Skal kjøpe projektor (SP4805), har endel spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer awesom-o sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe projektor (SP4805), har endel spørsmål.

Skal kjøpe min første projektor, og jeg har vært og tittet på Infocus SP4805, og den har i mine øyne et meget bra bilde. Har også vært og tittet på Optoma H30, men til tross for gode farger på den, syntes jeg bildet var direkte uklart i forhold til Infocusen.

Projektoren blir ca 3,3 meter unna lerrettet. Ifølge den kalkulatoren kan jeg da få ønsket billedstørrelse, som er 1,70m bredt og da rundt 95cm høyt (16:9). Dette er stort nok, da sitteavstanden blir under 3meter (Eller anbefaler dere større/mindre?). Jeg skal kun kjøre 16:9 materiale (DVD filmer og Xbox).

Jeg skal kjøpe rammelerett med svart ramme rundt, men hvilket anbefaler folket? Jeg vil ikke ha et som begrenser bildekvaliteten, men samtidig ikke koster skjorta. Rommet dette skal stå i kan bli helt mørkt ved å trekke for gardinene, så sortnivå blir ikke noe problem. Størrelse er blir altså eventuelt 1,70m x 95cm (16:9). Hva koster et brukbart et ? linker?

Så var det kabler, regner med å kjøre komponent fra både dvd-spiller og Xbox til projektor, siden dette gir det beste bildet? Hvor mye må jeg regne med å gi, når strekket blir ca 10m pr kabel? Min nåværende dvd-spiller har ikke komponent ut (NAD T531), så jeg regner med å investere i en ny dvd-spiller utover høsten/vintern. Vil det bli brukbart å ha en 10m S-Video så lenge? Dere med Xbox, hva slags kabler bruker dere til projektor? (Har spill som støtter HDTV, og jeg får vel ikke utnyttet de uten komponent?).

Projektoren skal festes i et skråtak, hva må man gi for et slikt feste? er det evnt ting man må ta spesielt hensyn til? For å unngå bruk av keystone, er det slik at projektoren bør henge litt høyere enn lerettet, eller at den lyser midt på ?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Skal kjøpe projektor (SP4805), har endel spørsmål.

Hei!
    Sitat Opprinnelig postet av awesom-o
    Projektoren blir ca 3,3 meter unna lerrettet. Ifølge den kalkulatoren kan jeg da få ønsket billedstørrelse, som er 1,70m bredt og da rundt 95cm høyt (16:9). Dette er stort nok, da sitteavstanden blir under 3meter (Eller anbefaler dere større/mindre?).
    Det er ca akkurat den samme størrelsen jeg har, jeg sitter 4 m unna og ser ifra den avstanden ikke noen pixler.
    Regner med at det går bra ifra 3m også.
    Og 170cm stort lerret er stort på så kort avstand

Jeg skal kjøpe rammelerett med svart ramme rundt, men hvilket anbefaler folket? Jeg vil ikke ha et som begrenser bildekvaliteten, men samtidig ikke koster skjorta.
    Avshop har jo noen lerreter som har fått veldig god kritikk.
    Hvis du har en liten snekker i deg så kan du jo bare kjøpe duken og lage rammespent selv også, sparer masse penger på det!

Så var det kabler, regner med å kjøre komponent fra både dvd-spiller og Xbox til projektor, siden dette gir det beste bildet?
    Stemmer det, komponent gir best bilde mend du klarer sikkert og leve med s-video i et par måneder også.
    Supra komponent kabel er en kabel jeg selv og mange andre på forumet her er fornøyd med!

Dere med Xbox, hva slags kabler bruker dere til projektor? (Har spill som støtter HDTV, og jeg får vel ikke utnyttet de uten komponent?).
    Vi som bor i Europa får desverre ikke brukt HDTV lovlig på xboxen vår.
    Da må man chippe den, eller kjøpe en amerikansk og NTSC spill.
    Man kan derimot kjøpe den orignale xbox adapteren ( se her).
    Denne kan man bruke på europeiske xboxer også men man får "bare" ut 480i eller 576i ut ifra den.
    Men det er mye bedre enn den forferdelig kablen som følger med, eller kjøpe en s-video adapter!

Lykke til Velkommen til forumet forresten!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Hei!
    Goddagen

Avshop har jo noen lerreter som har fått veldig god kritikk.
    Hvis du har en liten snekker i deg så kan du jo bare kjøpe duken og lage rammespent selv også, sparer masse penger på det!
    Fant ingen lerrett der i akkurat 170x95,5, men jeg skal høre med hifisenteret og hifiklubben om hva de har. Det hadde jo gått ann å lage selv, men er i tvil om jeg klarer å få samme finishen som et fabrikklerett.

Stemmer det, komponent gir best bilde mend du klarer sikkert og leve med s-video i et par måneder også.
    Supra komponent kabel er en kabel jeg selv og mange andre på forumet her er fornøyd med!
    Hvor får jeg kjøpt Supra kabelen, og hva koster den ?

Vi som bor i Europa får desverre ikke brukt HDTV lovlig på xboxen vår.
    Da må man chippe den, eller kjøpe en amerikansk og NTSC spill.
    Man kan derimot kjøpe den orignale xbox adapteren ( se her).
    Denne kan man bruke på europeiske xboxer også men man får "bare" ut 480i eller 576i ut ifra den.
    Men det er mye bedre enn den forferdelig kablen som følger med, eller kjøpe en s-video adapter!
    Har chippet xbox, og endel HDTV spill. Regnet med at det var den kabelen der ja. Jeg bestilte den nå fra dvdboxoffice.com, det kom på under 200nkr inkl. frakt, så det var ikke så ille. Optisk kabel har jeg til den fra før, (kjører advanced scart nå til tv'en). Tenker jeg kun kjøper bare en god komponent kabel, så bytter jeg bare bak mellom dvdspiller og xbox etter hva jeg bruker.

Lykke til Velkommen til forumet forresten!
    Takk for det, virker som et meget bra forum dette

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ikke noe problem å få spesial-tilpasset ønsket lerret til f.eks. 170 cm! (på AVshop)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder bredden på lerretet så kunne du feks prøvd greyline rammelerret i 200cm bredde. bestil så uten den svarte rammen og lag denne maskeringen selv. da maskerer du rett og slett så mye som trengs i forhold til hvor stort bilde du får fra avstanden til projektoren.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et 180 cm lerret har som regel 5 cm sorte felt på hver side. (=170 cm)

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ikke noe problem å få spesial-tilpasset ønsket lerret til f.eks. 170 cm! (på AVshop)
    Kan man bestille de forskjellige lerrettene i den bredde man ønsker, eller mener du DIY nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Et 180 cm lerret har som regel 5 cm sorte felt på hver side. (=170 cm)

Bidda

Syns det er mange som oppgir reel bildebredde slik at de sorte feltene kommer i tillegg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...er litt frem og tilbake hva produsenten opererer med. Euroscreen opererer med maskering i tillegg på sine rammelerret, mens nedtrekkslerretene oppgis inkludert maskering på 10 cm. Grandview opererer med 8 cm maskering i tillegg til oppgitt bredde.

F.eks. 180 cm nedtrekk Greyline 16:9 har dermed 170 cm effektivt visningsfelt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor får jeg kjøpt Supra kabelen, og hva koster den ?
    Den får du kjøpt her.
    Siden denne ble flyttet til prisjakt så regner jeg med at det er greit jeg sier at det koster nesten tusen kroner for en 8m komponent, men du får den opptil 15 også.

Tenker jeg kun kjøper bare en god komponent kabel, så bytter jeg bare bak mellom dvdspiller og xbox etter hva jeg bruker.
    Hehe Akkurat hva jeg gjør også :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den får du kjøpt her.
    Siden denne ble flyttet til prisjakt så regner jeg med at det er greit jeg sier at det koster nesten tusen kroner for en 8m komponent, men du får den opptil 15 også.
    Det var jo ikke så ille pris. Den Supra kabelen vil ikke hindre 4805'en i å yte maks altså? På hifiklubben selger de TaraLabs (som forresten resten av kablene i anlegget består av ), og i 10m kostet den over 2500,- Det samme ca skulle hificenteret ha, men jeg husker ikke merket der. Jeg trenger 10meter akkurat. På den Suprakabelen, må man lodde på kontaktene selv osv?, eller er den fixferdig? Fant den forresten ikke på www.avshop.no, det var kun monster og oem kabler der.

Hifiklubben hadde forresten et universalt takoppheng i svart med sånn kulesak man kan justere i alle retninger for under tusenlappen, syntes ikke det var så ille.

Skal høre litt mer om lerett i de nærmeste dagene, det må jo gå ann å få et rammelerett med svart ramme rundt og en god duk i 170x95,5 til under 4000?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker jeg kun kjøper bare en god komponent kabel, så bytter jeg bare bak mellom dvdspiller og xbox etter hva jeg bruker.
    Hehe Akkurat hva jeg gjør også :wink:
    Men har lest litt rundt her nå, og det er jo mange som anbefaler DVI/HDMI som overføring mellom dvd-projektor, og siden jeg skal ha ny dvdspiller om ikke så lenge, (Muligens Philips DVP900SA når den kommer) så blir vel dette muligens overføringen jeg bruker. Så da blir evnt. Suprakabelen stående permanent på xboxen, og det burde vel holde i lange baner? :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holder det ja. vær obs på at når du evt skal bestille deg en dvi/hdmi kabel, så har infocus en særegen dvi plugg, så en std dvi kabel passer ikke. men ta kontakt med hi-fi senterkjeden, og fortell hvilken pj den skal brukes til så bestiller de en riktig en.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spesiell dviplugg for Infocus

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    vær obs på at når du evt skal bestille deg en dvi/hdmi kabel, så har infocus en særegen dvi plugg, så en std dvi kabel passer ikke.
    Har 4805 også særegen dviplugg, eller gjelder det bare forrige "generasjon"?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er samme som 7205, og trenger overgang fra vanlig DVI. Sjekk at du får med denne overgangen når du bestiller projektoren. Grunnen er at Infocus har inkludert USB også i sin plugg, slik at man kun trenger en kabel mellom PC og projektor (selv når en skal laste inn f.eks. ny firmware).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var jo ikke så ille pris. Den Supra kabelen vil ikke hindre 4805'en i å yte maks altså?
    Vil ikke det, du får selvsagt bedre men da skal du mye lenger opp i pris!
    Hvis du er i tvil og bor i nærheten av drammen får du ta en tur innom meg da vettu
    Så skal du se Supra i kombinasjon med X1!
    Når det gjelder DVI så har jeg aldri sett det, men mange sverger fortsatt til komponent fordi DVI så ser man begrensningen på DVD formatet mye lettere...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet opp min projektor med både s-video, komponent og DVI. Det er merkbare forskjeller mellom s-video og komponent selvsagt. Mellom komponent og DVI er ikke forskjellen så stor, men den er godt synlig likevel. Bildet fra DVI blir skarpere, siden mye av "støyen" i bildet forsvinner. Alle skygger på skarpe kontraster er helt borte.
    Komponentkabelen min er 3 x MIT one wire RG59 silver.
    DVI kabelen er Monster M500DVI Super-High Performance.
    Alle kablene er 12 meter lange.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har koblet opp min projektor med både s-video, komponent og DVI. Det er merkbare forskjeller mellom s-video og komponent selvsagt. Mellom komponent og DVI er ikke forskjellen så stor, men den er godt synlig likevel. Bildet fra DVI blir skarpere, siden mye av "støyen" i bildet forsvinner. Alle skygger på skarpe kontraster er helt borte.
    Komponentkabelen min er 3 x MIT one wire RG59 silver.
    DVI kabelen er Monster M500DVI Super-High Performance.
    Alle kablene er 12 meter lange.
    Hvor mye koster de kablene ? Og hvilken projektor har du?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mye.
    PD Action model one
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    hehe, Monster M500 DVI, ikke akkurat billig, nei...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •