Koble til Midgard oberon 6.1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bassboost krever enormt av forsterkerne, settes denne f.eks. til pluss 3 db betyr det at forsterkeren må levere dovvelt effekt der. Derfor, du kan opplever at forsterkerne klipper, og da er dine diskant elementer i fare jo.
    Hva med en aktiv subwoofer?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi kjørte 2 par med cerwin vega clsc215 med 10db boost på 30hz på ett par midgard 6.1. funka fint det selv med høy promille

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det bra om jeg bruker disse til min Primare I21?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okalles
    Blir det bra om jeg bruker disse til min Primare I21?
    Ikke for å virke frekk eller noe, men det er jo et ufattelig dumt spørsmål.

Oberon er knallforsterkere, har hatt de selv, men det hele skal jo matches til hvilke høyttalere det skal brukes til.

Jeg brukte Oberon til Helicon 400 fra Dali og det var god match i mine ører.

Skriv litt mer om resten av utstyret du har, så blir det såå mye lettere å gi råd:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Primare I21-Primare D30.2 cd. SA 1550 men skal kjøpe SA Explorer denne uken. Lurer da på om Primare lyden beholdes.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår det riktig, skal du bruke Primare I21 som en ren forforsterker sammen med Midgard monoblokkene?

Du vil utvilsomt beholde Primare-lyden - men forforsterkerdelen i I21 er ikke imponerende. Grei nok, når man tenker på at man tross alt får med noen effekttrinn på kjøpet når man kjøper en slik sak. Men en brukt Primare Pre30, eller endog en brukt Primare surroundprosessor, vil gi deg bedre analog lyd til omtrent samme prisen som det du kan få for din I21. Hvis du altså ønsker å beholde Primare-lyden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg tenkte å bruke I21 til, men kunne tenke meg preamp fra Prmare også. Hva er surroundprosessor fra Primare. Er det forforsterker det også? Jeg bruker bare 2 kanaler.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en slik surroundprosessor fra Primare i mitt anlegg nr. 2 i signaturen min. Det aller meste av tiden brukes den som en vanlig stereo analog forforsterker - på balansert analog inngang og i noe som Primare kaller "analog bypass", d.v.s. at den fungerer rent analogt, og ikke langt unna Primare Pre30 når det gjelder kvalitet på lyden. Fordelen er naturligvis at en slik surroundprosessor også kan brukes til surround - pluss at jeg har sett det svært fordelaktig å kunne bruke surroundprosessorens innebygde DAC til ikke-krevende oppgaver, som å lage lyd fra Get digitalboksen o.l. - slik at jeg slipper å svitsje på musikk-DACen hele tiden.

Siden utviklingen i hjemmekinobransjen går ganske kjapt, faller prisene på brukte surroundprosessorer som en stein. Primare har et par modeller som er utgått - bl.a. min SP31 - og ser man bort fra hjemmekinofinessene, er dette alle sammen gode stereo forforsterkere. Klarer du deg uten HDMI og slikt - kan dette være et alternativ. Pre30 er visstnok et lite strå hvassere som analog forforsterker, men jeg har sett slike surroundprosessorer til salgs til priser som faktisk er lavere enn det du må betale for en brukt Pre30 - selv om nyprisen på de førstnevnte ikke er langt unna det dobbelte.

En liten finesse med Primaes surroundprosessorer som jeg har hatt stor glede av, er at man kan navngi alle inngangene man bruker, og at man kan deaktivere dem man ikke bruker. D.v.s. at når man svitsjer inngang-opp eller inngang-ned, vises bare de kildene man faktisk har, og når man har kommet til enden, "går man rundt". I tillegg kan nivået stilles inn individuelt på hver inngang, slik at man kan utjevne forskjellen mellom forskjellige innganger.

Før SP31, hadde Primare en modell de kalte SP31.7 - link: http://www.primare.net/assets/_manag...les/SP31.7.pdf - og før det het den P30. Når det gjelder analoge kvaliteter, er de temmelig like. I det ytre er de ganske like dagens modeller - men har firkantet display, og sortfargen har litt mindre sort eller glans i seg. PS: Samme forskjellen som du har hjemme hos deg mellom I21 og D30.2.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var fyldig og god info. Det med Dac i S.prosse. til Primare kan jo vere pluss om den er like god som de som er i CD og DVD ene til Primare. Først må jeg prøve M.blokkene på I21 og Explorer. HT får jeg forhåpentligvis til helgen (brukt). M-blokkene får jeg først prøvespille om ca 14 dager.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor god DACen i en slik surroundprosessor er, skal jeg ikke være altfor bastant på. Men slett ikke verst - antageligvis ikke så langt unna nivået til Primares rimeligere/eldre DVD- eller CD-spillere , som f.eks. DVD26. Kan hende ikke en DAC på nivå med det alle beste Primare kan by på, men fullt brukbar til alle sekundære digitale kilder som DVD-spillere, digital-TV, DAB, MP3, nettradio etc. Det begynner å bli mye slikt i de tusen hjem, og med 8 ditigale innganger, skulle man være godt dekket en stund. Men ta et skritt ad gangen - det er ikke noe krise å bruke I21 slik du har tenkt, selv om det neppe er helt ideelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får bruke I21 i første omgang, blir vel litt svakt til Explorer men det får gå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •