Fjernstyring av amp/receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernstyring av amp/receiver

Hvilke alternativer finnes når det kommer til detachable displays til receiver?

Jeg holder på å planlegge ett anlegg i stua men vil ha alt skjult, både fordi jeg er gift , og fordi jeg virkelig hater ledninger og synlige ting. Jeg har derfor laget en bod under trappa som går opp midt i stua og har planer om å plassere alt av forsterkere og receivere der inne, men det blir jo temmelig dumt når jeg skal sette justere lyd eller kople til prosjektøren (motorisert lerret som er innfellt i taket) så jeg er derfor på utikk etter ett system som lar meg fjernstyre hele forstekeren/receivere fra en modul som kan henge på veggen i stua.

Jeg har funnet Sonos, men den er liksom på hakket over det jeg er på jakt etter. Jeg vil kunne styre en radio, volum opp og ned, hvilken input som skal brukes (radio, aux, cd, dvd osv osv) samt slå av og på anlegget.

Men det er vanskelig når jeg ikke vet hva jeg skal søke etter, så om noen hadde noen forslag til systemer, eller lingo jeg skal søke på så hadde jeg vært takknemlig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Universal fjernkontroll fra Logitech, Philips eller noen andre?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av Logitech-modellene har jo mer eller mindre fleksible RF-funksjoner -- men RF er en potensiell problemskaper dersom du ønsker å bruke trådløst nettverk til musikk eller video.

Dersom det er mulig å trekke noen kabler til kottet (og det må du vel uansett om du skal plassere komponenter der) anbefaler jeg deg å skaffe et "IR-forlenger"-system fra Xantech e.l.

Da får du en koblingsboks med inngang for IR-mottaker, og utgang for (typisk) 4 IR-emittere (enkle eller doble -- altså maks 8) som kan klistres på IR-"øyet" til hvert apparat (evt erstattes av en minijack-kabel, om apparatet har slik inngang). Mottakeren fås i ulike design; enten som bordmodell eller for fast montering.

Flere slike systemer kan kobles sammen med treleder-leding, slik at du i prisippet kan styre alt utstyr fra et hvilket som helst sted der du har siktlinje til en mottaker.

Xantech og andre kvalitetsmerker (Russound, Speakercraft) er ganske dyre i Norge, men prisene er mye lavere i USA og du kan komme over gode tilbud på eBay.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •