Er dette et knalltilbud eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette et knalltilbud eller ikke?

Hei
    Skal kjøpe tv, men har lite teknisk peil på en slags (litt mer enn mannen i gata, men ingen entusiast), så setter stor pris på alle tilbakemld!

Først en liten oversikt over situasjonen:

Driver og sikler over ny tv, noe jeg absolutt ikke har råd til uansett prisklasse, så kredittkjøp er løsningen.

Jeg siklet i utgangspunktet etter denne: SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV - LCD TV fra Samsung, LG, Sony og NAD av beste kvalitet | Hi-Fi Klubben , bla. fordi jeg er en sucker etter best i test-produkter + det generelle LED-skrytet, tynn, lite strøm, en verdig konkurrent til plasma sitt område.

Og mest av alt så ville jeg ha 46", for jeg har aldri sett en eneste 42" uten å umiddelbart føle at det var altfor lite

Kom i prat med en kunde på jobben min som tilfeldigvis hadde en tv å selge, splitter ny påstår han, denne: Potent plasma

Nå er det to grunner til at jeg vurderer å gå for denne istedet, til tross for at det er 42"

1. En kollega (som er rimelig interessert i lyd og bilde) syntes dette er en knall tv, så den er allerede "testa" av en god vennm for å si det sånn.

2. Han som selger den skulle ha 5000,- for den, og såvidt jeg har forstått er dette en veldig bra tv for penga. Tror jeg skal kunne leve med en 42" en stund hvis dette er et tilbud av de sjeldne.

Og nå til det siste, jeg sjekket et par nettsider for å se hva denne lå til hos butikkene, men fant ingen treff. Det jeg derimot fant, var andre full hd 42" til omtrentlig samme pris, og da det er en viss "trygghet" i å kjøpe tv i butikk, lurer jeg på om disse få eksemplene jeg legger med er like bra som den jeg vurderer nå, eller om den er et bedre alternativ enn butikk-tv'ene

Elkjøp - Panasonic 42" LCD-TV

Elkjøp - LG 42" Plasma-TV

Takker for alle svar!

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt meg ny hos forhandler, da er du i en mye tryggere posisjon som kjøper. Sier ikke at dette kan være et ok kjøp, da jeg ikke er noen Panasonic kjenner.

Tror at det vil være mye mer å spare på bruktkjøp når man kjøper dyre modeller, men i 5-15.000,- klassen får man jo mye bra hos forhandler.

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge kunden kan fremlegge originalkvittering og varen er kjøpt i butikk med norsk garanti har du vel samme rettigheter som om du kjøpte den selv. G10 skal være en meget brukbar plasma, og de TV'ene du linker til er langt dårligere. Ville absolutt valgt denne fremfor disse.

Vær likevel oppmerksom på at det er en plasma med de følger det har. Bl.a. vil den være best i et mørkt filmrom, mens en lys sommerstue kan gjøre at den vil virke blass. LCD takler lys mye bedre, men kan bli litt blast hvis du sitter langt ute på siden av skjermen.

Her har du forøvrig ny 46" variant av G10 til 10 000,-:
    Komplett.no - Panasonic 46" Plasma-TV TX-P46G10E

TV utviklingen er galloperende om dagen, så trenger ikke være dumt å legge seg på en litt rimeligere linje hvis du er av typen som vil ha det beste. Hadde du blåst 80 000,- på Plasma på starten av 2000 tallet hadde du kanskje det råeste en liten stund, men den TV'n er rimelig kjip i dag. Har du 15 000 å blåse på en Samsung 46" 7070 får du større, og kanskje bedre(?) TV, men samtidig hvis du kjøper brukt 42" G10 til 5000,- kan du spare 10 000,- til en ny TV i fremtiden. Bare en tanke, men 7070 er for all del en bra TV, og den blir ikke dårligere om fem år selv om det kommer nye modeller på markedet.

Kan forøvrig tipse om Sony KDL46W5500 som er en meget god LCD på 46 tommer, om en ikke like fin i designen som Samsung LED, og den ligger helt nede i 9000,- på nett. Bildet står ikke mye tilbake for 7070 og den gir veldig mye for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, det er lett å gå seg vill i denne teknologi-jungelen når man ikke har peil..

Det trenger forresten ikke være plasma, bare den linjen jeg har lagt meg på for øyeblikket..

Et par spm til.

1. Er denne innbrenningsgreia like skummel som den hørtes ut som? Kan en film stå på pause i 15 minutter? Må jeg unngå å se flere timer på en kanal med logo de første 200 timene? Etter 200 timer (som jeg har hørt nevnt), er innbrenningsproblemet eliminert? Skumle saker...

2. Er tilsvarende kvalitets-tv'er som den jeg vurderer priset på samme pris (5) eller kan jeg spare en 2-3 tusen på å kjøpe denne?

3. I lyse rom vil selvfølgelig ikke filmnytelsen bli like stor, men man kan vel likevel se en film på dagtid uten å irritere seg grønn, eller?!

4. Er 42 G10 verdt å blåse 5000 på? Er det et bra tilbud? (Hva kan jeg si, beslutningsvegring når jeg skal kjøpe teknologi). Her snakker vi nyte en god film på bd og litt ps3 og pc.

5. Noen tips til et bra, men rimelig lydanlegg, nå som jeg kanskje sparer litt og har noen ekstra lapper å bruke

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt forskjellige plasma tver i hus, blant annet Grundig, Samsung og Pioneer, og har aldri hatt problem med innbrenning.

Spiller en god del 360/ps3, hvor mange spill har faste hud elementer som ikke beveger på seg. Disse elementene vil gjerne sitte igjen i bildet når jeg slår over til tv-sendinger, men de vil forsvinne i løpet av noen få minutter.

Jeg vil nok ikke anbefale å la et bilde stå frosset på timesvis, men til normal bruk og litt heavy tv-spilling, skal ikke dette være et problem.

På lydsiden er det jo enda et hav av muligheter. Dersom du ønsker en fin, og elegant løsning kan jo en sound-bar være noe!? Gjerne av samme merke som tven du velger, slik at du kan styre tv og lyd med samme kontroll.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er denne innbrenningsgreia like skummel som den hørtes ut som? Kan en film stå på pause i 15 minutter? Må jeg unngå å se flere timer på en kanal med logo de første 200 timene? Etter 200 timer (som jeg har hørt nevnt), er innbrenningsproblemet eliminert? Skumle saker...
    Nei - skal ikke være noe problem så lenge du styrer unna de aller billigste plasma, som den ene du linker til.

2. Er tilsvarende kvalitets-tv'er som den jeg vurderer priset på samme pris (5) eller kan jeg spare en 2-3 tusen på å kjøpe denne?
    Nei! De nye TV'ene i denne størrelsen til rundt 5000,- jeg har sett er ikke gode TV'er. Du ser stor forskjell både på LCD og plasma. Etter min mening er det et grense rundt 7000-8000,- for 42" og rundt 10 000,- for 46" hvor det er store forbedringer kontra de billigere alternativene. Over dette synes jeg det handler det mye om design og om å presse ut det lille ekstra for de spesielt interesserte. 42"G10 fant jeg til 8000,- ny på nett!

3. I lyse rom vil selvfølgelig ikke filmnytelsen bli like stor, men man kan vel likevel se en film på dagtid uten å irritere seg grønn, eller?!
    Ja det kan du. Mange av de ivrigste entusiastene har plasma, også i vanlige stuer. LCD er kanskje litt bedre her, men er ikke sikkert du tenker over det. I mørket vil nok plasmaen få frem en ekstra dimmensjon kontra tilsvarende priset LCD (nypris). Kan likevel være litt variasjon fra modell til modell så anbefaler en tur i butikk å titte litt. Der har de ofte mye lys så alt av plasma ser blasst ut, omtrent som du vil oppleve i en lys stue.

4. Er 42 G10 verdt å blåse 5000 på? Er det et bra tilbud? (Hva kan jeg si, beslutningsvegring når jeg skal kjøpe teknologi). Her snakker vi nyte en god film på bd og litt ps3 og pc.
    Ja det er et greit tilbud hvis du får kvittering og garantipapirerer som sikrer deg hvis det skjer noe med den. Men om det er den rette TV'en for deg er vanskelig for meg å avgjøre. Du får i hvertfall mye for 5000,- og om noen år når du uansett vil ha ny TV har du ikke tapt masse. MAnge foretrekker LCD til PC/spill, men jeg mener at også plasma kan passe utmerket til dette så lenge man passer på å ikke la windowsskrivebordet stå på over natten. Plasma har generelt hurtigere reaksjon enn LCD noe mange mener er et pluss i f.eks. first person skytespill.

5. Noen tips til et bra, men rimelig lydanlegg, nå som jeg kanskje sparer litt og har noen ekstra lapper å bruke
    Stereo eller surround? Her finner du masse info på forum. Jeg ville styrt unna de billige komplette surround plastanleggene. Hvis du ikke er avhengig av surround er vel det generelle rådet at du får mest lyd for pengene i stereo, men du kan få mye fin lyd i surround også. Ville kanskje startet med en enkel stereo eller surroundforsterker og to høytalere (+evt sub) og hvis du satser surround kan du bygge ut med flere høytalere etter hvert.

Forslag til surrond:
    Onkyo TX-SR607B Sort A/V Receiver - ONKYO - Receiver/Forsterker - Onkyo TX-SR607B Sort A/V Receiver - Netshop.no - pc data foto minne digital

Høytalere:
    Kjøp gjerne to først og oppgrader senere. Vanskelig å komme med gode tips i den rimeligste prisklassen, men les litt rundt på forum her. Lyd og bilde kåret Q acustics 1050I til beste kjøp i budsjettklassen stereo (5000,- for to gulvstående, men vet ikke hvem som fører disse).

I surroundklassen er det mange ferdige pakker ute på markedet. Har du en lokal hifibutikk kan du jo stikke dit. Selv Elkjøp har begynt å føre mer høytalere og annet lydutstyr om dagen. Alternativ har Surround.no - Høyttaler spesialisten mange ulike surrondpakker ned i temmelig lav prisklasse (f.eks denne: Dynavoice F-6 EX Natural Oak 5.0-pakke 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten) - Aner ikke noe om kvaliteten, men til 2500,- kan det vel uansett ikke være et dårlig kjøp. Tror du finner mer om særlig frontene hvis du leser litt her inne.

Lykke til!

PS:
    Enda et par tester av G10:
    - Panasonic Viera TX-P42G10 42in Plasma TV Review - TV Reviews - TrustedReviews
    - Stortest: 46" LCD flatskjermer - Lyd og Bilde

Godt og billig alternativ som skal være meget brukbart hvis du ikke trenger fullHD:
    - Bunnsolid folkeplasma
    (G10 er likevel bedre).

Forøvrig har TrustedReviews - the UK's premier source of Technology News and Reviews, aftenposten og lyd og bilde mange bra TV tester.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje disse kan være noe? Skryter jo av god tilbakemelding fra Lyd og Bilde 2007.

Hvis du hadde over 14 000,- til budsjett til Samsung 7070 kan du jo få dette for tilsvarende:
    - G10 til 5000,-
    - Høytalerpakke til 4000,-
    - Forsterker til 3400,-

Uten frakt blir dette 12400,- burde altså bli litt til overs selv etter frakt og nødvendige kabler.

Forslag til lydanlegg er kun basert på det jeg har lest, da jeg desverre hverken har sett eller testet selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker samtlige for svar, men...

... nå viste det seg at det ikke var noe garanti eller kvittering med likevel, og prinsippielt kjøper jeg aldri noe uten garanti...

Men takker for svar, har vært til god hjelp og fått litt mer innblikk i dette emnet! =o)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •