Bi-amping - Ikke i følge ekspertene! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Man kan også gi blaffen i det som er korrekt i teorien, og stole på egne ører og smak
    DET er alltid den beste løsningen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir biamping bedre lyd? Som regel "ja".

Er biamping verdt pengene? Mer usikkert, det siste.

Dersom jeg hadde stått helt fritt, ville jeg ganske sikkert ha valgt ett større og bedre effekttrinn fremfor to mindre av samme sorten. F.eks. heller én Primare A32 på 2x250W til 33.000 kroner enn to Primare A33.2 på 2x120W til 36.000 kroner. Eller ett EC AW250 effekttrinn fremfor to AW120 effekttrinn.

Har man imidlertid ett effekttrinn allerede og f.eks. kan supplere med et brukt av samme sorten til en rimelig penge, kan det bli en annen vurdering.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    tror det han mener er å kjøre bare den ene kanalen i en stereo forsterker , la den ene kanalen stå ubrukt og derved gi den andre større strøm og kondensator tilgang , sånn jeg forstår det i allefall :smile:
    Les og på koblingsprinsippet i linken hans.

Er du enig i følgende sammenligning Ulf B?: Det blir som å sette på to 50hk utenbordsmotorer på en båt. En oppnår bedre akselerasjon og noe høyere toppfart. Men setter du en 100hk motor på i steden oppnåes en langt høyere toppfart og mer brutal akselerasjon.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves

Er du enig i følgende sammenligning Ulf B?: Det blir som å sette på to 50hk utenbordsmotorer på en båt. En oppnår bedre akselerasjon og noe høyere toppfart. Men setter du en 100hk motor på i steden oppnåes en langt høyere toppfart og mer brutal akselerasjon.
    Jo - men på en høyttaler med bass+mellomtone/diskant, blir en mer relevant analogi kanskje det å sette en 100hk motor på en cabincruiser med en jolle på slep - sammenlignet med å sette en 50hk motor på cabincruiseren og en 50hk motor på jollen. Det første har adskillig mer for seg hvis man skal ha fart og akselerasjon - det er cabincruiseren (= bassen) som trenger så å si alle alle kreftene for å få opp farten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet foran kvantitet er mitt nye motto i HiFi - verdenen.

Har gått betraktelig ned i effekt og kan spille både høyere og renere.
    Glem ikke forforsterkeren og signalbehandlingen ellers. Det er der kremen virkelig skilles fra fløten. Det vil stort sett alltid være større lydforskjell å bytte ut preampen mot å huke på en ekstra effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Den ultimate bi-amping vil være med aktiv deling før effekt. Også kobler man bort de passive delefiltrene. Det er nok her den største gevinsten ligger.
    +1

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke bare å se på hva de holder på med i den profesjonelle verdenen da? der er biamping et ikketema. aktiv deling derimot...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Følger ikke helt analogien din jeg heller. Et slikt 2x50hk oppsett trenger en annen stigning på propellene for å kunne jobbe godt sammen rundt top hastighet. Akselerasjon har vel ofte med "areal" på fropell å gjøre, forhold med båtskråg, vridnings moment/turtall osv, så det er vel ganske mange faktorer som avgjør dette.
    Vekt, drivstoff, service/vedlikehold og drag messig fra undervannshusene vil et 2x oppsett komme dårligere ut, men man velger vel stort sett 2x utenbords oppsett pga ønske om større sikkerhet for å hele tiden ha en motor som fungerer.

Skjønner ikke helt sammenhengen med drift av høytalere, men forstår analogien når det gjelder hvilket oppsett som vil kunne spille høyest.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke en båtmotor som eksempel er feil på mange måter siden en høyttaler på mange måter er annerledes enn en båt. Hadde høyttaleren hatt ett element så ville dette være ett annet tilfelle. Ofte er det slik med en forsterker at når den mister kontrollen så MISTER den VIRKELIG kontrollen Dette vil også ha ringvirkninger opp i diskantområdet, hvilket vil påvirke kvaliteten. Med en på bass og en på mellomtone/diskant, så vil aldri HF bli skadelidende.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai, skulle visst bedre enn å komme med en motor-analogi

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai, skulle visst bedre enn å komme med en motor-analogi
    Jeg synes fint du kan bruke motor-analogien for å beskrive hvordan kreftene disponeres, selv mener jeg kansje Ulf sin motor-analogi var noe bedre.... ;-)

Bruk av analogi/metaforer i debatt viser seg ofte å være bortkastet, dem blir som oftestet kjapt tilbakevist med at det ikke kan "sammelignes". Derfor prøver jeg å unngå å benytte meg av dette. Somregel så blir ikke analogien/metaforer benyttet for å direkte sammenligne, men heller beskrive et problem i overført betydning....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Huff;

sjeldent med gode og entydige svar.

Tar ikke sjansen på å benytte et par tusen i kabler til bi amping, så lenge motsetningene om nytteverdien er såpass store.
    Bruk kabel fra Clas Ohlsson....det gjør jeg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Å bruke en båtmotor som eksempel er feil på mange måter siden en høyttaler på mange måter er annerledes enn en båt.
    Måtte bare kommentere denne. Strålende konklusjon ;D
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av kappel
    tror det han mener er å kjøre bare den ene kanalen i en stereo forsterker , la den ene kanalen stå ubrukt og derved gi den andre større strøm og kondensator tilgang , sånn jeg forstår det i allefall

Kappel har rett, det som forklares er at han bruker en kanal på en stereoforsterker.
    Han sier jo også at han lar jumperne være på mellom terminalene på høytaleren.

Så linken forklarer hva bi-amp og vertikal bi-amp er for noe.
    Men det er altså ikke det han gjør.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du har visst rett. Håper da ikke at 2 gode effektkanaler står helt ubrukt, hva slags mennesker kan leve med det?? hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke på meg selv som noen stor hifi-kjenner med ekstreme gode lytteører, men følger da litt med..

Jeg bi-ampet selv for par uker siden. Tok i bruk de 2 ubrukte kanalene i en 7 kanals receiver. Jeg har ikke byttet frem og tilbake og har da kun "husket" fra hvordan det var før ekstrakablene kom på plass.

Min erfaring er at bi-amp ga virkelig stor forbedring for meg! Mye mere luftig, uanstrengt og klarere lyd.

Just my 2 cents..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan absolutt hende du har hørt riktig. Det er derfor vi ikke sitter på fasitsvar her, for hva som vil fungere best vil alltid være noe som må fremkomme av ens egen utprøving.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •