Nytt tilsvarende produkt eller pengene tilbake ved reklamasjon? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tilsvarende situasjon, følger med

Spennende lesing, vår 4,5 år gamle LCD Sony er utslitt (?), ny pris ved kjøpstidspunktet kr 20 000,-.
    Har levert den til verkstedet som en reklamasjon med betydelig fargefeil på store deler av skjermen. Verkstedet sier den er utslitt og at den har stått på i 10 timer hver dag. Totalt 16 000 timer.

Første runde ble avslag fra verkstedet og ingen reklamasjon.

Jeg avslo forslaget om å godta dette og at de måtte dokumentere at det var 1) mulig å overforbruke/misbruke TV slik at den ikke skulle vare i mer enn 4,5 år og 2) at de skulle dokumentere at den virkelig har stått på i 10 timer i gjennomsnitt.

Jeg skal noen runder til med dem. Dette er ikke Elkjøp, men en annen landsdekkende kjede.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 5 års reklamasjon så er det 5 år. Så du bør ikke gi deg på denne.

Men det viser jo at de prøver å lure forbrukerne gang på gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til saken om omlevering har tilsvarende sak tidligere vært oppe i forbrukertvistutvalget.

"Etter forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd kan en selger, når kjøperen gjør gjeldende mangelskrav, tilby omlevering og ved dette avskjære kjøperen fra å heve. Omlevering innebærer levering av en vare som tilsvarer salgsgjenstanden. Utvalget legger til at grunn at innklagde i dette tilfellet har tilbudt klageren, uten mellomlegg, en TV som minst tilsvarer salgsgjenstandens spesifikasjoner. Dette er skjedd innen rimelig tid etter at
    klageren på nytt tok opp saken med innklagde 12.11.2007. Klageren kan da ikke avslå dette tilbudet og i stedet kreve heving.
    Hevingskravet tas etter dette ikke til følge. Klageren har rett til kostnadsfri omlevering av en TV med tilsvarende spesifikasjoner som den opprinnelige. Utvalget legger til grunn at innklagde også står ved sitt tilbud om innbytte i en annen modell mot mellomlegg, dersom klageren skulle ønske dette."

Ettersom dette er rettskraftig dom, betyr dette at selger har rett til å omlevere til en med tilsvarende spesifikasjoner uavhengig av om prisen i dag er mye lavere enn det den en gang var.

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ft...n=2&variant=P&

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vel sakens kjerne (sitat fra saken Superprice linker til): "en TV som minst tilsvarer salgsgjenstandens spesifikasjoner".

Så lenge butikken omleverer til noe som er minst like bra (merke, spesifikasjon, utseende etc) er det jo greit. Optimal omlevering er vel akkurat samme vare som det er feil på. Det er når de prøver å avfeie med dårligere modeller at en har et grunnlag for å bringe saken videre.

I spade sitt tilfelle er det vel bare å stå på til han/hun får en minst like bra TV eller heving av kjøp. For min del var det lett siden det ikke fantes tilsvarende produkt i salg (bakprojeksjons TV), men hadde jeg fått en med samme merke og spesifikasjoner hadde jeg vært fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, og det som fremkommer av en del dommer i FTU er at de i mye større grad legger ukritisk vekt på spesifikasjoner enn det som sunt er. Hvis man bruker litt tid på å se på vedtakene i FTU før man skal reklamere så står man ofte sterkere.

Lettlurt?:
    Det som jeg la merke til på en del modeller for noen år siden var at den interne klokken gikk når tv'en sto i standby. Ettersom mange modeller før ikke hadde fysisk strømbryter kunne det tenkes at dette kunne forklare noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet som selger på elkjøp før, og har hatt en rekke "caser" som spade. Hos oss var det alltid selgere og ikke lageransatte som fant nytt produkt, siden de på lageret ikke kan nok om produktene.

Så lenge kunden forklarte de viktigste egenskapene til den gamle tven, så fant man fint og greit et nytt produkt som man helst hadde på lager. Dessverre var det noen ganger vanskelig å vite alle spesifikasjonene på den gamle tven, og at spade ikke fikk tilbud om en full-HD tv med en gang er en glipp som man skjønner at kunden blir sur for.

Hvis kunden opptrådde hyggelig og ytrer at han/hun kunne ønske seg en litt større og/eller kanskje bedre modell, så er det greit mot at kunden betaler mellomlegget mellom kostprisene for ønsket modell og "den som tilsvarer" den gamle modellen.
    Dette aksepterte de fleste aller fleste kundene, men det var alltid noen kunder som kom inn i butikken med hensikt i å få en ny tv til tilsvarende pris eller heve kjøpet pga. en fisleting, som at tekstv-minnet er mindre eller høytalerne ikke er grå. De går som regel sure ut av butikken og ender opp med å bruke masse tid på telefoner og email til forbrukerrådet og ledelsen.

Selv om elkjøp er en stor kjede, så er dette en prosedyre vi hadde der jeg jobbet, og vi gjorde det for at kunden skulle bli fornøyd med produktet sitt.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært skissert en slik løsning som du nevner iceball hadde dette vært en sak ute av verden. Men å stå på et lager å få beskjed om at du skal få en "xxxxx" uten å ha sett TV'en byr meg ganske mye i mot. Jeg har også foreslått å legge i en del penger selv for å gå opp i prisklasse, men får ingen forståelse for dette.

Forbrukerrådet mener for øvrig at jeg har en sterk sak som kan tas til forbrukertvistutvalget. Dette skjer uansett ikke, håper vi kan bli enige om en løsning på en fornuftig måte i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne tråden og er veldig nysgjerrig på hva utfallet ble... Spade?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For meg gikk det bra, Expert ryddet opp,

Jeg fikk tilbud om en erstatnings TV, denne tilsvarte den defekte TVen. Med mange fine og nyere TVer på hylla så ble vi enig om oppgradering mot betaling av prisforskjellen.

Vi ble fornøyd.:-D :-D :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •