Trenger hjelp med valg av forsterker. Proson twin 2010

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer dav-a sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Trenger hjelp med valg av forsterker. Proson twin 2010

Hay. Jeg er ny på forumet, og ny innen for lyd!

Jeg har hatt et GeneXXa GX1000, men den var crappy og fungerte ikke riktig etter hvert. Så jeg har kjøpt denne

Proson 250 watt - FINN Torget

Dette er et Proson Twin 2010 høyttalere med ca 250w

Jeg ga 1200 for de.

Jeg har en forsterker hjemme, som er veldig gammel og er ikke så bra. Så jeg trenger DERES hjelp til å velge en forsterker til meg 8)

Jeg har lite penger, så ønsker å ha en ganske grei forsterker til en liten brukt pris, men som må drive disse Proson høyttalere og en bass kasse veldig bra!
    (skal kjøpe en sub av kompis for 500)

Bilde ligger som vedlegg

Så forum. Vær så snill å hjelp meg

Jeg skal ha KUN brukt! Så hadde satt stor pris på om dere ga meg noen finn.no linker og kunne forklart meg litt enkelt hva jeg trenger og bør ha/lete etter.

Takker på forhånd

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I won't shoot - even if you're the piano player!

Disse Proson høyttalerne dine er egentlig noen tungdrevne beist. Tilsynelatende lettdrevne på papiret, men selv lillebrødrene deres - som jeg har hørt ved et par anledninger - trenger masse krefter. Storebrødrene - dine høyttalere, altså - trenger enda mer krefter. Ikke for å gi fra seg rikelig med desibelgrøt, men for å levere noe som ligner på musikk.

Noen digre NAD-forsterkere - så svært som du har råd til, kanskje? Det er en stund siden de to sønnene mine var opptatt av hifi på dette nivået - no offense - så jeg er ikke helt ajour.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    I won't shoot - even if you're the piano player!

Disse Proson høyttalerne dine er egentlig noen tungdrevne beist. Tilsynelatende lettdrevne på papiret, men selv lillebrødrene deres - som jeg har hørt ved et par anledninger - trenger masse krefter. Storebrødrene - dine høyttalere, altså - trenger enda mer krefter. Ikke for å gi fra seg rikelig med desibelgrøt, men for å levere noe som ligner på musikk.

Noen digre NAD-forsterkere - så svært som du har råd til, kanskje? Det er en stund siden de to sønnene mine var opptatt av hifi på dette nivået - no offense - så jeg er ikke helt ajour.
    Skjønner

Hva slags prisklasse på brukt markedet er det vi ser på da?

Noen andre som har forslag?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD, Rotel, Parasound f.eks. De to førstnevnte er vel typiske budsjett-saker - Parasound blir gjerne noe dyrere.

Grav så dypt du kan i lommeboken - du vil aldri angre på det. Et godt effekttrinn gjør underverker på selv de billigste høyttalerne. Ingenting kan slå et godt musikalsk jerngrep.

Prismessig snakker vi nok om rundt 5.000 kroner brukt - pluss minus. Ned mot en 3-4.000 i den nedre enden av skalaen, og opp mot en 6-7-8.000 i den øvre enden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    NAD, Rotel, Parasound f.eks. De to førstnevnte er vel typiske budsjett-saker - Parasound blir gjerne noe dyrere.

Grav så dypt du kan i lommeboken - du vil aldri angre på det. Et godt effekttrinn gjør underverker på selv de billigste høyttalerne. Ingenting kan slå et godt musikalsk jerngrep.

Prismessig snakker vi nok om rundt 5.000 kroner brukt - pluss minus. Ned mot en 3-4.000 i den nedre enden av skalaen, og opp mot en 6-7-8.000 i den øvre enden.

Okay! Takk!

Men jeg jeg bare lurer..
    Drar denne høyttalerne mine greit eller?

FINN.no - Mulighetenes marked

Trenger kjapt svar!
    en ting.. Sprenger/ødelegger du speakerene raskt med dårlig forsterker?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dav-a
    Okay! Takk!

Men jeg jeg bare lurer..
    Drar denne høyttalerne mine greit eller?

Trenger kjapt svar!
    en ting.. Sprenger/ødelegger du speakerene raskt med dårlig forsterker?
    Nei, det gjør den ikke. Denne kan fungere greit:

Eventuelt denne
    +denne

Hvis du drar på litt med en for liten forsterker så sprenger du fort diskant.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nei, det gjør den ikke. Denne kan fungere greit:

Eventuelt denne
    +denne

Hvis du drar på litt med en for liten forsterker så sprenger du fort diskant.
    okay, tusen takk!

Men, siste ting. Jeg har denne på hånden for 1500.

BEHRINGER: EP1500

Drar den bra de høyttaleren jeg har? proson twins 2010.

Trenger svar kjapt, han skal bli kvitt den bare. Har i morgen til å bestemme meg.

Nå står jeg mellom de to:

BEHRINGER: EP1500

og

Takker for enda en knall kjapt svar!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer'en fungerer sikket bra nok. Jeg kjenner ikke til den. Nad'en du linker til er bare en forforsterker. Den styrer bare innganger og har volumkontroll. Du må ha en effekt som Behringer'en eller den andre NAD'en jeg linket til i tillegg.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Behringer'en fungerer sikket bra nok. Jeg kjenner ikke til den. Nad'en du linker til er bare en forforsterker. Den styrer bare innganger og har volumkontroll. Du må ha en effekt som Behringer'en eller den andre NAD'en jeg linket til i tillegg.
    Okay

Så jeg klarer meg med bare berhingeren?

Eller trenger jeg berhinger og en annen sak?

Eller trenger jeg de to andre sakene?

Skal jeg gå for? Jeg har kanskje mulighet til å skrape meg 1500. Ellers er jeg blakk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten trenger du en integrert forsterker, eller en forforsterker og en effektforsterker.
    En forforsterker brukes til å tilslutte kilder, samt justere volum, en effektforsterker...., ja den forsterker bare signalet fra forforsterkeren.
    Den Beringer du linker til er en effektforsterker, så du trenger også en forforsterker..., eller, du velger en integrert forsterker istedet.
    Som denne ja FINN.no - Mulighetenes marked
    Desuten, høyttalere "har ikke watt", det er forsterkeren der har watt. Hva høyttaleren har i belastnings kapasitet er forsvinnende irrelevant....

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Enten trenger du en integrert forsterker, eller en forforsterker og en effektforsterker.
    En forforsterker brukes til å tilslutte kilder, samt justere volum, en effektforsterker...., ja den forsterker bare signalet fra forforsterkeren.
    Den Beringer du linker til er en effektforsterker, så du trenger også en forforsterker..., eller, du velger en integrert forsterker istedet.
    Som denne ja FINN.no - Mulighetenes marked
    Desuten, høyttalere "har ikke watt", det er forsterkeren der har watt. Hva høyttaleren har i belastnings kapasitet er forsvinnende irrelevant....
    Ok.

Så det lureste for meg er da å kjøpe noe i den duren av den linken du sendte til meg.

Takk.

Trur jeg sparer penger til en ordentlig forsterker som det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •