Nytt tilsvarende produkt eller pengene tilbake ved reklamasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt tilsvarende produkt eller pengene tilbake ved reklamasjon?

Mine foreldre har en nesten 4 år gammel LCD-TV som ser ut til å være gåen nå. Og jeg har forstått det slik at disse TV'ene ikke repareres og at de ikke finnes lenger.

Har man da krav på pengene tilbake ved en reklamasjon? Altså heving av kjøpet. Eller har man krav på et tilsvarende produkt?

Det er snakk om en 37" som kostet 20 000 da den ble kjøpt. Og i dag får du jo bedre for 5000 så det er litt forskjell.

Slik jeg tydet det jeg leste i forbrukerkjøpsloven så har du krav på pengene tilbake. Men vil være sikker i min sak før jeg kommer med krav til butikken. Jeg vet nemlig at de har gidd andre kunder "nytt tilsvarende produkt" og det sparer butikken selvsagt mye penger på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme situasjon med en Sony bakprojeksjon TV som var litt over tre år gammel. De kunne ikke/ville ikke reparere TV pga at ny del koster 13.000 og nypris på TV var 14.000. Følgelig kunne jeg enten få ny tilsvarende vare (eksisterer ikke, sony har sluttet med bakprojeksjon virker det som) eller pengene tilbake. For min del ble det pengene tilbake.

Dersom det er snakk om omlevering (tilsvarende produkt) så skal det ganske mye til før butikken kan si at produktet er tilsvarende. Jeg vil tro så banale ting som forskjellig antall inn/utganger på en TV er nok til at produktet ikke er tilsvarende. Jeg fant bare link ang. PC men vil tror TV ikke er så langt unna:
    Omlevering av PC - Forbrukerportalen
    Merk : ".. Du kan derfor som hovedregel kreve å heve kjøpet..."

Dersom omlevering er uaktuelt (noe jeg vil tro det er siden modellen mest sannsynlig er ute av produksjon for lengst) så er alternativet at du får tilbake penger. Merk da at du har krav på den orginale kjøpesummen, ikke dagens verdi av varen. Altså hvis TV kostet 20.000 ny så skal du ha 20.000 tilbake. Samtidig er det verdt å nevne at butikken kan trekke fra for at man har fått brukt varen i lang tid, men hvis de gjør det så kan du samtidig kreve renter fra kjøpstidspunktet.
    Sitat : "Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte."
    Kilde: Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter - Forbrukerportalen

Merk at dette gjelder fra reklamasjonstidspunkt, ikke kjøpstidspunkt.
    Samtidig sier den forrige linken jeg la inn (om Omlevering) at "Selger kan kreve at vederlag for den nytten du har hatt av Pc-en kommer til fradrag, men i så fall skal renter beregnes fra kjøpstidspunktet."

For å regne ut forsinkelserente:
    Kalkulator for beregning av forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven

Merk at det fort blir ganske store summer i rente (tipper rundt 8.000 for 20.000 over 4 år), så normal praksis for mange butikker er å betale orginal kjøpesum tilbake (intet fradrag for bruk, ingen forsinkelsesrenter på orginal kjøpesum).

Generelt: Jeg er ikke jurist eller lignende, så jeg har bare erfaring fra et par slike slik saker. Selger av min TV prøvde å kreve at jeg skulle kjøpe ny TV hos dem for beløpet noe jeg kategorisk avviste. Neste forslag var fradrag for bruk siden jeg ikke ville handle hos dem, noe jeg svare på med krav om renter på 14.000 i over tre år. Resultatet ble utbetaling til min konto av original kjøpesum.

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et bra innlegg! Dette stemmer ganske bra med mitt syn på saken, med en bra begrunnelse også.

Så da håper jeg det blir en Philips 40" 9704 på mine foreldre

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lillelobo
    Generelt: Jeg er ikke jurist eller lignende, så jeg har bare erfaring fra et par slike slik saker. Selger av min TV prøvde å kreve at jeg skulle kjøpe ny TV hos dem for beløpet noe jeg kategorisk avviste. Neste forslag var fradrag for bruk siden jeg ikke ville handle hos dem, noe jeg svare på med krav om renter på 14.000 i over tre år. Resultatet ble utbetaling til min konto av original kjøpesum.
    Det finnes en dom på dette, dog med kjøp av en sofa. Der beregnet dommen bruk av sofane er 10 år. For hvert år sofane var brukt, trakt de av 1/10 del av erstatningsbeløpet. Så egentlig skal man med en 4 år gammel tv få trukket fra for 4 års bruk - hva man beregner av levetid vet jeg ikke. La oss si 10 år og tv til kr 10 000 så skal man ha igjen kr 6 000 hvis den tar "natta" etter 4 år.

Dette er som nevnt en dom i forbindelse med en sofa, men lar seg nok overføre til tv'er også. Har dog aldri opplevd at noen har trukket av for bruken. Gjelder både retur på reklamasjonsretten på Ikea og Mpx (tv) - har fått full "pott" med penger tilbake (Ikea var det selvsagt gavekort).

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke 100% sikkert at ikke den blir reparert. Jeg har sendt inn ihvertfall en 4 år gammel tv som ble reparert. Dette var vel en pioneer tror jeg.
    Det er jo i normalt ikke forhandler som dekker dette. Hos oss sender vi det bare inn på produsentens verksted og dekker kun frakt. De gangene noe ikke har kunnet repareres har vi som regel fått ny tilsvarende vare tilbake og den varen er som regel så mye bedre at kunden ikke har hatt noen grunn til ikke å godta den. Og som det nevnes her så trekker de fleste ifra for brukstid. Jeg har ikke vært borte i problemstillingen på tv apparater, men som regel går de ut ifra reklamasjonstiden. Altså 5års levetid.

Uansett så kan jeg bare anbefale å ta en hyggelig tone med forhandler, da går det som regel mye bedre enn når man kommer med torpedoer og krav fra første stund. Når det er sagt så bør forhandler rydde opp i dette. De taper neppe noen penger på det annet enn frakt og får en fornøyd kunde igjen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg kommer til å være hyggelig. Men skal nok ha en utskrift av frobrukerkjøpsloven angående heving av kjøp i bakhånd.

Saken er nemlig at mens jeg sto i kø for å levere tv'en var en annen person som hadde levert identisk tv foran meg i køen. De sa at de hadde sluttet å reparere slike tv'er og han skulle få en tilsvarende ny tv som var bedre. Han fikk da en Toshiba til ca. 6-7k så jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en tv vil få en en brukstid på 5 år med nyttefradrag på 20% pr år.
    Så etter 4 år minus nytterverdi så har en krav på 4000kr+ renter på 20.000 fra kjøpsdato.

Hvis den ikke kan repareres er det vel omlevering.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger har altid rett til å repparere samme feil 2 ganger. Dersom de ikke klarer å repparere tven vil de kunne ha mulighet til å omlevere produktet, dvs. gi deg et produkt som er tilsvarende. Gir de deg da en ny tv i dag, med samme størrelsen og de samme fungsjonene (eller bedre), vil du ikke kunne kreve å få pengene tilbake. (dette har noe med rimelighet å gjøre, og siden prisfallet har vært så omfattende på tv, vil det være urimelig å kreve heving av kjøp, når du får et nytt og bedre apparat).

Dersom du får et nytt apparat så begynner derimot reklamasjonsrett på 5 år på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det finnes en dom på dette, dog med kjøp av en sofa. Der beregnet dommen bruk av sofane er 10 år. For hvert år sofane var brukt, trakt de av 1/10 del av erstatningsbeløpet. Så egentlig skal man med en 4 år gammel tv få trukket fra for 4 års bruk - hva man beregner av levetid vet jeg ikke. La oss si 10 år og tv til kr 10 000 så skal man ha igjen kr 6 000 hvis den tar "natta" etter 4 år.
    Stemmer, men da har forbruker samtidig krav på nevnte rente beregnet fra kjøpsdato for produktet. I ditt eksempel litt over 4.000
    Kilde: Kalkulator for beregning av forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven

Altså er det billigere for butikken å betale orginalsum enn 6.000 + over 4.000

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har rett til tilsvarende produkt. er ikke sikker på det med penger tilbake.
    de vil uansett være vanskeligere med å gi deg penger tilbake.

det er butikken som skal levere hjemmel på hvorfor du ikke skulle fått det du spør om. bare finn der i kjøpsloven det står at det er butikkens ansvar og finne papirer på at de ikke skal gi deg nytt tv eller penger tilbake.
    de kan lete seg ihjel ( maange butikker som er veldig vanskelige med reklamasjon..)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sikker på det med penger. Det er omtalt i Forbrukerkjøpsloven, og kalles "Heving av kjøp". Les ev. paragraf 29 og utover her:
    Forbrukerkjøpsloven; kap 6

Poenget er kort og godt at hvis ikke selger kan foreta avhjelp (reparasjon vanligvis) eller omlevering (tilsvarende produkt, ikke brukt!) så har kunde rett til å heve kjøpet. Resten (det med renteberegning og fradrag for brukstid) gjelder altså når kunde hever kjøpet.

Normal saksgang er altså:
    1. Selger prøver å reparere/fikse

2. Dersom det ikke går (uavhengig av årsak) kan selger prøve å omlevere (erstatningsprodukt)

3. En kan også få prisavslag, men prisavslag på en TV som ikke har bilde er vel i praksis poengløst. Riper i pianolakk etc. derimot kan være en god kandidat for prisavslag.

4. Dersom det fortsatt ikke går så blir det heving av kjøp. Selger må ut med penger

(Edit: Skrivefeil)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manko
    Tror en tv vil få en en brukstid på 5 år med nyttefradrag på 20% pr år.
    Så etter 4 år minus nytterverdi så har en krav på 4000kr+ renter på 20.000 fra kjøpsdato.

Hvis den ikke kan repareres er det vel omlevering.
    Hvor fant du lengden på brukstid for TV? Såvidt jeg vet er reklamasjonstid og brukstid ikke det samme. Jeg har vondt for å svelge at gjennomsnitts TV apparatet i Norge brukes i 5 år, jeg ville trodd tallet er en del flere år enn det. Samtidig har jeg ingen statistikk å vise til, altså vil jeg gjerne se dine tall hvis du har noen

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da jeg kjøpte min tv var levetiden ett tema jeg sjekket litt..
    nå husker ikke jeg lenger om det var 30 eller 50 tusen timer den hadde oppgitt som levetid på panelet..lenge-- det husker jeg ..med tanke på at ett år er 8760 timer skal vel tvn holde mer enn 5 år..min står ikke på 24 timer i døgnet i hvertfall..ville vel si at 10-15 år må man vel kunne forvente..

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Status: TV'en kunne ikke repareres, jeg kan komme til butikken for å hente nytt tilsvarende produkt, altså billig Toshiba.

Jeg har finlest forbrukerkjøpsloven et par ganger nå og alt står å faller på ordet "tilsvarende". Jeg har kommet fram til at en TV tross alt ses på som et møbel av mange og dermed finnes det ikke tilsvarende produkt.

Så jeg kommer til å kreve heving av kjøpet i morgen så får vi se hvordan det går.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Status: TV'en kunne ikke repareres, jeg kan komme til butikken for å hente nytt tilsvarende produkt, altså billig Toshiba.

Jeg har finlest forbrukerkjøpsloven et par ganger nå og alt står å faller på ordet "tilsvarende". Jeg har kommet fram til at en TV tross alt ses på som et møbel av mange og dermed finnes det ikke tilsvarende produkt.

Så jeg kommer til å kreve heving av kjøpet i morgen så får vi se hvordan det går.
    Sier lykke til på dette, og la oss høre resultatet!

Er nok litt trist å nevne, men heving av kjøp blir nok vanskelig med tanke på markedsutviklingen og prisfallene. Finnes mange hull i forbrukerloven butikken kan ta deg på. Tror du skal holde tunga rett i munnen og være veeeeeldig hyggelig!

Uansett, lykke til!

PS. husk at du selv faktisk kan være med på å definere "tilsvarende" TV! Det kan kansje redde deg fra en billig Toshiba

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en telefon til en kar med brukbar peiling på slikt som dette og det ga meg litt dårligere tro på saken.

Men jeg bør i det minste få velge TV innenfor en viss prisklasse synes jeg.

Uansett har Elkjøp råd til å punge ut kjøpssummen også, det hadde jo vært best

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg i alle fall ferdig med Elkjøp. Makan til behandling har jeg knapt vært borti! :evil: Bortsett fra tidligere besøk hos Elkjøp da.

Først blir jeg tilbudt en "tilsvarende" TV. Etter å ha spurt flere ganger om den faktisk er tilsvarende og om å få se spesifikasjoner på denne viser det seg at det er en HD-ready TV fra Toshiba som kom ut tidlig i fjor, til kroner 5000. TV'en som ble levert inn er full-hd.

Dette protesterer jeg på og sier at jeg vil heve kjøpet istedet, som fører til at jeg må vente 30 minutter i et iskaldt lokale før jeg får mer info. Da kunne de plutselig gi meg en full-hd Toshiba til 9000. Jeg får ikke velge TVi prisklassen, jeg må ta den Toshibaen. Jeg prater nå med sjefen på service og jeg sier igjen at jeg vil heve kjøpet. Jeg får til svar, "ja, det kan du, men da vil vi trekke i fra kjøpssummen på grunn av brukstid". Jeg svarer at det er greit, men at da har jeg rett på forsinkelsesrenter. Jeg dokumenterer dette og sier at disse rentene er på over 8000 nå. Da kan jeg plutselig ikke heve kjøpet lenger..! "Vi har tilbydt deg et tilsvarende produkt og derfor kan du ikke heve kjøpet. Vi har hatt mange "caser" med forbrukerrådet på dette og kunden taper alltid."

Jeg har hele tiden holdt meg rolig, saklig og oppført meg fint. Jeg har også dokumentert det jeg har sagt. Svarene tilbake derimot har vært frekke, nedlatende og ansiktsuttrykkene har sagt sitt. Det endte med at hun skulle ringe forbrukerrådet og kontakte meg i morgen. Jeg skal også ringe forbrukerrådet og høre hva de har å si, for nå gir jeg meg ikke. Slik behandling finner jeg meg ikke i, hadde jeg opplevd normal folkeskikk kunne jeg faktisk sagt meg fornøyd med full-hd TV'en.

Synes det er urovekkende at de som ikke har peiling får en utgått hd-ready TV når deres eldre full-hd TV går i stykker. Kundebehandlingen gjør heller ikke ting bedre.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd å høre om slik kundebehandling. Slik skal aldri skje, vis butikken (kjeden) er opptatt av å ha fornøyde kunder.
    Og ikke minst snakke frekt og nedlatende til deg. Akkuratt det kjenner jeg til og jeg kan ikke fordra slik.

Lykke Til.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Nå er jeg i alle fall ferdig med Elkjøp. Makan til behandling har jeg knapt vært borti! :evil: Bortsett fra tidligere besøk hos Elkjøp da.

Først blir jeg tilbudt en "tilsvarende" TV. Etter å ha spurt flere ganger om den faktisk er tilsvarende og om å få se spesifikasjoner på denne viser det seg at det er en HD-ready TV fra Toshiba som kom ut tidlig i fjor, til kroner 5000. TV'en som ble levert inn er full-hd.

Dette protesterer jeg på og sier at jeg vil heve kjøpet istedet, som fører til at jeg må vente 30 minutter i et iskaldt lokale før jeg får mer info. Da kunne de plutselig gi meg en full-hd Toshiba til 9000. Jeg får ikke velge TVi prisklassen, jeg må ta den Toshibaen. Jeg prater nå med sjefen på service og jeg sier igjen at jeg vil heve kjøpet. Jeg får til svar, "ja, det kan du, men da vil vi trekke i fra kjøpssummen på grunn av brukstid". Jeg svarer at det er greit, men at da har jeg rett på forsinkelsesrenter. Jeg dokumenterer dette og sier at disse rentene er på over 8000 nå. Da kan jeg plutselig ikke heve kjøpet lenger..! "Vi har tilbydt deg et tilsvarende produkt og derfor kan du ikke heve kjøpet. Vi har hatt mange "caser" med forbrukerrådet på dette og kunden taper alltid."

Jeg har hele tiden holdt meg rolig, saklig og oppført meg fint. Jeg har også dokumentert det jeg har sagt. Svarene tilbake derimot har vært frekke, nedlatende og ansiktsuttrykkene har sagt sitt. Det endte med at hun skulle ringe forbrukerrådet og kontakte meg i morgen. Jeg skal også ringe forbrukerrådet og høre hva de har å si, for nå gir jeg meg ikke. Slik behandling finner jeg meg ikke i, hadde jeg opplevd normal folkeskikk kunne jeg faktisk sagt meg fornøyd med full-hd TV'en.

Synes det er urovekkende at de som ikke har peiling får en utgått hd-ready TV når deres eldre full-hd TV går i stykker. Kundebehandlingen gjør heller ikke ting bedre.
    Det er vel en grunn til at de legger avd for retur/support/reklamasjon på baksiden i et iskalt lokale.... Men ikke døm de folka som står der - de er nederst på rangstigen i fimaet (det hadde vel ikke hvite skjorter heller 8) ) og får kjeft hele dagen - det gjør noe med folk.

Neste gang ber du om å få snakke med sjefen eller en selger.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk her problemet ligger. De på service har vært greie, men har sendt meg videre til sjefen på service pga av mitt krav. Det er sjefen som virkelig ikke kan å oppføre seg som folk. Når hun i tillegg viser at hun ikke kan så veldig mye om kjøpsloven og sier en ting først og snur på flisa etterpå samt kommer med utsagn som "...kunden taper alltid".

Greit nok om jeg hadde oppført meg som en idiot, men det har jeg ikke gjort så langt. Hvis jeg ikke får en annen tone i morgen er det mulig jeg endrer på innstillingen også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •