Musikkanlegg i pub - Hvordan koble opp ny PA forsterker sammen med PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkanlegg i pub - Hvordan koble opp ny PA forsterker sammen med PC?

Hei.

I en kjeller et sted i norges land finnes det en "pub" som drives av studenter.

I denne "pub'en" er det idag en PC som spiller Mp3 og en NAD 216THX sammen med en eller annen Eltax integrert. Volum styres av en knøttliten mixer med volumkontroll og fader.

Dette fungerer, men ikke optimalt.

Vi har fått tak i en 4-kanals PA forsterker med 4 individuelle volumkontrollere. Vi har ett par Cerwin Vega CLS-6 (usikker, men 6,5" stativhøyttalere) og ett par eldre Cerwin Vega 12" partyhøyttalere.

Den nye PA forsterkeren har inngang for XLR og Jack og vanlige skruterminaler på høyttalerutgangene. Oppgitt effekt mener jeg er 4x80W @ 8 ohm.

Jeg prøver å få ryddet opp litt i anlegget. Dvs. ut med Eltax og muligens NAD 216.

De store høyttalerene står på dansegulvet og spiller i stereo. Det vil vi fortsette med. De små høyttalerene er plassert på to forskjellige steder og spiller i stereo. På disse tenker jeg at det kunne vært fordelaktig å få til å spille i mono. Det skal ikke være til noe mer enn bakgrunnsmusikk og siden de spiller i stereo vil man miste informasjon i de to forskjellige sitteområdene.

Det jeg ønsker er en liten, rimelig mixer som kan ta imot et analogt lydsignal fra pcen og sende ut signalet i 1xstereo og 2xmono. Finnes dette? På den måten kan vi klare oss med den ene nye PA forsterkeren.

Har lagt med en figur over hvordan "pub'en" ser ut slik at dere muligens skjønner hvorfor det kan være fordelaktig å kjøre monosignal å to av høyttalerene.

Er det noen her med litt erfaring fra musikkanlegg på cafeer o.l.?

Setter meget pris på hjelp.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan egentlig gå for nesten hvilken som helst mixer..

Altså du kan kjøre:
    HOVED (CLS12) - XLR til XLR eller XLR til JACK (avhengig av hva PA-ampen har & mixer)
    De små CLS6 eller hva det var kan du kjøre som "LINE OUT" eller evt. gjennom AUX, men da må du ha en litt dyrere mikser.

Det letteste er å gå for denne:
    Sound1.com - Allen & Heath ZED-14

Så kjører du XLR på main og jack fra LINE OUT til NAD eff.forsterkeren som skal drive CLS6.

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raskt svar.

Denne har det jeg etterlyser, men mye mer også.

Prisen kan muligens gå, men denne "pub'en" jeg snakker om er drevet på dugnad av studenter for linjeforeningen. Med andre ord, så har vi ikke så fryktelig mye å rutte med.

Men nå vet jeg ihvertfall hva jeg leter etter. Det visste jeg ikke før, så takk skal du ha. Får prøve å støvsuge bruktmarkedet etter noe slikt. Lydkvalitet er ikke satt i høysetet her. Det skal være idiotsikkert og gi bra med trykk.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av azerty
    Takker for raskt svar.

Denne har det jeg etterlyser, men mye mer også.

Prisen kan muligens gå, men denne "pub'en" jeg snakker om er drevet på dugnad av studenter for linjeforeningen. Med andre ord, så har vi ikke så fryktelig mye å rutte med.

Men nå vet jeg ihvertfall hva jeg leter etter. Det visste jeg ikke før, så takk skal du ha. Får prøve å støvsuge bruktmarkedet etter noe slikt. Lydkvalitet er ikke satt i høysetet her. Det skal være idiotsikkert og gi bra med trykk.
    Endra på svaret nå.. Det fungerte ikke helt slik som jeg trodde.. Så litt for raskt over det :P

Altså du må ha MAIN OUTPUT: Dette er ENTEN jack eller XLR på 99% av alle miksere.

For å få lyden i Mono så må du ha signalet (altså PCEN) inn på en kanal for å kunne bruke AUX (som ofte blir brukt som monitorer).. EVT kan du ha LINE OUT.

Eller om mulig, bare bruke den mixen du har nå og splitte signalet ut? Men da får du jo igjen stereo..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Endra på svaret nå.. Det fungerte ikke helt slik som jeg trodde.. Så litt for raskt over det :P

Altså du må ha MAIN OUTPUT: Dette er ENTEN jack eller XLR på 99% av alle miksere.

For å få lyden i Mono så må du ha signalet (altså PCEN) inn på en kanal for å kunne bruke AUX (som ofte blir brukt som monitorer).. EVT kan du ha LINE OUT.

Eller om mulig, bare bruke den mixen du har nå og splitte signalet ut? Men da får du jo igjen stereo..
    Jeg fant en billig løsning på problemet ditt..

Det du kan gjøre er å bruke:
    PC -> mini jack til rca(audiokabel) -> splitter på den ene rca-en fra pc-en (slik som du bruker for å koble 2 subber f.eks) -> sender du mono signal til NAD'en (her må du bruke en splitter til da du har 2 høyttalere, altså 2 kanaler som skal ha dette mono-signalet) -> stereo inn på mixen..

Er ikke 100% sikker på om det fungerer, men det burde jo det Men du får vel egentlig ikke mono lyd, derimot bare enten VENSTRE eller HØYRE-lyden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •