Effektforsterker til HK970

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til HK970

Har planer om å anskaffe meg noen nye høyttalere og da kan det bli aktuelt med en effektforsterker i tillegg til min HK970, som har pre-out. Vil den da kun fungere som forforsterker? Er det noen spesielle spesifikasjoner på effektforsterkere som jeg burde se etter mtp. matching med min forsterker? Rotel RB-1572 virker interessant. Jeg ser at den har relativt lav inngangsimpedanse på 8,3 kOhm. Betyr det noe?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt vil virke på din 970, utenom høyttaler terminalene når du bruker den som forforsterker.
    Hvilke høyttalere skal du kjøpe siden du tror du må ha en effektforsterker? 970 er jo ganske kraftig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer bl.a. B&W DM683 som noen mener er ganske tungdrevet pga "vanskelig" impedanse-karakteristikk. Hvis det stemmer som du sier at alle effektforsterkere passer helt greit spiller det ikke så mye rolle hva jeg velger av høyttalere. Da kan jeg jo "bare" supplere med en effektforsterker hvis behovet skulle melde seg. Hvis det skulle bli aktuelt med en effektforsterker vil jeg helst ha kl.D bl.a. pga lav varmeutvikling. Da er jo den rimelige og kraftige Rotelen ypperlig. Jeg mener noen her inne en gang skrev at det burde være et visst forhold mellom inngangsimpedans på effektforsterker og en eller annen verdi på forforsterkeren og det var noe av bakgrunnen for spørsmålet mitt. Jeg ser forresten B&W anbefaler fra 25-200W forsterker.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser normalt ikke etter specs på inngangsimpedans da det vanligvis ikke er noe problem, unntaket er om du parrer med en rør forforsterker.
    Det der kan være et problem er f.eks. om din HK bare leverer 1 volt ut på pre ut utgangen, og effektforsterkeren du kjøper krever 2 volt for full utstyring.
    Ikke fordi man vil bruke 100% av forsterkeren, men det vil være umuligt å utnytte forsterkerens krefter da med bare 1 volt ut. Resultat kan variere, noen ganger er det ikke et problem i det hele tatt dog.....
    Anbefalt effekt på høyttalere betyr ingenting overhodet. Jeg vet ikke helt hvorfor dette er en spec da den egentlig er verdiløs. Impedans og høyttalerens fasevinkler kan være drepende for mange forsterkere, og det ser man ikke når man leser specs, der står bare anbefalt effekt 50-350 watt f.eks.
    Jeg vet ikke helt hvorfor mange går for så stor en forsterker som muligt, man trenger ikke mye effekt, man trenger en stabil forsterker med god lyd, og 50 watt driver da de fleste til vanvid egentlig. Til normal lytting på normale høyttalere kreves ikke mer en ca. 5-8 watt, forsterkeren vil likevel levere opp til 10x det i transientene.
    Jeg vil ikke skremme deg, det beste du kan gjøre er å lese tråder her, høre på andres erfaringer med disse høyttalere osv., men jeg synes du skal prøve med din HK først og da se.....Rotel sine klasse D har fått mye skryt....Rotel RB-1510, oh yeah.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke skremme deg, det beste du kan gjøre er å lese tråder her, høre på andres erfaringer med disse høyttalere osv., men jeg synes du skal prøve med din HK først og da se.....
    Er ikke skremt heller Jeg har lest veldig mange innlegg her og det inntrykket jeg sitter igjen med er at mange mener at kraftigere forsterker alltid vil låte bedre. Spesielt i forhold til bl.a. de nevnte B&W høyttalerene. Det er vel en påstand jeg er skeptisk til. Man kan nok spille høyere med en kraftig forsterker, men på volumer der forsterkeren er under grensen der den "begynner å slite" så tror jeg forskjellen er ytterst liten. Hvis valget faller på DM683 gjenstår det da å se hvor min HK970 "ligger i landet" i forhold til disse høyttalerene.

Så jo interessant ut den Rotelen du linket til. Om den er "kraftigere" enn min HK970 er vel kanskje ikke sikkert... Denne:http://www.audiograph.se/downloads/P...e_complete.pdf hadde kanskje funnet svaret på det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke skremt heller Jeg har lest veldig mange innlegg her og det inntrykket jeg sitter igjen med er at mange mener at kraftigere forsterker alltid vil låte bedre. Spesielt i forhold til bl.a. de nevnte B&W høyttalerene. Det er vel en påstand jeg er skeptisk til. Man kan nok spille høyere med en kraftig forsterker, men på volumer der forsterkeren er under grensen der den "begynner å slite" så tror jeg forskjellen er ytterst liten. Hvis valget faller på DM683 gjenstår det da å se hvor min HK970 "ligger i landet" i forhold til disse høyttalerene.

Så jo interessant ut den Rotelen du linket til. Om den er "kraftigere" enn min HK970 er vel kanskje ikke sikkert... Denne: http://www.audiograph.se/downloads/P...e_complete.pdf hadde sikkert funnet svaret på det.

Hvordan får jeg slettet innlegget?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •