AE500 vs. BenQ 6100 (eller andre?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE500 vs. BenQ 6100 (eller andre?)

Har nå fått innvilget tillatelse (...) til å investere i projektor og sette opp et godrom for å kunne nyte film skikkelig, og søker litt anbefalinger.

Har siklet mye på spec'en til AE500, har spesielt sansen for 1280x720 oppløsningen, native 16:9 og DVI inngang. Men det er svært mange her som anbefaler BenQ 6100, og der prisen er jo ikke å forakte, for å si det slik.

Skal se film, film og film. Muligens koble til PS2 og en sjelden gang pc via vga (evt. DVI), men hovedpoenget er DVD film. Har en Philips DVD recorder for øyeblikket og bruker Scart/RGB, men akter å investere i en DVD spiller med komponent og progressiv scan (pal) i løpet av meget kort tid.

Vil få ca. 3,5-4 meter fra PJ til vegg, har plass til stort lerret og evt. sideplassering/takplassering. Noe lys vil nok slippe inn (WAF), så er litt nysgjerrig på hvitt eller grått lerret.

Så langt har jeg ikke funnet noen i Bergen som har hverken BenQ eller Panasonicen tilgjengelig sånn at jeg kan få sett/prøvd dem, og finner det vanskelig å spør i en enkelt butikk, da de bare vil selge det de selger....

Noen som vet om jeg kan få sett BenQ 6100 eller AE500 i aksjon i Bergen, evt. noen som har anbefalinger på disse mot hverandre eller andre, og kanskje også valg av lerret?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Er det feriepenga som er på tur utat :wink:

Vel... er vel ikke ukjent her, hva jeg anbefaler (se link nederst).. men mulig her med ditt bruk og avstander så er AE500 utfordrer.

På ca 4 meters avstand mellom pj', og lerret gir 6100 et bilde på maks 180 cm mens AE500 gir hele 280 cm. Se denne linken:
    http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm
    Så har du problemet med sitteavstand, hvor langt unna er det for deg? For DLP (6100) kan du sitte minimum 1,5x bredden (anbefalinger) mens på LCD (AE500) minimum 2x bredden.
    Dette er også avhengig av din følsomhet for å få det perfekte, se denne linken: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10134

Se også denne: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9960

BenQ selges mest over nettet så det er vanskelig å finne butikker på gata som har en å vise fram. Er sikkert noen her som kan "åpne sitt hjem" og vise deg utstyret, jeg bor nok for langt unna, ellers er du velkommen.

mvh
    Bidda

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre som meg og bare bestille projektor for og prøve den, og evt. returnere den hvis du ikke er fornøyd. Det var eneste måten for meg og få prøvd AE500 på. Den ble ikke returnert fordi jeg ble rett og slett overveldet av bildet. Nå har jeg også sett benq 6100 i aksjon og jeg foretrekker helt klart AE500 framfor BENQ 6100 da rutenettet på denne blir veldig tydlig ( som jeg synes det er på veldig mange DLP`er), av samme grunn bør du ha lengere avstand til lerret ved bruk av Benq 6100.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    ( som jeg synes det er på veldig mange DLP`er...
    ...som har lavere oppløsning enn AE500, ville jeg lagt til. Blir jo litt feil å sammenligne 1280x720 mot 800x600 :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp burde jo sammenligne lcd 800x600 med dlp 800x600.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding så langt.

Lørdag var jeg hos BMH i Bergen, de selger bl.a. Epson og Panasonic. Ble overrasket da selgeren der sa at han hadde solgt en del AE500, men at han ikke ville selge flere av dem pga. vertical banding, han foretrakk heller å selge Epson sin ett-eller-annet modell 200 til 19.990,-. Dersom jeg ville ha en AE500 så kunne han selvfølgelig skaffe den, men ta den inn for la meg se den var ikke mulig. Kjempeservice fra sjappen som kan mye og som har de høyeste prisene i Bergen på slikt....

www.panasonic.no har en søkefunksjon etter forhandlere, men den fungerer ikke (eller de har ingen forhandlere i Bergen...). Ringte Panasonic Norge (en svensk dame som hørtes ut som om hun satt i Bangladesh på NMT-900 samband), og hun ga meg mobilnummeret til 'deres' selger i Bergen.

Den selgeren pratet jeg med nettopp, og han kunne opplyse om at han ikke hadde noe som helst med salg av projektorer fra Panasonic å gjøre, det tilhørte et helt annet segment innen Panasonic. Han kunne heller ikke hjelpe meg videre på noen måte, men ble litt oppgitt over BMH historien, og skulle ta det opp med dem. 8)

Så nå står jeg her, og er foreløpig litt oppgitt over Panasonic så langt. Vil de kanskje ikke ha noe salg?

Har målt rommet mitt noe mer, jeg får ganske nøyaktig 4 meter fra PJ til lerret, sitteplass vil da bli med samme avstand (ingen lengre avstand mulig). Med et bilde som blir ca. 240cm i bredden iht. projectorcentral, sitter jeg da for nært bildet, og risikerer akutt virrehode for å lese teksting på 2.35:1 filmer? :shock:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk heller ut Infocus Screenplay 4805, den overgår nok begge de to nevnte i bildekvalitet. Presentations Data har en butikk i Kanalveien 55 i Bergen. Der kan du sikkert få demo.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er i grunnen mitt dilemma og

Har en noe avlang stue i toroms'en min. Den er ikke mindre enn 5.6 meter lang. Det vil bli morsomt på lydsiden når jeg får bakhøytalerne i prologic II systemet skrudd på veggen, da får jeg bakhøyttalerne på siden og over hvert øre i lytte posisjon. Det vil da bli en god fordelingseffekt på lydsiden i film etc - effekter bakfra vil bli veldig godt definert i forhold til det som skjer foran pga avstanden. Så langt bare velstand.

Men på bildesiden - er jeg mildt sagt i tvil.

De fleste projektorer har langt mindre kastelengde enn 5.6 meter for å få ett vettugt bilde på ca 2meter. Orker egentlig ikke tanken på å skru opp projektoren midt i taket. vil helst ha den bak meg.

1) Benq6100 har adekvat kastelengde, men hva er offset på denne. Kan jeg med fordel montere den opp i en egen hylle bak gardinbrettet, dvs nesten helt oppe ved taket.

2) Er også i tvil om hvor stort bilde jeg kan kjøre på BenQ uten å bli plaget med tap av kontrast. Mister jeg mye detaljer om jeg klinker til med et bilde på 2.4meter bredt på en slik "billig" projektor??

Bidda eller dansken, dere som er guruer her på forumet på BenQ6100. Blir glad for svar

3) Finnes det forresten alternativer til projektorer med mine specs på rom?

Er ikke frenetisk LCD motstander, er svært positiv til både Pana500 og PlvZ2. De virker som "midt på treet" løsninger hvor ingen specs er overkill. Balansert, med andre ord. Rimelig høy oppløsning, relativt god deinterlacer, gode farger, noenlunde adekvat kontrast og relativt støysvake. Om LCD panelene er slitne etter fem år driter jeg i, da er sikkert plasmateknologien billig og bra og stor nok for mitt bruk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Benq6100 har adekvat kastelengde, men hva er offset på denne. Kan jeg med fordel montere den opp i en egen hylle bak gardinbrettet, dvs nesten helt oppe ved taket.

2) Er også i tvil om hvor stort bilde jeg kan kjøre på BenQ uten å bli plaget med tap av kontrast. Mister jeg mye detaljer om jeg klinker til med et bilde på 2.4meter bredt på en slik "billig" projektor??
    1) Du kan ikke sette den på en hylle oppunder taket uten å snu den oppned. Gå heller for et takstativ.

2) Kontrast er ikke noe problem med stort lerret, snarere tvert i mot, for BenQ projektorene er meget lyssterke. Oppløsningen kan derimot kan bli ett problem, om ikke titteavstand er minimum 1,5- til 2 ganger lerretets bredde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Dette er i grunnen mitt dilemma og

Sitat Opprinnelig postet av Cal Apone
    De fleste projektorer har langt mindre kastelengde enn 5.6 meter for å få ett vettugt bilde på ca 2meter. Orker egentlig ikke tanken på å skru opp projektoren midt i taket. vil helst ha den bak meg.

Bidda eller dansken, dere som er guruer her på forumet på BenQ6100. Blir glad for svar
    3) Finnes det forresten alternativer til projektorer med mine specs på rom?
    Heisann

GURU og GURU... mangler noen innlegg før den kommer opp og riktig er det :wink:

Plassering av 6100: gjør best jobb montert opp/ned høyt. Om du fester den under ei hylle eller bruker takstativ blir det samme. Jeg har brukt takstativ mens Dansken har brukt veggstativ (begge fra Biltema). Så montert opp/ned bak gardinbrettet er nok OK, uansett prøv å unngå å justere bildets skjevhet med keystone da dette forringer kvaliteten.

Bildestørrelsen: Har selv 200 lerret og til å begynne med synes jeg dette var flott, er nå i tvil om jeg heller burde ha gått for 180, fordi: min sitteavstand er på 3,5 meter, altså i grenseland for synsvinkler og synlig rutemønster. (1,5-2x bildebredde er minimum) Viktig å ikke overdrive bildestørrelsen.

Kontrasten bør ikke være noe problem, men det er viktig å ha lyskontroll (blendegardiner osv.) Husk også at DLP'ene er bedre i sortnivå som er ett av de viktigste kriterier for et bra bilde.

Andre pj'er med lang kastelengde, har jeg problemer med å angi. Ser ut til at DLP er med langkastelengde er i fåtall. 6100 og 4805 kaster vel nogenlunde likt, de andre kaster kortere ser det ut til. Tror 6100 kan stå 0,5 meter lengre unna enn 4805, eller hva Hi-Fil? (ihverfall slik med X1)

(Mere og lese om 6100 i linker i linken underst til venstre)

mvh
    Bidda

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •