AVforum – Med økt fokus på redaksjonelt innhold - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 98
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, det er ikke tilfeldig ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En løsning der hver og en skribent måler i sitt eget test-rom, ser jeg som totalt uinteressant.
    Tror mange forumbrukere føler det samme om subjektive uttalelser som mange av lydanmeldelsene fremstår som. Ikke meningen å tråkke noen på tærne, ønsker bare å melde min interesse for flere målinger. Jeg tror AVforum tiltrekker seg flere lesere hvis denne biten også blir ivaretatt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du artur79 se konkret etter i en graf postet av et lytterom. Og, viktigere, hvilke måleresultater er du ute etter? Frekvensrespons, etterklang, etc. Hva vil slik informasjon fortelle deg?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva vil du artur79 se konkret etter i en graf postet av et lytterom. Og, viktigere, hvilke måleresultater er du ute etter? Frekvensrespons, etterklang, etc. Hva vil slik informasjon fortelle deg?
    Over tid vil man kunne se en sammenheng.

Bare noe så enkelt som det Einar gjorde i testen av DT høyttalerne, en måling av hvor dypt disse går. Det er også et greit supplement for å lære seg hva skribenten faktisk mener når han sier at mellomtonen er fremtredene, og det syntes i allefall jeg er enklere med en måling ved siden av.

Jeg syntes dette virker som et godt tiltak. Håper bare ikke dette blir en annonseringsportal for utvalgte annonsører. Slik jeg oppfattet DT testen, ble det litt som reklame.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensrespons og waterfall er foreløpig nok for meg, andre vil sikkert etterspørre mer. ETC skal jeg ikke late som jeg forstår meg noe særlig på, grunnen til det er enkel: har ikke satt meg inn i det. Men flott hvis jeg kan lære mer om det gjennom AVforums fremtidige reviews.
    Påvisbare begrensninger i rommet til anmelderen vil belyse faktorer som spiller inn på lyden. Er bassen helt på bærtur på grunn av dårlig plassering eller et umulig rom vil jeg vite det før en høyttaler blir slaktet/skrytt opp i skyene. Bare det at anmelderen sitter med måleresultatene i hendene er det mest verdifulle av alt. Da slipper man å høre uttrykk som "tørr bass" eller "nøytral lyd" (velg hvilken som helst annen klisje du leser i diverse blader) uten at det faktisk foreligger i målepunktet. Mer bevis for diverse uttalelser er vel det jeg er ute etter.
    Nå fremstår dette innlegget kanskje som et "angrep" på cred'en til div. testere der ute. Det er ikke meningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nei, det er ikke tilfeldig ;-)
    I grunden synd då sättet testerna visas i är direkt slitsamt att läsa.
    En rad där en förklaring eller spec har ett långt avbrott och man måste scrolla nedöver för att få ett slut på raden.

Testerna är hittils bra, inte missförstå.

Ett exempel i skärmdump jag lagt med. Det som inte kommer med är slutet på sida 2, vänster kolumn som fortsätter på toppen av sida 2, höger kolumn.
    Men, det kanske bara är jag som sliter med detta, då är det inget att bry sig om.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg syntes dette virker som et godt tiltak. Håper bare ikke dette blir en annonseringsportal for utvalgte annonsører. Slik jeg oppfattet DT testen, ble det litt som reklame.
    Det er det på ingen måte. Grunnen til at nettopp denne pakken ble de første jeg skrev noe om var at jeg hadde kjøpt dem og derfor hadde dem greit tilgjengelig. Altså et sted å starte som ikke krevde ekstra logistikk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er skuffende at jeg finner skrivefeil i testene. Dette var noe Hjemmekino slet mye med i starten og som drar ned inntrykket MYE. Det gjør også lesbarheten klart dårligere.

Jeg vet at dette er dugnadsarbeid, men ønsker man moment i markedet så bør slike ting lukes ut så tidlig som mulig...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er det på ingen måte. Grunnen til at nettopp denne pakken ble de første jeg skrev noe om var at jeg hadde kjøpt dem og derfor hadde dem greit tilgjengelig. Altså et sted å starte som ikke krevde ekstra logistikk
    Det er bra. Så innlegget ble litt vel kritisk formulert fra min side. Det var ikke meningen.

Artikkelen var forøvrig godt skrevet.

Geir Arne

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Frekvensrespons og waterfall er foreløpig nok for meg, andre vil sikkert etterspørre mer. ETC skal jeg ikke late som jeg forstår meg noe særlig på, grunnen til det er enkel: har ikke satt meg inn i det. Men flott hvis jeg kan lære mer om det gjennom AVforums fremtidige reviews.
    Påvisbare begrensninger i rommet til anmelderen vil belyse faktorer som spiller inn på lyden. Er bassen helt på bærtur på grunn av dårlig plassering eller et umulig rom vil jeg vite det før en høyttaler blir slaktet/skrytt opp i skyene. Bare det at anmelderen sitter med måleresultatene i hendene er det mest verdifulle av alt. Da slipper man å høre uttrykk som "tørr bass" eller "nøytral lyd" (velg hvilken som helst annen klisje du leser i diverse blader) uten at det faktisk foreligger i målepunktet. Mer bevis for diverse uttalelser er vel det jeg er ute etter.
    Nå fremstår dette innlegget kanskje som et "angrep" på cred'en til div. testere der ute. Det er ikke meningen.
    Ser sammenlignigsgrunnlaget med å legge ved grafer, men hva forteller det egentlig? Hvor analytisk skal man gå til verks? Slik som jeg ser grafer som waterfall og rom eq i et annet rom, vill uansett ikke gi meg noe annet enn... ja grafer. Hvordan en opplever lyd er ALLTID Subjektivt, og om to forskjellige høyttalerpar ser like ut på grafer, vil de neppe oppleves like. Om du kjenner rommet til skribenten aldri så godt på grafer, tror ikke jeg det vil hjelpe deg eller meg i eget rom. Faren med å grave seg ned i denne typen grafer kan skade og forkludre den reele opplevelsen, og gjøre et bomkjøp forde man stoler blindt på grafene. I en slik sammenheng er det bare en ting som duger, og det er det jeg alltid har sagt! Test hjemme!

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at målingene ikke sier så mye om hvordan ht vil oppføre seg i akkurat mitt rom som sikkert er mer dempet enn de fleste. (Samme kan sies om en standard anmeldelse.) Det var heller ikke poenget med mitt innlegg. Målinger vil i stor grad konkretisere hva anmelderen hører og vil være et enormt supplement til de vel så viktige subjektive oppfatningene personen sitter igjen med. En måling kan si mer enn 1000 ord. Hadde ikke det vært nyttig å f.eks. skrive: "ETC resultatene viser at ht X har mer kontrollert spredning enn gjennomsnittet hittil, noe som gjør at tidlige refleksjoner ikke er like plagsomme i et nakent rom (les: vanlig stue) sammenlignet med tidligere anmeldte konstruksjoner." Selv om jeg ikke er flink til å analysere ETC lærer jeg noe underveis, spesielt hvis dyktige AVforum brukere kommenterer og supplerer med god info. Sammen med noen velvalgte ord vil en slik test overgå det meste av etablerte norske hi fi blekker. Bør man ikke i det minste prøve dette ut og la brukerne avgjøre om målinger gir noe særlig mer info? For all del, jeg sitter ikke på fasiten og behøver ikke å ha rett, men det var da ikke måte på skepsis og motvilje.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motviljen ligger i størstegrad hvor dette er relevant. Om en da tar to høyttalerpar som ved mange trekk kan sammelignes lydmessig, men på målingene viker i så stor grad på det målbare plan, at dette ikke kan stemme. Mange vil tolke det som en fallitterklæring og tolke det mot skribentens troverdighet. Hva skal man da vektlegge mest, "fakta" målingene, eller en subjektiv oppfattning. Disse avvikene vil vel ødelegge tanken bak disse innslagene av-forum vil presantere.

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en liten videorepotasje av hver test...... 8)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som gjør at man ser på målinger i et annen rom helt irrelevant, mens subjektive lytteinntrykk i samme rom er interessant og nyttig?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi har samme erfaring til å tolke slike målinger i en kontekst som deg selv. Så enkelt.

Mange kan tolke en "graf". Mange kan tolke subjektive meninger. Særdeles få kan se dem i en sammenheng. I en verden der man velge det ene fremfor det andre grunnet ressursbruk, er underholdningsverdien størst for felleskapet med subjektive inntrykk uten målinger.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak, men er det bare jeg som synes formatet var litt ulogisk? Det hadde vært mer logisk om det var en form for internett-blad, men når de legger nedenfor hverandre så løper øya mine rundt om kring for å finne neste avsnitt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hva er det som gjør at man ser på målinger i et annen rom helt irrelevant, mens subjektive lytteinntrykk i samme rom er interessant og nyttig?
    Ikke irrelevant! Men det enkle faktum at folk flest vil vektlegge grafene fremfor en subjektiv vurdering. Ergo i et gitt tilfelle hvor det subjektive og det målte avviker i for stor grad. Vil en subjektiv vurdering være meningsløs.

A.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Bare noe så enkelt som det Einar gjorde i testen av DT høyttalerne, en måling av hvor dypt disse går. Det er også et greit supplement for å lære seg hva skribenten faktisk mener når han sier at mellomtonen er fremtredene, og det syntes i allefall jeg er enklere med en måling ved siden av.
    Hvor finner du en måling i denne testen? Bort sett fra at Einar skriver at han har målt dem, og oppgir resultatet, men ikke oppgir en graf; er det da "godt nok" for måleentusiastene?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi har samme erfaring til å tolke slike målinger i en kontekst som deg selv. Så enkelt.

Mange kan tolke en "graf". Mange kan tolke subjektive meninger. Særdeles få kan se dem i en sammenheng. I en verden der man velge det ene fremfor det andre grunnet ressursbruk, er underholdningsverdien størst for felleskapet med subjektive inntrykk uten målinger.
    Dette er jeg også enig i! En skal da ikke glemme det hele med at det å dele gleden en opplever ved å teste ut et godt produkt kanskje er noe av det aller viktigste å formidle til leseren. En "driver" i underholdningsbransjen, og det er underholdningsprodukter en omtaler. Da synes jeg at subjektive betraktninger er en bedre form for omtale enn en mer vitenskapelig approach der målinger og tekniske detaljer skal være det viktigste. Men; jeg aksepterer selvfølgelig at folk er uenige. Så lenge folk aksepterer at jeg også er det.... :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Bra tiltak, men er det bare jeg som synes formatet var litt ulogisk?
    Nei. Enig med deg. Gutta har litt å lære om typografi og layout. Malen man bruker er dørgende kjedelig. Nå er vel (muligens) ingen av dem designere, men kapable skribenter / testere. Men, de fikser nok malen og layout / presentasjonsformat etterhvert.

Sånn er det ofte: Noen kan skrive. Andre kan layout. Noen kan ta bilder. Andre kan se en sammenheng. Gutta ser potensialet og forbedringene etterhvert.

Og, så er det sykt mye lettere å kritisere andre enn å utføre noe selv. Tenk på det, dere som kritiserer satsingen.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •