Har ventet over en måned på TV-reparasjon, pengene igjen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har ventet over en måned på TV-reparasjon, pengene igjen?

Leverte min Panasonic TX42-V10 plasma for over en måned til reparasjon fordi den ene høtaleren lagde skurrelyder.

Tok to uker før de fant feilen da de sa de måtte ha nesten maks volum for å høre feilen. Synes det er litt rart da jeg kunn hadde ca 20 - 30% av maks lyd for å høre skurringen.

Kan jeg forlange pengene igjen?

TV ble kjøpt hos datakjeden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Leverte min Panasonic TX42-V10 plasma for over en måned til reparasjon fordi den ene høtaleren lagde skurrelyder.

Tok to uker før de fant feilen da de sa de måtte ha nesten maks volum for å høre feilen. Synes det er litt rart da jeg kunn hadde ca 20 - 30% av maks lyd for å høre skurringen.

Det tok altså 2 uker å nå maks volum?

Du har krav på en tv imellom tiden. Men ikke pengene tilbake. De har 3 forsøk på og fikse tven (dvs om du får den tilbake og den ikke fungerer) før du kan kreve penger tilbake.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn

Tror nokk ikke du kan få pengene igjenn om du kjøpte tven for lenge siden.
    Grunnen til att du kunne hørt feilen mye raskere enn dem kan skyldes en tvtuner med sitt interne volum på fult. noe som gjør att du ikke trenger å skru lyden på selve tven så høyt opp.
    Å vente en mnd er vell igrunn sånn passelig normalt, men det finnes vell lover å regler for sånt også. (er ikke helt opdatert på disse)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går det over 30 dager har du krav på heving av kjøp eller ny tv.

før den tid har du krav på låneprodukt 7 dager etter registrert service

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GrEmLiNgS
    går det over 30 dager har du krav på heving av kjøp eller ny tv.

før den tid har du krav på låneprodukt 7 dager etter registrert service
    Da lærte jeg noe nytt :-D

Har du en link eller noe som kan bekrefte?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke sånn att du må ha samme feilen 3 eller 4 ganger før du kan HEVE kjøpet?
    Men om det går over en viss tid så kan du kreve ett nytt produkt?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Er det ikke sånn att du må ha samme feilen 3 eller 4 ganger før du kan HEVE kjøpet?
    Men om det går over en viss tid så kan du kreve ett nytt produkt?
    Nei.. Du har krav på låne-tv etter 2 uker. Verkstedet har 2 sjangser (altså de kan si den er reparert, sende den tilbake til deg, også levere du den inn igjen en mnd etterpå).. Blir det så ikke fikset, kan du heve kjøpet. Altså de har 2 "sjangser"..

vet ikke om det er noe som går på tid også..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Nei.. Du har krav på låne-tv etter 2 uker. Verkstedet har 2 sjangser (altså de kan si den er reparert, sende den tilbake til deg, også levere du den inn igjen en mnd etterpå).. Blir det så ikke fikset, kan du heve kjøpet. Altså de har 2 "sjangser"..

vet ikke om det er noe som går på tid også..
    dette er feil! man har krav på låneprodukt etter 7 dager.

ett produkt har 3 sjangser på samme feil! 3 gangs feil på da samme feil skal gi kreditering.

har ett produkt vært inne for service over 30 dager har kunden krav på heving av kjøp eller nytt produkt.
    dette gjelder fra dagen verkstedet registrerte produktet.
    det hender det oppstår problemer som feks at kunden ikke har orginal embalasje og da må kunden vente til butikken har noe forsvarlig å sende produktet i.
    tiden dette tar går ikke under denne angreretten da det er kundens ansvar å ha orginal embalsje derfor gjelder det fra dagen verksted registrerte servicen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et produkt som er på verksted skal være deg i hende igjen innen rimelig tid. Er det ikke det så har du krav på ny eller heving av kjøpet. Innen rimelig tid er 3 uker fra du leverer produktet fra deg til du har fått det tilbake igjen. 3 uker er det bransjene selv som har bestemt og det Forbrukerrådet forholder seg til i tvister.

3. gang et produkt har samme feil så har du krav på ny eller heving.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Et produkt som er på verksted skal være deg i hende igjen innen rimelig tid. Er det ikke det så har du krav på ny eller heving av kjøpet. Innen rimelig tid er 3 uker fra du leverer produktet fra deg til du har fått det tilbake igjen. 3 uker er det bransjene selv som har bestemt og det Forbrukerrådet forholder seg til i tvister.

3. gang et produkt har samme feil så har du krav på ny eller heving.
    det er ikke det bransjen har bestemt innenfor elektronikk

30 dager er det jeg har lært av "Elektronikkbransjen" ihvertfall
    (Elektronikkbransjen - Forside )

om selger eller en butikk/kjede sier noe annet så er det det kunden har blitt informert om som gjelder.

ser at mange butikker ofte bruker denne setningen: " det tar 1-2 uker "
    har vedkommende sagt det til kunden er det faktiskt det ifølge loven som gjelder

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan det virke som om folk kan ha godt av å lese forbrukerkjøpsloven.

Det trådstarter her spør om besvares i paragraf 29: Retting og omlevering (avhjelp).

Sitat Opprinnelig postet av Forbrukerkjøsploven
    Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
    Det er vanlig praksis at man gir selger to forsøk på å reparere tingen, jamfør paragraf 30:

Sitat Opprinnelig postet av Forbrukerkjøsploven
    Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
    Videre i paragrafen står det om lånegjenstand:

Sitat Opprinnelig postet av Forbrukerkjøpsloven
    Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er feil! man har krav på låneprodukt etter 7 dager.

ett produkt har 3 sjangser på samme feil! 3 gangs feil på da samme feil skal gi kreditering.

har ett produkt vært inne for service over 30 dager har kunden krav på heving av kjøp eller nytt produkt.
    dette gjelder fra dagen verkstedet registrerte produktet.
    det hender det oppstår problemer som feks at kunden ikke har orginal embalasje og da må kunden vente til butikken har noe forsvarlig å sende produktet i.
    tiden dette tar går ikke under denne angreretten da det er kundens ansvar å ha orginal embalsje derfor gjelder det fra dagen verksted registrerte servicen.
    Etter det jeg leste på Mandag fra forbrukerrådet sine sider ang. heving av kjøp av en Onkyo receiver sto det at butikken har 2 sjangser på seg! Ikke tre.

Sitert fra forbrukerportalen:
    To sjanser til å rette samme feil

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

Se her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Etter det jeg leste på Mandag fra forbrukerrådet sine sider ang. heving av kjøp av en Onkyo receiver sto det at butikken har 2 sjangser på seg! Ikke tre.
    jeg sa ingen plass 3 ganger jeg! jeg sa ved 3 gangs feil altså etter 2 feil...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sa ingen plass 3 ganger jeg! jeg sa ved 3 gangs feil altså etter 2 feil...
    Beklager, du skrev det på en veldig rar og vanskelig lesbar måte..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Her kan det virke som om folk kan ha godt av å lese forbrukerkjøpsloven.

Det trådstarter her spør om besvares i paragraf 29: Retting og omlevering (avhjelp).

Det er vanlig praksis at man gir selger to forsøk på å reparere tingen, jamfør paragraf 30:

Videre i paragrafen står det om lånegjenstand:
    dette har du helt rett i men hva da om butikken bruker mnds vis på fikse produktet?

nettopp derfor har det blitt opprettet en ny standard på ting i bransjen fordi dette var et smutthul.
    loven heter innen rimelighetens grad men hva her rimelighetens grad?

det ble ifølge det jeg har lært gjennom elektronikkbransjens jurister satt til 30 dager.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    § 10. Tiden for utføring.
    (1) Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester.
    (2) Tjenesteyteren skal også overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er snakk om heving, bruk paragraf 32: Heving.

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
    Paragraf 31, som det her refereres til:

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
    Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.
    Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (1) Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester.
    (2) Tjenesteyteren skal også overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet.

§ 11. Forbrukerens krav ved forsinkelse.
    Dersom tjenesteyteren ikke har avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med § 10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
    (a) holde betalingen tilbake etter § 13.
    (b) kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og
    (c) kreve erstatning etter § 28.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

§ 11. Forbrukerens krav ved forsinkelse.
    Dersom tjenesteyteren ikke har avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med § 10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
    (a) holde betalingen tilbake etter § 13.
    (b) kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og
    (c) kreve erstatning etter § 28.
    Hvor er dette tatt fra?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke det bransjen har bestemt innenfor elektronikk

30 dager er det jeg har lært av "Elektronikkbransjen" ihvertfall
    (Elektronikkbransjen - Forside )

om selger eller en butikk/kjede sier noe annet så er det det kunden har blitt informert om som gjelder.

ser at mange butikker ofte bruker denne setningen: " det tar 1-2 uker "
    har vedkommende sagt det til kunden er det faktiskt det ifølge loven som gjelder
    Jeg har fått hevet kjøp etter 3 uker og da faderens TV var på verksted i over 3 uker så innrømte butikken at han egentlig hadde hatt krav på ny TV/heving.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •