Beste LED eller Plasma for 10-20 000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste LED eller Plasma for 10-20 000?

Har sjekket en god del reviews på større skjermer nå, men klarer ikke å komme til noen annen konklusjon enn at vanlig LCD ikke er aktuelt, og at jeg er skeptisk til kantbelyst LED pga av blant annet varierende lysstyrke og sortforhold på panel (clouds o.l). Tykkelse på skjermen bryr meg mindre, da den ikke kan henges opp hos meg uansett.

Er fra før vant til en 1080P PJ på et 88 tommer lærett. Brukte kanskje 65" tommer av dette. Det ble stort for stitteavstanden, men jeg klaget aldri
    Jeg er derimot lei av dårlig sortforhold, matte bilder og støy fra PJ. PJ får jeg vente med til jeg får et dedikert mørkt kinorom.

Jeg trenger en TV som gjør seg bra til Serier og Film. Jeg kjører mest Blu-ray film, del serier i Divx og HD, noen få DVD-filmer og bruker ofte en PS3. HTPC'en min kjører jeg selv postprocessing på divx og DVD's. Så noe supre innebygde egenskaper til dette er ikke nødvendig, om det ikke har mye å si for HD også. Jeg kan bruke alt fra 10 000 til noe over 20 000 på skjermen. Har Surround, så lydkvaliteten på TV'en spiller liten rolle. Ser for meg at skjermen burde måle MINST 46 tommer. Ellers blir det veldig lite i forhold til det jeg er vant til.

Jo mindre jeg kan betale jo bedre er det selvsagt, men jeg liker at det jeg ser på er pent. Design bryr jeg meg også om. Noen som kan gi meg noen gode tips her?

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte og brukte mye tid på å bestemme meg, men gikk til slutt for Samsung 46" LED.
    Panasonic ble jeg aldri komfortabel med, ei heller LG, denne gangen.
    Ville vurdert Samsung 855 plasmaen. J
    eg er veldig fornøyd med LED, litt ujevn belysning ved mørke bilder, spesiet om det er lyst på midten av skjermen, men det blir kompensert av et ellers knivskarpt bilde og fabelaktig fargegjengivelse!
    Og skjermen er LEKKER!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel mest for pengene med plasma. Jeg hadde ikke gidda å betale flere tusen ekstra kun for å få tynnere skjerm ihvertfall.

Jeg synes min LG 50PS8000 jeg betalte 10.000kr for fungerer kjempebra hos meg. Den brukes til BD, TV og PC. Har du 20.000kr å brenne av så får du 60PS8000.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer litt an på størrelsen

i 50" får du mest ved å kjøpe Panasonic sin V10 eller Samsung sin 855.

i 60" er det kun LG PS8000 som er et alternativ, men må se seg passe knust i bildekvalitet av de ovennevte. Det skal også nevnes at Samsungen er bedre enn deres langt dyrere toppmodeller i LED-LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Begynner kanskje å komme på sporet av noe nå.

Ser ut til at man får mye mer for Plasma i samme prisklassen, ja. Siklet litt på Samsungs LED designperler i starten, men etter mye reaksjoner fra brukerne på dårlig fordelt baklys så ble jeg litt satt tilbake her.

LG 50PS8000 ser ut til å gi mye for pengene, til en billig pris, og den ser jo nesten like lekker ut som Samsungs perler! Om de 10 ekstra tommene er verdt 10 000 på 60PS8000, vet jeg derimot ikke

Samsung 855 ser jo veldig bra ut, men får vel ikke noe særlig bedre omtale enn det Panasonic sin V10 på 50 tommer ser det ut til. Og V10 ser ut til å ligge på en god del tusen mindre. Får den for rundt 15 000. V10 har også THX sertifisering. Nå vet ikke jeg mye om dette, men det virker til å være en modus som gir et veldig bra bilde, uten ekstra og tidkrevende kalibrering?

Noen flere synspunkter og tips?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører THX på min 50PS8000 og jeg synes det er perfekt til alt jeg bruker den til her hos meg. Jeg vurderte også 60", men prisen ble litt for tung å svelge. Sickpuppy synes at THX har for homo farger, dvs for mye, men jeg synes at han har for lite farger så det er nok en smakssak. Noe bedre for 10.000kr tror jeg du skal lete lenge etter. Det finnes nok bedre TV'er, men det spørs bare hvor mye du er villig til å legge i for litt bedre bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo som at LG 50PS8000 og Panasonic TX-P50V10 kommer veldig likt ut i tester. Begge skjermene anbefales varmt. Ser på testene lenket under her, at V10 kommer litt bedre ut. Spesielt med tanke på gråskala og stornivå. Men samtidig har man mindre muligheter til å kalibrere på V10, og den koster noen tusen mer. Begge skjermene er THX sertifisert. LG ser muligens litt penere ut også i mine øyne.

Er det noe annet som virkelig skiller disse skjermene? Noen som har lekt noe med V10'ene?

Er det egentlig noen LED's som kan måle seg i denne prisklassen vi snakker om her (10-15K)? Vurderer nemlig å bestille en av hver. Er jeg misfornøyd med ene så kommer den i retur. Er jeg fornøyd med begge så kan jeg ha en på stua også

LG 50PS8000 THX Certified 50inch Plasma Review at AVForums.com
    Panasonic TX-P50V10 Review at AVForums.com

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe mer synspunkter på om Panasonic TX-P50V10 er verdt de 5 tusen ekstra i forhold til LG 50PS8000?

Noen som har noen forslag til LED i samme prisklassene samtidig? Som sagt sett på Samsungs UE46B6050, men de har vel sine ulemper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe mer synspunkter på om Panasonic TX-P50V10 er verdt de 5 tusen ekstra i forhold til LG 50PS8000?
    Panasonic TX-P50V10E er på vei ut, så du må i så fall skynde deg om du vil ha den skjermen......

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG sin plasma skal slite litt med retention (midlertidig innbrenning). Panasonic skal være best på det området og kommer også best ut i de fleste tester med Samsung 855 rett bak seg. Denne testen var et unntak:
    Heftige 50-tommere

Personlig mener LCD/LED ikke er i nærheten av plasma når det kommet til naturlig bildegjengivelse med dypdeperspektiv. Det ser du også blir nevnt i den testen av Samsungen ovenfor.

Et annet alternativ er proff plasma fra Panasonic (uten høyttalere og tuner). Kommer de ikke snart nå Haugen?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt 20000 tilgjengelig i dag (noe jeg har, men er nødt til å bruke på leilighet og hvitevarer :sad: ) hadde jeg nok kjøpt en fra Sharp sin 700-serie. Den har fått gode kritikker og ser ut til å gi mye for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar! Jeg tror jeg går for en TX-P50V10E. Den er bedre kalibrert out of the box, og har generelt bedre fargegjengivelse og gråskala sies det. Når man i tillegg legger til at LG har litt problemer med Retention på sin skjerm så tror jeg dette kan være verdt de 5000 ekstra. Bildemessig så tror jeg LED's ikke kommer helt opp mot de beste plasmaene, så jeg dropper å handle det denne gangen.

Eneste spørsmålet jeg sitter igjen med er egentlig hvordan Aspect ratios (eller hva det når blir kalt) håndteres på denne skjermen. Altså 16:9, 4:3, Letterbox osv osv.

Har hatt noen skjermer oppover tiden som ikke respekterer de manuelle settings som blir satt, eller som rett og slett er alt for dårlig til å sette rette instillinger automatisk. Har ført til at text eller bilde blir kuttet, eller alt for mye sortområder vises. Gjelder jo stort sett for vanlige TV-sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det faktisk bestillt både en TX-P50V10E og en PS8000
    Får teste dem begge og sette den dårligste i det felles oppholdsrommet.

Kan komme med en tilbakemelding når jeg har testet dem begge. V10 var ikke inne på lager, så det kan vel ta en uke eller to.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tør kan man jo bestille fra over dammen..
    God valutakurs gir deg denne:
    Panasonic TPC65S1 65" black S1-series 1080p plasma HDTV for 18155,52kr pluss frakt ved kjøp i rette nettbutikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det faktisk bestillt både en TX-P50V10E og en PS8000
    Det blir gøy å høre hva du mener om dem!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •