Har ventet over en måned på TV-reparasjon, pengene igjen? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 73
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Det er ikke xpert ombytte av apperat når produktet er under 2 år. det er sony, så da i det tilfelle forstår jeg at xpert venter på svar ifra sony-

Sett at de gir kunden penger, for så å se at sony leverer nytt tv-
    Enig i den - det er importør/Sony som normalt betaler gildet i slike saker. Hvis ikke forhandler får aksept hos Sony må han betale selv. Synes det er rimelig at han gis anledning til en avklaring i dette.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke snakk om å kreve noe jeg ikke har krav på, men begynner å bli litt lei av å vente nå.. Så lar det gå et par dager til.. hvis ikke så kjenner sjefen min godt regions sjefen for expert her i området.. Så ordner seg vel.. Men lei av å ikke vite hva som skjer..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_moen84
    er ikke snakk om å kreve noe jeg ikke har krav på, men begynner å bli litt lei av å vente nå.. Så lar det gå et par dager til.. hvis ikke så kjenner sjefen min godt regions sjefen for expert her i området.. Så ordner seg vel.. Men lei av å ikke vite hva som skjer..
    Det er veldig forståelig, jeg selv er fryktelig dårlig på å vente generelt hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er noe med det Men hadde jeg bare hatt noe å gå etter så hadde det vært "greit"..

Får håpe Sony får fingern ut av r**a og ordner opp..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Glemte å lese side 2, fikk ikke sletta innlegget

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit mange vil være behjelpelig, men det er ikke lett å vite hva man skal kreve av selger når svarende her er så forvirrende og direkte gale.

TS er i grenseland for aksept i Forbrukertvistutvalget at han kan få hevet kjøpet etter at produktet har vært på service i ca 4 uker. Loven sier ingenting konkret, men praksis er gjerne at selger kan få opptil 6 uker på seg, i noen tilfeller lengre.

dreamphaze, om forsinkelsesrente og bruksfradag les Forbrukerkjøpsloven, den er ikke komplisert. Den bør alle forbrukere ha vært gjennom, de som jobber innen salg og ikke minst står i butikk skal kunne denne til fingerspissene.. :-)

Bruksfradrag for en tv settes forøvrig til 10% pr år, den har 10 års normal brukstid iht FTU.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men mitt har jo vært på service siden 11 januar.. dvs 5arbeidsuker og begynt på den 6 nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Det er greit mange vil være behjelpelig, men det er ikke lett å vite hva man skal kreve av selger når svarende her er så forvirrende og direkte gale.

TS er i grenseland for aksept i Forbrukertvistutvalget at han kan få hevet kjøpet etter at produktet har vært på service i ca 4 uker. Loven sier ingenting konkret, men praksis er gjerne at selger kan få opptil 6 uker på seg, i noen tilfeller lengre.

dreamphaze, om forsinkelsesrente og bruksfradag les Forbrukerkjøpsloven, den er ikke komplisert. Den bør alle forbrukere ha vært gjennom, de som jobber innen salg og ikke minst står i butikk skal kunne denne til fingerspissene.. :-)

Bruksfradrag for en tv settes forøvrig til 10% pr år, den har 10 års normal brukstid iht FTU.
    Da kunne du være så grei å gi meg en link til oppdaterte regler på beregning av forsinkelsesrenter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den desidert enkleste metoden for å få et kjapt innblikk er å lese et par vedtak i Forbrukertvistutvalget. Finnes et utall relevante saker der.

Ved heving skal altså hele kjøpssummen tilbakebetales. Unntaket er der hvor en av partene krever enten bruksfradrag eller renter. Da skal begge deler beregnes.

www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html
    www.forbrukertvistutvalget.no
    www.forsinkelsesrente.no
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=429404

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest absolutt hele tråden, men vil bare dele noen av mine erfaringer med heving/reklamasjon:

Det er veldig store forskjeller på hva butikkene mener er rimelig tid.
    Jeg hadde en bærbar pc inne hos Elkjøp, og det tok i alle fall 4 uker uten at de mente det var unormalt.

Den samme personen i pc-avdelingen sa at man kun hadde rett til å få lånepc dersom de hadde en tilgjengelig. De hadde 30 stk pcer til slikt og alle var utlånt. Derfor var de ikke pliktig å gi meg noen pc siden de hadde et visst antall.

Dette er jo selvfølgelig bare tull, fordi forbrukerkjøpsloven sier ingenting slikt.
    Den sier at hvis reperasjon tar mer enn uke, ja så har du faktisk krav på en lånepc med deg hjem på stedet. Skjer dette i praksis? Aldri!

Hatt flere pcer inne til rep og de har alltid en unnskyldning.
    Ringer deg så fort vi får inn noen er jo standardsvaret.

Det samme skjedde med meg hos Expert da jeg hadde en dataskjerm som var 4 år som hadde streika. Hu dama i data-avdelingen sa at den ikke kunne tas inn med mindre jeg ville betale for reperasjon selv, for en dataskjerm var ikke elektronikk med reklamasjonstid på 5 år. Var 2 år ifølge hu. Jeg sa selvfølgelig at det var feil, men det stod hu på. De kunne ikke ta inn skjermen, når Samsung ikke ville godta en gammel skjerm som hu sa.

Gadd ikke det der mer også dro jeg tilbake neste dag.
    Møtte da en blid mann som tok imot skjermen med en gang.
    Ja er 5 års reklamasjon på dataskjermer, så den skal vi få sendt inn.

Dog her også fikk jeg ingen låneskjerm med meg hjem selv om dette skulle ta 2-3 uker.

Min generelle erfaring er at de fleste i disse elektrobutikkene ikke kjenner loven godt nok, eller mangel på opplæring. Folk som ikke kjenner loven selv blir jo rett og slett lurt av dem. Selv om man har loven på sin side, kan man aldri bare stikke innom og få ordnet slike enkle ting uten om at du nesten må slenge Norske lover på disken!

Beklager langt innlegg, men ville bare dele noen av mine få erfaringer rundt heving/reklamasjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver er det svært viktig at man som forbruker kan essensen av Forbrukerkjøpsloven. F.eks er det svært viktig å være klar over forskjellen på garanti og reklamasjon.

Du tar riktignok litt feil på punktet om lånegjenstad. Man har ikke krav på det uansett, men normalt har man det.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp:
    "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Se 2. setning.

Dersom selger allerede har 30 stk pcer for utlån, men under en kort ekstrem periode går tom kan det påstås at det vil være innenfor loven.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver er det svært viktig at man som forbruker kan essensen av Forbrukerkjøpsloven. F.eks er det svært viktig å være klar over forskjellen på garanti og reklamasjon.

Du tar riktignok litt feil på punktet om lånegjenstad. Man har ikke krav på det uansett, men normalt har man det.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp:
    "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Se 2. setning.

Dersom selger allerede har 30 stk pcer for utlån, men under en kort ekstrem periode går tom kan det påstås at det vil være innenfor loven.
    Snakket med Forbrukerrådet per telefon jeg, og de sa at om Elkjøp må ta ut en bærbar pc fra lageret (tenk innkjøpspris) og bruke denne som lånepc. Så er ikke dette urimelig for selgeren. De sa at man kan kreve å få den med hjem på flekken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel heller at de aldri har tilgjengelige pcer til utlån, og kan da ikke skylde på at akkurat nå har vi ingen pga ekstrem pågang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva Forbrukerrådet sier skal man ikke alltid ta så bokstavelig, de har sin mening sett gjennom svært urealistiske forbrukerøyne.

Lovteksten jeg henviste til står der for en grunn som ikke FR bare kan avvise etter sin egen pipe..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_moen84
    men mitt har jo vært på service siden 11 januar.. dvs 5arbeidsuker og begynt på den 6 nå..
    Du kan helt klart begynne å stille klare krav, f.eks at du forventer tv levert innen 1-2 uker. Dersom de ikke har gode forklaringer som f.eks at de venter på en svært spesiell del el som er rett rundt hjørnet har de snart en svak sak. Du kan da bestemme deg for at du på et tidspunkt vil nekte å motta den reparerte tven, men at du krever kjøpet hevet. Gi beskjed om dette. Vær klar over at du kan tape en klageprosess, men sjansen er stor for å vinne frem.

Det er også riktig som det er sagt før at selgers forhold til sin leverandør er totalt uvesentlig for deg som kunde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva Forbrukerrådet sier skal man ikke alltid ta så bokstavelig, de har sin mening sett gjennom svært urealistiske forbrukerøyne.

Lovteksten jeg henviste til står der for en grunn som ikke FR bare kan avvise etter sin egen pipe..
    Ting de sier lyser jo gjennom hva som faktisk står i forbrukerkjøpsloven, de har jo aldri egne personlige oppfatninger men klare linjer for hva som er tilfelle i ulike saker.

Man kan jo ikke påstå at det ville vært en urimelig kostnad for elkjøp å ta ut en pc til 2 000 i innkjøpspris. Dem har jo uansett for få lånepcer når de aldri har nok inne til å låne ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å jo, de har alltid personlige meninger. Og det må man nesten da lovene alltid legger opp til at de skal tolkes og kunne brukes til vidt forskjellige saker.

Problemet med FR er at de nesten uten unntak forenkler, tolker og leser lover og regler FOR forbrukervennlig og ensidig, nesten på kanten til det komiske..

FR har sin mening på samme måte som deg og meg og ingen av våre meninger har noen myndighet. Det er derfor man må se hva FTU og domstolene setter som retningsgivende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på expert IGJEN! men ikke noe svar fra Sony ennå!

ALDRI mer Sony! Det tv skal jeg IKKE ha igjen!
    Krever å få meg et nytt tv(som IKKE er sony)

Expert selgeren sier gang på gang at han ikke kan gjøre noe før han får godkjent reklamasjonen hos Sony..

Men jeg skjønner ikke at han er avhengig av det! Butikken jeg jobber(som selger masse el. artikler) er det vi som er ansvarlig for produktet vi selger også må vi ta kampen med leverandøren.. IKKE noe kunden skal lide under at kommunikasjonen mellom butikk/leverandør er dårlig!

Hvorfor tenker ikke Expert slik?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Still skriftelig krav som skrev i forrige svar til deg. På et eller annet tidspunkt får du bare overse hva de sier og innlede en formell klageprosess.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en svært uheldig erfaring med Expert. Kjenner faktisk at jeg blir uvel når jeg tenker tilbake på saken. For de tålmodige finnes det meste om saken her:

Reklamasjon på TV kjøpt i butikk, hvem betaler fraktkostnader - og andre forviklinger *LØST* - Forum - Diskusjon.no

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •