AVforum – Med økt fokus på redaksjonelt innhold - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Wow, dette ser både lovende og spennende ut! Knallbra!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Et flott tiltak som støttes av et sylferskt medlem. Men som en med video som hovedinteresse så syns jeg det var veldig mye audio og lite annet.
    Gorm og AK tar seg av V'en i AV:-D

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Gorm og AK tar seg av V'en i AV:-D
    Godt å vite. Men håper det blir litt annet enn bare prosjektorer.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Anbjørn skriver er det bare å sende forslag til redaksjonen;-)

Banned
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typen tester den enkelte har sagt ja til å skrive baserer ser på den erfaring den enkelte har. Vi er nå i startgropen på dette, men håper selvfølgelig å dekke et så stort område som mulig. Noe spesifikt du tenker på?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Einar Johnsen
    Typen tester den enkelte har sagt ja til å skrive baserer ser på den erfaring den enkelte har. Vi er nå i startgropen på dette, men håper selvfølgelig å dekke et så stort område som mulig. Noe spesifikt du tenker på?
    Sånn helt generelt sett tenker jeg på TV'er og utstyr "bygd" rundt dette (synes f. eks. at STB'er er veldig interessant). Akkurat prosjektorer er liksom ikke noe jeg kan relatere til.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det nå opereres med fullt navn på de nye skribenter og redaktører. Er det da nå sånn at de gamle nickene er borte og at det nå brukes fullt navn, eller vil det bli en sammenblanding av disse. Vil tro at det vil være av lesernes interesse at de vet at eksempelvis Einar Johnsen da er samme person som devilej, og dermed kan "kjenne" skribenten bedre på bakgrunn av dennes innlegg og erfaringsdeling på AVforum gjennom årene....?

Ellers så ser jeg at det skrives og ønskes mye teknisk og "målingsmessig" approach til tester på nettet enn det som finnes i den "kulørte" presse. Det en da skal tenke på er tiden dette vil ta, utstyret som må skaffes og læres og brukes for å fremskaffe målinger, arrangere blindtester, samt delta i diskusjoner rundt tester og omtaler i ettertid. For å nevne en liten topp av isfjellet. Dette tar tid, mye tid. Og i tillegg antar jeg ta dette arbeidet utføres som ren dugnadsjobb. Med det i tankene skal en, etter min mening, i første omgang ikke stille for store krav til de nye skribentene til målinger og en ren vitenskapelig tilnærming til det hele. Men det er min mening. Det kan la seg gjøre på bildeprodukter a la TV og prosjektorer der det finnes en målbar målestokk på kvalitet når det gjelder ren bildekvalitet, det er hakket værre på lydprodukter.

Jeg vet selv hvor lang tid det tar å gjøre en omtale på et produkt, og ikke minst hvor lang tid det tar å skrive en nogenlunde beskrivende omtale som leserne forhåpentligvis kan dra nytte av det en skriver. Og det er med relativt begrenset plass til rådighet. På internett er plassen ubegrenset, det vil si at det kan skrives "hur mycket som helst". Som igjen tar enda mer tid.

Dette er et veldig bra tiltak, men jeg håper ikke at AVforums brukere forventer et 6Moons eller Stereophile-lignende oppsett fremover. Til det er ressursene for små (vil jeg tro, om ikke AVforum plutselig har fått en dramatisk økning i inntekter) og tidsbruken og dugnadsjobben for stor. Rom ble ikke bygget på en dag, og jeg har tro på et slikt nettbasert tiltak i samarbeid med bransjen. Men jeg tror det er viktig å fremheve at dette fremdeles er et entusiastdrevet prosjekt og at det også er like viktig å fremheve gleden og de gode opplevelsene rundt vår hobby som å lage store avhandlinger og vitenskapelige laboratorierapporter rundt audioprodukter. Til det er lerretet litt for langt å bleke.

Som sagt, dette er et veldig bra tiltak og jeg ønsker AVforum lykke til med satsningen. Dette er bra, for hele bransjen. Stå på, gutter!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge utviklingen på dette.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Anfield

Tenkte jeg bare skulle svare på posten din siden det var jeg som tok opp dette og det ante meg at kunne få blandede reaksjoner.

Jeg forventer ingen vitenskapelige avhandlinger og ser hvor vanskelig dette faktisk er for audio. Det jeg sier er at JEG personlig skulle ønske at avforum på sikt satt seg som mål å bygge opp kompetanse, måleutstyr og testrutiner som kan være en forbedring fra den typiske kullørte pressen. Rom var ikke bygget på en dag som du sier.

Hvis man tar et steg om gangen og bygger på det man har kan man på sikt få til noe meget bra. Mange av produktomtalene som er gjort her på forumet er allerede bedre enn det meste jeg har lest av norske hi-fi blekker.

Jeg håper bare man ønsker å lære mer og vokse, for det kan komme både avforum som komersielt produkt, brukerne og interessen for hi-fidelity til gode.
    Retningen jeg ønsker er ihvertfall mer måling, mer konsistens i testprosedyrene for bedre sammenlikningsgrunnlag og mer blind testing av utstyr. Jeg snakker ikke om dobbel blinded ABX tester her, bare lytteinntrykk fra en person som ikke vet hva han/hun lytter til. Og kanskje for å gjøre det enklere for personen og leserne ha en kjent referanse å sammenlikne mot.

Et tenkt eksempel kan være en test av en forsterker:

Forfatter tar imot en Parasound JC-2 og gjør sin vanlige vurdering av produktet.
    Blindtesteren som kan være hvilken som helst av de vanlige forfatterne/testerne tar turen innom forfatteren en kveld. Da får personen lytte til både forsterkeren som er til test og den vanlige referansen f.eks en Hegel H200. Han får ikke se Parasounden og ikke vite noe om teknologi, pris eller annet. Han skriver et kortfattet lytteinntrykk, la oss si mellom en halv og en hel A4 side og gir kanskje en score fra 1/10 og det samme for Hegelen. Dette lytteintrykket legges inn som et eget avsnitt et sted i artikkelen. Jeg hadde ihvertfall syntes det var meget spennende og tydelig skilt dere ut i positiv grad som seriøse og nytenkende.

Når det kommer til måling: måleutstyr som vil kunne gi mye innsyn koster ikke så mye penger og mange besitter dette allerede. En kalibrert mikrofon og micpreamp får man til under 2000kr og mange programmer er tilgjengelig helt gratis. Når det gjelder hva som er interessant å måle og hvordan man måler dette på en konsistent og riktig måte er det mange ressurspersoner på dette forumet som jeg er overbevist om at kunne bidra med kursing på dette.
    Igjen trenger ikke ting å være på plass og kvaliteten på topp fra første stund, dette er ting som kan komme litt etter litt på sikt.
    I samarbeid med leserne finner man frem til den riktige oppskriften etterhvert.
    Og får man ikke alltid dette til alltid er det alikevel bedre med noen slike tester enn ingen.

Jeg tror ingen forventer at det skal oppstå noe som utklasser Stereophile her med det første =)

Jeg har alltid likt avforum og ønsker bare å komme med konstruktive innspill jeg tror kan bidra i positiv retning.

AVforum skribent Atle Torp sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra dette.

Veldig gøy å se at flere har savnet hjemme-hos-reportasjene mine. Jeg kan ikke skrive like mange nå som før, men det bør kunne bli noen allikevel.

Brukeren Atle Torp og akto er for de som ikke allerede vet det samme person. Jeg kommer til å publisere tester under fullt navn - ellers bruker jeg akto. En presentasjon av de forskjellige skribentene kommer som sagt.

Hvis noen har en hjemmekino eller et stereoanlegg de mener kan kvalifisere til en hjemme-hos så nøl ikke med å sende en e-post med noen få oversiktsbilder og en utstyrsliste til redaksjonen (krøllalfa) avforum.no. Skriv også hvem du er og hvor du bor.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å måle en høyttaler i sweetspot tar knappe to minutter når man har måleutstyr tilgjengelig og vet hvordan det brukes. Og da har man de måledataene man trenger. Og lagt det ved en test hadde vært til stor nytte for mange av oss.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ser det nå opereres med fullt navn på de nye skribenter og redaktører. Er det da nå sånn at de gamle nickene er borte og at det nå brukes fullt navn, eller vil det bli en sammenblanding av disse. Vil tro at det vil være av lesernes interesse at de vet at eksempelvis Einar Johnsen da er samme person som devilej, og dermed kan "kjenne" skribenten bedre på bakgrunn av dennes innlegg og erfaringsdeling på AVforum gjennom årene....?
    Tanken bak AV-Forum skribent nickene med fullt navn er at de bare skal brukes i sammenheng med redaksjonelt innhold. På forumet forøvrig vil vi være pålogget med de vanlige og mer kjente forum nickene.
    Dette fordi det er mer ryddig å presentere redaksjonelt innhold under fullt navn. Selv har jeg navnet mitt i signaturen for at dette skal gi minst mulig grunnlag for missforståelser.
    Over tid er det godt mulig at forum nicket utfases, men det er jo ganske innarbeidet gjennom endel år for de fleste av oss.

Mvh
    Einar Johnsen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gledelig nyhet, Atle. Som mange andre har jeg savnet hjemme-hos-reportasjene dine i Hjemmekino. Velkommen tilbake

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Å måle en høyttaler i sweetspot tar knappe to minutter når man har måleutstyr tilgjengelig og vet hvordan det brukes. Og da har man de måledataene man trenger. Og lagt det ved en test hadde vært til stor nytte for mange av oss.

hvis de måledataene skal ha noe som helst verdi, så må microfonen være fastmontert (ikke flyttes en cm), samt at rommet og tingene i det må være helt uforandret. Det vil si et eget målestudio, noe de færreste nok kommer til å anskaffe. Målinger er totalt verdiløst om det ikke de ikke er gjort i 100% kontrollerte omgivelser. Alle som noen gang har prøvd å måle i vanlig stue, vet hvilke enorme konsekvenser det gir for målingen om man bare flytter målemikrofonen noen centimeter. Hva forteller egentlig målingen deg da?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    hvis de måledataene skal ha noe som helst verdi, så må microfonen være fastmontert (ikke flyttes en cm), samt at rommet og tingene i det må være helt uforandret. Det vil si et eget målestudio, noe de færreste nok kommer til å anskaffe. Målinger er totalt verdiløst om det ikke de ikke er gjort i 100% kontrollerte omgivelser. Alle som noen gang har prøvd å måle i vanlig stue, vet hvilke enorme konsekvenser det gir for målingen om man bare flytter målemikrofonen noen centimeter. Hva forteller egentlig målingen deg da?
    Snakker ikke om en måling av høyttalerne som skal være 100% korrekt eller lik hver gang man tester en høyttaler. Da måtte man målt i anekoisk rom eller nærfelt og forklart begrensningene med nærfelt. Det jeg snakker om er et lite supplement til lytteinntrykkene hvor man måler i sweetspot. Her kan man f.eks måle 2-3 steder og summere det. Da han man mulighet til å se hvordan målingene og lytteinntrykkene sammensvarer. Veldig ofte vil man da se de samme problemene gå igjen i de samme rommene og da kan leserne vite at det handler om skribenten sitt rom framfor nødvendigvis en svakhet med høyttalerne. Det ville også vært mer rettferdig ovenfor produsenten. Og det kan også gi en forståelse for skribenten sine preferanser i det rommet. Det handler om få se hele bildet og da bør målinger suppleres. Ellers er testene i grunnen langt mer i tåkeheimen og forteller leserne svært lite. Det er veldig lærerrikt å se hvordan lytting og måling henger sammen. Med en elektrostrat så ville man f.eks sett et helt annet refleksjonsmønster.

Å flytte en mikrofon noen cm endrer forøvrig ikke mye på verken glattet frekvensrespons eller vannfall. Og som sagt kan man gjøre et gjennomsnitt med 2-3 målinger. Har man stativ, så kan man uten problemer bruke samme høyde hver gang.

Det er jo et paradoks at man driver med bildekalibrering og måling av bildeutstyr, men ikke skal gjøre det på audio produkter. Visst finnes det mye forskning og resultater på hva som er foretrukket her også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig blir det jo også veldig paradoksalt å si at målinger i rommet ikke forteller noen ting, men lytteinntrykkene er helt plausibelt. Hva med at lytteposisjonen endres litt eller at hode beveger på seg noen cm?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker fokus på redaksjonelt innhold velkommen, med eller uten måleresultater. For meg spiller slike måleresultater liten rolle. Jeg leser omtaler som underholdning og supplement til inntrykk postet ellers om produkter, fremfor hardcore teknologisk informasjon.

Fortas målinger, så er ikke det negativt. Tvertimot, men målinger er ikke make-or-break for meg. Det viktigste er at forumet, med de indikerte skribentene, supplerer med sine omtaler og beriker den informasjonsbasen forumet er.

orso: Av ren nysgjerrighet - ta Hjemmekinos målinger av høyttalere foretatt av Glenn O. Synes du de representerer et nivå man bør legge seg på?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    orso: Av ren nysgjerrighet - ta Hjemmekinos målinger av høyttalere foretatt av Glenn O. Synes du de representerer et nivå man bør legge seg på?
    Jeg mener listen kan legges mye lavere enn det. Det kunne sikkert vært noe å strekke seg etter på sikt, men har forståelse for at slikt krever både mye kunnskap og en del tid.

Bare en summert frekvensrespons fra sweetpot sammen med lytteinntrykkene hadde vært gull. Og gjerne en link til tilsvarende måling av høyttalerne skribenten har som referanse. Noe er veldig mye bedre enn ingenting.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får ta dette opp i redaksjonen. I og med at alle som tester audioutstyr tester dette i kjente omgivelser (les; hjemme), så blir det en vanvittig logistisk øvelse å frakte høyttalerne til en ekstra lokasjon for å gjøre målinger. En løsning der hver og en skribent måler i sitt eget test-rom, ser jeg som totalt uinteressant.
    Vi får diskutere litt "på kammerset", og se om vi finner en løsning.

Noe jeg selv syns er et mer spennende satsningsområde, er å skaffe en power-cube. Hadde vært artig å kunne presentere cube-målinger av receivere og forsterkere. Kanskje vi får starte kronerulling ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Är det bara tillfälligt att de nya testerna är i ett bildformat(!) eller är det planer om att visa de inkodade i forumet? Vbulletin har väl en plugin till det har jag för mig?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •