Bi-amping - Ikke i følge ekspertene!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping - Ikke i følge ekspertene!

Jeg vurderer (mest for morro skyld, er drit fornøyd i dag ) å henge på ett sluttrinn til for å bi-ampe, en på bass/mellom og en på diskant.

Tokk turen innom en annerkjent butikk i Oslo og lurte på hvordan dette ville tas seg ut, og hva jeg kunne vente av forbedringer i lyden.

Svaret var meget overaskende (for meg), ikke bi-amp, det er ikke en forsterker som spiller likt i timing, og da får du problemer i lydbildet. Hvis det er sant så er bi-amping noe man må holde seg unna.

De mente at jeg var mere tjent med [U]ett[U] større sluttrin.

Jeg er ikke god nokk på elektronikk og forsterkere så jeg lurer fryktelig på hva som er virkeligheten. Det er naturlig da det er anbefallt med bi-amping av andre butikker og produsentene selv sier det forbedrer lyden.

Og til sisst så lurer jeg da på følgende, hvis denne påstanden er sann, hva med dual-mono oppbygging, samme "problem" som med bi-amping? Det er ju to forsterkere i ett chassie.

Noen med kunskap eller erfaring som kan dele sine erfaringer med oss?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Jeg vurderer (mest for morro skyld, er drit fornøyd i dag ) å henge på ett sluttrinn til for å bi-ampe, en på bass/mellom og en på diskant.

Tokk turen innom en annerkjent butikk i Oslo og lurte på hvordan dette ville tas seg ut, og hva jeg kunne vente av forbedringer i lyden.

Svaret var meget overaskende (for meg), ikke bi-amp, det er ikke en forsterker som spiller likt i timing, og da får du problemer i lydbildet. Hvis det er sant så er bi-amping noe man må holde seg unna.

De mente at jeg var mere tjent med [U]ett[U] større sluttrin.

Jeg er ikke god nokk på elektronikk og forsterkere så jeg lurer fryktelig på hva som er virkeligheten. Det er naturlig da det er anbefallt med bi-amping av andre butikker og produsentene selv sier det forbedrer lyden.

Og til sisst så lurer jeg da på følgende, hvis denne påstanden er sann, hva med dual-mono oppbygging, samme "problem" som med bi-amping? Det er ju to forsterkere i ett chassie.

Noen med kunskap eller erfaring som kan dele sine erfaringer med oss?
    Sprøyt og visvas fra ende til annen. Bi-amping vil i den virkelige verden gi et stort løft i lyden, såfremt anlegget har noe å vinne på mere strømreserver.
    Jeg har bi-ampet et par KEF Reference 4. Forskjellen mellom 1 og 2 forsterkere på denne var som natt og dag. ALT blir bedre. Perspektiv, punch, klarhet, detaljer osv osv. Kjører 1 på bass og 1 på diskant/mellomtone. Bruker helt like trinn, og kabler er like til begge.
    Det er mye sprøyt man hører i Hi-Fi butikkene, dessverre. Jeg trodde det hadde bedret seg siden jeg frekventerte dem ofte på 90-tallet, men tydeligvis ikke

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel nesten like omstridt som kabeldiskusjonen. Det eneste som gjelder er å prøve det selv. Synes du at det ble bedre så kjør på.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timing er ikke noe du skal bruke krefter på å bekymre deg over.

Ellers er det min oppfatning at biamping med de samme gamle passive delefilterne er bare tull.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke bare pisspreik du har hørt.
    Hvis du bi-amper med to forskjellige effekt-trinn, kan de ha forskjellig gain, som gjør at diskant spiller høyere eller lavere enn den skal.
    Hvis signalet bruker lengere tid igjennom den ene forsterkeren vil du få fasefeil og dermed problem med timing.

Bruker man prikk like effekt-trinn vil ikke dette være noe problem.

Fordelen jeg har hørt med passiv bi-amping er at tilbakemeldingen fra bassen til forsterker ikke vil påvirke diskanten. Dermed vil det spille renere. Mye mer effekt blir det ikke.

Den ultimate bi-amping vil være med aktiv deling før effekt. Også kobler man bort de passive delefiltrene. Det er nok her den største gevinsten ligger.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også et poeng at en større og bedre forsterker ofte spiller bedre enn to mindre og ikke fullt så gode forsterkere bi-amp kobblet mot høytaler.

Fordelen med å bi-ampe er at den forsterkeren som spiller de høyere frekvensene diskant/mellomtone hvor hørselen vår er mest følsom for forvrengning, jobber mye lettere og kanskje derfor spiller litt bedre.

Dette med fase forskyving pga forskjellig hurtighet i forsterkerene stiller jeg meg mer tvilende til. Det måtte vært to veldig forskjellige forsterker konstruksjoner i tilfelle hvis det skulle bety noe. Vil tro at ørehøyden i sweetspot og eventuell bakover tilting av høytalerene vil utgjøre større faseforskyvinger pga forskjellig avstander til de forskjellige elementene enn eventuelle tids forskjeller i vanlige transistor baserte forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Timing er ikke noe du skal bruke krefter på å bekymre deg over.

Ellers er det min oppfatning at biamping med de samme gamle passive delefilterne er bare tull.
    Det er selvfølgelig ikke tull når et par krevende høyttalere får en god del bedre strømreserver. Hvis høyttaleren er forberedt for bi-amping er det alt annet enn tull. Fatter ikke hvordan det går ann å påstå noe sånt. Selv min tonedøve kjæreste hørte forskjell når jeg hektet på en forsterker til. Min TacT romkorreksjon ga også betydelig høyere output da jeg målte hele stasen på nytt etter at forsterker 2 var koblet til. Lyden var som natt og dag.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Hvis du bi-amper med to forskjellige effekt-trinn, kan de ha forskjellig gain, som gjør at diskant spiller høyere eller lavere enn den skal.
    Hvis signalet bruker lengere tid igjennom den ene forsterkeren vil du få fasefeil og dermed problem med timing.

.
    Det er det som er optimalt, men å kombinere kvalitet med kvanitet er jo ett problem. Og ikke minst dyrt!! Det beste er hvis man har ett rent 3veisoppsett, hvor diskant og mellomtone er på en terminal og bassen på egen. Her kan man bruke en god forsterker med gjerne ikke så mye krefter øverst mens man bruker en P.A i bassen. Fordelen med P.A forsterkere er at de er som regel strømsterke og rimelige.. Og har egen volumkontroll slik at du kan tilpasse "gain" til den "andre" forsterkeren

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle

Fordelen jeg har hørt med passiv bi-amping er at tilbakemeldingen fra bassen til forsterker ikke vil påvirke diskanten. Dermed vil det spille renere. Mye mer effekt blir det ikke.

Den ultimate bi-amping vil være med aktiv deling før effekt. Også kobler man bort de passive delefiltrene. Det er nok her den største gevinsten ligger.
    Dette er selvfølgelig korrekt. Jeg tar det litt for gitt at de som bi-amper bruker like trinn. Men, kjører man romkorreksjon stiller saken seg annerledes. En god romkorreksjon vil rette opp i nivå, fase og tid (påstår de) og dermed vil man fint kunne bruke forskjellige forsterkere. Ellers har jeg lest om flere som bruker rør i toppen og transistor i bunn. Man kan kanskje være heldig og treffe rett med følsomhet til forsterkerne i de forskjellige seksjonene i høyttalere. Man kan også gi blaffen i det som er korrekt i teorien, og stole på egne ører og smak

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig ville aldrig biampe, men jeg kunne tenkt meg å bruke et stereo slutttrin per kanal istedet, så jeg skal ikke være uenig med noen, men "smaken har bare en annen lyd".....

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det høres da ut som bi-amping Niels ...per definisjon.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Man kan også gi blaffen i det som er korrekt i teorien, og stole på egne ører og smak
    Enig! Dersom trinnet en kobler på bassene har høyere gain kan dette ha en positiv effekt for de som ønsker høyere bassnivå, men det stiller muligens krav til at det har gode strømreserver. For de som ønsker å plassere ht lengre ut i rommet kan det også være en god idè å ha mer gain på bassen, og vice versa.

Problemer med timing syns eg ikke er noe en selger burde bruke som et argument, heller ikke faseproblemer. Dette kan umulig forutsees(?)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Hehe, det høres da ut som bi-amping Niels ...per definisjon.
    Nja, faktisk heter det vertikal biamp, altså man bruker èn stereo forsterker til å drive èn høyttaler. Men, jeg ville ikke bruke begge kanaler på forsterkeren, bare den ene, og da ha jumpere på høyttalerne, som jeg har nå. Så egentlig, bruke 2 stereo forsterkere som monoblokke.
    Horisontal biamp er det de fleste herinne går for, da bruker man èn stereo forsterker til å drive bassen i en høyttaler og en annen stereo forsterker til å drive mellomtone/diskant.
    SoundStage! Synergizing - Bi-amp or Bi-Wire Bi-Golly! (03/1998)

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke vet jeg, men får vel bruke ørene og teste det hvis jeg blir for nysjerrig:-D

Jeg kjøte forøverig en test litt tidligere med forskjellige sluttrin, det var rart, da de var veldig forskjellige i lyd. Hørtes ikke bra ut, veldig ublanse i lydbilde. Den ene var rund og fin, den andre var litt tynn men fin den også. Men kan ikke si at det var noe timing issues, bare litt todelt EQ.
    Mener å huske det var slik i hvert fall.

Jeg syns bare det var en så motstrøms påstand at den ville jeg lufte her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvfølgelig korrekt. Jeg tar det litt for gitt at de som bi-amper bruker like trinn. Men, kjører man romkorreksjon stiller saken seg annerledes. En god romkorreksjon vil rette opp i nivå, fase og tid (påstår de) og dermed vil man fint kunne bruke forskjellige forsterkere. Ellers har jeg lest om flere som bruker rør i toppen og transistor i bunn. Man kan kanskje være heldig og treffe rett med følsomhet til forsterkerne i de forskjellige seksjonene i høyttalere. Man kan også gi blaffen i det som er korrekt i teorien, og stole på egne ører og smak
    Dette må jeg si jeg syntes hjalp noe VELDIG hos meg. Satt her om dagen opp med receiver på bass/mellomtone på mine Rf-62 og MA på diskant. Først syntes jeg lyden var helt elendig. Så kjørte jeg romkorreksjon på nytt og fy for en endring! Nå spiller det bedre enn noen gang før hos meg! Synes nå jeg hvertfall Transistorkrefter i bunn (krefter og krefter, er jo bare receiver:P), og herlig oppløst "rørdiskant"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nja, faktisk heter det vertikal biamp, altså man bruker èn stereo forsterker til å drive èn høyttaler. Men, jeg ville ikke bruke begge kanaler på forsterkeren, bare den ene, og da ha jumpere på høyttalerne, som jeg har nå. Så egentlig, bruke 2 stereo forsterkere som monoblokke.
    Horisontal biamp er det de fleste herinne går for, da bruker man èn stereo forsterker til å drive bassen i en høyttaler og en annen stereo forsterker til å drive mellomtone/diskant.
    SoundStage! Synergizing - Bi-amp or Bi-Wire Bi-Golly! (03/1998)
    Vertikalt med to forsterkertrinn er da det samme som bi(to)-amp. Kall det hva du vil men to forsterkertrinn pr fysiske ht er det.
    Eg ser dog fordelen i det dersom stereoforsterkerne er av samme type og størrelse

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff;

sjeldent med gode og entydige svar.

Tar ikke sjansen på å benytte et par tusen i kabler til bi amping, så lenge motsetningene om nytteverdien er såpass store.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprøyt og visvas fra ende til annen. Bi-amping vil i den virkelige verden gi et stort løft i lyden, såfremt anlegget har noe å vinne på mere strømreserver.
    Jeg har bi-ampet et par KEF Reference 4. Forskjellen mellom 1 og 2 forsterkere på denne var som natt og dag. ALT blir bedre. Perspektiv, punch, klarhet, detaljer osv osv. Kjører 1 på bass og 1 på diskant/mellomtone. Bruker helt like trinn, og kabler er like til begge.
    Det er mye sprøyt man hører i Hi-Fi butikkene, dessverre. Jeg trodde det hadde bedret seg siden jeg frekventerte dem ofte på 90-tallet, men tydeligvis ikke

Ja jeg mener det er konsensus om dette, derfor litt satt ut av påstanden. Særlig da den forsterkeren de da mente jeg burde se på var en dual-mono.

Denne frister litt til mitt opsett, tenkte da at min Beat-300 kjører bass, mellomtone og denne tar seg av diskanten (eller omvendt hvis det låter bedre): DENSEN B-310 PLUS effektforsterker (NY JAN 2010) - FINN Torget

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Vertikalt med to forsterkertrinn er da det samme som bi(to)-amp. Kall det hva du vil men to forsterkertrinn pr fysiske ht er det.
    Eg ser dog fordelen i det dersom stereoforsterkerne er av samme type og størrelse
    tror det han mener er å kjøre bare den ene kanalen i en stereo forsterker , la den ene kanalen stå ubrukt og derved gi den andre større strøm og kondensator tilgang , sånn jeg forstår det i allefall :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar det litt for gitt at de som bi-amper bruker like trinn. Men, kjører man romkorreksjon stiller saken seg annerledes. En god romkorreksjon vil rette opp i nivå, fase og tid (påstår de) og dermed vil man fint kunne bruke forskjellige forsterkere. Ellers har jeg lest om flere som bruker rør i toppen og transistor i bunn.
    Jeg trodde man brukte samme utgangsignal fra reciver, hvis det er tilfelle så kan man ikke rette opp fase/timing med romkorreksjon. Dette her blir som nevnt litt som kabeldebatten, enkelte eksperter hevder at selve kablingen i et biwiring-system vil skape timing problemer. Om dem bruker dette som argument mot dårligere lyd eller mot at biwiring har noe for seg vet jeg ikke, men hvis først nevnte er tilfelle så vil jeg tro at en aktiv del som en forsterker vil gjøre større utslag.

Uavhengi av biamping eller ikke så er nok jeg også av den oppfattning at jeg heller ville ha kjøpt én dyr forsterker kontra to til samme pris. Men dette er jo selvføgelig ikke realitet for dem fleste, hvor dem ofte allerede sitter med et slutt-trinn hvor en oppgradering vil "bare være halv pris" ved biamping.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •