og ikke kvalitet har jeg skjønt. Emotiva er ikke noen dårlig produkter men litt rart at alle skulle ha dem, nå ligger det noen på brukten ukentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det hadde ikke skadet med en FW update eller lign, er ikke noe annet som hadde vært bedre enn det. Sånn jeg ser det kan det virke uprøvd og billig export med andre ord, bare skrudd sammen etter tegning så sendt på samlebånd til pakking. Når denne Kina produksjonen tviler jeg ting blir testa like godt, nå er det kvantitet som gjelder og ikke kvalitet har jeg skjønt. Emotiva er ikke noen dårlig produkter men litt rart at alle skulle ha dem, nå ligger det noen på brukten ukentlig.
    Alle pakkes jo opp og testes før de sendes av gårde, så det du sier er ikke sant! Ingen shipping direkte fra kina til kundene...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Når denne Kina produksjonen tviler jeg ting blir testa like godt, nå er det kvantitet som gjelder og ikke kvalitet har jeg skjønt.
    Det er mulig at de tar snarveier under testing. Det vet jeg ingenting om, antakeligvis ingen andre heller utenfor produksjonen. Når det gjelder kvalitet kommer det ofte nettopp som en følge av kvantitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå 90% bestemt meg for å gå for en emotiva, veldig lyst til å teste de, men valget står mellom xp2 og xpa 3, liker jeg den 1 jeg får kan jeg kjøpe den andre senere og da vil jeg forhåpentligvis ha "bang for the bucks" oppsett"

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det litt viktig å huske på at det norske strømnettet er endel dårligere enn de fleste andre land. Dette kan i mange tilfeller føre til endel støy på jord etc, noe som ikke bidrer positivt lydmessig. Jeg jobber med maskiner produsert i usa, og noe som ofte går igjen er støy og brente trafoer når de kjøres på det norske 50Hz nettet. Pga av dette har vi begynt med skilletrafo før maskinene som standard. Disse problemene er vanskelig for utenlanske produsenter å teste ut da det ikke er så enkelt å simulere enfas nettet vårt i deres fabrikker. Nå er det selvfølgelig et argument at andre produsenter får dette til, men de har også distribusjonsnett i Norge. Hadde Emotiva hatt det ville det nok blitt fokusert mer på trafokvaliteten. Poenget et nok at trafoen er god nok i USA som kjører 110V 60Hz. At den har autoswitching slik at vi også kan bruke den er et stort pluss for oss, men nok også der svakheten ligger i forhold til noe during i enkelte av forsterkerene.
    Produsenter som f.eks Parasound sin Halo serie har rene 220 og 110V løsninger som ikke kan brukes om hverandre uten ombygging, men disse er heller ikke uten trafoduring i alle sine forsterkere. Min gamle 2250 kunne høres godt, mens A21 var helt stille. En venn av meg måtte byttet trafo i sin ene JC1 blokk 3 ganger før den ble bra.
    Selv har jeg tatt inn og testet ut XPA-2, 2 x XPA-5, ERC-1, USP-1 og UPA-2. Av disse komponentene er det kun ERC-1 som skuffet, men likevel leverte greit iforhold til pris. Resten av produktene har holdt høy kvalitet og står ikke tilbake for andre forsterkere jeg har hatt i hus til både det dobbelte og tredobbelte av prisen. Av plassmessige årsaker har jeg solgt alle forsterkerene videre, men er på vei til å flytte oppsettet over i et større rom og vil da bruke en UPA-7 til å drive center, 4 x surround og 2 x precence foran.

Med tanke på hvor mange enheter det har blitt importert bare til oss medlemmer her på avforum er jeg ikke det minste overasket over at det dukker opp endel forsterkere på brukten. Tviler på at det er noe annet merke innen effekttrinn som har solgt mer blandt oss det siste året. Emotiva er enkelt å ta inn. Det betales via PayPal og leveres på døra en uke senere. Veldig mange som bestiller disse forsterkerene ville ikke hatt råd til å vurdere en tilsvarende løsning som f.eks NC5250 kjøpt i norge.

Kunne Emotiva brukt en mer stabil kvalitet på trafoene sine. Helt klart, og hadde de blitt distribuert i norge gjennom norsk importør ville det nok også blitt noen reklamasjonssaker på nettopp dette. Men da hadde forbrukerene måtte kjøpe disse digre forsterkerene til en helt annen pris.
    En annen ting som jeg selv tror har veldig mye å si for bruktsalget her i norge er matching. Uten å kunne kjøpe Emotiva over disk er det vanskelig for mange å teste dem i eget oppsett. Likevel koster de så lite at det er verd å ta sjansen på et kjøp. Med en bruktverdi på minst 80% av importpris er det lite å tape på en forsterker til rundt 7500,- norske kroner ferdig momset (XPA-2/Xpa-5).
    Min personlige mening etter å ha testet og hørt de fleste av Emo forsterkerene er at de i et surroundoppsett er en ekstremt god løsning om man ser på ytelse kontra pris. Når det gjelder ren stereo blir de litt for rufsete i kantene for meg, men så setter jeg ganske høye krav der. At mange vil leve godt med Emotiva også i stereo er jeg helt overbevist om
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Alle pakkes jo opp og testes før de sendes av gårde, så det du sier er ikke sant! Ingen shipping direkte fra kina til kundene...
    Det kan stemme det men at produktestingen er helt 100% til å stole på er en annen sak, se hvor mange mandagsprodukter det er på markedet. DOA er jo et kjent begrep innenfor dette området.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg Einar, bra fokus du har på slike løsninger som dere har på jobben med skilletrafoer. Si da om Emotiva kanskje laget en ny trafo som evt tilpasset seg det europiske markedet da, vet ikke om strømnettet er like dårlig alle steder i europa men en remake hadde vært tingen. Når det kommer til trafoduring på Parasound så har min vært dønn stille, det må ligge noe i kretsene til disse andre forsterkerne som forårsaker støy. Uansett for fremtiden håper jeg dette merket kan bli her til lands, viktig at folk kan få sjansen til å prøve noe nytt og ikke minst billig forhold til andre produkter på markedet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit å skille mellom norge og resten av europa når det kommer til strømnett. Her kjører vi enfas + jord, mens de fleste andre kjører tofas + 0v og jord. Den siste løsningen er mer stabil enn den norske. Det er vel bare norge og albania som bruker enfas løsningen så vidt jeg vet. Grunnen til at vi bruker skilletrafoer på maskinene våre er at det øker levetiden på maskinens elektronikk. Dette gjelder både 240 og 400v anlegg.
    Det at din 2250 understreker poenget mitt. Parasound har også en og annen forsterker med trafodur på lik linje med Emotive, men problemet er ikke på flertallet av dem.
    Jeg har diskutert trafoproblematikken med Emotivas sjefsingeniør, men de får ikke frem problemet hos seg. Det er heller ikke stort å spore om dette på Emos eget brukerforum. Må derfor anta at dette er et særproblem i norge.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og var litt redd for støy som trådstarter.
    Siden jeg var var på støy når jeg fikk min xpa-2 og xpa-5 så fant jeg jo selvsagt det. Både litt trafostøy og during i høytalerene.
    Men når de hadde fått noen timer på baken så forsvandt støyen helt på begge.
    Så siden mange er raske å poste i emotiva tråden så er det kansje noen som har postet sitt resultat litt for tidlig?

Selv har jeg en Marantz reciver reciver som er oppgitt til 7x125w i 8ohm. Og skal kunne trekke oppunder 800w fra strømnettet. Det er jo egentlig ganske mye så om jeg ikke hadde hatt dedikert kinorom så tror jeg nok ikke behovet for en effekt forsterker hadde vært der. Da hadde det nok gitt meg så lite på moderate volumer at mine og ville sikkert havnet på brukten. Så kansje litt av årsaken til at de kommer på brukten ligger der. For når jeg har lest om effekt forsterkere tidligere så er det nesten som man skulle tro det var himmel å hav i forskjell på lyden fra reciver til effekt trinn.

En annen ting når det gjelder bruktprisen på emotiva så synst jeg ikke den er så høy som man kansje skulle tro.
    Kjøper man ett brukt produkt så forventer man jo at det virker som det skal.
    Kjøper man en brukt emotiva idag så vet jo man at den likevel ikke er gammel og han som har impotert forsterkeren har jo faktisk tatt den risken det er å importere produktet. Man garderer seg dermed mot det arbeidet det hadde vært med ett produkt med defekter/problemer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis problemet med brumming ligger i det norske stømnettet så burde jo alle forsterkere ha brum i en viss grad. Eller er det at Emotiva ikke har tilpasset sine forsterkere til 50hz?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over har jeg opplevd during fra trafo på forsterkere fra flere forskjellige produsenter. Emotiva er ikke i særklasse her. Siden dette varierer fra enhet til enhet må trafoene være av variabel kvalitet, og det ser ut til at risikoen for å oppleve støy er høyere på vårt strømnett enn i andre land
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men hvis problemet med brumming ligger i det norske stømnettet så burde jo alle forsterkere ha brum i en viss grad. Eller er det at Emotiva ikke har tilpasset sine forsterkere til 50hz?
    Nei, selv om det norske strømnettet er generelt dårlig så er det jo selvfølgelig store forskjeller fra sted til sted, fra hus til hus og fra leilighet til leilighet. Så derfor kan enkelte oppleve store problemer mens andre ikke har problemer i det hele tatt.

Dette var tilfelle med Xbox360 i Norge også. RROD (red ring of death) som er blitt meget kjent skjedde meget ofte i Norge i forhold til mange andre steder. De undersøkte dette litt og fant at det var ofte de som først hadde hatt problemet en gang som opplevde det pånytt og pånytt. Dette var mye grunnet ustabile strømnett. Hvis man først bor et sted der dette er problematisk så vil det fortsette å være problematisk helt til man bytter hardware eller fikser strømnettet der man bor.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Dette var tilfelle med Xbox360 i Norge også. RROD (red ring of death) som er blitt meget kjent skjedde meget ofte i Norge i forhold til mange andre steder.
    Huff, 2 av 2 boxer her har hatt en fin rød sirkel :lol:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Som jeg skrev over har jeg opplevd during fra trafo på forsterkere fra flere forskjellige produsenter. Emotiva er ikke i særklasse her. Siden dette varierer fra enhet til enhet må trafoene være av variabel kvalitet, og det ser ut til at risikoen for å oppleve støy er høyere på vårt strømnett enn i andre land
    Sjansen for støy er vel like høy i forhold til geografi hvis nettet er så dårlig som noen opplever. Jeg har vel flaks, kåken er fra 60 tallet, allt innvendig er nytt men tilførselen har vel stått der siden tidenes morgen
    Men hva med de som flytter inn i nye bygg , der går vel allt på 400 ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i en gammel og nokså elendig kåk med 10A alle steder. Lyset blinker når jeg slår på TV'en og anlegget og i takt med bassen. Men jeg har ingen brumming som jeg har lagt merke til i Rotel'en. Jeg har sikkert flaks.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Sjansen for støy er vel like høy i forhold til geografi hvis nettet er så dårlig som noen opplever. Jeg har vel flaks, kåken er fra 60 tallet, allt innvendig er nytt men tilførselen har vel stått der siden tidenes morgen
    Men hva med de som flytter inn i nye bygg , der går vel allt på 400 ?

vi fikk nylig (et års tid siden) omlagt til 400, og har derfor hatt begge deler, uten at det ble noe forskjeller her i huset av den grunn..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    vi fikk nylig (et års tid siden) omlagt til 400, og har derfor hatt begge deler, uten at det ble noe forskjeller her i huset av den grunn..
    Fikk du mer eller mindre støy ?Eller aldri hatt støy ?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Det er nok mer som må oppgraderes enn tilkoblingen inn i husene før vi kan skryte av å ha europeisk standard på lysnettet. Her jeg bor har jeg mye jordstøy. Endel komponenter er derfor avhengige av å kjøres ujordet, men det vaierer fra komponent til komponent. Meridian er en produsent det er umulig å kjøre jordet hos meg da 50Hz slår rett ut i høyttalerene. Kobler bort jord, og det er tyst som i graven. Har man en forsterker som ikke durer er det heller ingen grunn til at den skulle begynne å gjøre det.

Dette blir dog en avsporing fra tråden som handler om hvorfor det selges endel Emo produkter på brukten
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er nok mer som må oppgraderes enn tilkoblingen inn i husene før vi kan skryte av å ha europeisk standard på lysnettet. Her jeg bor har jeg mye jordstøy. Endel komponenter er derfor avhengige av å kjøres ujordet, men det vaierer fra komponent til komponent. Meridian er en produsent det er umulig å kjøre jordet hos meg da 50Hz slår rett ut i høyttalerene. Kobler bort jord, og det er tyst som i graven. Har man en forsterker som ikke durer er det heller ingen grunn til at den skulle begynne å gjøre det.

Dette blir dog en avsporing fra tråden som handler om hvorfor det selges endel Emo produkter på brukten
    Enig Devil , vi beveger oss veldig mot den tekniske tråden nå tror jeg og begynner å repetere ting som allerede er diskutert til utmattelse der .
    Bare en siste ting : gain på emotiva er 32db noe som er veldig høyt , sammenlignet med rotel som jeg mener har 27 ? korriger meg om jeg tar feil , men det gjør i allefall at forsterkeren er veldig kresen på støy inn på inngangene .

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •