Pioner LX72 vs HK AVR660

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioner LX72 vs HK AVR660

Jeg har i dag en H/K AVR 660, og blir smågal av vifta i den. Jeg bruker den helet tiden til TV lyd, og da blir det plagsomt å høre på vifta som går konstant når den først har kommet i gang, så spørsmålet er da, hvordan er Pioner LX72 i forhold til denne?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av WiRRE
    Jeg har i dag en H/K AVR 660, og blir smågal av vifta i den. Jeg bruker den helet tiden til TV lyd, og da blir det plagsomt å høre på vifta som går konstant når den først har kommet i gang, så spørsmålet er da, hvordan er Pioner LX72 i forhold til denne?
    Det er vel bare en grunn til at vifta på din HK 660 går, og det er at den ikke får nok luft, eller at det noe galt med termostaten....
    Mine 2 HK receivere har hatt/har samme gode lufting, og jeg har aldri hørt noe til vifte på dem, selv ikke i den uken i fjor da det var rimelig varmt inne hos meg....25 ++
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forsøkt å flytte tv benken en halvmeter ut fra veggen, samtidig som jeg hadde 19 grader inne temperatur. Det er ingen enheter som står oppå den, men en hylle som står 4 cm over, og vifta gikk da også.. Den starter ikke før den blir varm, men når den blir varm, ja da går den konstant.. Lufta som kommer ut av den er veldig varm.. Vet ikke om du har AVR660 eller 760, men disse modellene er nok litt spessiele når det kommer til vifte løsningen. Har også lest om andre som har vært plaget med det.. Neby viste også om det, men argumenterte med at den var så stor og kraftig etc etc...
    Sakset fra en forum tråd:
    I've read a Review for the 760 in a German magazine and a loud fan was mentioned. They said it spins all the time, even when muted, and the receiver isn't even warm.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Nå har jeg forsøkt å flytte tv benken en halvmeter ut fra veggen, samtidig som jeg hadde 19 grader inne temperatur. Det er ingen enheter som står oppå den, men en hylle som står 4 cm over, og vifta gikk da også.. Den starter ikke før den blir varm, men når den blir varm, ja da går den konstant.. Lufta som kommer ut av den er veldig varm.. Vet ikke om du har AVR660 eller 760, men disse modellene er nok litt spessiele når det kommer til vifte løsningen. Har også lest om andre som har vært plaget med det.. Neby viste også om det, men argumenterte med at den var så stor og kraftig etc etc...
    Sakset fra en forum tråd:
    Jeg har hatt AVR 255 og har nå AVR 460 og har ca 9 cm over og masse plass på siden, den står i bunn av racket mitt= soundstyle med tre glasshyller, og de blr begge varme, ganske varme. men aldri noe vifte....hvis du leser gjennom bruksanvisningen din eller på nett, så treoe jeg det nevnes en minimusavstand der....
    Broren min har en AVR 255, den står øverst hos han...ingen problem...
    Prøv å sett den helt fritt og se hva som skjer....påsken er lang :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke HK men har Pio LX82 og denne er 100% tyst! Har ca 2 cm klaring over reciver og 10cm på hver side+åpning fram og bak. Men den har aldri blitt varmere enn ca 40 grader! Har kjørt filmer på -17 med 4 gulvstående høytalere uten at dem blir noe varmere enn rolig tv volum. Lydkvaliteten på LX72/82 kan anbefales!

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    påsken er lang :-)
    Denne likte jeg

Har også hatt endel HK, ikke vært plager av støy fra vifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Denne likte jeg

Har også hatt endel HK, ikke vært plager av støy fra vifte.
    Problemet er at ingen av dere har AVR 660 eller 760, disse har en helt annen oppbygging en de mindre modellene, Blir det samme som å sammenligne Pineer LX52 med LX72 og LX78, de to sistnevnte er så å si samme modell, men noe mindre guff i den minste, mens LX52 er en low end modell, med helt annen oppbygging.. AVR660/760 beskrives fra H/K sin side at de har mere "High End" design, hva nå en menes med det.. Ikke noe galt med forsterkeren altså, hadde den bare vært stille.. Det er faktisk 2 stk vifter i disse forsterkerene, en som kjøler HDMI/component switch boardet, en slik 20mmx20mm bitteliten high rpm killer vifte, og en stor vifte som blåser luft igjennom kjølesystemet på forsterkeren.. Den har ikke vanlige kjøleribber, men en slags kanal midt i forsterkern som vifta sirkulerer luft igjennom. Noe som fører til at denne designen krever konstant luft sirkulasjon... Forsterkeren er kald rundt det hele, men lufta som kommer ut bak er VARM!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det forresten noen som hadde noen meninger om forskjellen på disse to forsterkerne? På papiret skal de jo bære ganske like, men alle vet jo at H/K måler effekt med alle trinnene i gang, kontinuerlig, med en mye lavere THD en de fleste andre... Det er jo tross alt Pioneer som står bak uttrykket "Pioneer watt", som veldig mange adopterte (vi skal ikke snakke om PMPO watt

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er effektmålinger på forgjengeren Pioneer Elite SC-07 A/V receiver | Sound and Vision Magazine
    Så tror ikke du skal vere så bekymret for kreftene i disse!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Problemet er at ingen av dere har AVR 660 eller 760, disse har en helt annen oppbygging en de mindre modellene, Blir det samme som å sammenligne Pineer LX52 med LX72 og LX78, de to sistnevnte er så å si samme modell, men noe mindre guff i den minste, mens LX52 er en low end modell, med helt annen oppbygging.. AVR660/760 beskrives fra H/K sin side at de har mere "High End" design, hva nå en menes med det.. Ikke noe galt med forsterkeren altså, hadde den bare vært stille.. Det er faktisk 2 stk vifter i disse forsterkerene, en som kjøler HDMI/component switch boardet, en slik 20mmx20mm bitteliten high rpm killer vifte, og en stor vifte som blåser luft igjennom kjølesystemet på forsterkeren.. Den har ikke vanlige kjøleribber, men en slags kanal midt i forsterkern som vifta sirkulerer luft igjennom. Noe som fører til at denne designen krever konstant luft sirkulasjon... Forsterkeren er kald rundt det hele, men lufta som kommer ut bak er VARM!
    Ok, da er det jo bare plassering som kan løse problemet ditt, eller en ekstra løs vifte som ikke bråker som du bare legger på toppen av forsterkeren.....ikke så mye info å finne på Nettet om hverken din=660 eller min 460....
    PS: Ville aldri i livet byttet til Pioneer....bortsett fra Susanoen da....
    fortsatt god påske :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ok, da er det jo bare plassering som kan løse problemet ditt, eller en ekstra løs vifte som ikke bråker som du bare legger på toppen av forsterkeren.....ikke så mye info å finne på Nettet om hverken din=660 eller min 460....
    PS: Ville aldri i livet byttet til Pioneer....bortsett fra Susanoen da....
    fortsatt god påske :-)
    Du mener Pioneer´n er crap i forhold? Ville du ha heller hatt en 460 i stede for LX72? Jeg vet 660´n er noe av det råere du får når det gjelder integrert, men så lenge den skal benyttes mye til TV lyd blir det slitom med denne vifta.. Jeg er ganske sikker på at hvis du hadde kommet til meg å sett på tv, så hadde du ikke lagt merke til lyden, MEN når man først har begynt å høre den, så klarer man ikke å slutte å høre på den.. Tviler på at det hjelper noe å sette vifte på toppen, da denne "lufte kanalen" trekker inn luft i front, eller underkant (i alle fall ikke på toppen), og spytter den ut bak. Når jeg da i tilleg har gjort kunst stykket å kjøppt en Samsung ps58b855, som også støyer, så blir det nok litt ekstra ille, og man legger godt merke til alt som gi fra seg lyd!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer er slett ikke "crap" i forhold!
    Det kommer vel litt an på smak og behag dette her! LX 72'en er jo også en dyrere reciver,med mye mer utstyr og muligheter! Nettverkstilkobling f.eks!
    Den har også mer krefter enn den H/K'en,men som sagt det er en dyrere reciver,så det skulle bare mangle!
    Den støyer hvertfall ikke i det hele tatt,og den spiller himmelsk
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang vifte støyen fant jeg følgende skrevet i en norsk test:
    Den ligner ikke så rent lite på den inte-
    grerte forsterkeren HK990 når den spiller.
    Det er en god attest. Er du der i mot mer
    der hvor du vil sitte å fnlytte så greier den det også, men da dukker det
    opp en liten slange i paradiset.
    Viftestøy. Receivere som dette
    utvikler mye varme, og når
    Harman/Kardon ikke har bygd
    kabinettet større enn det de har
    gjort i dette tilfellet, så må var-
    men bort. Da må man benytte
    vifter. Denne viften er hørbar
    på lavt volum, og den virker
    ikke å være temperaturstyrt.
    Dermed oppnår man ikke den kullsorte kulissen man kunne oppnådd når
    volumet ikke overgår lydnivået på viften.
    Dette er noe som vi mener bør endres på
    med en ny software.
    Denne er skrevet av Jørn Finnerud som til tider er inne på forumet her:

http://www.soundgarden.no/fileupload/HK-AVR760.pdf

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en avr 5500 for mange år siden... og den kunne ikke stå inne i rack da den ble såpass varm at en knapt kunne legge hånden på toppen av chassiet :-/

Måtte ta den ut og la den stå fritt, og til slutt ble de en macgyver løsning med en hengende liten vifte over forsterkeren for og holde den litt kjøligere.

Så 1. regel er og ha H/K recivere stående fritt, det hjelper.

Så er det da og spørre seg... vil du savne h/k`s underholdene råhet mot pioneers finneser....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer på hva du legger i dette:

vil du savne h/k`s underholdene råhet mot pioneers finneser

Vil jeg savne trykket som jeg har i H/K'en?

Når det gjelder viftestøyen, så anbefaller jeg alle å lese testen som ligger her:
    http://www.soundgarden.no/fileupload/HK-AVR760.pdf
    før dere komenterer plassering etc! Det er riktig nok 760, men den er veldig lik.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er masse poster , tråder , tester osv på nettet ang 660/760 og viftestøy.
    Ikke bare ved varme men også at det er null eller elendig viftekontroll som gjør at vifter går selv når den ikke er varm eller belastes stort.
    (minner meg om gamle bd spillere som dro igang vifte bare man slo på spilleren)

Klag som bare det til H/K så kanskje (om de er kundevennlige) kommer med firmware med bedre viftestyring
    De burde jo også oppgitt db viftestøy å særlig i produkter som støyer veldig

om ikke er SC LX lydløs og råbra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått låne med meg en LX72, men mangler fjernkontrollen. Har forsøkt å programere harmonyen mot den, men det er ikke så mye som funker.... er vanskelig å lære den opp også når jeg ikke har orginal fjernkontrollen... 8) Valget står nå mellom LX72 eller AVR 460, Jeg ser jo at AVR 460 ligger i prisklassen under, men syns inntil videre at meny og oppsettet på Pioneeren virker som gammeldags i forhold til harmanen... Har ikke sett på film enda, men skal se på 2012 på nytt i kveld, så får vi se!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Da har jeg fått låne med meg en LX72, men mangler fjernkontrollen. Har forsøkt å programere harmonyen mot den, men det er ikke så mye som funker.... er vanskelig å lære den opp også når jeg ikke har orginal fjernkontrollen... 8) Valget står nå mellom LX72 eller AVR 460, Jeg ser jo at AVR 460 ligger i prisklassen under, men syns inntil videre at meny og oppsettet på Pioneeren virker som gammeldags i forhold til harmanen... Har ikke sett på film enda, men skal se på 2012 på nytt i kveld, så får vi se!

Lykke til :-) og fotsatt god påske igjen :-))

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre hva du synses!!
    Nå er det jo gjerne musikkegenskapene Pio får mest skryt for,men for all del.... de må jo funke på film også!
    Spørs jo hva den enkelte vektlegger mest også!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis vedvarende problem

Hadde jag faktisk åpnet den og sabotert viften. Mere varme, men man kan da ikke høre på en vifte hele tiden. Den overlever sikkert dersom du slår den av når du ikke bruker den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •