Surround eller Stereoforsterker???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround eller Stereoforsterker???

Hei

Jeg har nå to Jamo høytalere på 300 w hver seg. Nå skal jeg kjøpe meg to Fence Audio høytalere på 600 W hver seg.

Jeg har lyst til å bruke alle fire sammen, og er da usikker på om det lønner seg å kjøpe en surroud forsterker på feks. 5*90 W eller en stereoforsterker på feks. 2*250 W og koble to høytalere på hver kanal?

Her er en stereoforsterker jeg har sett på, har ikke noen bestemt surroundforsterker enda: Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning Butik Aktiv Högtalare Inverter Controller Mixerbord Rökmaskin Strob Moving Head DMX Scanner Snömaskin Skummaskin DJ-mixer CD-spelare Hazer Aktiv Sub Bilbas Bilhögtalare Slutsteg DMX-kontroll Studioh

Håper noen kan hjelpe meg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper litt på om du beskriver høyttalerne litt nærmere, hva slags element som står i dem osv. f.eks. 2x10" i hver høyttaler o.l.

Men ang. den forsterkeren så kan jg vedde mine edlere kroppsdeler på at den ikke leverer noe i nærheten av de 2x250W den påstås å skulle gøre.
    Prisen og vekten er de to utslagsgivende opplysningene for min del. Denne kan muligens lever 2x50W i 4 ohm på en god dag ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, syns den så litt tvilsom ut jeg å

De to nye høytalerene har 2 12" basser i hver kasse og 4 ohm.

De gamle er også 4 ohm, er en bass i hver kasse, men er litt usikker på størrelse, men tror det er 12" :wink:

Holder det med 90-100 W i hver kanal på surround forsterker, eller bør man ha mer?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste receivere det står f.eks. 7x130W i reklamen for vil i praksis levere 40-50W i hver kanal når alle er i drift. Hederlige unntak der er Harman Kardon og NAD stort sett.

Dersom du skal bruke dette til musikk ville jeg brukt et høyttalerpar i gangen, drevet med et skikkelig stereotrinn. Om du på død og liv skal bruke begge samtidig bør du bruke to separate stereo effekttrinn. Et alternativ kan være en surroundreceiver med pre-out hvor du bruker forsterkerne i receverne til et par og en egen effekt til det andre paret.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en kuriositet kan det nevnes at Coplands 5-kanals effektforsterker går andre veien. Det vil si den oppgir 5 x 120W (=600W), men sier samtidig i databladet at den trekker 1300W...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder sikkert med at jeg bare bruker det to nye, kan hende de gamle 300 w ødelegger lydkvaliteten (er fra 80 eller tidlig 90 tallet tror jeg)

Men er 16 år (har ikke jobb), å kan som sagt ikke bruke så mye penger på forsterker nå pga. innkjøp av nye høytalere. Har funnet en Pioneer på Finn, (link under) Kan denne klare å drive høytalerene mine sånn passe?

Pioneer vsx D712 receiver selges - FINN Torget

Takk for svarene

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kaster du ikke fra deg den idè om å drive 4 høyttalere?? Hva er vitsen med det?
    Hvorfor beholder du ikke dine Jamo, kjøper deg en bra integrert forsterker, Nad f.eks., og du får herlig lyd.....
    Kjøper du en tvivlsom surre rundt radio blir det bare elendig lyd, med elendig bass, og du vil snart starte tråder om hvorfor det ikke spiller bra....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hjelper litt på om du beskriver høyttalerne litt nærmere, hva slags element som står i dem osv. f.eks. 2x10" i hver høyttaler o.l.

Men ang. den forsterkeren så kan jg vedde mine edlere kroppsdeler på at den ikke leverer noe i nærheten av de 2x250W den påstås å skulle gøre.
    Prisen og vekten er de to utslagsgivende opplysningene for min del. Denne kan muligens lever 2x50W i 4 ohm på en god dag ...
    Står jo at den leverer Max effekt i 8 ohm: 2 x 175 W. MAX 175watt altså. Tipper rundt 50 ved vanlig drift. Det blir helt umulig å koble til 4 høyttalere til denne utena at den tar fyr. I hvertfall ikke når to av 4 høyttalerne er 4 ohm.d vs at det blir alt for tungdrevent for de fleste 2kanalere til hjemmebruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Takker for alle svar, men tror noen av dere har missforstått litt. Hvis dere leser litt lenger opp i tråden har jeg skrevet:

Holder sikkert med at jeg bare bruker de to nye, kan hende de gamle 300 w ødelegger lydkvaliteten (er fra 80 eller tidlig 90 tallet tror jeg)

Men er 16 år (har ikke jobb), å kan som sagt ikke bruke så mye penger på forsterker nå pga. innkjøp av nye høytalere. Har funnet en Pioneer på Finn, (link under) Kan denne klare å drive høytalerene mine sånn passe?

Pioneer vsx D712 receiver selges - FINN Torget

Jeg har altså forstått at den svenske jallaforsterkeren ikke er noe å satse på, og har også bestemt meg for å bare bruke de nye høytalerene.

Lurer altså på om Pioneeren i linken over kan klare og drive mine to nye 600w ?
    Er klar over at det uansett ikke blir noen krystallklar lyd, og at jeg ikke nødvendigvis vil få utnyttet høytalerene maksimalt, lurer bare på om det blir ålreit lyd?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsssen
    Lurer altså på om Pioneeren i linken over kan klare og drive mine to nye 600w ?
    Er klar over at det uansett ikke blir noen krystallklar lyd, og at jeg ikke nødvendigvis vil få utnyttet høytalerene maksimalt, lurer bare på om det blir ålreit lyd?
    Drive? Ja!
    Tilfredstillende? NEI!!

Ville heller sett etter en stereoforsterker.
    Ligger ofte ute en og annen HK, Yamaha eller NAD.

NAD 317 - FINN Torget
    Ikke lovende det som står i annonsen, men bra at personen er ærlig om sånne ting.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har ikke sånn veldig peiling på forsterkere som du/ dere sikkert har skjønt. Lurer derfor på hvorfor Nad'en (2*80W) i linken over fugerer bedre en pioneeren(5*100W) Stemmer ikke antall W i pioneeren, eller er det en annen grunn?

Takk for tips og svar:-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er viktig bare dersom du skal sitte og høre på en jevn dur. Da kan du gå ut fra at Watt-angivelsen stemmer sånn noenlunde. Musikk er imidlertid pulser - veksling mellom svake partier og kraftige drønn. En del forsterkere har reserver til å takle disse kraftige partiene - andre faller helt gjennom. Når man måler forsterkere, setter man dem dessuten opp med en jevn last - vanligvis 4 eller 8 ohm - men høyttalere er ikke slik. En høyttaler på nominell impedans på 8 ohm kan duppe ned til 2-3 ohm hvis den er riktig slem. Gjerne i bassområdet hvor det fra før av kreves ekstra strømreserver for å holde orden på membranene. Da kan forsterke med mange papirwatt få åndenød så det holder.

NADs stereoforsterkere regnes som ganske robuste forsterkere i så henseende, mens de fleste surroundforsterkere - f.eks. Pioneeren du refererer til - har det med å tåle mindre når det drar seg til med behøv for strøm og kontroll.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for godt svar, da satser jeg nok på å kjøpe en nad, eller en annen stereoforsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •