Hva er en strømsterk forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er en strømsterk forsterker?

Dette er noe jeg har fundert på lenge og jeg ser at så og si alle er enig i at det er bedre å ha en strømsterk forsterker enn en som er strømsvak. Men jeg tror det er veldig mange her inne som virkelig forstår hva det vil si at en forsterker er strømsterk/svak, samt hvilke egenskaper som gjør at forsterkere er slik.

Feks. En person kan mene at en forsterker er strømsterk fordi den feks. Klarer å doble effekten (antall watt) ved å halvere motstanden. (Tenk Abrahamsen typisk 70w 8ohm og 140w 4ohm).

En annen person mener at en strømsterk forsterker er en som har nok oppladet energi i kondensatorene sine til å kunne gi ut store pulser av effekt over en viss tid (Noe NAD og Hifi-Klubben er veldig flinke til å reklamere for).

En tredje person mener at jo mer strømsterk en forsterker er jo mer antall Ampere (Statisk og dynamisk) skal den kunne sende til høyttalerne. (Dette er jo på en måte mye likt som forrige eks. Bare litt vanskeligere måte og fortelle på og sier jo heller ingenting om spenningen.)

Det jeg veldig sjelden ser er at folk tenker på VOLT når man snakker om strømstyrke på forsterkere. Dette synes jeg er ganske merkelig da man snakker så mye om AMPERE. Volt har jo tross alt like mye å si som Ampere i et stereoanlegg?

Så er det den siste personen som mener at Dempningsfaktor er viktigst fordi man får god kontroll på elementet. Hva gjør at man får god kontroll på elementet via høy dempningsfaktor? Noen som kan forklare dette?

Kan vi ikke klare opp i disse tingene?

Diskuter og lær!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dette er noe jeg har fundert på lenge og jeg ser at så og si alle er enig i at det er bedre å ha en strømsterk forsterker enn en som er strømsvak. Men jeg tror det er veldig mange her inne som virkelig forstår hva det vil si at en forsterker er strømsterk/svak, samt hvilke egenskaper som gjør at forsterkere er slik.

Feks. En person kan mene at en forsterker er strømsterk fordi den feks. Klarer å doble effekten (antall watt) ved å halvere motstanden. (Tenk Abrahamsen typisk 70w 8ohm og 140w 4ohm).

En annen person mener at en strømsterk forsterker er en som har nok oppladet energi i kondensatorene sine til å kunne gi ut store pulser av effekt over en viss tid (Noe NAD og Hifi-Klubben er veldig flinke til å reklamere for).

En tredje person mener at jo mer strømsterk en forsterker er jo mer antall Ampere (Statisk og dynamisk) skal den kunne sende til høyttalerne. (Dette er jo på en måte mye likt som forrige eks. Bare litt vanskeligere måte og fortelle på og sier jo heller ingenting om spenningen.)

Det jeg veldig sjelden ser er at folk tenker på VOLT når man snakker om strømstyrke på forsterkere. Dette synes jeg er ganske merkelig da man snakker så mye om AMPERE. Volt har jo tross alt like mye å si som Ampere i et stereoanlegg?

Så er det den siste personen som mener at Dempningsfaktor er viktigst fordi man får god kontroll på elementet. Hva gjør at man får god kontroll på elementet via høy dempningsfaktor? Noen som kan forklare dette?

Diskuter og lær!
    Om man ikke skal tenke likt som kabelfanatikerne kan du si at du har en GOD nok / strømsterk nok forsterker om du klarer og bunne høyttalerne dine uten at forsterkeren klipper.

Tenker man på studiemonitorer eller PA-anlegg så er det jo nettopp dette det går på. Selvfølgelig og ha litt "ekstra" om det kommer en ladning, men rett og slett bare utnytte høyttaleren effektivt og i "lengre bruk".

En forsterker som er på 50watt kan like så godt være bedre enn en på 200watt.. Dette kommer sikkert av alle de nevnte grunnene dine tilsammen, sikkert litt mer av den enn den, men uansett..

Dette blir vel nesten som en ny kabel-diskusjon..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 stk 220.000uf lytter, Jean Hiraga's Super Class-A Amplifier

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskuter og lær!
    4ohm er IKKE en halvering av motstanden i forhold til 8ohm,men en dobbling! 4ohm krever mere strøm enn 8ohm. Akkurat som at 2ohm er mere tungdrevent enn 4ohm.....jo lavere tall desto HØYERE motstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Du kan si at du har en GOD nok / strømsterk nok forsterker om du klarer og bunne høyttalerne dine uten at forsterkeren klipper.
    Hmm interessant. Jeg bunnet høyttalerene mine da jeg testet dem på hifiklubben før jeg kjøpte dem... Jeg mener selv at jeg har spillt mye høyere i ettertid uten å bunne... Jeg trodde det var motsatt, at du kan bunne hvis du ikke har en strømsterk nok forsterker, men det kan stemme det du sier, for jeg regner med at classe forsterkeren til hifiklubben til 60000 er mer strømsterk enn den jeg har i dag.:-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ohm er nærmere kortsluttning enn 8 ohm. Altså en halvering av motstanden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Hmm interessant. Jeg bunnet høyttalerene mine da jeg testet dem på hifiklubben før jeg kjøpte dem... Jeg mener selv at jeg har spillt mye høyere i ettertid uten å bunne... Jeg trodde det var motsatt, at du kan bunne hvis du ikke har en strømsterk nok forsterker, men det kan stemme det du sier, for jeg regner med at classe forsterkeren til hifiklubben til 60000 er mer strømsterk enn den jeg har i dag.:-D
    Hvis du fikk ulyd i høyttalerene dine så er det mest sannsynlig forsterkeren som klipper. Den vanligste årsaken til sprengte høyttalere er svake forsterkere som mister kontrollen. Da kan høyttaler fort bli foret med stygge ulyder som ligger utenfor tåleevnen.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd dette. Anbefaler dere å lese litt om Ohms lov på wikipedia til å begynne med.
    edguy: Jo man dobler/øker motstanden ved å heve den fra 4 til 8 Ohm. Desto lavere impedans/motstand utgangstrinnene møter desto vanskeligere er det for forsterkeren å jobbe pga av at de fleste rimelige forsterkere er dimensjonert for veldig små effekter, dvs at de ikke klarer å levere spesielt mye strøm pr tidsenhet. Å lage en god tradisjonell strømforsyning er dyrt bl.a. pga prisen på materialene som brukes til den

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskuter og lær!
    Det er nok flere fasitsvar på disse spørsmålene!

Min mening er at en kvalitetsforsterker leverer tilstrekkelig med kraft når det kreves og at den leverer kraft med kvalitet. Jeg mener at en forsterker leverer renest lyd når den holder seg innenfor visse terskler ifht kontruksjonen sin. Tenker da på klasse A watt feks.

Dempningsfaktor har jeg ikke noen kunnskaper om, men er helt sikkert en parameter en ikke kan ignorere.

Noen er veldig opptatt av kontinuerlige watt, og andre igjen av dynamiske. Uansett er det slik at forsterkeren skal kunne levere når det kreves. Det blir ofte en kompromissløsning fra leverandøren ifht. hva som skal forventes av forsterkeren og prisen på den.

Kondensatorbankene i de forskjellige strømforsyningene er også svært forskjellige. De skal jo lades opp og lades ut, og størrelsen på kondensatorene sier noe om hvor mye de klarer å lagre av strøm. I tillegg er det sikkert forskjell på hvor fort de kan lades både opp og ut?

Det viktigeste jeg har lært meg er i alle fall å ignorere det som måtte stå om watt bakpå et powersupply.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm måles i Ampere.
    Spenning måles i Volt.

Når man beskriver en forsterkers strømstyrker er det mao ikke spenningen som omtales.

De aller fleste forsterkere er spenningsforsterkere. Normalen er 26dB forsterkning, igjen betyr at utgangspenningen forsterkes til 20 ganger spenningen på inngangssignalet.

Hvis vi leker med tall her betyr det at når vi putter 1V rms inn på en forsterker, vil den forsøke å levere 20V rms ut.

Når du skal drive forskjellige høyttalere betyr det forskjellig strømbehov:
    8Ohm -> 20 / 8 = 2,5A rms
    4Ohm -> 20 / 4 = 5A rms

Mens hvor meget kraft som dyttes på høyttalerne vil være:
    8Ohm -> 20^2 / 8 = 50W rms
    4Ohm -> 20^2 / 4 = 100W rms

Når man skal vurdere hvor strømsterk en forsterker er må man vite:
    1) Hvor stor kondensatorbank den har. Dette er med på å beskrive hvor mye strøm som kan trekkes fra strømforsyningen før spenningen faller og gir utgangstrinnet umulige arbeidsforhold.
    2) Hvor stor transformator den har. Dette er med på å beskrive hvor fort kondensatorbanken etterlades. Dette har igjen innvirkning på hvor lenge forsterkeren kan jobbe under høyt trykk.

Spenning og strøm går hånd i hånd i en utgangsforsterker.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan forklares litt enkelt:
    Når du vrir på volumhjulet så stiller du i realiteten på spenningen til lydsignalet mot utgangstrinnene. Du kan spille høyt på en spinkel forsterker men det resulterer i forvrengninger pga at den ikke er dimensjonert for å levere særlig mye strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere pekepinn:
    -Hvor mye ren watt det er på 8ohm/4ohm/2Ohm..
    -Hvor store kondensatorene er
    -Hvor stor Trafo/strømforsyningen er

F.eks. Mark Levinson nr33H som er på 150W/8Ohm har noe sinnsyke patentert trafo/strømforsyning. Er helt stabil selv ved 0,5Ohm og lavere! Da dobler den effekten hele veien ned.

Men disse er ingen hovedregel bare pekepinn..

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva da med klasse D der det ikke er oppgitt uF eller trafostørrelse? Den er riktignok bygget på en annen måte, men jeg finner ingen god forklaring på hvor strømsterk en klasse D amp er. Har inntrykket at det er "ubegrenset" så lenge lasten ikke dipper under 3 ohm eller deromkring. Snickers, hvor er du?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, et godt spørsmål om D forsterkere..
    Bruker selv Halcro MC50, som yter 200W/8Ohm og 350W/4Ohm.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hva da med klasse D der det ikke er oppgitt uF eller trafostørrelse? Den er riktignok bygget på en annen måte, men jeg finner ingen god forklaring på hvor strømsterk en klasse D amp er. Har inntrykket at det er "ubegrenset" så lenge lasten ikke dipper under 3 ohm eller deromkring. Snickers, hvor er du?
    ICEpower 125ASX2 modulene som man f.eks finner i Rotel RB-1510 til under 4k leverer fult spenningssving i alle fasevinkler så sant impedansen er over 3 ohm. Det er det ikke mange AB forsterkere som klarer. Man kan derfor oppleve at den vil drive store høyttalere med sine små 2*65W (8 ohm) med bedre kontroll enn såkalte dyre og strømsterke tradisjonelle forsterkere. En vanlig AB forsterker vil endre lydsignaturen til det værre under vanskelige laster. Disse ICEpower modulene spiller derimot helt rent frem til man går tom for volum og det begynner og klippe. Klasse D er nok fremtiden ja.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en måling fra stereophile fra Klipsch P-39F. Jeg siterer "with a nasty combination of 4 ohms magnitude and –50° electrical phase angle at 80Hz" Stereophile: Klipsch Palladium P-39F loudspeaker, er det da å forstå at Rotel 1510 vil fremvise bedre kontroll i dette området enn de fleste transistorforsterkere? Og vil området rundt 80hz oppleves som forvrengt/mangel på kontroll på en "dårlig konstruert" transistorforsterker?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette har du helt rett i, har du en veldig strømsterk forsterker som har god kontroll på elementene kan du gi på mye mer lyd uten at du ser elementene beveger seg, bruker du forsterker som gir ut for lite strøm, vil den ikke klare å kontrollere elementene, og de vil begynne å blafre mye fortere, og derved bunne mye fortere, samt at du vil høre forvrengning mye fortere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    dette har du helt rett i, har du en veldig strømsterk forsterker som har god kontroll på elementene kan du gi på mye mer lyd uten at du ser elementene beveger seg, bruker du forsterker som gir ut for lite strøm, vil den ikke klare å kontrollere elementene, og de vil begynne å blafre mye fortere, og derved bunne mye fortere, samt at du vil høre forvrengning mye fortere.
    Dette var min oppfattning også, men jeg erfarte det motsatte på hifiklubbens demorom. Jeg bunnet høyttaleren med det råeste effekttrinnet i butikken, mens jeg testet en Lisa Ekdal CD. Det var litt skuffende...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var min oppfattning også, men jeg erfarte det motsatte på hifiklubbens demorom. Jeg bunnet høyttaleren med det råeste effekttrinnet i butikken, mens jeg testet en Lisa Ekdal CD. Det var litt skuffende...
    Dette kan være pga. At på forsterkere med veldig mye headroom så oppleves lyden lavere enn den er i Db ettersom forvrengningen er så lav ved gitt uteffekt. Dette kan jo sammenlignes med Klipsch kontra CV. Begge spiller ca like høyt, men CV oppleves høyere pga. Økt forvrengning (Eller tar jeg heeeelt feil nå?)?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må da sette dette litt i perspektiv, klart om du kjører på 2k watt på noen små bokhøytalere og gir på så bunner du selvsagt høytaleren etter hvert, men da er det fordi du spiller alt for høyt, og ikke fordi du kjører på for lite effekt. har du stor nok strøm fra forsterkeren, så skal du vell greie å bunne en høytaler, uten at du hører noe forvrengning før høytaleren bunner. har du for lite effekt i forhold til høytalerene, så vil forvrengningen komme lenge før høytalerene bunner.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •