Hvor god er egentlig Epson TW3500?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor god er egentlig Epson TW3500?

Jeg skal ha min første projektor, og den skal stå i ei lys stue. Jeg har høy fokus på WAF, og denne projektoren frister meg pga fargen. Den har også lens shift muligheter som får bildet så langt ned på veggen som jeg ønsker (bunnen av bildet 50cm fra gulvet)

Men hvor god er den egentlig? Vil jeg sitte og irritere meg pga elendig sortnivå/dynamikk? Eller leverer den egentlig "90% av varene til 60% av prisen"?

Er det slik at jeg vil få latterlig mye bedre bilde ved å gå for den 4k dyrere Sony HW10 og heller svelge et par kameler (projektorfarge og vertikal plassering av bilde på veggen)

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lagt denne i handlekurven sammen med et 106" Greyline lerret. Håper jeg blir fornøyd8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor god den er det kun du som kan svare på. Sammenligner man med andre projektorer i prisklassen kommer den bra ut. Sammenligner man med vesentlig dyrere projektorer kommer den mindre godt ut. Dog, jeg tror nok du blir godt fornøyd

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo min første projektor, så det skal nok noe til at jeg blir misfornøyd Leste en test som var lagt ut på avsforum der den ble testet mot HW10. Subjektiv mening var da at TW3500 var bedre enn HW10 tross "lysere sort". Grunnen til at den var bedre var ifølge han at det var "hvitere hvitt" og dermed mer trykk i bildet på Epson. Lens-shift og optisk zoom mulighetene ble også trukket frem som positivt (selv om det ikke har noe å si for bildekvalitet på et projisert bilde).

Vi får se, jeg skal jo ha grått lerret, det hjelper meg nok litt. Klart den kommer dårligere ut enn vesentlig dyrere projektorer. Men sånn er det alltid.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser jeg at Avshop har utsatt leveringsdato fra 18.nov (idag) til 1.des. Forbasket, jeg som hadde gledet meg til å legge i handlekurven idag

Noen som vet når denne faktisk blir tilgjengelig? Kan vi stole på 1.des?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Der ser jeg at Avshop har utsatt leveringsdato fra 18.nov (idag) til 1.des. Forbasket, jeg som hadde gledet meg til å legge i handlekurven idag

Noen som vet når denne faktisk blir tilgjengelig? Kan vi stole på 1.des?

Her kan du ikke stole på noe. Jeg har nå ventet to uker på min nye projektor og blurayspiller, som hadde oppgitt leveringstid på 1-3 dager. Begge produktene var oppgitt å være på lager når jeg bestilte, og blurayspilleren sågar hundrevis.

Etter en ukes tid hvor ordren hadde status "behandlet" begynte jeg å etterlyse hvorfor varene ennå ikke var sendt. Problemet var at AVShop ikke hadde blurayspilleren på lager. Det viste seg at selv ikke leverandøren hadde enheter på lager.

Hadde AVShops opplysninger vært riktige i utgangspunktet, ville jeg nøyd meg med å bestille projektoren, og heller kjøpt spilleren på Elkjøp.

Leveringsproblemer kan alltids forekomme, men dette er ingen unnskyldning for at det oppgis feilaktige opplysninger når man bestiller. De er imidlertid flinke til å gi tilbakemelding på henvendelser og beklager sterkt. Men dette hjelper lite når man sitter her og gleder seg som en unge gjør til julaften, og får opplevelsen delvis spolert ved irritasjon over ventetiden.

Det er i skrivende stund fortsatt uvisst når varene blir levert. :-( Men den som venter på noe godt.....

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er TW3500 bestilt, så får tiden vise hvor bra den er. Tror nok jeg blir fornøyd. Det går alltid an å betale 7k mer og få en enda bedre projektor. Tror jeg har funnet den som passer mine preferanser (mtp. plassering og farge på projektor), og til en bra pris! Gleder meg:-D

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk denne montert opp i går, og mine aller første inntryk er:

- Egentlig litt skuffet. Projektorhistorikken min er Infocus X1 -> BenQ PE7700 -> nå TW3500
    Altså, jeg har gått fra 2 DLP til min første lcd.

- Jeg har også gått fra HD-Ready, til full HD. Men wow-opplevelsen uteble. Så film i går i modus x.v Color. Skal sies jeg har vanlig stue med blendingsgardiner, men ser selvsagt ikke film før det er mørkt ute.
    Men det som skuffet meg er, sort er mere mørk mørk blå.
    Fargene opplever jeg som alt for tamme. Trodde først filmen skulle være litt dus, men til og med 20th century fox logoen var blek gul.

-En pixelforskyvning til venstre og en opp på magentafargen. En Pixelforskyvning til høyre og en ned på grønfargen.
    (Etter hva jeg har forstått kan man nærmest ikke regne med en lcd-projektor i denne prisklassen som har de 3 lcdpanelen perfekt justert, men det skuffer litt).
    LCD Panel alignment

- Stor og tung. Et skikkelig beist (i negativ forstand i og med at den henger i stuen)

- Postivt er når at den er super stille. Jeg sitter rett under den, og viften kan ikke høres. Heller ikke hvis jeg skrur den opp hastigheten på viften sjenerer den meg.

- Epson har jo en lampegaranti som gjør at man er skodd for mye kino uten bekymringer.

Jeg regner med denne oppgraderingen er som med mange andre. Man får ikke wow-opplevelsen av forbedringene. Men hvis man går tilbake til et dårligere produkt, så åpenbarer forskjellene seg.
    (Som den gang jeg gikk fra en 2.500,- Yamana dvd-spiller opp til Denon 3910. Først syntes jeg ikke forskjellen var noe særlig. Så ble 3910 brukt noen måneder, og sendt til oppgradering. Dermed ble gamle Yamahaen koblet til igjen, og jeg syntes da Yamahaens bilde var rimelig dårlig. Trodde det var noe galt med kabel, projektor, innstilling eller noe. Men det var bare forskjellene som viste seg).

Så noen spørsmål.
    1.
    En av grunnene til at jeg kjøpte LCD denne gang var behovet for lensshift.
    Men er TW3500 virkelig så dårlig som min?
    Når jeg har stilt høyden på bildet, og skal stille bildet sideveis, så "detter" bildet nedover for hver gang jeg justerer sideveis.

2.
    Hvorfor har ikke LCD-projektorene i innstillingene mulighet for å skyve de 3 forskjellige panelen i software?
    Når jeg har magenta rød som er en opp, og en til venstre, så bør det jo være lett for software og flytte pixlene ned til høyre i panelet.

3.
    Har hørt at LCD skulle være DLP overlegen på farger. Jeg synes den rett og slett er blass. Er det pga x.v. Color mode, eller forventet jeg for mye?'

Håper denne projektoren "vokser" på meg og gleden kommer etter hvert.
    For slik det er nå er jeg 110% sikker på at neste projektor skal være DLP igjen.
    Savner virkelig å ha ETT panel som viser fargene hvor de hører hjemme, og slippe risikoen for å få 3 LCD-paneler som ikke er helt korrekt.

(Synes også fargene på mine DLPer var mye bedre, men det er vel for tidlig å uttale seg om i og med at projektoren kun er brukt 3-4 timer i Livingroom og x.v. Color modusene).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg rasmussen! Jeg har siklet litt på denne projektoren selv, men ble litt skeptisk nå. Har du fått ordnet opp i dette pixel-tullet? Noen andre projektorer å anbefale meg isteden kanskje?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    1.
    En av grunnene til at jeg kjøpte LCD denne gang var behovet for lensshift.
    Men er TW3500 virkelig så dårlig som min?
    Når jeg har stilt høyden på bildet, og skal stille bildet sideveis, så "detter" bildet nedover for hver gang jeg justerer sideveis.
    Det er ikke mulig å bruke full høydejustering samtidig som man justerer sidejustering. Se for deg en firkant med et hjørne i topp og et i bunn av justeringen. Altså kan du maks bruke ca 50% høyde og 50% sidejustering samtidig (avhengig av prosjektor).

2.
    Hvorfor har ikke LCD-projektorene i innstillingene mulighet for å skyve de 3 forskjellige panelen i software?
    Når jeg har magenta rød som er en opp, og en til venstre, så bør det jo være lett for software og flytte pixlene ned til høyre i panelet.
    Det er panelene som er fysisk feiljustert. Software flytting av bildet vil ikke endre på feiljusteringen og problemet vil være akkurat det samme siden bildet blir satt sammen feil før det treffer linsen.

3.
    Har hørt at LCD skulle være DLP overlegen på farger. Jeg synes den rett og slett er blass. Er det pga x.v. Color mode, eller forventet jeg for mye?'
    Dette kan jeg egentlig ikke svare på annet enn at jeg ikke kan si meg enig i at jeg synes LCD-prosjektorer er blasse. Mulig du bør kalibrere enheten din siden du rapporterer blåskjær i sort.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer på denne utover det som er skrevet? vurderer å oppgradere fra min tw700 og tw3500 bør vel være en god oppgradering i forhold? er forøvrig veldig fornøyd med tw700 generellt

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vel, en liten oppdatering.
    Fargene er gode. Bare hold dere unna x.v.Colormode. Den blasser ned hele fargespekteret.
    Mine forrige erfaringer ble skrevet etter å ha sett 2 filmer, og det viser seg i ettertid at x.v. Colormode ødela mye for fargene hos meg, og at film nummer 2 hadde mange tekniske "feil" i innspillingen.

Eksempel: (Flugten, Dansk film, Iben Hjejle)
    Jeg trodde auto irisen var treg eller veldig dårlig.
    Hun sitter på en gatecafé og drikker kaffe. Har på seg en mellomgrå genser.
    Det går en mann i forbi i sort dress. Hele bildet forandret lysstyrke, og når han har gått forbi, så kommer lysstyrken tilbake igjen.
    Jeg fiklet og justerte mye. Iris av, på, hurtig, normal osv...
    Så viser det seg at når jeg ser scenen på plasma, bærbar pc og hva det skulle være, så er filmen spillt inn slik. Bildet dimmer opp og ned.

Når det gjelder pixelforskyvningen, så er projektoren på service.
    Og der har den vært i LAAAANG tid.
    LetMeRepair i Sverrige tar Epson sine reperasjonen.
    Den ble sendt til dem i slutten av februar. Og nå, 3 uker senere er status fremdeles at de venter på ny optical engine. Jeg var i kontakt med dem på fredag, og de har intet nytt om når denne engine ankommer.
    Så jeg regner med at det tar fra 1-2 måneder før jeg har den igjen.

Legger ved 2 bilder av min pixelforskyvning.

Slik ser teksten ut nede på film. Veldig irriterende.

Disse prikkene, bokstavene og linjene skal være synkrone, overlappende og illustrere ren hvit.
    Resultatet mitt er rød og grønn hver for seg og intet inntrykk av hvitt.

Så jeg er spent på hvordan projektoren jeg får er.
    Har jo ingen garanti for at den er så mye bedre.
    Så alt i alt har jeg ikke fått nyte projektoren enda.
    Det ble sett 4 filmer på den før den røk på service.
    Hadde gledet meg til en filmpåske, men ser nå at jeg kan glemme den drømmen.
    Tviler på at denne projektoren er hos meg igjen før langt ute i april. Og med lys stue i forveien, er det ikke lysforhold før til høsten igjen.
    Så ja. I mitt tilfelle føler jeg det som 10.000,- rett ut av vinduet i denne omgang.
    Håper jeg har en annen holdning til den en gang til høsten igjen.

Min konklusjon er ALDRI mere LCD på meg. ALDRI!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Det er ikke mulig å bruke full høydejustering samtidig som man justerer sidejustering. Se for deg en firkant med et hjørne i topp og et i bunn av justeringen. Altså kan du maks bruke ca 50% høyde og 50% sidejustering samtidig (avhengig av prosjektor).
    Jeg bruker nesten ingen horisontal lensshift. Den er et par centimeter fra å være midt på lerret.
    Jeg bruker en liten tanke lensshift nedover.
    Linsen er godt innenfor billeddelen av lerret.

Likevel, hver gang jeg skal justere litt lensshift til høyre eller venstre, så faller bildet ned. Så hvis jeg rocker frem og tilbake på horsontal lenshift, så ser jeg et bildet som faller ned ned ned til den projiserer på gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rep.

Vel, en liten oppdatering.
    Fargene er gode. Bare hold dere unna x.v.Colormode. Den blasser ned hele fargespekteret.
    Mine forrige erfaringer ble skrevet etter å ha sett 2 filmer, og det viser seg i ettertid at x.v. Colormode ødela mye for fargene hos meg, og at film nummer 2 hadde mange tekniske "feil" i innspillingen.

Eksempel: (Flugten, Dansk film, Iben Hjejle)
    Jeg trodde auto irisen var treg eller veldig dårlig.
    Hun sitter på en gatecafé og drikker kaffe. Har på seg en mellomgrå genser.
    Det går en mann i forbi i sort dress. Hele bildet forandret lysstyrke, og når han har gått forbi, så kommer lysstyrken tilbake igjen.
    Jeg fiklet og justerte mye. Iris av, på, hurtig, normal osv...
    Så viser det seg at når jeg ser scenen på plasma, bærbar pc og hva det skulle være, så er filmen spillt inn slik. Bildet dimmer opp og ned.

Når det gjelder pixelforskyvningen, så er projektoren på service.
    Og der har den vært i LAAAANG tid.
    LetMeRepair i Sverrige tar Epson sine reperasjonen.
    Den ble sendt til dem i slutten av februar. Og nå, 3 uker senere er status fremdeles at de venter på ny optical engine. Jeg var i kontakt med dem på fredag, og de har intet nytt om når denne engine ankommer.
    Så jeg regner med at det tar fra 1-2 måneder før jeg har den igjen.

Legger ved 2 bilder av min pixelforskyvning.

Slik ser teksten ut nede på film. Veldig irriterende.

Disse prikkene, bokstavene og linjene skal være synkrone, overlappende og illustrere ren hvit.
    Resultatet mitt er rød og grønn hver for seg og intet inntrykk av hvitt.

Så jeg er spent på hvordan projektoren jeg får er.
    Har jo ingen garanti for at den er så mye bedre.
    Så alt i alt har jeg ikke fått nyte projektoren enda.
    Det ble sett 4 filmer på den før den røk på service.
    Hadde gledet meg til en filmpåske, men ser nå at jeg kan glemme den drømmen.
    Tviler på at denne projektoren er hos meg igjen før langt ute i april. Og med lys stue i forveien, er det ikke lysforhold før til høsten igjen.
    Så ja. I mitt tilfelle føler jeg det som 10.000,- rett ut av vinduet i denne omgang.
    Håper jeg har en annen holdning til den en gang til høsten igjen.

Min konklusjon er ALDRI mere LCD på meg. ALDRI!

jeg hadde min 3500 til rep. pga av lillastikk i bildet. for min del var det Infocare som gjorde det, jeg fikk en "refurbished" en tilbake etter en uke...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er den refurbished enheten?
    Perfekt med farger, lcd paneler osv?

Og hvordan er det med lampen i projektoren når man får en refurbished?
    Jeg synes jo det ville være lite aktuelt for meg å levere fra meg min projektor med 14 timer på pæren, og få tilbake en refurbished som har gått 500 timer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •