Test: NAD C316BEE-img-4-800-jpg

Intro

Det er en nesten høytidlig stemning når jeg pakker ut denne forsterkeren, og selv om det ikke er av de dyreste produktene jeg har hatt mellom hendene, fortjener denne nesten legendariske forstekeren, en god porsjon respekt. Det skriver seg en del år tilbake i tid da NAD ble kjent gjennom en slik forsterker, nemlig legendariske NAD 3020 fra 1978. Hva kan vi forvente oss i 2012 av et produkt med tilnærmet like spesifikasjoner?

Test: NAD C316BEE-img-1-800-jpg

Test: NAD C316BEE-img-3-800-jpg

NAD C316BEE sett forfra og bakfra. Den leveres i både Grafitt og Titan finish

Generelt

Grunnen til at jeg nevner 3020, er at det er samme mannen som står bak NAD 3020, og dagens C316BEE, nemlig Bjørn Erik Edvartsen (derav ”BEE” på slutten av modellbetegnelsen). Det er ikke noe spektakulært når man pakker opp et NAD produkt, det er stilrent og har et gjennomført design. Her har NAD vært flinke, og de har heldigvis ikke fokusert på å ha fancy displayer og knapper, men har vært tro mot sitt klassiske, lett gjennkjennelige utseende. Produktet gir en god kvalitetsfølelse, og både knappene og terminalene er enkle og robuste.

C316BEE har fått en meget fornuftig oppgradering sammenlignet med sine eldre forgjengere. En enkel og funksjonell fjernkontroll. I tillegg har den en meget praktisk mini-jack inngang i front der man eksempelvis kan koble til en Ipod.
Med tanke på at dette er en meget rimelig integrert forsterker har den imidlertid begrenset med muligheter, og den har ikke digital inn eller pre-out, men det hadde jeg vel heller ikke forventet.

Forsterkeren er oppgitt med beskjedne 2x40watt i 8ohm, og NAD opplyser om at den har en dynamisk effekt på 2x95watt, dette også i 8ohm. Grunnen til at den har såvidt stor dynamisk effekt, er dens spesielle ”PowerDrive” konstruksjon. PowerDrive er et patentert kretsløp utviklet av Bjørn Erik Edvartsen, som NAD har brukt i flere av sine langt dyrere produkter. Det de har gjort på denne modellen er å utvikle en ny og mer kompakt versjon av dette kretsløpet. Hele prinsippet baserer seg på å optimalisere effekten ut til høyttalerne, slik at man får mest mulig ”ren effekt”. Personlig henger jeg meg ikke så veldig opp i disse sifrene, da jeg vet at det må ligge god elektronikk bak for at et produkt i det hele tatt skal kunne produsere vellyd. Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom gode målinger og god lyd.

Test: NAD C316BEE-img-10-800-jpg

Test: NAD C316BEE-img-12-800-jpg

Test: NAD C316BEE-img-13-800-jpg

God byggekvalitet i produktet

Lytteinntrykk

Jeg kobler NAD’en opp på et par Dynabel 2.5 høyttalere, og bruker en Oppo BDP-95 som signalkilde. Kari Bremnes blir satt på for å få et raskt inntrykk av ”helheten” til denne forsterkeren. Resultatet er et stort, åpent og dynamisk lydbilde jeg fort blir glad i.
Jeg setter meg litt bedre til rette og hopper litt mellom noen spor på min faste test-CD, hvor forsterkeren får prøve seg på mange forskjellige sanger. Quincy Jones, Peter Gabriel, Morten Harket, Kate Bush, Bach og Vivaldi blir spillt før jeg avslutter der jeg startet, med Kari Bremnes. Inntrykket jeg sitter igjen med er rimelig identisk med førsteinntrykket jeg fikk, hvilket er veldig positivt.

Etter hvert som man lytter vil man selvsagt legge merke til flere aspekter rundt lydgjengivelsen, men NAD har fokusert mest på lytteglede framfor ørsmå detaljer. Det er enkelt å høre at forsterkeren har godt med krefter tross sin beskjedne effekt. Den er både kontant og kraftig, og har en god fylde i bassen.

Det er naturlig at en slik enkel og såvidt rimelig forsterker ikke kommer helt uten svakheter, og den største svakheten til C316BEE , er nok mellomtonen, som kanskje ikke er fullt så åpen og detaljert som resten av frekvensregistret. Det er imidlertid ikke på noen måte noen ”dealbreaker”, for det den gjør bra, gjør den virkelig bra. Dette er en forsterker som formidler musikk på en engasjerende måte, uten å bli for analytisk og kjedelig. NAD har implementert sin fin funksjon som heter ”soft-klipping”, på C316 noe som sparer deg for stygge klippelyder vis volumet øker litt for mye .Soft-klipping fjerner de verste ”klippelydene” om man skulle være litt for ivrig med volumkontrollen.

Test: NAD C316BEE-img-6-800-jpg

Konklusjon

Det er ikke nødvendig å skrive side opp og ned om denne forsterkeren. Det er en god forsterker for deg som vil kjenne og føle på hva Hi-Fi verden kan gi deg, uten at du må tømme lommeboka helt. Den vil også være et meget godt valg til deg som ønsker å supplere med et ekstra stereoanlegg i huset. Det er morro å se hvor mye velyd man i dag kan kjøpe seg for 2300,- kroner. Godt kjøp!

Spesifikasjoner

Test: NAD C316BEE-data-jpg

Importør: Hi-Fi Klubben