Sony VPL-HW15 eller BenQ W6000 for lang kasteavstand og lyst rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-HW15 eller BenQ W6000 for lang kasteavstand og lyst rom?

Hei

Har et rom på 3,85 x 5,85 meter der jeg skal bruke den ene kortveggen til å ha lerret. Høyden på rommet er litt mindre enn 2,40 meter.

Rommet har hvitt tak og grå vegger, så er ikke helt ideelt med tanke på lys, men kan mørkelegge rommet om nødvendig. Regner med at jeg til vanlig har mørkelagt vinduene med tykt rulelgardin og har lite lys i rommet.

Sitteplassen er ca 3,70-3,80 meter fra lerretet, og jeg kan henge prosjektoren fra taket mellom 4,1 meter og bakover. Kan også legge prosjektoren helt inntil veggen bakerst i rommet, altså 5,85 meter ca.

Har sett litt på prosjektorer og lerreter og vurderer som dere kan se Sony VPL-HW15 eller BenQ W6000. Har lest endel tester om disse samt sett på projectorcentral.com for beregninger, men må si det blir mye veldig mye info til å ta inn over seg.

1. Bør jeg ha et grått lerret med 1.0 gain siden rommet er litt lyst? Noe slikt kanskje i 120" eller 150" kanskje? Eller noen andre anbefalinger i merke/type? Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

2. Hvilken prosjektor passer best til den kasteavstanden og en størrelse på 120" til 150" i et slikt rom?

3. Blir noen av prosjektorene satt for langt bak om jeg legger den inntil bakveggen, gitt 150" bilde?

4. Jeg ser at målene på 150" varierer litt fra projectorcentral og nettdata.no, men gitt lerretet jeg linket til som er 3,15 m bredt, så får jeg 70 cm til overs på den ene 3,85 kortveggen. Altså 35 cm til gulvstående fronthøytalere. Er det greit å ha høytalerene helt inntil veggen nesten? Tror høytalerne er ca 20cm bedre.

5. Blir 150" for stort om jeg skal sitte rett i underkant av 4 meter unna lerretet?

Setter pris på alle svar!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre har nok mer peil på dette enn meg, men siden du setter pris på alle svar............. :-D
    Sony har jeg ikke kjennskap til, men vet at Benq vil fungere fint i den settingen.

Personlig synes jeg 150" er for stort på 4m, og ikke minst i et lyst rom.

Har selv W10000, i en vanlig stue med hvitt tak, lyse vegger og mørkt gulv.
    Ser kun på film etter mørkets frembrudd, eller benytter trepersienner i vinduene på kveldstid om sommeren.
    Sitter 4m fra lerret og har PJ rett over hodet, har 100" lerret og trives med det, selv om jeg har vurdert litt større lerret fra tid til annen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Dilemmaet mitt er at jeg stadig leser mye positivt om HW15, men er usikker på om den klarer å lage et godt bilde fra 6 meter ca (bakerst i rommet på 150". Tenker å øke sitteavstanden til ca 4.5 meter.

Er forøvrig kvaliteten på lerretet jeg linket til bra? Vurderer samme grå lerret i 120" eller 150"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt noen som vet hvorfor 150" lerretet jeg linker til er 3 meter bredt bare mens andre 150" lerret er 3.3 m brede? Hvor bredt trenger jeg hvis jeg skal ha vanlig 16:9 format til gaming, film og tv?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å gå for maks 120", sitter selv 3,5m fra 92" hvis jeg sitter nærmere / har større lerret blir det veldig slitsomt å spille på. Grandview skal være helt ok lerret. Målene kan ha noe med størrelsen på ramma å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grandview er 3,15 med ramma, 2,99 uten ramma. Så klør meg litt i hodet på hva jeg skal velge ang 150"

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Mav-
    Evt noen som vet hvorfor 150" lerretet jeg linker til er 3 meter bredt bare mens andre 150" lerret er 3.3 m brede? Hvor bredt trenger jeg hvis jeg skal ha vanlig 16:9 format til gaming, film og tv?
    3m 16x9 lerret er 136" diagonalt.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det, var bare antall tommer de hadde skrevet feil. Skulle ikke mer til for å gjøre meg litt mindre forvirret! Takk for alle svar hittil!

Tror jeg kanskje trekker sitteplassen 50-80cm bak og går for en 136-138" lerret. Er lerretet jeg linket til noe bra? Ser at det finnes noe dyrere dreamscream lerret i samme størrelse til 7000 kr, men som er både hvitt og grått duk. Hvordan bytter man i mellom i så fall? Uansett kun grått duk jeg er etter med 1.0 gain om noen av dere har noen anbefalinger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •