Lydkvalitet: Pioneer A6 vs. Yamaha rx-v663.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet: Pioneer A6 vs. Yamaha rx-v663.

Jeg brukte recieveren Yamaha rx-v663 et års tid både til film og musikk. Men etter tips fra en hifi-dude som mente jeg ville få langt bedre lyd med en dedikert stereoforsterker til samme prisen kjøpte jeg meg Pioneer A6 (pluss D6). A6 er jo en ren stereoforsterker, og dermed kjører jeg nå bildesignalene rett fra dekoder og PS3 til TV, mens jeg har koblet lyden via RCA inn til forsterker.

Jeg synes selv at musikk fra CD høres mye bedre ut nå, men det har vel også mye med at Pioneer D6 cd-spiller er en langt bedre cd-spiller er Sony PS3?

Men Yamaha recieveren som jeg fortsatt har skal jo støtte alle de nye lydformatene inkl. HD-lyd og greier. Jeg går meg litt bort i alle disse lydformatene; Dolby Digital, DTS, true HD og alt det der. Har ikke så mye erfaring. Jeg brukte uansett Yamaha-revieveren kun med to høyttalere i stereo, så jeg har jo egentlig ikke bruk for surroundforsterker, men går jeg glipp av mye høyoppløslig lyd nå som jeg bruker Pioneer forsterkeren med RCA-kabling fra PS3 og TV-dekoder?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du går glipp av,er at du med en stereoforsterker ikke har en digital/analog konverter (DAC) av god kvalitet! Dvs. du må ta til takke med den jobben dac'en i dine kilder (tuner,ps3 osv) gjør! Så et alternativ kan vere å kjøpe en ekstern Dac å koble i mellom kildene og forsterkeren!
    Som f.eks en sånn en CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter - Annet tilbehør - Tilbehør | Hi-Fi Klubben
    Du får selvsagt heller ikke Dolby Digital lyd osv,men det har ingen betydning så lenge du kun har to høytalere!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Hvordan er egentlig DAC i PS3 til film? Regner med at det er mange som har dette produktet og som har erfaringer. Vil en "amatør" kunne høre vesentlig forskjell med en D/A-konverter, eller vil man like fort få like god effekt med å kjøpe gode signalkabler. Må innrømme jeg bruker bare "skolisser" i dag.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode signalkabler trenger du bare hvis de du har har innslag av sløy. Da kan du kjøpe noe med skjerming.

Hvis det er stor forskjell på DAC'ene så hører du forskjell. Hvor fintfølende øret er varierer fra person til person. Jeg og en kompis satt og switchet mellom innebygget DAC i Squeezebox og Yammi 1800 og jeg hørte lett forskjell, men han hørte ikke noe. Dette er noe du må prøve selv for å finne ut av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •