forslag til 7.1 utstyr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forslag til 7.1 utstyr?

Hei,
    Jeg lurer på et par ting.

Jeg har en HK980 stereo. Planen er nå å bygge ut til 7.1-oppsett. Jeg har tenkt på muligheten ved å anskaffe 2 stereoforsterkere til, slik at hver av forsterkerne forsyner 2 høyttalere. Jeg tenker å få HDMI fra PC.

Finnes det noen "boks" jeg kan ta HDMI-signalet innom for å få splittet signalet til de respektive kanalene på stereoforsterkerne? Har en slik "boks" mulighet for kalibrering tid/volum? Evt. kan slik kalibrering gjøres på PC med programvare?
    Eller er det noen "billig" receiver (gjerne HK) som har pre out og som jeg kan sette som et ledd foran effektforsterkerne?

Er dette med flere stereoforsterkere en sær idè? Jeg tenker at en god stereoforsterker er tidløs, ingen nye standarder som utdaterer den osv. Så kan heller leddet forut for effektforsterkerne skiftes med tiden...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du tenkte 3stk HK980 da har du jo ikke mer enn 6 stereo utganger, så et 6.1 system? ikke vet jeg om det lar seg gjør engang uten reciver.
    vet ikke om det går å bruke noe annet til dette, men det er kansje noen andre som vet mer om dette.

nei jeg ville solgt din HK980 og kjøpt meg en reciver av et slag+en flerkanals effektforsterker.

effektforsterker som er blitt diskutert mye her er:
    Emotiva Audio XPA-5 Five Channel Power Amplifier
    denne koster deg ca 7000kr.

hk980 koster rundt 5000kr? så 2x5000=10.000kr.
    pluss din brukte hk980, halv pris? 2500+10.000=12.500

12.500kr å handle reciver og effektrinn.

effekttrinn= 7000kr ca. 7000-12.500=5500
    reciver til ca 5500kr.

dette ville vel jeg gjort vist jeg var deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murildo
    Hei,
    Jeg lurer på et par ting.

Jeg har en HK980 stereo. Planen er nå å bygge ut til 7.1-oppsett. Jeg har tenkt på muligheten ved å anskaffe 2 stereoforsterkere til, slik at hver av forsterkerne forsyner 2 høyttalere. Jeg tenker å få HDMI fra PC.

Finnes det noen "boks" jeg kan ta HDMI-signalet innom for å få splittet signalet til de respektive kanalene på stereoforsterkerne? Har en slik "boks" mulighet for kalibrering tid/volum? Evt. kan slik kalibrering gjøres på PC med programvare?
    Eller er det noen "billig" receiver (gjerne HK) som har pre out og som jeg kan sette som et ledd foran effektforsterkerne?

Er dette med flere stereoforsterkere en sær idè? Jeg tenker at en god stereoforsterker er tidløs, ingen nye standarder som utdaterer den osv. Så kan heller leddet forut for effektforsterkerne skiftes med tiden...
    Ser at jeg har bommet på oppsettet her, ja. Det ville blitt et 6.1 oppsett. Jeg tenkte egentlig på 7.1. Så ser at det blir vrient uansett med 3 stereoforsterkere... Og i og med at effektforsterkeren du viser til har 5 kanaler, går ikke den heller til 7.1.

Det siste jeg har tenkt på nå er en HK AVR 355, denne har pre out ser det ut til. Så kan jeg beholde HK980 (som jeg liker svært godt) for effekt på front. Så kan øvrige 5 høytalere forsynes direkte fra avr. Vil HKTS11 (5.1 høyttalerpakke) greit la seg kombinere med min stereo for 7.1 oppsett? Tenker da at frontene på HKTS11 kan brukes som side?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er bare 5 kanaler på den forsterkeren, men er jo en viss forsterker del i reciveren også.
    så det er 5 kanaler du kan bruke på front vist disse er tunge å drive.
    regner med at du ikke har store bakhøytalere, så disse kan jo kobles til reciveren?

vist det bare er front høytalerne dine som trenger litt ekstra og du mener at din HK980 driver disse bra så er det ikke noe i veien for å kun kjøpe en reciver med pre/out.

men hvorfor skal du absolut ha 7.1 lyd? er nesten ingen filmer idag som har 7.1.
    sette 2 av kanalene som presence da får du et mye bedre lyd bilde.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg f. eks en Onkyo 707, H/K AVR 255 eller 355 eller noe lignende.. Alle disse forsterkene har full Pre-out (altså slik at du kan kjøre eff.forsterker på hva som helst), nye HD-formatene og 7.1/7.2 (onkyo)..

Som nevnt er det bedre og gå for 5.1 eller 5.2 framfor 7.1. Er pr. i dag relativt få filmer som har 7.1 og kan lønne seg med presence, selv om noen mener det er "tull" eller gjør mer vondt enn godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.netonnet.no/art/lyd-og-mu...55(117609,4319)

AVR355 har ikke pre out jamfør det som står her på netonnet... Hmm, virker nesten litt pussig. Er det flere utgaver av AVR 355 som har ulike utganger enn denne?

Men sjekk her http://www.harmankardon.com/resources/Brands/harmankardon/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/Owner's%20Manual%20-%20AVR%20255,%20AVR
    %20355%20(Swedish).pdf

her har AVR255/355 pre out....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •