Dynamikk mtp. volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamikk mtp. volum

Goddagen godtfolk,

etter en oppgradering og litt tenking har jeg prøvd å tenke meg fram til noe.. Altså en eff.forsterkerer, leverer den MAX hele veien, eller leverer den det som blir "spurt om" fra receiver?

Jeg gikk til innkjøp av en Crown PA-forsterker, denne kjører jeg på fullt og bruker mixer som volumkontroll.. Det jeg merket var at på til og med SMÅ volum, hadde jeg fremdeles samme dynamikken som du som regel må opp på en goddel dB for å oppnå (minus det fysiske da selvfølgelig).. Selv om min ekspertise ikke er den største, så vet jeg jo at PA-forsterkere sender bonn-guffe hele tiden?

Har noen meninger om/ang. dette?

(Kan også si at PA-forsterkere i Hi-Fi sammenheng er UNDERVURDERT!).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jo, men du misforstår litt. Det er ikke volum du har på fullt på Crown, det er gain. Volum kommer fra din mikser når du skruer op volum.
    Det er samme sak med en bilforsterker f.eks., du justerer gain, forsterkning, på forsterkeren, men det er radioen der justerer volum.

Så din effektforsterker kjører ikke for fullt hele tiden, men på måten du forklarer det, ja da gjør den det, la meg forklare: Du har gain på fullt, det betyr at små justeringer fra din mikser vil resultere i store forskjeller i lydstyrke, justerer du gain litt ned må du flytte volum på mikser høyere opp for samme lydtrykk.

En effektforsterker der kjører for fullt hele tiden, som vi vanligvis prater om, er f.eks. en klasse A forsterker, denne sine utgangstransistorer kjører for fullt hele tiden, derfor blir den veldig varm. Dette har dog ikke noe med gain å gjøre. En vanlig effektforsterker, som din Crown, vil følge volum fra din mikser, den kjører ikke 100 % hele tiden....så ja, din Crown leverer det den blir spurt om fra din mikser.
    Håber du skjønner dette, det er litt enkelt forklart.
    Her er noe fra bilstereoverdenen : Amplifier Gain Controls

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tja, jo, men du misforstår litt. Det er ikke volum du har på fullt på Crown, det er gain. Volum kommer fra din mikser når du skruer op volum.
    Det er samme sak med en bilforsterker f.eks., du justerer gain, forsterkning, på forsterkeren, men det er radioen der justerer volum.

Så din effektforsterker kjører ikke for fullt hele tiden, men på måten du forklarer det, ja da gjør den det, la meg forklare: Du har gain på fullt, det betyr at små justeringer fra din mikser vil resultere i store forskjeller i lydstyrke, justerer du gain litt ned må du flytte volum på mikser høyere opp for samme lydtrykk.

En effektforsterker der kjører for fullt hele tiden, som vi vanligvis prater om, er f.eks. en klasse A forsterker, denne sine utgangstransistorer kjører for fullt hele tiden, derfor blir den veldig varm. Dette har dog ikke noe med gain å gjøre. En vanlig effektforsterker, som din Crown, vil følge volum fra din mikser, den kjører ikke 100 % hele tiden....så ja, din Crown leverer det den blir spurt om fra din mikser.
    Håber du skjønner dette, det er litt enkelt forklart.
    Her er noe fra bilstereoverdenen : Amplifier Gain Controls
    Så det er faktisk omvendt av hva jeg trodde, heheh.. Selvfølgelig leverer jo den det blir spurt om, det visste jeg jo egentlig heheh Er ikke alltid like lett å holde tankene på rett spor på villedende stier..

Forstår ikke helt hvordan jeg har fått DEN dynamikkforskjellen da.. Kan være det rett og slett bare kommer av at Dynaudioene plutselig får mer en nok.. Men ja, har aldri hatt samme dynamikk på lavt volum.. Har f.eks kjørt Klipsch F1 (som er VELDIG lettdreven) på en h/k avr255 og onkyo 707, og har ikke vært i nærheten av dynamikken jeg nå har..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •