system uten forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

system uten forsterker?

hei,

jeg skal ordne mitt første sytem og lurer på om det holder med bare receiver til høyttalerne? har mer eller mindre bestemt meg for b&w 683 og siden rotel og pioneer(?) skal passe bra til har jeg sett på rmb-1565 og sc-lx82. greia er at disse receiverne koster en del så det hadde vært fantastisk om det holdt.

kan fortelle litt om situasjonen i tilfelle dere har noen andre råd. jeg spiller egentlig all slags musikk selv om 2pac (hip hop/rap) går mest, rommet er 3.7*4.6*3.6m(h*b*d), jeg har en ps3 slim og har fått mutterns gamle rotel ra-02 (forsterker, i know, men bare 2 kanals og på 40w) + 2 x linn kan iv høyttalere (bakhøyttalere når de er fikset). jeg er mest interessert i musikk men skal ha dette som hjemmekino også, så bass + center høyttaler må også til.

setter virkelig pris på noe hjelp.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De recieverne skal gjøre det helt ok. Du får bare prøve å se hva du syntes.
    I utgangspunktet er 683 en høyttaler som er såpass transparent og effektslukende at den vanligvis reagerer veldig positivt på bedre forsterkere, men hva som er bra nok for deg kan bare du avgjøre.

Plasser høyttalerne optimalt (anbefaler deg å spille i lengderetningen og en akustikkplate på hver side av høyttalerne) og eksperimenter med romkoreksjon.
    Syntes du det da mangler dynamikk, og du ser at det er mye bevegelse i elementene uten at det er spesielt høy lyd er det sikre tegn på at du trenger en effektforsterker.

For å forvirre deg enda litter mer: Jeg ville faktisk vurdert å kjøpe en billigere reciever (Onkyo 807, Yamaha 765 osv osv)og to stk Emotiva UPA-1 eller XPA-5 om du vil ha effekt til flere kanaler.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!!

Jeg ville kjøpt Pioneer´n og testet den ut. Er DU ikke fornøyd meg det oppgraderer du med en effektforsterker seinere. Jeg går selv og tenker på denne recivern og tenker akk. som deg. Men jeg har slått fra meg effektforsterker planene i.t.v. Tester den til systemet, trenger man mer effekt så får man handle i ettertid. Selvom dine fronter er store, skal Pioneern gjøre en grei jobb på dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svarene! jeg sa riktignok at jeg ønsket å holde prisen nede men å kjøpe en forsterker senere kan jo alltid la seg gjøre og jeg er passe innstilt på pioneeren særlig med denne kritikken:

Pioneer SC-LX82 Home cinema amplifier review - from the experts at whathifi.com

det går vel an å legge til ra-02 forsterkeren i mellomtiden (eller kan den skade ved å være for svak?) og til og med bi-ampe?

har planer om å spille i lengderetningen og det fine med pioneeren er den har automatisk romkorreksjon så det er jo en fordel. har du noen gode akutsikkplater du kan foreslå? det hørtes absolutt interessant ut med tanke på hvor lite rommet er. har hørt at 683 kan bli litt mye for små rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FredrikC ga deg ett meget bra tips, noe jeg støtter. Den receiveren som greier å drive DM683 til maks koster mye penger. Jeg er redd for at det er kun effekttrinn som gjelder for denne høytaleren hvis du vil ha godlyden ut av den.

Hvis du ikke vil gi den nok strøm som den trenger så kan du velge noe annet, for du kommer garantert til å bli skuffet. Jeg kommer til å kjøre på med mere guffe etterhvert på mine. Kjører idag med ett effekttrinn på 2x150 watt med 1 KW strømforsyning, kan også legge til at vekten er 20 kg, 2 kg tyngre enn Pioneeren du spekulerer på, og den vil gjerne ha mere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xpa-5 høres veldig bra ut men er usikker på receiverne. skal visst være noe småtull med onkyo 807 og på et forum var alle enige at marantz 5004 var bedre enn yamaha 765, ihvertfall til 683. kan hende det var snakk om receivernes evne til å drive høyttalerne uten forsterker men de mente uansett at det var marantzen som passet best til høyttalerne. hva tror du, med en xpa-5 lagt til?

et stort problem er nettverk. siden 765 ikke har dette må det være en løsning så jeg får spilt av musikken i full kvalitet med macen hvis ikke er det ikke noe poeng. og hvis det koster kan det kanskje være verdt å se på en brukt yamaha rx-v3900 til 11000 - kåret til gullvinner i toppklasse av lyd og bilde (?)

noen som har hatt noen erfaring med onkyo 807? før jeg fikk høre om små plagene leste jeg topp anmeldelser så har ikke utelukket den helt ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chodaboy
    noen som har hatt noen erfaring med onkyo 807? før jeg fikk høre om små plagene leste jeg topp anmeldelser så har ikke utelukket den helt ennå.
    Jeg har 807, hva slags plager tenker du på?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^det var det da. skal sjekke om jeg finner anmeldelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner den ikke men husker det stod noe om spraking eller noen form for bråk som dukket opp innemellom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri opplevd noe slags spraking eller ulyder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er mer eller mindre sikker på at det var 807 siden jeg var fast bestemt på å bestille den før jeg leste anmeldelsen, men hvis du er fornøyd er den tilbake på listen.
    da er det bare å bestemme høyttalere og fortsette sparingen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •