Hva farger lyden. For eller effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva farger lyden. For eller effekt

Veit det står her inne, men fant det ikke i farten. Hva farger lyden? Forforsterkeren eller effektforsterkeren. Har en effektforsterker fra før, men vurderer og prøve rør-forforsterker.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den tråden har jeg sett ja, men mener det var en tråd om utstyr som stod i et dedikert stereo-oppsett, ikke ikke om surroundprossesorer, men mulig det blir det samme

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der farger lyden mest er elendig plasering av høyttalerne, f.eks. stappet inn i et hjørne, og dårlig plasering av lytteposisjon.
    Skal du spille stereo er det en dårlig ide å kjøpe et surround anlegg, de er langt dårligere på stereo enn en tilsvarende integrert forsterker. Husk på at i en rimelg surround receiver må der være plass til 7 kanaler, en mengde dacs, romkorreksjon osv osv, men folk tror fortsatt på mirakler og syns det er et røverkjøp.....
    Spiller du stereo er en rør forforsterker en investering du vil bli glad i.....

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det der farger lyden mest er elendig plasering av høyttalerne, f.eks. stappet inn i et hjørne, og dårlig plasering av lytteposisjon.
    Skal du spille stereo er det en dårlig ide å kjøpe et surround anlegg, de er langt dårligere på stereo enn en tilsvarende integrert forsterker. Husk på at i en rimelg surround receiver må der være plass til 7 kanaler, en mengde dacs, romkorreksjon osv osv, men folk tror fortsatt på mirakler og syns det er et røverkjøp.....
    Enig i den! En vanlig receiver farger noe så j*****. Skal du spille musikk så er det helt klart best med en stereo forsterker med processor inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, avhengig av prisnivå man tenker..
    En reciever til enn vanlig kunde så hold deg til en dedikert stereo forsterker, hvis det er stereo du vil ha.
    Men i pris nivå for de ekstreme audiofile så får man faktisk fra begge verdener.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er nok dette svaret jeg hadde sett for meg. Har surround nå, men planer om og sette sammen et rent stereo-oppsett i tillegg. Det var der rør-pre kom inn i bildet, og mulig bruke den effekt-forsterkeren jeg har så lenge. Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis "farget lyd" er noe man anser for negativt, er vel ikke en rørforsterker tingen. Det den gjør, er jo nettopp å "farge" lyden...

Liker man at forsterkeren preger lydbildet, derimot, kan nok rør være aktuelt.

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ay, rør farger lyden veldig.

hvis du har et godt lytterom i utgangspunktet eller har muligheten til å gjøre små akustiske "inngrep" kommer man bedre ut med en transistor forsterker.

er rommet helt krise hadde jeg tenkt rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør farger lyden ja. Men det jeg tenker på da er hvis jeg kjøper rør-pramp, så trenger muligens ikke effekt-trinnet og ødelegge den "fargelyden" røret gir

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skummel
    ay, rør farger lyden veldig.

hvis du har et godt lytterom i utgangspunktet eller har muligheten til å gjøre små akustiske "inngrep" kommer man bedre ut med en transistor forsterker.

er rommet helt krise hadde jeg tenkt rør.
    Når eg leser denne kommentaren din så tolker eg det som at rør farger lyden på en negativ måte.... det gjør de ikke. "Er rommet krise så hadde eg tenkt rør" ?? hva i all verden betyr det ? Da kan du bruke rør fordi lyden allerede er ødelagt, eller ?
    Dette må eg få lov til å kommentere.
    Om du har et godt eller mindre godt lytterom, så vil en rørforsterker fungere minst like bra som en ren transistor forsterker. At du kommer bedre ut med en transistor løsning i forhold til rør i "godt" lytterom kan så absolutt diskuteres. Kan du forklare hvorfor du har kommet til denne konklusjon ?
    Tror at å si at rør farger lyden blir litt misvisende, eg vil heller si at lyden blir mer "naturlig" Noen liker å bruke uttrykket "varm lyd" om rør, det uttrykket kan passe, eg liker å si at lyden blir mer "analog" selv om lyd fra cd er og blir digital.
    Sitter nå og lytter til Leonard Cohen, og eg vil tro at (radio)rørene i min forsterker er sterkt medvirkende til at stemmen hans låter naturlig og realistisk ( les fantastisk ) på en måte som eg aldri har opplevd på en ren transistor forsterker.
    Til deg trådstarter Cossie87, vil eg si at det er en veldig god ide å gå for en rør-forforsterker i kombinasjon med en transistor effektforsterker.
    Dette er en veldig god løsning etter min mening, tror ikke du vil komme til å angre på en slik kombinasjon

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke rørforsterkere farger lyden så låter de ikke annerledes enn transistorforsterkere. (Det er ikke ment som kritikk til rørforsterkere, bare som en faktaopplysning)

Jeg må også si meg uenig i at ikke surroundreceivere hvertfall i de litt høyere prisklassene kan gjøre en hederlig jobb i et hifioppsett. Et bevis på det har jeg f.eks i min egen stue.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis ikke rørforsterkere farger lyden så låter de ikke annerledes enn transistorforsterkere. (Det er ikke ment som kritikk til rørforsterkere, bare som en faktaopplysning)

Jeg må også si meg uenig i at ikke surroundreceivere hvertfall i de litt høyere prisklassene kan gjøre en hederlig jobb i et hifioppsett. Et bevis på det har jeg f.eks i min egen stue.
    Støtter denne!
    Og du verden så mange muligheter du går glipp av med en stereoforsterker med tanke på tilkoblinger!
    Hvertfall på de stereo forsterkerene som ikke har digitale innganger,og dem er det mange av dessverre! Da må du gjerne mye mer penger i kilden i stedet for,og da er det ikke sikkert at du sparer noe særlig med penger i forrhold til å kjøpe en litt dyrere surroundforsterker likevel! Og vil tro at de fleste surroundrecivere til ca 15 holder bra følge med en stereo forsterker til 8-10 k!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke med på at rørforsterkere farger lyden egentlig, sammenlikner man dagens highend rørforsterker med en transistor vil man ikke kunne høre forskjell.
    Det der først og fremst avgjør lyden er rommet, høyttalernes samspil med rommet, og forsterkeren der driver disse. Man kan da velge neutral lyd som jeg har, varm lyd, klinisk analytisk osv osv alt etter hvilke forsterker/høyttaler komboer man velger. Setter man en forsterker på en høyttaler man kjender merker man med èn gang om det er match eller katastrofe.
    Mange liker litt varme i lyden , uten å tenke over det.....
    Enig i at mange receivere i de litt høyere prisklasser gjør en god jobb, men mange med rimeligere receivere er vant med lyden og syns den er helt fin. Man vet jo ikke hva der mangler før man oppdager det.
    En integrert forsterker med passthrough kan være løsningen for mange, den brukes da som effekt til fronterne ved film, og ellers som en vanlig integrert.
    Alle må velge ut fra preferanser, det er veldig individuelt, derfor vanskeligt å sette en standard på svar.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes nok endel nøytrale rørforsterkere også, de vil jo ikke farge lyden.

Hva gjelder kvalitetsbehov er det klart at de som sitter 5-6 timer om dagen og finlytter antageligvis har andre krav enn de som kanskje hører på musikk et par timer i helgen (musikk på som bakgrunnsstøy resten av uken ikke medregnet).

--
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    likevel! Og vil tro at de fleste surroundrecivere til ca 15 holder bra følge med en stereo forsterker til 8-10 k!!
    Vil tro at musikksmak har mye å si her...
    Tror du kan 3doble den prisen, så nærmer vi oss noe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •