Max effekt effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Max effekt effektforsterker

Heisann!

Det er vel slik at de fleste forsterkere leverer max effekt når volumet står på kl 12 eller 1, eller 0 dB på forsterkere me display. Gjelder det også når man bruker en effektforsterker?

Jeg har Nad T744 receiver, den blir brukt som forforsterker, og et par Dali Ikon 6. Har en Nad C272 som effektforsterker. På noen album er det lavere lyd enn andre, og jeg kan skru ganske høyt opp uten at d blir travelt å høre på. På låten ''So far away'' på ''Brothers in arms'' albumet til Dire straits kan jeg uten problemer skru opp til 0 dB på receiveren, men betyr det at effektforsterkeren leverer max effekt, og at viss jeg går over på + 1 +2 osv dB så er det fare for å sprenge høytalerne ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det med lyden på forskjellig album går vel mer på hvor bra innspilling av albumene er

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva en effektforsterker leverer på et gitt punkt på volumkontrollen avhenger vel også av utgangsspenningen til forforsterkeren.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre ord: dynamic range compression.

Animasjonen*under*"Marketing"*summerer*det*du*oppl ever, vil jeg tro.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Heisann!

Det er vel slik at de fleste forsterkere leverer max effekt når volumet står på kl 12 eller 1, eller 0 dB på forsterkere me display. Gjelder det også når man bruker en effektforsterker?

Jeg har Nad T744 receiver, den blir brukt som forforsterker, og et par Dali Ikon 6. Har en Nad C272 som effektforsterker. På noen album er det lavere lyd enn andre, og jeg kan skru ganske høyt opp uten at d blir travelt å høre på. På låten ''So far away'' på ''Brothers in arms'' albumet til Dire straits kan jeg uten problemer skru opp til 0 dB på receiveren, men betyr det at effektforsterkeren leverer max effekt, og at viss jeg går over på + 1 +2 osv dB så er det fare for å sprenge høytalerne ?
    I følge brukermanualen til NAD receiveren din, kan du regulere volumet fra -74 til +18 på skalaen. Det er altså ikke noen spesiell magi knyttet til nullpunktet på skalaen. På nivå +18 spiller du altså så høyt som det er mulig å få til med den receiver-forsterkerkombinasjonen du har i oppsettet ditt. Samme med forsterkere uten slike tall i displayet: Maks volum oppnås når volumknappen er skrudd til maks.

At du spiller på maks volum, betyr ikke nødvendigvis at effekttrinnet ditt spiller for full kapasitet. Har du en kilde som leverer et svakt signal, f.eks. en DAC med kraftig demping på utgangssignalet eller en Squeezebox på lavt variabelt volum, kan du oppleve at det ikke blir høyt nok, selv på maks utslag på volumknappen.

Noen innspillinger er spilt inn slik at de låter svakere - da er det bare å skru opp litt ekstra. Det er alltid mulig å sprenge en høyttaler - men akkurat dét har ingen sammenheng med hvilket tall som du ser i displayet eller hvilket klokkeslett du har volumknappen på. Det er helst ørene som møter veggen først - så med mindre du har en stor ballsal med deg og anlegget i hver sin ende, vil det helst gå bra. Det er for øvrig gjerne litt svake forsterkere - som gjerne har det med å begynne å forvrenge når du prøver å dra på litt - som er den største risikoen m.h.t. å ødelegge høyttalere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •