Hjemmekino med projektor - budsjett ca 80 tusen - forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino med projektor - budsjett ca 80 tusen - forslag?

Skal hjelpe min bror å komponere et hjemmekinoanlegg. Han har ca 80 tusen som han brenner etter å bruke på dette

Ser for meg å bruke omlag 20-30 tusen på projektor og lerret, og resten på komponenter og høyttalere/sub.

Har tenkt på følgende:

Projektor: Infocus 4805, Optoma H30 el lignende, samt nedtrekkbart lerret/evt motorisert.

Denon dvdspiller, forsterker/reciever, evt
    Primare http://www.hi-fi-center.no/shop_item...=62&id=858

B&W høyttalere og sub, evt Audiovector

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, hjalmarjalla!

Til problemstillingen: Gitt at det skal brukes 80k totalt, og lerret og projektor koster drøyt 20k, så har du altså 50-60k å bruke på DVD-spiller, surroundprosessor, forsterkere og høyttalere. Du må også sette av en del til kabling, som spesielt for videodelen bør være god, siden den gjerne blir lang med projektor.

Du sier ikke noe om hvilke preferanser broren din har til lyd og bilde. Du sier også lite om rommet dette skal brukes i.

Det er nok naturlig i denne prisklassen å sikte mot en god integrert surroundforsterker. La oss si 10-15000 på denne. DVD-spilleren bør nok få noe mer enn 5000 kr. Da har man omtrent 30k å bruke på 6 høyttalere (inkludert subwoofer).

Kan du si litt mer om preferanser og rom? Da blir det enklere å finne gode løsninger.
    I utgangspunktet tror jeg Infocus 4805 og et nedtrekkslerret eller rammelerret er ideelt. Ville lagt pengene andre steder enn i motor til lerretet i første omgang.
    Og forresten: Er det en kone/samboer inne i bildet, slik at WAF er viktig?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det

Rommet er vel på ca 20 m2, og han har fått fritt spillerom fra samboer, så lenge hun får ta seg av resten av huset

Når det gjelder lyd tror jeg ikke han har så mange preferanser andre enn dem jeg forteller at han bør ha...

Men han vil gjerne ha endel trøkk i lyden, og kraftig og kontant bass. Jeg mener også at han bør satse på et anlegg som tåler å spille de fleste typer musikk også, selv om dette kanskje er underordnet.

Derfor tenkte jeg på B&W sin 700 serie, eller Audiovector sine nye modeller, men jeg er selvsagt åpen for andre forslag

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg anbefaler en infocus 4805 sammen med et rammelerret

en sony dvd spiller kanskje?

lyd så anbefaler jeg en yamaha reciever(kanskje en rx-v2400) sammen med patos lyric 402 front og 201c center også 101 til bakhøyttalere.(evt. et par til 101 hvis det skal være 7.1)
    så er det ingenting galt med værsting sub`en til sony...

jeg vet i hvertfall at yamaha og patos låter skikkelig knall i sammen, men kanskje det blir litt lite effekt.. noen andre forslag?

kabler behøver ikke å gjøres så vanskelig. supra komponent kabel til pj også chlas ohlson coax kabel fra dvd til reciever.
    supra lager helt roger høyttalerkabler..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om musikk er viktig også. Og siden det er en samboer med i bildet, skader det ikke at utseendet er bra heller.

Jeg ville seriøst vurdert en titt på de største modellene i Dali Suite-serien. Altså:
    * Fronter: DALI Suite 2.8
    * Senter: DALI Suite C0.8
    * Bakhøyttalere: Dali Suite R0.8
    Til sammen blir dette omtrent 17k.

Subwooferen står man jo litt friere til å velge, og personlig synes jeg forsterkeren i Suite-subben virker litt liten. Dessuten er det ganske store krav til en subwoofer som skal fungere maksimalt både til musikk og til hjemmekino. Hva med System Audio SubElectro 200? Den kan jo kjøres både lukket og som bassrefleks og dermed tilpasses til rom og preferanser. Den ble "Best i test" relativt nylig i DVD&hjemmekino. Den legger ca 7000kr til høyttalerbudsjettet.

Det gir en totalsum for høyttalere på 24k.

For å drive dette trenger man jo en god forsterker. Denon 3805 er et valg som det er vanskelig å gå feil med, men hvis man legger vekt på musikken kan kanskje en Marantz SR-7400 (har en kamerat som synes Dali fungerer svært bra med Marantz) fungere bra.
    Hvis man vil legge litt ekstra i forsterkeren kan kanskje en Arcam AVR300 være veien å gå, spesielt hvis man er kresen på musikkgjengivelsen (Arcam vill nok vært mitt primærvalg i denne klassen). Gi avkall på radiodelen, så kan du få kult design med en Primare SPA20, men da er vi godt over 20k for forsterkeren.

Tror det kan være nok forslag i denne omgang...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...hva med å kjøpe "fjorårets toppmodeller" til gode priser? Med andre ord bruktmarkeder? Man kan få mye bedre saker for pengene da. Og jeg må jo skyte inn at en CRT til rundt 30 -35 000 gir en helt annen bildeopplevelse enn noen rimelig digital prosjektør...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Eh...hva med å kjøpe "fjorårets toppmodeller" til gode priser? Med andre ord bruktmarkeder? Man kan få mye bedre saker for pengene da. Og jeg må jo skyte inn at en CRT til rundt 30 -35 000 gir en helt annen bildeopplevelse enn noen rimelig digital prosjektør...
    Når det gjelder høyttalere kan det være lurt, men da blir det enda viktigere å prøvehøre først, slik at man kan avsløre evt. sprengte elementer og slikt.

En strategi kan være å gå for en rimelig surroundreceiver med en god prosessordel (ny), men som kanskje ikke har all verdens effekt å ta av. Så kan man kjøpe brukte effekttrinn til frontene.

Projektorer, Surroundprosessorer (evt. receivere) og DVD-spillere gjennomgår en såpass rivende teknologisk utvikling at jeg nok ville satset på noe nytt som takler flest mulig formater. Unntaket er selvfølgelig CRT, men da bør man jo vite hva man går til (tung og klumpete og mye tweaking, men svært flott lønn for strevet).

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den rivende utviklingen pågår jo hele tiden uansett. Og siden tikanals ikke er på trappene riktig ennå, vil det være mulig å få en bra EX-receiver som er ett til to år gammel, skulle jeg tro. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •