Intro

Sherbourn Technologies har fått en ny vår, og satser i disse dager tungt for å få et godt fotfeste i de tusen hjem. Sherbourn er nok et merke som har gjort det best på hjemmebane i USA de seneste år og ikke fokusert så mye utenfor landegrensene. Når gjør de imidlertid nye framstøt med sin nye produktserie. Vi i AVforum har tatt en titt på deres første rene 7.1 surround prosessor, PT-7020A.

Test: Sherbourn PT-7020A-front-jpg

Generelt

Prosessor-markedet har vært litt labert de siste årene, men nå har endelig produsentene fått opp øynene og funnet ut at det kan være hensiktsmessig å kombinere fornuftig prisede prosessorer med gode effekttrinn. Så kan man jo spørre seg hvorfor skal man gå for en prosessor framfor å kjøpe en god receiver til tilsvarende pris, siden man da på sett og vis får effektforsterker med på kjøpet. Det finnes nok ingen fasit på det spørsmålet, men det er god grunn til å tro at man får bedre prosessering for pengene ved å kjøpe en dedikert prosessor, sammenlignet med en reciever i samme prisklasse. I tillegg får man vanligvis også bedre linjeutganger og man kan tilpasse effektforsterkerne bedre til oppsette man har.
Da er man klar for utpakking, noe som alltid er like gøy. Førsteinntrykket er meget positivt. Byggekvaliteten og kvalitetsfølelsen er inten mindre enn ekstremt bra! Fronten er frest ut av ett stykke sort-eloksert metall. Alle knapper og vridere er av polert metall, en kvalitet og finish som også gjelder for fjernkontrollen.

På baksiden av prosessoren er alt av terminaler oversiktlig plassert. Kvaliteten på skrukoblinger og klemmer er av bra kvalitet.
Av innganger finner vi 5stk HDMI 1.3, 3stk Component/S-video, 3stk Optisk digital, 4stk Coax digital, 7.1 analogt og 4stk analoge innganger. Av utganger har den 1stk HDMI 1.3, digital ut via Coax eller Optisk, 7.1 enten via balansert XLR eller RCA, Rec ut, Zone og Mix. Den er i tillegg utstyrt med trigger inn og utganger for styringer, samt RS232 port for styrings systemer, eksempelvis Crestron.
Hører man en del på radio får man dekket behovet sitt med PT-7020A, da radio delen faktisk er meget god. Det eneste jeg savner, er balansert analog inngang.

Test: Sherbourn PT-7020A-bakside-jpg

Prosessoren har HDMI 1.3, så den har ikke støtte for 3D for de som har behov for det. Dette kan imidlertid løses enkelt dersom man har en Blu-Ray spiller med 2stk HDMI utganger, hvor en kobles direkte til projektoren/flatskjermen, mens den andrekobles til PT-7020A.

Test: Sherbourn PT-7020A-innside-jpg

Meny (OSD) og oppsett

Prosessoren er enkel å koble opp, og det tar ikke lang tid før jeg har lyd i systemet mitt.
Jeg trykker meg gjennom menyen for å orientere meg, og gjøre meg kjent med de mulighetene som finnes der.

Test: Sherbourn PT-7020A-meny-jpg

Menyen er meget oversiktlig og lett å finne fram i, og det er ingen tung grafikk som villeder mer enn den rettleder deg. Alt er der du forventer å finne det. Av positive egenskaper kan man trekke fram at man har store valgmuligheter på inngangsoppsettet, der man kan justere nivå, lipsync, trigger og Eq mode for hver inngang. På oppsettet for høyttalerne har man de valgene man trenger. På delefrekvens er det 5hz steg mellom 40 og 70hz noe som gjør at man enklere kan få et godt resultat. Nivåjusteringen er på 0,5db per steg, mens avstanden justeres i fot, med 0,1 fot per steg. LFE nivået kan settes forskjellig for alle typer lydformat slik at man slipper og justere dettet hver gang man bytter format.
Prosessoren har også innebygget equalizer (eq), som byr på 11bånds eq for hver av kanalene, samt en spesialtilpasset eq for sub-utgangen. Her har man bånd fra 22 til 224hz, hvor stegene er 1db +/-10db.

Test: Sherbourn PT-7020A-parameter-jpg

Test: Sherbourn PT-7020A-input-setup-jpg

Test: Sherbourn PT-7020A-video-setup-jpg

Test: Sherbourn PT-7020A-speaker-setup-jpg

Test: Sherbourn PT-7020A-eq-front-jpg

Test: Sherbourn PT-7020A-eq-sub-jpg

PT-7020A har en lagringsposisjon for auto kalibreringen, og 3stk manuelle lagringsposisjoner. Er man ingen stor fan av å justere opp anlegget manuelt, leveres også prosessoren med en autokalibreringsfunksjon. Plugg mikrofonen inn, trykk start, ”prosessoren utfører måling av støynivå”, starter igjen, jobber ca. 2 minutter før hele prosessen er feredig. PT-7020A gjør kun målinger i en posisjon, noe som er mer enn nok i en fornuftig oppsatt hjemmekino. Resultatet er meget godt. Jeg måtte naturligvis sette den på en litt tøffere prøve, så jeg laget noen utfordringer i mitt eget oppset, og dette fant den fort ut av. Jeg kontrollmålte alle justeringene den gjorde, og nivåene lå innenfor 0,5db på alle kanaler, noe som er mer enn godkjent.

Film

Etter at alt er justert og klart er tiden kommet for å sette på en film, og som så mange ganger før, starter jeg med Avatar. Førsteinntrykket skuffer ikke, og jeg setter meg derfor godt til rette i godstolen for å se videre.
Det er nå engang slik at uansett hvor mye finesser og funksjoner et produkt har, betyr det lite dersom lyden ikke formidles på en troverdig og god måte. På dette området gjør PT-7020A det bra. Lyden ”stikker aldri av”, og prosessoren har full kontroll, og leverer varene slik man ønsker det. Direkte, ikke innpakket på noen måte, dynamisk og livlig.
Når filmen er kommet ut til den første jungel-scenen, og det går mot natt, vet jeg fra før at det skal skje veldig mye rundt om i rommet, så nå er jeg spent på hva jeg får oppleve når prosessoren fra Sherbourn styrer showet.
Resultatet er så bra at smilet sitter løst, for her hører jeg ting jeg ikke har hørt før. Jungelen virker enda større og man merker nesten ikke at den har grenser, men bare forsvinner videre ut av rommet. Til tider har man faktisk lyst å snu seg i stolen for å se hvilke dyr som krafser bak en, for det virker ubehagelig troverdig.

Test: Sherbourn PT-7020A-12644_4a8d15a36a192-800-jpg

Etter denne opplevelsen må jeg videre for å sjekke ut hvor mye dynamikk surroundprosessoren evner å formidle.
Jeg tar fram Tron, og smilet er på plass fra første sekund. Her er det masser av dynamikk og atmosfære, og jeg blir ikke bare revet med, jeg blir rett og slett kastet inn i filmen.
Jeg hopper raskt fram til der Sam Flynn blir dratt inn den virtuelle verden. Han treffer den med et med et skikkelig smell, som er så tørt og kontant at jeg virkelig kjenner det i hele kroppen. Det tar ikke lang tid før han blir plukket opp og turen går mot The Grid. Når skipene tar av, og afterburneren(e) aktiveres, gjengis disse med svært høy troverdighet. Jeg har faktisk ikke opplevd den slik før, men det er absolutt slik jeg vil ha den.

Test: Sherbourn PT-7020A-recognizer-800-jpg

Noe som er like imponerende, er hvordan den klarer å skape en stor ro i rommet i neste sekund. For det er det som er kunsten, å få fram de store ytterpunktene uten at lyden blir komprimert, påtrengende eller uengasjert. PT-7020A er heldigvis alt annet enn det. Jeg har sett film etter film og jeg sitter igjen med det samme inntrykket. Dette er gøy og engasjerende!

Musikk

Når man først går til anskaffelse av en ren prosessor, har man gjerne lyst å benytte denne til musikk også. Jeg har selv hørt masser av timer med musikk på PT-7020A, og den er en like god musikkformidler som filmformidler. Dette er ingen high-end stereoprosessor, men den når likevel veldig langt.
Jeg benytter meg av HDMI kabler også til signaloverføring i stereo, slik at de analoge inngangene på prosessoren blir dessverre ikke testet. Med tanke på at jeg benytter digitale lydsignaler, så satte jeg satt DAC konverteren i PT-7020A på prøve. Lyden var, som man kjenner fra en del andre amerikanske merker, meget direkte og dynamisk. Jeg føler prosessoren farger lyden lite og ikke er like tilbakelent som noen amerikanere kan være. Noe som imponerer meg veldig, er hvor lite den farger lyden når man kjører den i vanlig ”stereo” modi, sammenlignet med ”direct”. På en del produkter hører man at det dynamiske området blir mer komprimert, men det opplevde jeg ikke her.
Det er enkelt å sette den opp, enten som ren 2.0 eller 2.1, slik at man får hjelp av subwooferen. Dette hjelper som regel godt på for å få med de siste oktavene og enda litt mere fylde i lydbildet.

Konklusjon

Etter at PT-7020A har stått i racket mitt i noen måneder, har jeg virkelig blitt glad i denne prosessoren og alle de gode film opplevelsene vi har hatt sammen. Jeg hadde noen små problemer med den i starten, men disse forsvant etter en programvareoppdatering. Faktisk liker jeg denne prosessoren såpass godt at jeg solgte Denon prosessoren jeg hadde tidligere. Sistnevnte koster nesten 6 ganger så mye, noe som forteller litt om hvor mye man får for pengene dersom man kjøper en Sherbourn PT-7020A. Jeg har heller ikke angret en dag på byttet jeg gjorde.

Test: Sherbourn PT-7020A-spesifikasjoner-jpg
Importør: L-Sound