AVforum – Med økt fokus på redaksjonelt innhold - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 98
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Synes det er skuffende at jeg finner skrivefeil i testene. Dette var noe Hjemmekino slet mye med i starten og som drar ned inntrykket MYE. Det gjør også lesbarheten klart dårligere.
    Jeg har også sett at det har sneket seg noe gjennom korrektur, hvilket ikke skal skje. Enda en "siste" sjekk må til for fremtiden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere glemmer alltid så lett hva det EGENTLIG handler om - ha det moro! :-D

Legger ved en artikkel - som heldigvis pr. dags dato - ikke er på "blå resept"
    (Kan "leses" av alle)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Å måle en høyttaler i sweetspot tar knappe to minutter når man har måleutstyr tilgjengelig og vet hvordan det brukes. Og da har man de måledataene man trenger. Og lagt det ved en test hadde vært til stor nytte for mange av oss.
    Synes dette sier ganske tydelig at du ikke aner hva du prater om...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2002tii
    Synes dette sier ganske tydelig at du ikke aner hva du prater om...
    Enten var det ganske ironisk, eller så aner du ikke hvem orso er...jeg tipper det siste; så du er unnskyldt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formålet nå i oppstarten er å formidle et budskap, og klarer man ikke å se forbi layout, så er man vel heller ikke spesielt interessert i budskapet. Når man kjøper en artikkel, så skjønner jeg at man stiller langt større krav til dette. Men her er det fortsatt snakk om ubetalt dugnadsarbeid, for å produsere gratis materiale til forumets brukere.
    Når det gjelder layout, så er det ikke noe vi kan. Det er snarere slik at man sitter med et Lynda videokurs, og produserer i læreprosessen. Om det er noen med denne kompetansen der ute, som kunne tenke seg dugnadsjobbing "på si", så vær så snill å ta kontakt med oss! Det er like kjærkomment blant oss skribenter, som for øvrige brukere av forumet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vær så snill å ta kontakt med meg"

PostScript: I studietiden så var min mentor (som var Norges yngste professor II) særdeles oppmerksom på layout. I motsatt kontekst enn hva man måtte tro. Dvs. jo mer fancy en presentasjon var, jo mer skeptisk var han på innholdet. Han tenkte at "enten har man nok energi til å fokusere på den faglige teksten, eller så kompenserer man på faglige mangler med en fancy layout".

Han har selvsagt rett.

Nesten.

Man KAN ha to tanker i hodet, og hans enkle teori kan lett motbevises. Og, han er ikke lenger Norges yngste professor II...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ?
    Utdyp gjerne.
    Trengs ikke, Gorm. Trengs ikke. Tenk deg (godt) om.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vær så snill å ta kontakt med meg"
    er litt usikker på hvordan jeg skal tolke denne?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Du sier jo selv: "...dugnadsjobbing "på si", så vær så snill å ta kontakt med oss! Det er like kjærkomment blant oss skribenter, som for øvrige brukere av forumet."

Men, det var bare en vennlig oppfordring, Gorm. De som følger med her, vet at du og jeg (av ulike årsaker) har et horn i siden til hverandre.

Jeg vurderer å la deg vinne, og slette meg selv som bruker.

På den annen side; hvorfor skulle jeg la deg "vinne". :-D

Jeg skal heller være den "modne" og ignorere feiden, og fokusere på de områdene jeg kan best og du ditto.

Over og ut.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det allerede er nevnt, så er alt dette dugnadsarbeid. Det unnskylder ikke enkelte skrivefeil og en layout som ikke er 100%, men det er likevel en forklaring.
    Vi ønsker å bli bedre, noe vi vil bli over tid, men vi ønsker likevel konstruktive tilbakemeldinger fra AVforums brukere. Vær gjerne kritisk, men prøv å formidle det på en konstruktiv måte

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig, så aner jeg ikke hva du prater om i innlegget over Tiger? Jeg er så naiv at jeg håpet du meldte deg til litt layout dugnadsjobbing, men ble usikker pga av sitat-tegnene.
    Når det gjelder horn i siden, så har ikke jeg horn i siden til noen. Personlig mener jeg AVforum definitivt ville være et fattigere sted uten Tiger.

Gjentar gjerne oppfordringen; er det noen der ute med relevant erfaring, så tar vi veldig gjerne imot litt assistanse
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvor finner du en måling i denne testen? Bort sett fra at Einar skriver at han har målt dem, og oppgir resultatet, men ikke oppgir en graf; er det da "godt nok" for måleentusiastene?
    Som sagt, jeg syntes det var nyttig info. Når det er så stor forskjell på hva som oppgis og hva som faktisk leveres. Man trenger ikke nødvendigvis noen graf på de enkle sakene.

Geir Arne

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil se mye bilder i forbindelse med tester, og da STORE bilder. Ha de store gjerne som klikkbare linker, men er ingenting som plager mer enn grundige tester med bare et middels stock front bilde.

Ta gjerne med en full unboxing etc. Trenger ikke nødvendigvis være Akto kvalitet over alle disse.

Ellers meget bra initiativ, ser frem tilå se hvordan dette utvikler seg.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment som surmaget kritikk, jeg beklager om det ble oppfattet slik.

Personlig har jeg ikke erfaring med layout, men jeg kan utdype hvordan jeg opplevde lesingen. Og for å ha det klart for dere, så kommer jeg til å lese testene som interesserer meg, uavhengig av layout og skrivefeil.

I vår del av verden starter vi å lese fra venstre til høyre. I blader deles gjerne innholdet i to kolonner, noe som er greit, da en leser fra ventre til høyre over to sider. Men i her ligger sidene etter hverandre nedover siden, slik at øynene automatisk dras ned til neste side og ikke til neste kolonne. Det samme gjelder egentlig når du er i kolonne nummer to. Når du er ferdig, vil øynene fortsette i kolonne 2 på neste side. Det enkleste grepet tror jeg ville være å lage en kolonne og heller bryte opp med kortere sider, luft og bilder. Et alternativ er å se på de lengre artiklene på HW.no. Riktignok syns jeg det blir for mange klikk/sider der, men greit nok. Jeg tror det er vanligst å ha en kolonne på nettpublisert innhold.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra og spennende initiativ!

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sånn er det ofte: Noen kan skrive. Andre kan layout. Noen kan ta bilder. Andre kan se en sammenheng. Gutta ser potensialet og forbedringene etterhvert.

Og, så er det sykt mye lettere å kritisere andre enn å utføre noe selv. Tenk på det, dere som kritiserer satsingen.
    Jeg innrømmer gjerne at jeg skummet over artikelen siden den er satt i comic sans. Er ikke akkurat designer selv, men sliter veldig med at respektere ting som er skrevet bevisst med dette typsnittet. Denne forklarer det best hvorfor

Har full forståelse for at alle verken er enige eller ser problemet, men kanskje det er verdt at holde sig til standard typsnittet for forumet om man selv vet at typografi ikke er sin sterkeste side.

En forsterker kan kanskje gi himmelsk og perfekt gjengitt lyd, men ser den ut som en dass kommer ikke jeg å ha den i stuen/lytterommet

(jada, jeg er ny her, så heldigvis er det lett for alle at ignorere meg gjennom å bruke noob-kortet ).

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til endring

Fantastisk flott tiltak dette, og kudos til alle dere som gjør dette på egen fritid. Testene så langt synes jeg er veldig bra!

Det jeg kunne tenkt meg annerledes er at det var mulighet å kommentere selve testen.
    Her kunne forumsbrukerne komme med positive tilbakemeldinger til testerne, samt ønske om endringer.

På denne måten får jo testerne se om testen var en suksess overfor brukerne eller om det er et ønske om endringer.

Forumsbrukerne vil jo på denne måten hjelpe testerne til å bli enda bedre.

Fint om dere ihvertfall tar det opp til vurdering og gir en tilbakemelding;-)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med unntak av at dere vil samarbeide med "hele bransjen", som er ganske pillråtten, og at dere bruker comic sans ønsker jeg lykke til.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Ikke irrelevant! Men det enkle faktum at folk flest vil vektlegge grafene fremfor en subjektiv vurdering. Ergo i et gitt tilfelle hvor det subjektive og det målte avviker i for stor grad. Vil en subjektiv vurdering være meningsløs.
    Burde man da spørre seg om hva det er man driver på med, og om dette er noe man bør dele med resten av verden? Det er jo ikke noe problem å gå vitenskapelig til verks også ved måling av subjektive iaktta(nta)gelser. Blindtesting med utvalg/kontrollgruppe har vært i bruk lenge.

Rent esoteriske ting, sett for seg, er målbare i form av at ikke alle veier likt. Man kan ha sett samme filmen, men noen går ut av kinosalen mer fornøyde enn andre. Et visst slingringsmonn må forventes uten at det betyr at ding an sich er noen absolutt sannhet med hensyn til å begynne i riktig ende.

Utseende/kvaliteter kan dømmes godt ved god billedbruk, også språklig sådan. En rent subjektiv betraktning med alle kortene på bordet holder anfulgt av grafer eller ei holder akkurat like mye vann sett at testeren selv ikke ser nevnte grafer og kan ha latt seg farge av disse.

Forskjellen ligger i at utenforstående får noen ankepunkter å gå etter, i beste fall med litt andre kunnskaper, uten at jeg mener dette på noe vis er fullverdig den førstehåndsopplevelsen som testeren har.

La hele kavaleriet teste blindt og publiser mikrofonmålinger attåt så vi har noe matnyttig å sammenligne med, inviter publikum. Testing av folk interessant. Vil man ha den best mulige testen så er potensialet der, blir det en annen historie av det er det ikke en annen saga en den som vanligvis ville blitt soset bort i antagelser uten rettegang.

Folk, mye mer interessant enn at "spesialister" skal teste akkurat samme reaksjoner på utstyr som vi dødelige har og i andre rekke gjenfortelle dette til dit vi i utganspunktet står og faller på den ene tolkningen vi som forbrukere kan gjøre oss. (Er du ute etter noe så raffinert og høyerdig at det overgår eget sanseapparat, greit, men da skal vi helst ærlig innrømme det, ikke lure noen andre enn i verste fall oss selv. (Løgner, propoganerte løgner, statistikk, etablerte løgner etc.))

Mikrofonmålinger/scop har mindre avvik i gjenfortelling og er i hvert fall det beste vertøyet man har til rådighet (gitt en viss forståelse) det man ikke hører selv. Begynn i en ende og vær ærlige eller begynn i andre enden og merk den påtvingende effekten, ærlighet varer lengst.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Med unntak av at dere vil samarbeide med "hele bransjen", som er ganske pillråtten, og at dere bruker comic sans ønsker jeg lykke til.

Har du lest en eneste test? Det er da ikke brukt comic sans i noen av dem. Det er brukt Helvetica fonter, og det er vel de mest brukte fontene for publisering på nett?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har vel lest de fleste vil jeg tro.
    Tenkte på OP i denne tråden. Comic sans er kriminellt uansett hvor det blir begått.

Nå skal vi ikke rippe opp i hva jeg synes om deler av dekningen av IFA sånn at ingen får høre om det igjen. Skal dere melde noe fra CEDIA Expo 2011 så har ihvertfall jeg gitt mitt innspill. Del det for all del med de andre moderatorene. Når det er sagt så bør jo alle få skrive de de selv vil uten unødvendige innvendelser.

Det mange av forumbrukerne skriver her og andre steder er av god kvalitet, godt potensiale, hvis dere ikke legger dere borti hverken form eller tone så blir det bra, må man anta. Om de lærer seg noe fra deres erfaring med publisering så taler alt for at dette blir fornøyelig lesning.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •