Anbefaling til MEG! (projektor)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling til MEG! (projektor)

SØK OG DU SKAL FINNE heter det. Jada, jeg har søkt og funnet så mye at jeg har blitt helt forvirret. Det er vel sånn at noen liker dattera, andre mora... 8)

Jeg er helt fersk i dette gamet. Har ikke peiling på projectorer men har lest frem og tilbake på dette forumet om de forskjellige projectorene. Frem til nå har film vært best på kino iom. at jeg kun har en 28" tv ops:

Jeg kommer i hovedsak til å bruke den for film. Ny tv (eller film-)stue skal innvies snart og en projector hadde vært tingen. Eller hva med plasma? Bortsett fra at det er for dyrt. Er det så mye bedre?

Jeg søker ikke etter det dyreste, hotteste men en som er ok til mitt bruk. Lest endel om regnbue-effekt, støy + mye annet jeg ikke skjønner et kvidder av. Så hva anbefaler DERE? Hvor mye bør jeg legge i det? Regner med at mange svarene allerede finnes her, men som sagt det JEG legger vekt på er:

*Skal se film. DVD.
    *Pris
    *Stor stue. Vinder (høye) på en vegg
    *Må kunne tilkobles parabol
    *Støy (lite)
    *Sef. bilde!
    *Takmontering
    etc.

Svar mottas med takk!
    Mvh

KG

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ett par issues du burde tenke over!

Prisantydning?
    4:3 eller 16:9?
    Teknologi: Dlp vs LCD?
    Bruksområde? Projektor er flott i mørke omgivelser, men kan ikke sammelignes med crt tv i opplyste rom. Film er det greit å ha det mørkt, men kanskje ikke når man ser på Discovery eller nyhetene på NRK.

Mange mener at DLP gir overlegent best bilde, LCD leiren klager over regnbueproblematikken osv. Sjekk om du er følsom for regnbuer. Hvis ikke hadde jeg personlig gått for DLP.
    Film benytter ofte 16:9, selv om 4:3 pj'er gjengir flotte bilder i 16:9 så burde man kanskje ha native oppløsning som man benytter mest.

Par tips som kan sjekkes ut nærmere:
    Infocus SP4805
    Optoma H30

Mvh

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Anbefaling til MEG!

Heisann

Anbefaler pj til film og spill, samt noe tv-filmer og en liten TV til det daglige som nyheter osv.

Sitat Opprinnelig postet av kg
    *Skal se film. DVD.
    Et godt altenativ er Infocus SP4805, prisantydning 15000 8)
    *Pris
    Anbefaler BenQ PB6100, prisantydning 8500 :wink:
    *Stor stue. Vinder (høye) på en vegg
    Anbefaler sterkt blendingsgardiner, hvis film om dagen, tv og spill går uten.
    *Må kunne tilkobles parabol
    Alle kan tilkobles parabol, men for topp bilde er du avhengig at tuneren gir RGB signaler ut. Ellers er du avhengig av compositt overføring som er det dårligste alternativ (bildekvalitet) i myldre av tilkoblinger. :roll:
    *Støy (lite)
    Oppleves forskjellig, derfor kan lave verdier oppleves mere forstyrrende enn høyere verdier. Bør selvoppleves. 8)
    *Sef. bilde!
    Skal du bruke eksisterende eldre DVD spiller: kjøp en PJ med god billedbehandling, slik som SP4805. Skal du kjøpe ny DVD spiller: er valget enklere da PJ'ens biledbehandlig ikke er av vesentlig betydning, altså: PB6100. :lol:
    *Takmontering
    De fleste pj'er som er beregnet for filmfremvisning og ikke reine dataprojektorer, er også beregnet for takmontering. Du finner de fleste verdier for avstander her: http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2274
    Husk at avstand fra sitteposisjon til lerret er med på å bestemme bilde bredden, bilde maks: 1/2 av sitteavstand (litt avhengig av hvor nøye du er på bildekvaliteten)

mvh
    Bidda
    (flere linker i linken nederst til venstre)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må sei du er kaldig på siteringa Bidda. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Bidda for fint svar. Men som jeg nevnte er jeg ganske grønn når det gjelder projectorer. Hva er det jeg spesifikt MÅ se etter?

Og når det gjelder pris er jeg også like grønn. Vet at PJ koster fra 7000 til+++. Hadde ikke tenkt meg i den størrelsen. Heller nærmere 7000,-. Men som alltid, litt dyrere litt bedre.

Noe som jeg har sett er at BenQ 6100 og Infocus SP4805 går igjen og igjen. Er det disse som er det mest aktuelle? Er Infocus så mye bedre enn BenQ at det er verdt å doble innkjøpsprisen.

Hvor får jeg sett disse produktene hen i Oslo? [/quote]

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    infocus sp4805 er en ekte 16:9 oj og det er ikke benQ`en.. selv om benQ`en viser 16:9 den også..
    så jeg vil nå si at de stiller i forskjellige ligaer..ikke at jeg har så peil altså.. :roll:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4805 er jo heilt ny på markedet. Som eg har skjønt og, so er dette ein ekte 16:9 PJ.

6100 er på veg til å bli "oppdatert", so den vil kanskje synke i pris i nermaste framtid.

Editer meg visst eg er på jorde no.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...denne tråden egner seg bedre under "produkt -og prisjakt", så kan du også få tips om forhandlere samt konkrete priser! Flyttes!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kg
    Hva er det jeg spesifikt MÅ se etter?

Noe som jeg har sett er at BenQ 6100 og Infocus SP4805 går igjen og igjen. Er det disse som er det mest aktuelle? Er Infocus så mye bedre enn BenQ at det er verdt å doble innkjøpsprisen.

Hvor får jeg sett disse produktene hen i Oslo?
    Slik jeg ser det (litt farget selvsagt, da jeg selv eier en 6100) er at du i realiteten har 2 valg:

1) Infocus SP4805 best på bilde og tilkoblinger, ekte 16:9, ca. kr: 14900
    2) BenQ PB6100 mest for pengene, 4:3 (viser 16:9 meget bra), ca 8500

Du har her 2 forskjellige ligaer så: Har du har råd til 4805, kjøp denne, fordi den er ny og vil få et bra salg pga. spec/kostnad. Hvis du heller vil legge penger i lyd i stede for bilde er det penger å spare på å velge 6100. Den gir akkurat nå mest for pengene. Den blir ikke byttet ut men får en storebror, mest sannsynelig med høyer lysstyrke (som du ikke behøver). Mange her på forumet som har denne.

Begge er DLP så beste for deg er å kontrollere om du er "råka" av rengbue fenomenet.

BenQ kan se hos Lefdal i Sandvika (elendige forhold) eller ta en tur til meg på Hønefoss(+ 1/2 time). Infocus har evl Hifi-klubben? eller?

Bidda

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hificenter kjeden har Infocus SP 4805.

Edit: Hehe....

Mvh

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Infocus har en meget god innebygget de-interlacer.Mvh
    Allerede nevnt i 3. innlegg :wink: og hvor ble det av ankepunkt 2?

mvh
    Bidda

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •