Test: Martin Logan Ethos-rom-jpg

Det er noe eget ved Martin Logans elektrostat-høyttalere. Det høyreiste majestetiske utseendet, og den åpne uanstrengte lyden de leverer. Selv er jeg tidligere eier av både Purity og Summit, så det var med stor glede jeg tok med meg et par Martin Logan Ethos hjem til test.

Test: Martin Logan Ethos-visning-jpg

Ethos er den minste høyttaleren i Reserve ESL serien, men det betyr likevel ikke at den er fysisk liten, heller tvert i mot. Den måler hele 150 cm i høyden, 27 cm i bredden og 46 cm i dybden. Dog, 112 cm av høyden består av XStat panelet, så vekten per høyttaler er ikke på mer enn 19 kg. Basen XStat panelet er montert på er en basskasse som består av et fremovervendt aktivt drevet 20 cm basselement med aluminiums membran, og et 20 cm passivt element av polypropylene som vender mot gulvet. I tillegg inneholder kassen forsterkeren på 200 watt, som driver det aktive basselementet.
Ethos er altså det vi kaller en hybrid-høyttaler, da den består av en basskasse som jobber fra 34 til 375 Hz, og et panel strekker seg videre, helt opp til 23000 Hz. Visst kan man la ett panel levere lyd i hele dette spektret slik man gjør på toppmodellen CLX, men det krever en ekstremt stor membranflate for at høyttaleren skal bli effektiv nok. Mange vil nok derfor vegre seg for å velge en høyttaler med en slik løsning.
En godt konstruert hybridløsning blir derfor veien å gå for de fleste som ønsker seg et par høyttalere fra Martin Logan.

Test: Martin Logan Ethos-paneltopp-jpg

Vel pakket ut i stua skal høyttalerne plasseres og vinkles inn i alle retninger. Da dette er det vi kaller «dipolare høyttalere» (lyden produseres både foran og bak elementene), er det viktig at avstanden til veggen bak høyttalerne er identisk. Vær derfor nøye og bruk et målebånd eller lignende når de plasseres i rommet. Avstand til sidevegg bør være så stor som mulig, og ikke under 60 cm ifølge manualen. Her finner man forøvrig masse råd og tips til hvordan du skal få høyttalerne til å spille best mulig, så mitt råd er å ta seg tid til å lese gjennom denne.

Hos meg endte jeg, etter litt testing, opp med å trekke bakkant av basskassene ca. 50 cm ut på gulvet, noe som gav rundt det dobbelte i avstand mellom vegg og panel. Her fikk de stå til de hadde spillt rundt 100 timer, hvilket ifølge manualen skulle holde for å være ferdig innspilt. Videre jobbet jeg litt med vinklingen inn mot lytteposisjon. Her ønsket jeg meg et lydbilde med god fokus uten at det gikk utover bredden og dybden som befinner seg i gode innspillinger. Det finnes en del nyttige lytteverktøy som man kan bruke her, og som jeg gjennom årene har klart å tuske til meg fra bekjente innen hifi-verdenen. Jeg endte til slutt opp med en vinkel som pekte nesten direkte inn mot lytteposisjonen. Dette kan virke litt voldsomt, men det er ingen grunn til å holde igjen så lenge det gir det beste sluttresultatet. Neste innstilling var panelenes vinkling mot gulvet. Dette justeres ved å heve eller senke de bakre spiksene (ikke bruk tid på gummipluggene som følger med, her er det spikes som gjelder). Jo rettere vinkel, jo klarere diskant. Her er det opp til ens egne ører og preferanser å avgjøre hva som fungerer best.

Når det gjelder den laveste bassen, er Ethos utstyrt med et kontrollratt bak på kabinettet som gir deg muligheten til å regulere +/- 10 db for området mellom 34 og 100 Hz. Dette er et godt verktøy da mange opplever at rommet kan spille dem et puss her. Lek med innstillingene til du er fornøyd. Det er verdt tiden man bruker.

Test: Martin Logan Ethos-forsterker-jpg

Etter et par uker med innspilling, justering og tilvenning til høyttalernes klangbalanse, er det endelig tid for å lene seg tilbake i sofaen og nyte litt seriøs lytting. Som tidligere eier av Martin Logan Summit har jeg høye forventninger til de nye Ethos. De er riktignok et par modeller lavere på rangstigen, men denne produsenten har for vane å løfte kvaliteten på årets billigere modell opp til forrige generasjons dyrere utgave. Xstat-panelet til Ethos bygger på på teknologien fra toppmodellen CLX, og basskassen skal være kraftig forbedret fra tidligere modeller.

Hvordan spiller det så:
Det som slår meg når jeg spiller musikk, er hvor uanstrengt det låter. Mangelen på elementer og delefiltre frigjør lyden fullstendig fra høyttalerne. Panelene spiller like mye i høyden som i bredden, og instrumenter plasseres naturlig rundt i lydbildet. Dette er grunnen til at jeg elsker lyden fra elektrostater. Man kan lukke øynene og forsvinne fullstendig inn i musikkens verden. Det spiller også en tanke mer detaljert og luftig enn jeg kan huske fra min tid med Summit. En annen ting som er klart forbedret er, er den horisontale spredningen fra panelene. Med Ethos i front kan man fint sitte tre personer i sofaen å lytte uten at de som sitter på sidene nødvendigvis får en dårligere lydopplevelse. Den beste plasseringen er selvfølgelig fortsatt i midtsetet, men det er ikke lenger en ego-høyttaler i like stor grad som det pleide å være. Overgangen mellom panel og basskasse er også klart bedre enn før. Delingen på rundt 370 Hz foregår uproblematisk. Selv om man sikkert kan måle seg frem til en dipp i frekvenskurven nettopp her, oppfattet jeg det ikke med øret.

For å teste ut den nye basskassekonstruksjonen, valgte jeg å kutte ut subwoofer til film, og heller kjøre Ethos i fullrange for å se om de var i stand til å levere trykk under 100 Hz.
Her er det virkelig gjort drastiske forandringer siden forrige generasjon. Ethos leverer trykk i bunnen langt utover det jeg hadde forventet, og har ingen problemer med å riste sofaen når synkeminene går av i begynnelsen av filmen «U 571». De holder selvfølgelig ikke følge med subwooferen DXD-12012 fra Ken Kreisel, som jeg hadde i hus samtidig med Ethos, men jeg tar meg likevel i å tenke at jeg hadde klart meg fint uten sub i tillegg til disse høyttalerne om jeg hadde bodd i en gjennomsnittlig blokkleilighet. Fra Martin Logans tidligere modeller husker jeg bassen som kraftfull og balansert, men litt treg. Det er absolutt ikke tilfelle med Ethos, som rett og slett fremstår som en kruttønne. Dette slår ut positivt både på musikk og film.
En annen ting som gjør Martin Logan til en morsom filmhøyttaler er måten lydeffekter jobber seg sømløst oppover og nedover panelenes høyde. I skogssenene i «Avatar», er det en enorm mengde mikrodetaljer som er plassert rundt om i lydbildet, og med en panelkonstruksjon som dette, gjengis alt til minste detalj, fra gulv til tak. Dette opplever man ikke på samme måte med tradisjonelle kabinettløsninger.

Test: Martin Logan Ethos-passivt-element-jpg
Det passive basselementet er montert under kabinettene

Konklusjon.
For en fantastisk høyttaler Martin Logan har utviklet her. Høyttalerne leverer uansett om man er en «High-Ender» i hjertet, eller en actionfreak til fingerspissene. Designet er annerledes enn hva mange er vant til, og de tar plass som to statuer i stua. Likevel finner jeg dem høyreiste og sofistikerte av utseende. Skal jeg trekke frem noe i negativ retning må det bli at det har blitt en enda mer krevende høyttaler enn tidligere å få til å spille optimalt. Man er ikke avhengig av erfaring for å få det beste ut av dem, men det er en klar fordel, ved siden av en god dose tålmodighet. Selv brukte jeg en ukes tid med justering, vinkling, lytting og flytting fram og tilbake innen jeg var fornøyd, men det er nettopp denne innsatsen du i ettertid får betalt for i form av fantastiske lydopplevelser.
Prismessig møter de helt klart tøff konkurranse midt på 60`tallet, for mellom 50 og 70 000,- finnes det en hel del bra saker å velge mellom. Dog er det få som matcher oppløsningen og detaljene Martin Logan Ethos disker opp med. Uansett hva man ender opp med å kjøpe av høyttalere i denne prisklassen, ikke kjøp uten først å ha lyttet til Ethos.

Spesifikasjoner:

Frekvens Respons:
34–23,000 Hz ±3dB

Horisontal Spredning:
30°

Vertikal Spredning:
112cm line source

Høy Frekvens Element:
XStat™ CLS™ electrostatic transducer

Panel Dimensjon:
111.8 × 23.4cm

Radiating Område:
2,616 cm2

Lav Frekvens Element:
8" (20.3cm) cast basket, high excursion, aluminum cone with extended throw drive assembly, non-resonance asymmetrical chamber format. 8" (20.3cm) cast basket, high excursion, polypropylene cone passive radiator.

Forsterker:
Basselement: 200 watt/kanal (4 ohms)

Følsomhet:
92 dB/2.83 volts/meter

Impedanse:
4 Ohms, 0.8 at 20kHz. Kompatibel med 4, 6, or 8 Ohms forsterkere.

Anbealt Forsterker:
20‒500 watt pr. kanal

Crossover Frekvens:
375Hz

Komponenter:
24-bit DSP based pre-amplifier (brukt med bass forsterker).

Audio kontroll:
±10dB under 100 Hz

Innganger:
5-veis terminaler

Strømtrekk:
Idle: < 1W/channel
Max: 200W/channel

Vekt:
19 kg

Dimensjon (HXBXD):
150.7cm × 27.3cm × 46.3cm

Pris i butikk: