Forforsterker i surround oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker i surround oppsett

Har lenge tenkt å kutte ut surround, og gå over til ren stereo løsning...Men har forstått det slik at viss jeg kjøper for eks Parasound 2100 forforsterker, så kan jeg bare koble den inn i surroundanlegget mitt, og bruke den som forforsterker når jeg hører musikk i stereo.

Hvordan kobler jeg Parasound forforsterkeren inn i mitt surround oppsett?...Og hvilke nye kabler trenger jeg eventuelt?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Har lenge tenkt å kutte ut surround, og gå over til ren stereo løsning...Men har forstått det slik at viss jeg kjøper for eks Parasound 2100 forforsterker, så kan jeg bare koble den inn i surroundanlegget mitt, og bruke den som forforsterker når jeg hører musikk i stereo.

Hvordan kobler jeg Parasound forforsterkeren inn i mitt surround oppsett?...Og hvilke nye kabler trenger jeg eventuelt?
    Du tenker da å kutte ut bruken av forforsterker delen i surround forsterkeren din da, og kun bruke effekt delen.. om jeg ikke miss forstår.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig enkelt når du følger forklaringen i manualen. NC2100 er en utrolig bra og fleksibel sak til en hyggelig pris. Anbefales
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Du tenker da å kutte ut bruken av forforsterker delen i surround forsterkeren din da, og kun bruke effekt delen.. om jeg ikke miss forstår.
    Det stemmer...Viss det er så enkelt som jeg har fått inntrykk av så kan jeg bruke Parasound forforsterkeren når jeg spiller musikk, men fortsette å bruke surroundreceiveren når jeg ser film eller spiller eller ser tv. Kommer til å bruke effektdelen i receiveren ja, men den blir kun brukt til center og bakhøytalere, da jeg har egen effektforsterker til frontene 8)

Men hvordan kobler jeg til subwooferen ?...den må vel på en eller annen måte være tilkoblet både receiveren og forforsterkeren, da den skal spille både når jeg ser film med receiveren eller lytter til musikk med forforsterkeren

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok litt værre med 2100. Ønsker du en slik løsning er forforsterkeren til Emotiva bedre egnet da den har ht-inngang også for sub
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nc 2100 har også inngang for sub, og og er ganske så fleksibel da en kan sette delefrekvens også på forforsterkeren. dette vet jeg, da jeg har en og er strålende fornøyd! :-)
    edit: sub inngangen har selvsagt også theaterbypass funksjon! og i tillegg kan den dele signalet til to subber ut ifra forforsterkeren( ingen mulighet for individuel tuning av de to utgangene da..)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo kaste opp enda et forslag jeg; Abrahamsen V3.
    Den har også egen ht inngang, men har ikke delefilter eller inn/utgang for sub.
    Jeg vurderte også Emotiva sin løsning, men som i mine øyne er skivebom (les om det i Emotiva tråden). Parasound 2100 ble også testet, og den har noen smarte løsninger jeg likte, men et sub-system med klare begrensninger jeg ikke likte. Så valget falt på Abrahamsen, fordi jeg liker den "varme" lyden og ikke minst fordi jeg har Abrahamsen effektforsterkere.
    Sub problematikken har jeg løst ved å benytte de ekstra utgangene på V3 og kjørt de via Behringer DCX2496 som tar seg av sub managmentet ved musikklytting, i kino modus er det fortsatt surround forsterkeren som styrer hele showet.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fortsatt ikke forstått helt hvordan jeg klarer å bruke parasound sin forforsterker, og samtidig kunne bruke subben både til musikk og film/spilling.

Viss jeg har forstått det riktig, så gjør jeg det slik:

Kobler CD spilleren min til parasound forforsterkeren istedet for å koble den til min NAD surroundreceiver. Kobler forforsterkeren til min NAD effektforsterker.

Kobler også subben til forforsterkeren.

Når jeg da hører på musikk i 2-kanals stereo vil det kun være cd-spilleren, forforsterkeren og effektforsterkeren som er i bruk, og min ''crappy'' surroundreceiver vil ikke være en del av signalkjeden. Så langt er alt bra.

Men når jeg plutselig finner ut at jeg vil se en film eller spille Playstation 3. Da slår jeg av forforsterkeren og bruker surroundreceiveren som før, men da er jo subben koblet til parasound forforsterkeren...

Må jeg koble subben fra og til avhengig av om jeg skal høre musikk eller se film / spille ?...isåfall er det ganske tungvindt...

Jeg er interessert i å ha det slik at når jeg hører musikk så slipper jeg å bruke receiveren i det hele tatt, og kun bruke forforsterkeren og effektforsterkeren, og når jeg vil se en film eller spille, da bruker jeg receiveren og effektforsterkeren...

Er jeg helt på bærtur nå ?...

Trodde jeg kunne få det beste fra begge verdener...''OK'' hjemmekino når jeg bruker Playstationen og skikkelig lyd når jeg spiller musikk, uten at surroundreceiveren skal degradere lyden...

Takker for svar...8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasounden har subinnganger og subutganger. Du kobler fra pre-out sub på receiveren til sub in på Parasounden. Deretter kobler du fra sub out på Parasounden til subwooferen.

Når du skal se film slår du av Parasounden og alle signaler passerer gjennom den som om den ikke var tilkoblet.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du lar Parasounden stå på og lar signalet passere ved å koble inn bypass-inngangen (med Parasoundens fjernkontroll). Det fungerer likedan. Uansett får du med sub på hjemmekino også uten at du trenger å koble om noe som helst.

Uansett så får du det beste av to verdener. I musikk blir det bare cd-spiller-Parasound og effektforsterker (+sub) og i surround bruker du surroundreciveren som før (og sub blir med uansett om Parasounden står av eller på).

Koblingsmessig er det så enkelt som dette:
    1. Du tar et sett phonokabler fra pre-out front på recieveren (de som i dag går ned til effektforsterkeren din) til Parasoundens bypassinngang.
    2. Subkabel fra sub out på reciever (den som i dag går rett til subben) til sub in på parasound.
    3.Kabel fra parasound til henholdsvis effektforsterker og sub.
    Verre er det ikke....

I tillegg er Parasounden slik at du kan stille inn subvolum og deling separat på denne for musikk om du ønsker et annet nivå på sublyden når du lytter til musikk enn i kinomodus. Når du bruker recieveren blir alt styrt som før uavhengig av hvordan du har stilt inn Parasounden til å spille i stereo.

Edit:Hvis du ser i annonsen min på Avtorget (som jeg var så frekk at jeg sendte deg en PM om i går kveld...)så er det en link der til en side på Audiophile.no som forklarer dette veldig grundig

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarmoe
    nc 2100 har også inngang for sub, og og er ganske så fleksibel da en kan sette delefrekvens også på forforsterkeren. dette vet jeg, da jeg har en og er strålende fornøyd! :-)
    edit: sub inngangen har selvsagt også theaterbypass funksjon! og i tillegg kan den dele signalet til to subber ut ifra forforsterkeren( ingen mulighet for individuel tuning av de to utgangene da..)
    Har den også det? Isåfall er den en ypperlig løsning. Var sikker på at den kun hadde sub utgang.
    My Bad.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her ser du tilkoblingene på NC2100, du må da ha 1 sett ekstra signalkabler til effekt, og 1 ekstra til sub. jeg for min del fant ut at ved bruk av forforsterkeren forsvant behovet for subwoofer rett og slett! du kan også sette delefrekvens som du ser, og selve volumet på subben kan du justere på fronten av forforsterkeren.
    du får rett og slett det beste fra surround/musikk når en gjør det slik..( i denne prisklassen ja) jeg er utrolig fornøyd iallefall! musikkformidlingen fikk seg et kjempeløft her hos meg! og da har jeg i tillegg en surround recevier som etter sigende skal være svært god på musikk! (Onkyo tx-nr905)

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Parasounden har subinnganger og subutganger. Du kobler fra pre-out sub på receiveren til sub in på Parasounden. Deretter kobler du fra sub out på Parasounden til subwooferen.

Når du skal se film slår du av Parasounden og alle signaler passerer gjennom den som om den ikke var tilkoblet.
    Men når jeg slår av Parasounden og skal for eks se en film...får subben signal da altså ?...Da skal jo subben få signal fra receiveren, og sub-utgangen på receiveren går jo rett til Parasounden, og videre fra Parasounden til subben...Da går altså sub-signalet via Parasounden? (som jo er slått av)....er det mulig da ? :roll:

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er ikke helt av, den går i standby, og ja signalet går igjennom.....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den går rett gjennom til subben og effektforsterkeren uten noe forringelse av lyden ja.

Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe deg en Logitech Harmony 525 (eller dyrere utgave)-fjernkontroll og så bare legger du inn oppsettet en gang, og så slipper du å tenke på det flere ganger da fjernkontrollen sørger for at riktige innganger osv. blir valgt alt etter om du skal spille musikk, se film, tv osv. Kjempelettvint!!

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Parasound forforsterker endelig i hus, og gud bedre for en hærlig forforsterker!

Nå holder den på å ''godgjøre'' seg (spille seg inn) 8)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblinger og slik gikk greit da eller? Er ofte enklere å skjønne det når en står med produktet foran seg enn når det blir forsøkt forklart over nett...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Men når jeg slår av Parasounden og skal for eks se en film...får subben signal da altså ?...Da skal jo subben få signal fra receiveren, og sub-utgangen på receiveren går jo rett til Parasounden, og videre fra Parasounden til subben...Da går altså sub-signalet via Parasounden? (som jo er slått av)....er det mulig da ? :roll:
    Det er jo akkurat det der er vitsen med theater bypass inngang på en (integrert) forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •